Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa lösning för dator och multimedia

61 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 October 2008 - 15:21

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej

Har letat runt i forumet men hittar ingen lösning som passar mig så jag chansar och slänger ut frågan här istället.....

Jag är på jakt efter ett bra recept på en datorlösning hemma. Min nuvarande dator är condemned, k-märkt, museiföremål och duger knappt att surfa på så jag behöver en ny lösning. Min TV/Monitor är en LE 52M86. Mina alternativ som jag ser är något av följande...

1 Ny pc, som klarar hyffsade spel och skicka 1080p
2 Popcorn, Tvix
3 HTPC

Vad jag har förstått sitter det ett chip i Popcorn som skalar upp divx och xvid till 1080p med förvånansvärt bra resultat. Är detta korrekt? Om så är fallet undrar jag om det finns grafikkort som har samma funktion och med samma resultat?
Stämmer det även att man inte kan surfa med en Popcorn?
Vilket är det bättre alternativet av Tvix och Popcorn? Vad jag förstår har Tvixen display men den kan jag vara utan....

Om vi då pratar om PC undrar jag hur den ska bestyckas för bästa prestanda i förhållande till pris, dvs mest prisvärt? Vad krävs för att överleva några år....

Ska man ge sig på att bygga en själv eller ska man helt enkelt blåsa iväg och köpa en för 7000kr på netonnet

När det gäller HTPC är jag väldigt grön så det har jag inte funderat så mycket på....

Som ösnkemål vill jag även att lösningen ska vara tyst och gärna grann att se på. Jag har även möjlighet att ställa in en ev dator i en garderob men jag undrar om den blir för varm?
Många frågor, hoppas ni orkar svara.... Alla förslag mottages tacksamt..

Tack på förhand

Postad 21 October 2008 - 16:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
om du har en budget på 7k och vill ha en dator som står sig några år utan att du behöver köpa nya delar för att kunna surfa på nätet så tycker jag att följande skull kunna vara en ide :)
Denna data är inte menad som en "ren speldata" utan som multimedia data i första hand och med grejer som ska stå sig ett tag i framtiden utan uppdateringar. Men den "duger" såklart att spela med och beroende på vad för graffe du väljer att köra med så kommer du att med höga inställningar kunna köra Crysis eller högsta på dem flesta andra spel idag, bara som exempel :(

Propp: Q6600
Minne: Corsair
HDD: Samsung f1
Chassi: Antec
Moderkort: Asus

Graffet finns det flera bra alternativ för dig, beroende lite på vad du e ute efter :)

jag tycker att denna skulle kunan vara bra: Ati 4670
om du vill ha mer prestanda och mer framtidsäkert så är denna ett hett alternativ: ATI 4850

båda dom är trevliga och så finns denna som också e ok, dock lite äldre modell: ATI 3870

om du inte vill ha chassit och väljer ett annat så kan det blir dyrare då det i detta fallet ingång nätagg och det är ganska bra grejer dessutom både nätagg och chassi ;)

Redigerat av DVD-ai, 21 October 2008 - 16:20.

Postad 22 October 2008 - 11:24

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Tack för svaret... Nya tankar här nu! :blink:

Hur mycket låter den?
Den saknar ju OP-system och jag antar att mitt gamla xp home vore att slänga pärlor på svin?
Jag skulle även vilja ha minneskortsäsare... Är det smidigare att köpa en läsare man ansluter via usb?

Varma Hälsningar

Postad 23 October 2008 - 07:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jo denna ska vara ganska tyst, om du lägger lite på en ny processor kylare än stock för den e inge vidare...
sedan beror det mycket på vilket graffe du väljer att göra på av dom jag tipsade om, men datan ska inte vara en högljud best i vilket fall som ;)

det fungerar vad jag vet bra med en USB ansluten kort läsare, kan inte tänka mig annat.

