Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Få plats med mkt sprit på liten yta

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 October 2008 - 00:33

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Hej, jag har förrutom min dvdsamling även en massa sprit,likörer som ständigt ökar.
Nu har jag gjort om endel, satt upp lite hyllor på väggen. Så har ungefär hälften av flaskorna där, resten av flaskorna är nu idag i ett billyskåp med frostade dörrar. Nu känner jag att jag vill få bort mina billyskåp (det ena med dvd´s) för att få lite mer golvyta. Har ni något bra förslag?

Ett förslag är något typ av vinställ där flaskorna är liggande, men det funkar endast bra om det är ren starksprit. De andra skulle bli så svåra att öppna korken på med allt socker etc.

Ett annat förslag jag har är något typ av vitrinskåp där de har glas runt om och inte enbart rakt fram. Vilket innebär att även om man ställer flaskorna på rad så synns dem utåt sett.

Kom gärna med förslag ni oxå-

Tack på förhand.

//Daniel

Postad 21 October 2008 - 12:05

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Bara så att vi förstår din fråga: du vill alltså visa upp din alkoholsamling på ett sätt som tydliggör att du minsann har en hemskans massa sprit?
Ett alternativ vore ju att dunka upp grunda Väggvitrinskåp av typen Ikeas Bertby, köper du ett gäng såna billigt blir det pengar över för polsk vodka eller passoa likör...
:(

Postad 21 October 2008 - 12:40

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Ställ ner likör och systembolags-prylar i källaren, visa upp sådant som är exklusivt. (om du nu måste skylta med det)

Då sparar du plats. :(

Postad 21 October 2008 - 20:10

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
sprit ska stås i källaren eller i ett skåp :)w

Postad 21 October 2008 - 22:27

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
http://www.ikea.com/...oducts/10011055

Skall själv köpa en i svart eller vitt tänkte jag...

Redigerat av Denethor, 21 October 2008 - 22:37.

Postad 22 October 2008 - 00:37

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Till Denethor. Har faktiskt funderat på det skåpet då det har riktigt bra pris. Dessutom kan man nog få plats med omkring 45 flaskor.
Det optimala vore ett sånt, med möjlighet till att sätta in någon mer hylla (för o få plats med mer) samt att kunna låsa skåpet så att ingen dricker upp ev. dyrgripar vid en spontan efterfest.

Till Carl F. Tror inte att Bertby är ett alternativ, visst man spar lite golvyta men blir en jäkla massa väggyta som går åt då det skulle krävas flera skåp. Köper inte massor med polsk vodka eller annan billig "skit". Hellre kvalité än mängd på det jag köper. Även om man kan kombinera det ibland. Fina romsorter är det som ligger mig varmast om hjärtat.

Att ställa flaskorna så att de inte syns gör inget, har ingen källare och att ställa ut de i förrådet är otänkbart. Jag vill kunna ha dem tillgängliga. Har funderat på om det kan finnas någon bra alternativ med utdragbara hyllor (nästan som en byrå) men jag tror inte att en ikeabyrå skulle palla med den stora tyngd som alla flaskor skulle innebära. Har ju redan några vägghängda hyllor där jag kan visa endel av samlingen så där kan favoriterna vara. Men de andra behöver jag inte skylta med.

En hylla/överhylla tänkt till kök som man vägghänger bör kunna palla för tyngden utan problem. Och där får man plats med 50 flaskor. (4 på djupet, ca 12 på bredd, vid 120cm bred) Har man flera olika storlekar på flaskorna och tar en högre hylla så kanske man t.om kan få i upp till det dubbla. Men kommer knappast någonsin ha så många små flaskor. Storleken har betydelse :rolleyes:

Visst kan det tyckas lite konstigt att vilja visa upp endel spritflaskor, men lika konstigt kan nog många tycka att det är att visa upp alla dvdfodral. (dock inte många som samlar på dem, de visar mer än gärna upp dem)
Och när folk väl väljer att stoppa undan dvdfodralen ner i lådor, i pärmar eller plastfickor så vill de ändå ha en bra ordning på dem och kunna hitta just den de letar efter. Så känner jag för mina flaskor :blink:

//Daniel

Postad 22 October 2008 - 19:10

Unregisteredd0bf9efb
  • Unregisteredd0bf9efb
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

sprit ska stås i källaren eller i ett skåp :)w

Jag förstår inte riktigt hur du tänker?

