RF-demodulator för AC-3/Dolby Digital från LD
Postad 09 November 2002 - 22:23
Det finns en modell från Pioneer: http://www.pioneerel...422,332,00.html. Lite dyr kanske. Frågan är om det finns RF demodulatorer för laserdisk att få tag i i Sverige. Får nog beställa från utlandet. Är nog lättast att försöka få tag i en begagnad.
Yamaha har eller hade en som heter ADP-1. Denon ska visst också ha haft någon. Kolla med Hifiklubben om de vet något.
Postad 17 November 2002 - 18:53
Jag köpte en för en 1000 lapp till mina LD spelare.
Du får ingen RF-demodulator beg för under 1000 kr (hårdvaluta)
/Stefan
Postad 17 November 2002 - 20:21
Postad 18 November 2002 - 03:41
Postad 19 November 2002 - 15:27
Postad 20 November 2002 - 15:43
Vad för kabel ska man ha till RF ingången på förstärkaren från LD´n?
Jag kör ena delen av en vanlig RCA idag men jag antar att det ska va en speciell kabel, kanske ska det va samma som digital kabeln jag har till dvd´n!
Postad 29 November 2002 - 21:10
kostar 9000 och heter 519
Postad 24 April 2007 - 17:53
Måste man in i maskinen och löda på en extrakrets i CLD-D703 för att få ut DTS, eller kan man haka på en RF-demdulator direkt?
Är det någon som har järnkoll på det här!?
Postad 24 April 2007 - 18:09
Skott pengar på den som sitter på internet på jobbet så svarar bara snabbt, försöker forska i det mer när jag kommit hem.
Postad 24 April 2007 - 20:10
Laserdisc FAQ
"An external RF Demodulator is much like a modem on a computer. It takes the analog signal output from the LD player and 'demodulates' it into a digital signal. This digital signal can then be fed into the Coaxial or Optical digital inputs of a receiver or decoder. The same input you'd hook a DVD player straight to without the need for any RF Demodulation. DVD Players and mini-dish satellite systems transmit audio data totally in the digital domain and therefore can send that data to a decoder as-is."
Sökandet fortsätter.
Postad 25 April 2007 - 02:30
Alla laserdiskspelare med en digitalutgång (S/PDIF) är "DTS-klara" dvs. de kan överföra DTS-bitströmmar via denna utgång. En AC-3 RF-demodulator har inget med DTS att göra utan är till för att omvandla en (analog) Dolby Digital RF-signal till en (digital) Dolby Digital-bitström. RF-demodulatorn, och därmed möjligheten att avnjuta Dolby Digital-formatet, kräver att laserdiskspelaren är utrustad med en (AC-3) RF-utgång som demodulatorn kan anslutas till.Måste man in i maskinen och löda på en extrakrets i CLD-D703 för att få ut DTS, eller kan man haka på en RF-demdulator direkt?
På en laserdisk finns det upp till fyra ljudspår: analog vänster, analog höger, digital vänster och digital höger. Om skivan innehåller ljud i DTS-formatet så ligger detta alltid lagrat i de två digitala ljudspåren och skickas då ut via digitalutgången (S/PDIF). Om den däremot innehåller Dolby Digital-formatet så har bitströmmen modulerats till en analog RF-signal och lagras i ett av de analoga ljudspåren (analog höger).
Postad 25 April 2007 - 16:57
Har en optisk och koaxial utgång från min spelare en Pioneer CLD D703, ska pröva vad som händer då jag kopplar in det i min förstärkare och försöker få ut AC-3 från spelaren.
Den har DTS, flertalet titlar har jag i min ägo som kan avnjutas okomprimerat dts dånande ur högtalarna.
Många frågetecken känns det för mig.
RF-demodulatorn, och därmed möjligheten att avnjuta Dolby Digital-formatet, kräver att laserdiskspelaren är utrustad med en (AC-3) RF-utgång som demodulatorn kan anslutas till.
Postad 25 April 2007 - 17:59
Jepp, en AC-3 RF-utgång samt en demodulator för att omvandla den analoga AC-3 RF-signalen till en digital AC-3-signal, som därefter leds till din surroundprocessors digital(S/PDIF)-ingång. Sedan förutsätts det givetvis att surroundprocessorn kan avkoda AC-3/Dolby Digital-formatetAlltså, behöver jag en AC-3 utgång plus en Demodulator för att få ut AC-3 ur en laserdiscspelare?
Om det är digitala utgångar så händer ingenting, med avseende på AC-3 vill säga. AC-3-informationen, om den finns, ligger lagrad som en analog RF-signal i ljudpåret för analog höger och skickas ut som en analog RF-signal genom RF-utgången, om det finns en sådan.Har en optisk och koaxial utgång från min spelare en Pioneer CLD D703, ska pröva vad som händer då jag kopplar in det i min förstärkare och försöker få ut AC-3 från spelaren.
Med "dånande" antar jag du menar att det fungerar bra med DTS, eller?Den har DTS, flertalet titlar har jag i min ägo som kan avnjutas okomprimerat dts dånande ur högtalarna.
Postad 25 April 2007 - 18:39
I går anslöt jag min Pioneer LD-S9 via den optiska digitalutgången till en gammal Sony DA50ES-receiver och fick utan problem ut både AC-3 och DTS-ljud utan någon extern demodulator!
Är det spelaren eller receivern som har inbyggd demodulator!? Har kanske alla moderna receivers det!?