När det gäller OS (OP) så tog jag inte med det då jag räknade med att du "hade" det redan eller så...
Om du ska räkna med det i totalpriset så blir det lite knöligare att ligga under taket kan jag tänka mig.
datan går på ca 5000kr (+ graffe och OS) så om du köper graffe för 1000 och OS för 1000 så blir det 7000kr och ändå bättre än det du hittar komplett för samma pengar, med bra chassi, bra nätagg och med ett riktigt moderkort som har möjlighet att klocka och med bra minnen som står sig bra och kommer att hålla bra prestanda ;)

jag tycker dock du ska sattsa på ati 4850 för det lär du inte ångra då du kommer ha grym prestanda i alla dagens spel och en bra bit in i framtiden ha ok resurser för att kunna hantera program och liknande utan problem.

Postad 23 October 2008 - 12:31

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Klocka ja.... hur svårt är det egentligen? Är det nåt man ger sig på själv eller lämnar man iväg datorn? Det är ganska känsligt om man gör fel har jag förstått....

Annars tycker jag det är ett bra "recept" du rekomenderar... Bäst hittills! :)

Postad 23 October 2008 - 13:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
om man ska verkligen klocka med 100% nogranhet så är det svårt och inte så många som kan det, och inte jag heller...
Det är mycket mer än att "barqa" ändra lite grejer i bios så är det färdigt sen, och speciellt om man ska klocka mycket också :)

men jag menade på att moderkortet klarar att klocka, för det gör inte billiga moderkort och detta resulterar i att man kan bränna moderkortet och den kan ta med sig övriga komponenter i fallet + att du får bättre och stabilare klockningar med ett bra moderkort ;)

Postad 25 October 2008 - 15:58

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Antec III 500
Asus P5Q Pro
Corsair XMS2
Samsung DVD-DL
Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 GHz
Samsung spinpoint f1 640 Gb
Sapphire Radeon HD4850 Dual-DVI 512MB
Scythe Slip Stream 120mm 800rpm
Thermalright Ultra-120 Extreme
Siemens Gigaset USB Adapter Stick 108

Hoppas det funkar bättre nu :huh:
Det är första gången så vi får se :blink:

Redigerat av drik, 26 October 2008 - 17:03.

Postad 25 October 2008 - 17:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ser bra ut :huh:

Postad 28 October 2008 - 13:53

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Hej!

Samsung-diskarna är fina grejer. Antec gör bra lådor.
Men jag har lite andra åsikter om CPU:

Varför en 65 nm-CPU på endast 1066 MHz FSB? Välj hellre en modernare byggd med 45 nm-teknik, exempelvis Q9400, så får du 1333 MHz FSB. Busshastigheter gör all skillnad i världen på ett datorsystem. Inte lönt att ha en grym processor om dess förmåga att kommunicera med omvärlden är strypt. Som många andra rekommenderat i andra trådar här: ta en titt på Core 2 Duo-processorerna i E8x00-familjen. De har mycket bra prestanda och låg energiförbrukning till ett trevligt pris.

Vad gäller överklockning anser jag att man gör det av något eller några följande skäl:

1. För att man gillar att mecka, tycker att det är roligt och se om det går
2. För att man har ruskigt tajt budget
3. För att man köpt för långsamma grejer

Det är ungefär som turbo på bensinmotorer... Köp hellre en motor som kan leverera utan turbo, så får du en sak mindre som kan gå sönder...

För att uppfylla de önskemål du har på datorsystemet inom ramen för de 7000:- du anger kan du med god marginal köpa en riktigt bra dator utan att behöva överklocka.

Beroende på om man ska bygga själv eller ej så beror det på hur man känner sig själv och hur mycket man petat med det innan. Många datorbyggarfirmor tar inte mer än 500:- för att montera och testa datorn till en, och då får man även garanti. Det kan ofta vara väl värt de pengarna att slippa allt elände som många får när de ska bygga. (Jag bygger själv när det behövs, dock, men har meckat en hel del med hårdvara genom åren.)

Men du behöver inte välja enbart mellan att köpa Net-on-net eller skruva själv, utan du kan få exakt det du vill (troligtvis inte vad Net-on-net har i sin få-ut-så-mycket-pengar-som-möjligt-ur-ett-paket-lösning) utan att behöva göra allt själv. Om du bor i Malmö/Lund-regionen så kan jag rekommendera en vi handlade en del datorer av på mitt gamla jobb, vilka är mycket seriösa och bra. (Jag har själv inget att vinna på rekommendationen.)

