Till Denethor. Har faktiskt funderat på det skåpet då det har riktigt bra pris. Dessutom kan man nog få plats med omkring 45 flaskor.
Det optimala vore ett sånt, med möjlighet till att sätta in någon mer hylla (för o få plats med mer) samt att kunna låsa skåpet så att ingen dricker upp ev. dyrgripar vid en spontan efterfest.
Till Carl F. Tror inte att Bertby är ett alternativ, visst man spar lite golvyta men blir en jäkla massa väggyta som går åt då det skulle krävas flera skåp. Köper inte massor med polsk vodka eller annan billig "skit". Hellre kvalité än mängd på det jag köper. Även om man kan kombinera det ibland. Fina romsorter är det som ligger mig varmast om hjärtat.
Att ställa flaskorna så att de inte syns gör inget, har ingen källare och att ställa ut de i förrådet är otänkbart. Jag vill kunna ha dem tillgängliga. Har funderat på om det kan finnas någon bra alternativ med utdragbara hyllor (nästan som en byrå) men jag tror inte att en ikeabyrå skulle palla med den stora tyngd som alla flaskor skulle innebära. Har ju redan några vägghängda hyllor där jag kan visa endel av samlingen så där kan favoriterna vara. Men de andra behöver jag inte skylta med.
En hylla/överhylla tänkt till kök som man vägghänger bör kunna palla för tyngden utan problem. Och där får man plats med 50 flaskor. (4 på djupet, ca 12 på bredd, vid 120cm bred) Har man flera olika storlekar på flaskorna och tar en högre hylla så kanske man t.om kan få i upp till det dubbla. Men kommer knappast någonsin ha så många små flaskor. Storleken har betydelse
Visst kan det tyckas lite konstigt att vilja visa upp endel spritflaskor, men lika konstigt kan nog många tycka att det är att visa upp alla dvdfodral. (dock inte många som samlar på dem, de visar mer än gärna upp dem)
Och när folk väl väljer att stoppa undan dvdfodralen ner i lådor, i pärmar eller plastfickor så vill de ändå ha en bra ordning på dem och kunna hitta just den de letar efter. Så känner jag för mina flaskor
//Daniel