Spriten ska stå på bordet eller ligga i frysen.
En fin Russki Standard bör aldrig vara mer än 20 meter bort, och den ska va ISKALL!

Postad 22 October 2008 - 21:37

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0

Jag förstår inte riktigt hur du tänker?

Spriten ska stå på bordet eller ligga i frysen.
En fin Russki Standard bör aldrig vara mer än 20 meter bort, och den ska va ISKALL!

Hehe, en till som vill ha den framme. Jag skulle dock inte få plats med mina flaskor i frysen. Och får inte plats med alla på ett bord heller, så där har vi ett I-landsproblem.

Postad 22 October 2008 - 21:56

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Vissa använder ju Leca block till ex tv bänk, högtalar stativ. Du kan väl använda spritflaskorna istället för Leca block. Men passa dig om det börjar brinna hos dig med all sprit,,, ;)
Är det inte bättre att bara ha etiketerna på väggen, typ som colage.

Postad 24 October 2008 - 09:07

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Alltså, många flaskor är ju snygga. Absinthe-flaskor som nästan är självlysande gröna. Absolut-flaskor i jubileumsutförande som är guldiga, med paljetter eller gjorda som en discokula. Andra är på annat sätt häftigt designade, vad är så fel med att ha framme dessa?

Postad 26 October 2008 - 11:43

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
lättast är väl att köpa en 10liters dunk på Överskottsbolaget och sen hälla all sprit i dunken?
det kanske inte smakar så gott men du sparar i allfall på utrymmet.

Postad 26 October 2008 - 11:54

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Drick upp skiten och köp sedan det du skall dricka nästa helg

Sprit skall inte lagras .. det skall drickas och vad gäller "att visa upp sin sprit" för besökare
så vad det mode på -70 talet ... med bar och allt ( de äldre hade "barskåp" )
Det är ett mode som aldrig kommer tillbaka ...

Alltid Nykter ( månd - fred ) ;)

Maveric

Postad 26 October 2008 - 15:15

Unregisteredd0bf9efb
  • Unregisteredd0bf9efb
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Alltid Nykter ( månd - fred ) :D

Maveric

Vilket slöseri på veckodagar ;)

Postad 26 October 2008 - 16:44

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0

lättast är väl att köpa en 10liters dunk på Överskottsbolaget och sen hälla all sprit i dunken?
det kanske inte smakar så gott men du sparar i allfall på utrymmet.

Spar faktiskt inte på utrymmet på golvytan där då det inte räcker med 1st 10-litersdunk utan jag skulle behöva flera stycken och då kanske det t.om. tar mer plats än min billyhylla gör idag. Så nej det var inget bra alternativ. Kanske går om man har max 10st flaskor men inte om man är i min sits.
Och du kanske inte bryr dig om hur det smakar?? Är för mig som att inte bry mig alls hur det låter. Skitsamma om det är en stereo för 500kr eller 50 000kr, Ljud är väll ljud?? Och sprit är väll sprit??? Mitt svar är nej på bägge....
Jag vill njuta och då går det tyvärr inte med det billigaste.

Postad 26 October 2008 - 16:50

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0

Drick upp skiten och köp sedan det du skall dricka nästa helg

Sprit skall inte lagras .. det skall drickas och vad gäller "att visa upp sin sprit" för besökare
så vad det mode på -70 talet ... med bar och allt ( de äldre hade "barskåp" )
Det är ett mode som aldrig kommer tillbaka ...

Alltid Nykter ( månd - fred ) ;)

Maveric

Mode kommer och mode går, de flesta gör det i cyklar oxå. Det som var inne blir ute och efter en tid är det inne igen.
Nu bryr jag mig inte om vad som är inne, Har det som jag vill och lär förbli så om man inte skulle mesa sönder sig totalt efter man mött kärleken med då får jag se till att ta mig ur det då.
Att köpa det man ska konsumera till helgen, dricka upp det och köpa nytt igen är för mig ett mysterium och lite fjortisvarning :D Man dricker det man får tag på och har råd med, tills det tar slut o köper nytt till helgen efter. Är det för att folk inte klarar av att dricka lagom mängd och därför försöker behärska sig så gott det går på detta sätt? Inget för mig. Är som att köpa en dvdfilm, se den o sen slänga den och köpa samma film igen (kanske en extrem liknelse men ändå)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.