Postad 29 October 2008 - 20:11

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
d97jro - Novis som jag är lyssnar jag nyfiket och det låter bra... Kikade närmare (som sagt utan någon som helst kunskap) E8500 Box. Vad tror du om den?
Det står ju att den har kylning... Betyder då detta att jag kan skippa Thermalright Ultra 120 Extreme och 120mm fläkten i paketet ovan?

Paketet kvarstår med ändring för processorn till E8500... Är detta ett vinnande koncept?

Jag kommer troligtvis lägga ut byggnation och uppstart på entrepenad eftersom jag är en idiot :)

Mitt alternativ till processor
Core 2 Duo E8500

Funkar dessa komponenter tillsammans? ÄR allt kompatibelt?

(Processorn ska alltså ersätta Quad-processorn i specen högre upp i tråden....)

Hopppas det inte blev för rörigt nu :D

Väntar otåligt ;)

Postad 29 October 2008 - 21:07

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
(se mitt aningen längre privatsvar)

Betr. kylningen så följer det med en standardkylare till processorn.
Jag monterade inte min, för standardkylarna har inte världens bästa rykte när det gäller ljudnivå, och för under hundringen får man ändå vad jag själv tycker är den allra bästa kylaren: https://www.prisjakt...kt.php?p=274963. Klart värt att satsa på från början. Jättetyst och ändå effektiv kylning. 6 (!) års garanti från tillverkaren. Konkurrenterna: gå och bada.

E8500 är en kanonfin och bra processor som på lite energi levererar mycket prestanda.

Postad 29 October 2008 - 23:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hej!

Samsung-diskarna är fina grejer. Antec gör bra lådor.
Men jag har lite andra åsikter om CPU:

Varför en 65 nm-CPU på endast 1066 MHz FSB? Välj hellre en modernare byggd med 45 nm-teknik, exempelvis Q9400, så får du 1333 MHz FSB. Busshastigheter gör all skillnad i världen på ett datorsystem. Inte lönt att ha en grym processor om dess förmåga att kommunicera med omvärlden är strypt. Som många andra rekommenderat i andra trådar här: ta en titt på Core 2 Duo-processorerna i E8x00-familjen. De har mycket bra prestanda och låg energiförbrukning till ett trevligt pris.

Vad gäller överklockning anser jag att man gör det av något eller några följande skäl:

1. För att man gillar att mecka, tycker att det är roligt och se om det går
2. För att man har ruskigt tajt budget
3. För att man köpt för långsamma grejer

Det är ungefär som turbo på bensinmotorer... Köp hellre en motor som kan leverera utan turbo, så får du en sak mindre som kan gå sönder...

För att uppfylla de önskemål du har på datorsystemet inom ramen för de 7000:- du anger kan du med god marginal köpa en riktigt bra dator utan att behöva överklocka.

Beroende på om man ska bygga själv eller ej så beror det på hur man känner sig själv och hur mycket man petat med det innan. Många datorbyggarfirmor tar inte mer än 500:- för att montera och testa datorn till en, och då får man även garanti. Det kan ofta vara väl värt de pengarna att slippa allt elände som många får när de ska bygga. (Jag bygger själv när det behövs, dock, men har meckat en hel del med hårdvara genom åren.)

Men du behöver inte välja enbart mellan att köpa Net-on-net eller skruva själv, utan du kan få exakt det du vill (troligtvis inte vad Net-on-net har i sin få-ut-så-mycket-pengar-som-möjligt-ur-ett-paket-lösning) utan att behöva göra allt själv. Om du bor i Malmö/Lund-regionen så kan jag rekommendera en vi handlade en del datorer av på mitt gamla jobb, vilka är mycket seriösa och bra. (Jag har själv inget att vinna på rekommendationen.)

