Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HJÄLP! Min 4-åring har ritat med tuschpenna på platt-teven

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 October 2008 - 11:53

mrWolf
  • mrWolf
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag och min familj är ägare till en ganska nyinköpt Philips LCD-tv. Idag ansåg min lilla odåga till 4-åring att denna teve nog hade förbättringspotential genom att medelst tuschpenna anbringa ett mer permanent konstverk. Oavsett den konstnärliga verkshöjden och eventuella därmed sammanhängande upphovsrättsliga frågeställningar vill jag och den övriga familjen snarast avlägsna illdådet från själva teven då detta enligt vår mening kraftigt stör bildupplevelsen. Konstverket kan också i vissa sammanhang uppfattas som stötande. I morse upptäckte jag t ex att Rafaela Bjäringer (ekonomijournalisten på TV4) hade sitt ena bröst utmarkerat med ett streck som kunde uppfattas som en pil. Jag har visserligen skäl att anta att detta inte kommer medföra straffrättsliga konsekvenser rörande ärekränking för min del i egenskap av förmyndare för detta flickebarn, men ändå.

Det är ingen tvekan om att det expressionistiska konstverket med en tydlig dragning åt det abstraktiva hållet (tänk Vincent van Gogh i unga år) har en alldeles unik särart. Ett förringat faktum är ju också att konst faktiskt ibland har som mål att provocera, vilket kan sägas ha blivit resultatet just i detta fall. Kanske bör jag överväga att ansöka om något kulturbidrag. Vet inte vilka pengar det kan röra sig om, men nya platt-tv har ju kraftigt gått ner i pris på senare tid.

Nåväl, till saken:
Skärmen är av traditionell LCD-typ (ingen glasfront).
Den använda pennan är en "STEADTLER Permanent Lumocolor Dry Safe", en penna av den typ som används på blädderblock (inte whiteboard).

Jag är djupt tacksam för alla tips som leder till att jag kan avlägsna tuschen från teven.

Redigerat av mrWolf, 18 October 2008 - 14:05.

Postad 18 October 2008 - 12:08

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Tack för ett underhållande inlägg och en uppmaning till oss alla att tänka över faktum att det inte alls är så dumt att fästa sin tv i takhöjd...

Jag skulle rekommendera att du blandar en egen lösning av 75% Isopropyl och 25% destillerat vatten (något starkare än de LCD-tvättmedel som du kan inhandla på din lokala siba/onoff/elgiganten)

Ta en mjuk luddfri trasa, börja i ett hörn och prova att gnugga bort konstverket. Fungerar inte det, alternativt blir värre, så blir det att ringa försäkringsbolaget, vilket du egentligen borde göra direkt utan att försöka tvätta?

Vidare vill jag uppmana dig att uppmuntra din dotters kreativitet och estetik!

Postad 18 October 2008 - 12:08

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Dreadlock kanske är mer inläst i ämnet och den lösning kanske är bättre. Men lät inte som vilket medel som helst som man har hemma. Lättast skulle nog vara att prova med vanlig alkohol (etanol ~40%) på en mjuk trasa.

På jobbet brukar vi tabort märkning på stålrör med aceton men testa inte det då det ofta är frätande på många plastmaterial och passa dig för att använda andra petroleumbaserade medel.

Innan du vågar dig på TV:n så kan du ju prova att dra ett streck med pennan på någon annan yta om du har någon plastbit eller så som du inte är rädd om, om det tar bort tuschen där.

Redigerat av HenkeEdge, 18 October 2008 - 12:21.

Postad 18 October 2008 - 12:17

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Jag skulle gå på dreadlocks rekommendation.
Isopropyalkohol finns på apoteket att köpa, ibland brukar man kalla det för teknisk-sprit.

Postad 18 October 2008 - 12:25

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Herrejäklar. :)

Tur att mina döttrar är stora nu för dom var också kreativa när dom var små. Det är dom iofs fortfarande :(

Postad 18 October 2008 - 12:33

Pelle J
  • Pelle J
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
I HemmaBio Nr 6 (juni 2008) sida 38, så tar dom upp vad man ska och INTE ska använda på skärmarna... Vet inte om det är till så mycke hjälp men om du har tidningen liggande kan du ju alltid ta en titt...

Lycka till :(

Postad 18 October 2008 - 12:35

Unregistered198b3161
  • Unregistered198b3161
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Prova whiteboardpenna på den permanenta markeringen.

Kolla här:
http://zdpub.vo.llnw...y...AG&movie=25

Redigerat av Unregistered198b3161, 18 October 2008 - 12:41.

Postad 18 October 2008 - 12:51

Pelle J
  • Pelle J
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Prova whiteboardpenna på den permanenta markeringen.

Lika löser lika, eller?

Postad 18 October 2008 - 13:02

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
För vad innehåller en whiteboardpenna? Jo - isopropyl! :(

Postad 18 October 2008 - 13:29

mrWolf
  • mrWolf
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Visste att jag skulle få snabba svar på detta forum. Efter Dreadlocks förslag knallade jag iväg till närmsta apotek. Väl hemma blandade jag enligt anvisningarna. Jag insåg dock snart att jag fick köra på i prinip ren isopropylalkohol. Detta gjorde susen och all permanent tusch försvann. Fantastiskt! Tack för tipset!

För övrig var ju filmen - http://zdpub.vo.llnw...y...AG&movie=25 - helt otrolig.
Men visst, lika löser lika, och som Dreadlock skriver är väl den aktiva komponenten just isopropyl.

Jodå, jag ska naturligtvis fortsatt uppmuntra Felicias kreativitet och estetiska ådra, men jag hoppas att dagens godis- och filmförbud gör att hon framöver hittar andra, mer lämpliga, bärare av de konstnärliga uttrycken.

