Hvilke subwoofere er best til musikk og film i pris klassen 20000 til 30000
23 svar till detta ämne
Postad 20 October 2008 - 17:19
Ambiance
-
Ambiance
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jeg er ganske fersk når det kommer til subwoofere. På mange måter er jeg fornøyd med mine Klipsch RT12D, men etter å ha hørt div andre subwoofere så "mangler" de noe i det aller aller dypeste under film. Musikk der i mot er de raske og nyanserte.
Det jeg lurer på, er om det finnes noen subwoofere som gir i pose og sekk? Jeg ønsker en musikkalsk sub og som egner seg godt til film også. En jeg er nyskjerrig på er JL Fathom f113. Men dessverre aldri hørt den selv, men lest mye godt om den. Dessverre så er den noe av det dyreste jeg har luktet på.
I pris klassen 20 000 til 30 000, hva finnes der av gode kombinert subwoofere som går ned under 20Hz og er musikkalske?
A.
Bifogad fil(er)
-
JL.jpg 15.22K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ambiance, 20 October 2008 - 17:20.
Postad 21 October 2008 - 07:58
cbjorkman
-
cbjorkman
-
Användare
-
-
191 inlägg
I pris klassen 20 000 til 30 000, hva finnes der av gode kombinert subwoofere som går ned under 20Hz og er musikkalske?
A.
2st SVS PB13-Ultra. Väldigt välartikulerade till musik och bra med ork till film också.
Fathom f113 som du nämner är förståss betydligt mindre och nättare.
Postad 21 October 2008 - 09:14
Ambiance
-
Ambiance
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
2st SVS PB13-Ultra. Väldigt välartikulerade till musik och bra med ork till film också.
Fathom f113 som du nämner är förståss betydligt mindre och nättare.
SVS PB13 U. Har jeg hatt anledning til å høre. De plukker opp masse i bunn, men jeg synes de kan virke grøtete til musikk, for lite punch.  A.
Postad 21 October 2008 - 19:49
Ambiance
-
Ambiance
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Har forresten hørt SVS tube er mere musikkalske, og de går alikevel ned til 11Hz, selv om ikke det betyr så veldig mye da det ikke er hørbart.
Noen som har sammenlignet SVS tube med PB13?
A.
Redigerat av Ambiance, 21 October 2008 - 19:53.
Postad 21 October 2008 - 20:06
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
SVS PB13 U. Har jeg hatt anledning til å høre. De plukker opp masse i bunn, men jeg synes de kan virke grøtete til musikk, for lite punch. 
A.
Är du van att höra subbar som inte går under 25hz så är det lätt att tycka att PB13 inte har punch  Men det har den, fast eftersom den även går frekvensrakt ner till ca 15 hz med 15hz inställningen så får du mycket mer basoutput än subbar som dör av vid 25 hz och såldedes kan upplevas som mer punchiga pga avsaknad av djupbas. Sen så är det ju så att ju lägre frekvenser desto mer spelar rummet/akustiken med.
Postad 21 October 2008 - 21:02
Ambiance
-
Ambiance
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Är du van att höra subbar som inte går under 25hz så är det lätt att tycka att PB13 inte har punch Men det har den, fast eftersom den även går frekvensrakt ner till ca 15 hz med 15hz inställningen så får du mycket mer basoutput än subbar som dör av vid 25 hz och såldedes kan upplevas som mer punchiga pga avsaknad av djupbas. Sen så är det ju så att ju lägre frekvenser desto mer spelar rummet/akustiken med.
Akustikken vil i de aller fleste tilfeller være et kompromi. Slik som jeg har sweetspot nå, så får jeg subwooferene ned til 20Hz men de begynner å runde av på 22Hz og er med ned til 18Hz. Det jeg opplevde en gang på PB13 ultra hos en kjenning, så skapte de mere liv under film en hva Klipsch Rt12d gjør hos meg. Og det som er rart at andre som har PB13 U. ikke klarer å få fram dette spesifike suget som er i filmen. Du kan teste dette hos deg: På filmen Transformers hvor gutten (Sam) springer med cuben og skal oppå taket for å sette av en flare slik at han kan hentes med helikopter. Når han entrer byggningen med "bad robot fra Decepticons" etter seg så er det en dyp bass som kommer fram. Får du den fram hos deg? A.
Postad 22 October 2008 - 07:20
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Kollade Hulken nyss och det var fint DTS ljud kan bara utnyttja Core delen tills jag köpt en Panasonic55.a som kodar av internt!! kan ju bara tänka mig hur bra det är
Denna film har ju mkt mer feta actionscener än iron man så det var ju ingen direkt match anser jag!!
Sen var det väl inte Bas ala Transformers heller.
Tycker filmen var bra annars mkt bättre än den första!!
Har du lyssnat på Velodyne?
DD18 är förvisso lite över budgeten. Jag har inte hört dom själv, men dom ska ju vara bra enligt många
Redigerat av Warlokk, 22 October 2008 - 07:22.
Postad 22 October 2008 - 10:20
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Jag har två Velodyne DD-15 och kan rekommendera dem varmt. Väl integrerade och kalibrerade är de underbara förmedlare av djupbas - både vad gäller musik och film.
Dessa har få begränsningar.
Postad 22 October 2008 - 11:04
Ambiance
-
Ambiance
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag har två Velodyne DD-15 och kan rekommendera dem varmt. Väl integrerade och kalibrerade är de underbara förmedlare av djupbas - både vad gäller musik och film.
Dessa har få begränsningar.