Q6600 va för att han hadde tajt budget och det skadar inte att ha en Quad nu när stödet för det ökar dramatiskt, men du kanske har rätt i att man borde sattsa på en C2D i stället som har 1333Fsb...
Men frågan e ju om han komemr att tjäna så mycket på det då han i första hand ska hålla på med program och ibland spela + att det ska vara framtidsäkert och framtiden tillhör ju Quad så... ;)
Eller tänker jag helt fel ?

d97jro - Novis som jag är lyssnar jag nyfiket och det låter bra... Kikade närmare (som sagt utan någon som helst kunskap) E8500 Box. Vad tror du om den?
Det står ju att den har kylning... Betyder då detta att jag kan skippa Thermalright Ultra 120 Extreme och 120mm fläkten i paketet ovan?

Paketet kvarstår med ändring för processorn till E8500... Är detta ett vinnande koncept?

Jag kommer troligtvis lägga ut byggnation och uppstart på entrepenad eftersom jag är en idiot :D

Mitt alternativ till processor
Core 2 Duo E8500

Funkar dessa komponenter tillsammans? ÄR allt kompatibelt?

(Processorn ska alltså ersätta Quad-processorn i specen högre upp i tråden....)

Hopppas det inte blev för rörigt nu ;)

Väntar otåligt :)

E8400 skulle jag ta och inte E8500 för det e ingen vettig prestanda skillnad på dom, och du kan klocka E8400 till 3,8 på 1 minut så är det färdigt....
Så köp en E8400 i såna fall och det kommer att fungera bra med den proppen om du vill ha den och övriga komponenter i datan, men jag känner ändå att du borde ha en Quad om du vill vara riktigt säker inför framtiden, men det blir ju lite dyrare om du ska ha 1333Mhx Fsb som föreslagits...

Men det e upp till dig hur du väljer att göra, ska du ha bästa jusst nu så är det E8400 och klocka den lite som gäller , eller så sattsar du på en Quad och får bättre senare, men det blir som sagt mer pengar om du ska ha en Quad med 1333Mhz i fsb

E8500 som du skrev om är bättre på Quaden i allt vad spel heter, men Q6600 är något bättre i program och kommer att blir än bättre när fler program har bättre stöd och även när spel kommer ikapp och har riktigt bra stöd för Quad.

Redigerat av DVD-ai, 29 October 2008 - 23:05.

Postad 30 October 2008 - 14:34

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Vad tror ni om denna kompromiss?

Antec sonata III 500
Corsair XMS2 DHX TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL4 2x2GB
Intel Core 2 Quad Q8200 2,33GHz Box
MSI P965 Neo-F V2
Samsung SH-S223F
Samsung SpinPoint F1 HD642JJ 16MB 640GB

Ang kylningen så lägger jag det sist för jag är inte riktigt införstådd i vad som gäller... Vad jag kan se medföljer fläkt till processorn, behövs det ytterligare kylning? Behövs både kylare och fläkt? Upplys mig :)

Scythe Slip Stream 120mm 800rpm
Thermalright Ultra-120 Extreme

Arctic Cooling Super Silent

Går alla bussarna lika fort å grejjerna harmonerar i grupp med bra ###### fjong?
Lägg till, ta bort tyck till!

Tack än en gång

Postad 30 October 2008 - 15:28

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

E8500 som du skrev om är bättre på Quaden i allt vad spel heter, men Q6600 är något bättre i program

Hur menar du då? Det är, i dag, väldigt få program som trådar ut på fyra processorkärnor, och för program som kör på endast en kärna så lär väl E8x00 vara bättre i och med dels högre FSB och dels 50% mer cache per processorkärna. Nog för att allt fler program kommer skrivas för multiprocessorarkitektur, men det är nog rimligt att anta att innan utbudet av program är sådant att fyra enskilt sämre processorkärnor hopbakade på ett chip är bättre än två bättre processorkärnor på ett chip så kommer den här datorn som han nu ska bygga att vara så gammal att den behöver bytas ut ändå av vanliga datoråldersskäl.