Casper hade skönt DTS-ljud, men Fifth Element var nog bäst trots "bara" AC-3. Vi växlade mellan den och Ultimate edition på DVD och det visade sig att gammal var äldst :-)
Postad 25 April 2007 - 19:22
Finns ingen risk att du lyssnat på Dolby Digital 5.1 genom enbart en optisk anslutning från en laserdiscspelare.
Mvh Birdie
Postad 25 April 2007 - 19:37
DTS får man alltid ut på LD-spelarens S/PDIF-utgångar om det finns på skivan. AC-3 RF (2,88 MHz radiofrekvens) ligger som sagt lagrat på det analoga spåret för höger kanal och det skickas inte ut via spelarens digitalutgång i modulerad form. Att din spelare internt skulle demodulera RF-signalen till en AC-3-bitström och skicka ut den på digitalutgången är osannolikt, såvida du inte har en speciallösningI går anslöt jag min Pioneer LD-S9 via den optiska digitalutgången till en gammal Sony DA50ES-receiver och fick utan problem ut både AC-3 och DTS-ljud utan någon extern demodulator!
På en laserdisk med AC-3 RF i analoga högerspåret så ligger det en vanlig tvåkanals LPCM-bitström (44,1 kHz / 16 bitar, samma som på cd-skivor) i de två digitala spåren och digitalutgången behövs för att överföra dessa.
Jag är ganska säker på att du har en utgång på din LD-spelare som är märkt [AC-3 RF] eller nåt liknande, stämmer det?
Om du lyssnar till den bitström som kommer via digitalutgången med en AC-3-skiva snurrandes så är det en tvåkanalssignal som måste avkodas som Dolby Surround, Dolby Pro Logic, Dolby Pro Logic II eller liknande. Någon AC-3/Dolby Digital-bitström finns inte att avkoda.
Nu ser jag ju att du skriver att du får ut AC-3-bitströmmen och då måste jag fråga, hur vet du det? Vad är det du läser på din surroundförstärkares display, vilken avkodning används etc.?
Edit: nu ser jag att Birdie är inne på samma "spår"
Redigerat av Tomas_D700, 25 April 2007 - 19:41.
Postad 25 April 2007 - 19:48
Jag måste alltså jaga rätt på en extern demodulator :-(
Tack för all hjälp!
Postad 25 April 2007 - 20:29
Det stämmer ju mycket bättre med min teoriAh, jag dubbelkollade nu. Receivern säger DTS 5.1 för DTS-discarna och PCM 2.0 för AC-3.
Postad 27 April 2007 - 22:15
Blir bara hånad då jag berättar om mitt laserdisc intresse för övrigt.
Har en Demodulator på väg in, fast även en spelare med AC-3 RF utgången, drog iväg lite mitt laserdisc ägande, fast lika bra att ha en spelare "i fall att"
Med "dånande" antar jag du menar att det fungerar bra med DTS, eller?Den har DTS, flertalet titlar har jag i min ägo som kan avnjutas okomprimerat dts dånande ur högtalarna.
Postad 28 April 2007 - 11:57
http://www.blocket.s...55.htm?ca=1_6_s
Redigerat av Unregisteredf2c3ef7e, 28 April 2007 - 11:57.
Postad 01 May 2007 - 22:07
Vad säger övriga som äger en demodulator? För och nackdelar med ovanstående apparater?
Är AC-3-ljudet samma upplösning fast i 5(.1) kanaler? Hur mycket skiljer upp till DTS (Laserdisc) och därifrån vidare upp till DTS Master Audio på HD-formaten?På en laserdisk med AC-3 RF i analoga högerspåret så ligger det en vanlig tvåkanals LPCM-bitström (44,1 kHz / 16 bitar, samma som på cd-skivor)
Postad 03 May 2007 - 20:50
Köpt själv en Sony RF Demodulator MOD-RF1, får se när den ramlar in här uppe, hade ju även köpt en ny spelare, så ska pröva hur stor skillnad det är.
Måste bara sortera ut alla AC-3 titlar jag har för demokväll.
Postad 23 May 2007 - 23:13
Skriver mina intryck efter jag kör den ett tag.
Postad 27 May 2007 - 02:25
Enligt mig så har Top Gun AC-3 LD'n bättre ljud än DTS ES versionen på DVD!
Jag själv kör med Yamaha APD-1 Demodulator.
/Claes
Postad 31 July 2007 - 22:20
Dessutom verkar "utnivån" vara ganska låg. Detta medför att jag tvingas vrida upp ljudet på Receivern till "kl 11" och då kan man urskilja bakgrundsbruset i tysta partier. Dock hann jag inte prova att flytta över den optiska kabeln från "DAT/TAPE"-ingången till "DVD" (vilken fungerat utmärkt med alla andra källor).
Postad 07 October 2007 - 20:38
Favoriten hittils är nog Top Gun - jesus vilket ljud det var, ett gäng LD på väg in som ska testas oxå.
Och kanske en ny förstärkare, sneglat åt Onkyo hållet, fast annat lockar just nu.
Postad 14 July 2008 - 23:06
Jag lyfter frågan igen;På en laserdisk med AC-3 RF i analoga högerspåret så ligger det en vanlig tvåkanals LPCM-bitström (44,1 kHz / 16 bitar, samma som på cd-skivor)
Är AC-3-ljudet samma upplösning fast i 5(.1) kanaler? Hur mycket skiljer upp till DTS (Laserdisc) och därifrån vidare upp till DTS Master Audio på HD-formaten?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?