Jeg har hørt at Velodyne er musikkalske, men jeg har ikke hørt de i privat oppsett. Skulle det ha vært Velodyne hos meg tror jeg DD15 ville vært veien å gå. 18" kan være noe tregere i bassen!? Hvordan fungerer DD15 hos deg? Du har et rom som kan være litt vrient å få til bass messig. Kort og høyt under taket, med noen vinkler. Har du en lineær kurve fra 100Hz og ned. A.
Postad 22 October 2008 - 11:08
Ambiance
-
Ambiance
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Har du lyssnat på Velodyne?
DD18 är förvisso lite över budgeten. Jag har inte hört dom själv, men dom ska ju vara bra enligt många 
Har hørt Velodyne i en butikk med kino. Tror det var en 12", også var det en Audio Vektor sub. Ingen tvil om at Velodyne var best der. Men synes heller ikke der var den dypeste bassen god, men til musikk DVD spillte det meget bra. A.
Postad 22 October 2008 - 11:29
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Jeg har hørt at Velodyne er musikkalske, men jeg har ikke hørt de i privat oppsett. Skulle det ha vært Velodyne hos meg tror jeg DD15 ville vært veien å gå. 18" kan være noe tregere i bassen!?
Hvordan fungerer DD15 hos deg? Du har et rom som kan være litt vrient å få til bass messig. Kort og høyt under taket, med noen vinkler. Har du en lineær kurve fra 100Hz og ned.
A.
Jag har skickat ett pm.
Postad 22 October 2008 - 15:18
Ambiance
-
Ambiance
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag har skickat ett pm.
Takk for godt svar på PM.  De lover godt. A.
Postad 23 October 2008 - 19:30
Ambiance
-
Ambiance
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Da kan det se ut som at det kan bli test av Velodyne DD15 i Cinema Ambiance.
Spent på hvordan disse spiller mot Klipschene som jeg har nå?
A.
Postad 24 October 2008 - 11:36
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Da kan det se ut som at det kan bli test av Velodyne DD15 i Cinema Ambiance. 
Spent på hvordan disse spiller mot Klipschene som jeg har nå?
A.
Spännande, du får återkomma med ett utlåtande.
Postad 24 October 2008 - 14:28
Ambiance
-
Ambiance
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Spännande, du får återkomma med ett utlåtande. 
Rimelig god servise av butikken å låne bort subwoofer på den måten. Ikke alle high end butikker som gjør det!  A.
Postad 24 October 2008 - 18:12
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
ino audio y4 spöar helaklabet som är skrivet i tråden
Postad 25 October 2008 - 05:03
Ambiance
-
Ambiance
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
ino audio y4 spöar helaklabet som är skrivet i tråden
Den har jeg ikke hørt om.. Har du en link til disse subwooferene? A.
Postad 25 October 2008 - 06:58
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Den har jeg ikke hørt om.. Har du en link til disse subwooferene?
A.
då får du nog ta en prov lyssning hos ino audio eller nån som har dom hemma på fprumet vet martin som är admin på forumet har en uppsättning av dom så pm a honom så kan han säkert ge dih ino audios manifest och filosofi bakom högtalarna. högtalarna säljs inte komersielt i butik utan i en källare i kallhäll hos konstruktören.
Postad 26 October 2008 - 13:46
Ambiance
-
Ambiance
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
då får du nog ta en prov lyssning hos ino audio eller nån som har dom hemma på fprumet vet martin som är admin på forumet har en uppsättning av dom så pm a honom så kan han säkert ge dih ino audios manifest och filosofi bakom högtalarna. högtalarna säljs inte komersielt i butik utan i en källare i kallhäll hos konstruktören.
Det kan virke vanskelig å få tak i en slik subwoofer. Ingen butikk, og ingen internet side? Vet du pris og utseende på disse? A.
Postad 27 October 2008 - 07:52
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Hör med X-12 om han inte vill sälja sina hembyggen. De borde hålla hög klass. Dessutom så vill ja se honom börja med ett nytt projekt
Postad 29 October 2008 - 00:07
Ambiance
-
Ambiance
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Hör med X-12 om han inte vill sälja sina hembyggen. De borde hålla hög klass. Dessutom så vill ja se honom börja med ett nytt projekt 
 Han er nok en flinking til bygging, men de blir for store og ruvende i min kino. :/ Liker størrelsen på Velodyne, JL Audio, og klipschene som jegv har. A.
Postad 01 July 2009 - 16:33
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag kommer inte ihåg vart jag har läst det, men har bestämmt för mig att SVS pb 13 skall spela snyggare och djupare än Velodynes DD15, och för det priset som är för velodynen så får du ju två pb13
Mitt val hade vart lätt om jag hade haft pengarna att lägga på en sub, OM man nu får tro allt gott man har läst om SVS subbarna.
befinner mig i oslo på veckorna nu förtiden, så har haft mina funderingar på att åka till Arendal för att få ett eget intryck av dom, men slutar kl 16 så tiden blir väldigt knapp
Redigerat av Evil Homer, 01 July 2009 - 17:47.
Postad 01 July 2009 - 18:27
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag kommer inte ihåg vart jag har läst det, men har bestämmt för mig att SVS pb 13 skall spela snyggare och djupare än Velodynes DD15, och för det priset som är för velodynen så får du ju två pb13
Mitt val hade vart lätt om jag hade haft pengarna att lägga på en sub, OM man nu får tro allt gott man har läst om SVS subbarna.
befinner mig i oslo på veckorna nu förtiden, så har haft mina funderingar på att åka till Arendal för att få ett eget intryck av dom, men slutar kl 16 så tiden blir väldigt knapp
Hehe... Åtta månader senare....
Postad 01 July 2009 - 18:36
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Haha, hur kunde jag missa det, får väl hoppas på att han har kollat in SVS och inte handlat på sig saker som är dyrare och "sämre" då
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|