Postad 30 October 2008 - 15:40

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

MSI P965 Neo-F V2

Det förefaller vara att moderkort med trevliga komponenter till ett trevligt pris. Bra med anslutningar också.
Det som gör mig lite fundersam är dock att det står att moderkortet är 1333 MHz FSB, men tittar man på specifikationen för chipset G965 så står det att det är max 1066 MHz FSB:

http://global.msi.co...mp;prod_no=1275
http://www.intel.com...65-overview.htm

Kan det vara så här att den kör i 1066 MHz egentligen, bara det att den "accepterar" CPU:er som ligger på 1333 MHz FSB?

Ang kylningen så lägger jag det sist för jag är inte riktigt införstådd i vad som gäller... Vad jag kan se medföljer fläkt till processorn, behövs det ytterligare kylning? Behövs både kylare och fläkt? Upplys mig :)

Det brukar följa med en standardkylare, och det räcker med att ha endast den. Det är Intel som skickar med den, så du kan tryggt räkna med att den funkar för alla situationer.

Dock! Standardkylarna är inte jättekända för att vara så tysta, och därför väljer många att redan från början skaffa annan kylning och därmed låta bli att montera den medskickade standardkylaren.

Postad 30 October 2008 - 15:50

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Intel Core 2 Quad Q8200 2,33GHz Box
MSI P965 Neo-F V2

Tänk på att du måste ev. uppdatera moderkortet med nyare bios oavsett om du väljer Q8200 eller E8500 till detta moderkortet, kollade lite snabbt på hemsidan för moderkortet och det verkar som om det bara är den senaste bios versionen som stödjer de två processorerna. Jag skulle hellre lägga 500kr extra och få ett nyare moderkort.

Box = CPU kylare medföljer
Tray = Ingen CPU kylare medföljer

Postad 30 October 2008 - 16:06

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Hej igen!

Jag gjorde en sökning (https://www.prisjakt...kt_pris_inkmoms) där jag bl.a. satte att du ville kunna montera mer än 4 GB RAM (eftersom jag fick intrycket att du ville det -- tänk dock på att du ska köra ett 64-bitars operativsystem för att utnyttja så mycket minne, så att du inte installerar en "vanlig" 32-bitarswindows på den).
Jag exkluderade Asus, av anledningar som du vet, och valde alla sorters chipset.

Bland de billigaste hittade jag:

MSI P6N SLI-F V2
MSI P35 Neo-F
Abit Fatal1ty F-I90HD
Gigabyte GA-P35-S3G

Alla trevliga enligt specifikationen, men endast Abit-kortet med omdömen i Prisjakt. Förutom knölig BIOS-uppgradering för att uppdatera till 1333 MHz FSB-stödet verkar folk gilla det.

Lite senare i den listan kommer

Abit IP35-E

som endast en snubbe skrivit omdöme om, men det är desto längre och utförligare. Jag har mycket goda erfarenheter från Abit från frugans dator (om än inte just detta moderkort), och Intel-chipset är alltid ett safe bet. (Det faktum att de "bantat bort RAID" är irrellevant, eftersom det som företagen säljer som "RAID" på moderkorten inte har ett smack med riktig hårdvaru-RAID att göra, utan är en försäljningsteknisk halvmesyr som man med fördel skippar och kör 100%:ig mjukvaru-RAID i operativsystemet i stället om man nu vill köra RAID.)

Postad 30 October 2008 - 17:44

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej igen

Var inne på Inet innan (jag bor i Göteborg) och snackade med nån som hette Mats. Han verkade kunna sina grejer (men det kan inte jag avgöra) och han uttryckte följande;

-Quad är B, det har man ingen nytta av om man inte kör Photoshop eller videoredigerar. Han såg heller inte att det var på stark frammarsch

-Vista 64 är B för det är labilt och normalt använder man bara 32 bitar.

Han satte snabbt ihop ett recept enligt följande;
https://www.inet.se/...m...&basket=yes

Som grafikkort valde han en modell som enligt offerten heter;
PCIe Power HD4850 512MB, overclocked
Hittar inte detta på varken deras hemsida eller prisjakt..... Det jag hittar och specar ovan kan jag inte se är överklockat....