Redigerat av mrWolf, 18 October 2008 - 15:08.

Postad 18 October 2008 - 14:13

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Godis&Film-förbud - HAHAHA :)
Så tacksamt när man kan tillrättavisa på ett så enkelt sätt.

Tur de inte ritar på TV'n när de kommer upp i tonåren, värre då antar jag. Visst man kan iofs ta mobilen en vecka o höra dem plågas över hur grym en förälder kan vara som klipper av deras kontakt med omvärden (vad hände med att träffas på riktigt? :( )

Härligt att det löste sig - var lite orolig att alkoholen skulle påverka "plastmembranet" på LCD-tvn men det verka ju klara sig.

Boogie

Postad 18 October 2008 - 14:17

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0
Kunde du inte ha tagit en bild innan så vi andra hade fått se mästerverket innan du tog bort det. :(

Postad 18 October 2008 - 14:59

mrWolf
  • mrWolf
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Kunde du inte ha tagit en bild innan så vi andra hade fått se mästerverket innan du tog bort det. :)

Visst, det var ju en miss naturligtvis. Det hade hon säkert själv också uppskattat att få se senare i livet. Själv befann jag mig nog i ett lättare traumatiskt tillstånd utan den klarsynthet som annars kännetecknar min person :) och med en tydlig fokusering på snabba åtgärder och insatser. Kameran fanns tyvärr inte i mina tankar. Dessbättre :( kan jag upplysa om att vårt boende bär en del andra liknande spår av typen nagellack på parkett och tapet som jag självklart har möjlighet att dokumentera.

Härligt att det löste sig - var lite orolig att alkoholen skulle påverka "plastmembranet" på LCD-tvn men det verka ju klara sig.

Jag kan inte se några som helst spår av att ytan har påverkats av detta. Så väl hade jag nog inte förväntat mig att denna "olycka" skulle sluta. Ilandsproblem, visst, men ändå.

Redigerat av mrWolf, 18 October 2008 - 15:35.

Postad 18 October 2008 - 17:03

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Sjysst att det löste sig =)

Postad 18 October 2008 - 17:14

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Det finns ett "trick" som man kan använda om man använder en permanent tushpenna på en whitebord. Rita över med en white bord penna, och torka sedan av. Det fungerar ganska bra på dem (whitebord pennans tush löser upp den permanenta färgen). Vet inte om det är jättebra på en lcd, men du kan ju testa med en liten bit och se om det fungerar.

Postad 18 October 2008 - 18:33

mrWolf
  • mrWolf
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Det finns ett "trick" som man kan använda om man använder en permanent tushpenna på en whitebord. Rita över med en white bord penna, och torka sedan av. Det fungerar ganska bra på dem (whitebord pennans tush löser upp den permanenta färgen). Vet inte om det är jättebra på en lcd, men du kan ju testa med en liten bit och se om det fungerar.

Jodå detta ska också funka. Se video i länk ovan.

Postad 18 October 2008 - 18:48

Sanguis
  • Sanguis
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Haha, vilken underbar tråd nu när allt slutade så lyckligt. Skönt att det är långt kvar innan man själv ska skaffa barn. Det är sådana här historier som får en att bäva för sin elektronik när barnatider kommer.

Postad 19 October 2008 - 10:09

LmnT
  • LmnT
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
haha, underhållande att läsa tråden. Skönt att det slutade lyckligt till slut. Låt oss bara hoppas att detta inte har negativ inverkan på din dotters kreativa förmåga. :)

kanske är i sin plats att ställa in en gammal CRT som hon kan använda sig för att kunna uttrycka sin konstnärliga sida? :P

Postad 19 October 2008 - 15:03

Unregistered35114df6
  • Unregistered35114df6
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Du borde egentligen ha ramat in TV'n och gått och köpt en ny. Med tanke på beskrivningen av konstverket kommer det kommer nog ha blivit värt många miljoner i framtiden. :)

Postad 19 October 2008 - 15:22

Jucky
  • Jucky
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
*

Redigerat av Jucky, 28 October 2008 - 10:18.

Postad 19 October 2008 - 17:42

Pelle J
  • Pelle J
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Bilar & teknikprylar är mjuka, barn är hårda...!!! :)

Redigerat av Pelle J, 19 October 2008 - 17:42.

Postad 28 October 2008 - 12:28

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Visserligen inte med tv att göra men med rubriken att barn skriver eller ritar på annat än papper. Tjejen heter Hanna och var stolt över hur fint hon skrev sitt namn. Som tur var gick det mesta att polera bort men det tog några timmar.

Bifogad fil(er)

Postad 28 October 2008 - 13:12

Motin
  • Motin
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
OUCH hehehe,, hade vart ett strypt barn om min bil hade sett ut sådär.....

Postad 28 October 2008 - 13:17

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
håller med Motin(nu har jag ju inga barn men)

Postad 28 October 2008 - 15:02

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

håller med Motin(nu har jag ju inga barn men)

Man kan inte värdesätta prylar mer än barn .
Har man skaffat barn får man räkna med att det blir lite spill på vägen ..

Postad 28 October 2008 - 15:54

tjena
  • tjena
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
det är därför jag inte skaffar barn.
så lugnt och skönt utan.. :)

Postad 28 October 2008 - 16:06

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Som tur var va det inte någon av mina barn utan en kund som kom till oss helt förtvivlad. Texten täckte bägge dörrarna på en sidan så det hade blivit en ganska så dyr historia att lackera med. Men som tur va gick det att polera bort det mesta av det.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.