Han ville med montering 24mån garanti och vista 32 home premium ha 10340kr för hela rasket.... Han sa även att jag gjorde bäst i att köpa nån av deras dator för 11kkr....

Vad säger ni?

Postad 30 October 2008 - 17:54

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Hej igen

Var inne på Inet innan (jag bor i Göteborg) och snackade med nån som hette Mats. Han verkade kunna sina grejer (men det kan inte jag avgöra) och han uttryckte följande;

-Quad är B, det har man ingen nytta av om man inte kör Photoshop eller videoredigerar. Han såg heller inte att det var på stark frammarsch

Som grafikkort valde han en modell som enligt offerten heter;
PCIe Power HD4850 512MB, overclocked
Hittar inte detta på varken deras hemsida eller prisjakt..... Det jag hittar och specar ovan kan jag inte se är överklockat....

Han ville med montering 24mån garanti och vista 32 home premium ha 10340kr för hela rasket.... Han sa även att jag gjorde bäst i att köpa nån av deras dator för 11kkr....

Vad säger ni?

Ingen aning då jag inte får din länk att fungera.

Men den där Mats är väl som vanligt en försäljare som inte har så stor koll märker man...

Quad är inte "B" men onödigt påkostat om du inte utnyttjar det.
Vista 64-bit är premium och inget annat. Du behöver 64-bit OS om du ska köra mera än 3 GB RAM. Ingen frisk människa idag köper en ny dator med mindre än 4 GB RAM.

Redigerat av dunde, 30 October 2008 - 18:00.

Postad 30 October 2008 - 18:02

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Quad är inte "B" men onödigt påkostat om du inte utnytjjar det.
Vista 64-bit är premium och inget annat. Du behöver 64-bit OS om du ska köra mera än 3 GB RAM. Ingen frisk människa idag köper en ny dator med mindre än 4 GB RAM.

Jag håller helt med om ovanstående.
Och betr. Vista så har jag en kompis som kör Vista 64 hemma (eftersom han har 4 GB RAM) och är väldigt nöjd med det. Det är också rimligt att anta att det kommer ske mycket utveckling på Vista 64 om inte förr så när folk inser att 3 GB RAM tillgängligt i Vista 32 är alldeles för lite vart det lider.

Var inne på Inet innan (jag bor i Göteborg) och snackade med nån som hette Mats.

Jag köpte mina datordelar av Inet, och var väldigt nöjd. Jag var i kontakt med dem per telefon också i ett minnesärende, och fick intrycket att de hade koll. Men det varierar säkert beroende på vem man pratar med.

Han har ju rätt i att de flesta hem-PC som säljs kommer med typ Vista Home 32 eller något annat (som verkligen är B...), så såtillvida är det "normalt". Men Vista 64 är inte dåligt, med Windows-mått mätt då, förstås. ;-)

Den länken verkar inte fungera. Kan/vill du klistra in listan som text här i tråden i stället?

Det tycker jag låter väldigt dyrt, med tanke på att den sortens dator du beskriver är i stort sett vad jag själv har, vilket i mars månad kostade 6000:- i delar (inkl. 2 st. 500 GB-diskar som då kostade nästan 1000 spänn styck) och till sensommaren hade sjunkit till 5000:-.

Om du skickar hans lista så kan vi se hur det kan ha blivit så kostsamt (eller var det inklusive skärm och operativsystem?)

Postad 30 October 2008 - 20:41

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej igen

Sorry men jag trodde länken skulle visa inköpslistan från inet men det gjorde den bevisligen inte. Är inte hemma nu så jag har inte specen här men någon väsentlig skillnad var det eg inte... Det var väl isf att processorn (HD4850) var klockad. Annars stämde den ganska väl med det vi tidigare varit inne på tidigare i tråden... Antec sonata mini chassit, 2x2048 ram, 3,16 ghz processor core 2 dual core, samsung spinpoint 640 gb

Fan också.... Börjar härskna till på det här nu... Jag vill ändå ta till protokollet att jag litar mer på er än på honom då han kändes mycket smart-ass och besser-wisser... T ex tyckte han chassit skulle va stort å vräkigt men det tyckte inte jag å då blev han sur å var sarkastisk.... Som tidigare talare påpekade så var han en säljare... Ni vet modell bilförsäljaren som knäpper som fan med en penna och säger "Jag har" precis som att han äger allt när han troligtvis är en säljande anställd med kass lön och dålig provision :)

Å andra sidan hade det varit gutt med två års garanti samt att man får en burk som är klar för start så att säga... Frågan är bara vad det är värt i pengar.....?

Hans system på 10300kr var ink OS´, installation och garanti på 24 mån...

Det känns dock som vi är en bra bit på väg!

Tack än en gång

OBS! Säljaren på inet påpekade även att en quad var b eftersom den var tvungen att ha rekorderligt med cache minne, detta var enligt honom allt... En sån quad skulle kosta över 3000 kr vilket gjorde att en core 2 duo var ett klart bättre alternativ... Kommentar på det? :lol:

Redigerat av drik, 30 October 2008 - 21:22.

Postad 30 October 2008 - 21:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hur menar du då? Det är, i dag, väldigt få program som trådar ut på fyra processorkärnor, och för program som kör på endast en kärna så lär väl E8x00 vara bättre i och med dels högre FSB och dels 50% mer cache per processorkärna. Nog för att allt fler program kommer skrivas för multiprocessorarkitektur, men det är nog rimligt att anta att innan utbudet av program är sådant att fyra enskilt sämre processorkärnor hopbakade på ett chip är bättre än två bättre processorkärnor på ett chip så kommer den här datorn som han nu ska bygga att vara så gammal att den behöver bytas ut ändå av vanliga datoråldersskäl.

Exakt det jag menade ju :)

Skrev lite luddigt där såg jag, men skulle stå: "E8500 som du skrev om är bättre än Quaden i allt vad spel heter, men Q6600 är något bättre i program"

Postad 30 October 2008 - 21:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hej igen

Sorry men jag trodde länken skulle visa inköpslistan från inet men det gjorde den bevisligen inte. Är inte hemma nu så jag har inte specen här men någon väsentlig skillnad var det eg inte... Det var väl isf att processorn (HD4850) var klockad. Annars stämde den ganska väl med det vi tidigare varit inne på tidigare i tråden... Antec sonata mini chassit, 2x2048 ram, 3,16 ghz processor core 2 dual core, samsung spinpoint 640 gb

Fan också.... Börjar härskna till på det här nu... Jag vill ändå ta till protokollet att jag litar mer på er än på honom då han kändes mycket smart-ass och besser-wisser... T ex tyckte han chassit skulle va stort å vräkigt men det tyckte inte jag å då blev han sur å var sarkastisk.... Som tidigare talare påpekade så var han en säljare... Ni vet modell bilförsäljaren som knäpper som fan med en penna och säger "Jag har" precis som att han äger allt när han troligtvis är en säljande anställd med kass lön och dålig provision :)

Å andra sidan hade det varit gutt med två års garanti samt att man får en burk som är klar för start så att säga... Frågan är bara vad det är värt i pengar.....?

Det känns dock som vi är en bra bit på väg!

Tack än en gång

OK, men nu hare vi ju skenat iväg i pris, det ve ju det vi inte ville, man får allt för 6000kr men man kan få mycket och det system som vi tittade på är stabilt och har riktigt bra prestanda men du kan ju välja att köra på enE8400 i stället då du får bättre prestanda just nu i spel m.m. men i att hantera många program samtidigt så är Quad'en bättre, även om E8400 absolut inte kommer vara något som segar ner din data på något sätt :lol:
Du kan leva mycket länge på en E8400, så kör på den då i stället !

Har en bekant med samma data nämligen och det fungerar löjligt bra, vi plockade ihopp den i slutet av sommaren men det va med en E8400 då, du gör som du vill men jag skulle kört på dom delar som vi tittat på tidigare men med en E8400 i stället för någon dyrare Quad då du ju från början inte villa betala mer.
Man kan ju får hur bra grejer som hällst om man bara betalar för det....
Med dessa delar så kommer du få en genomgåenga bra dator med bra prestanda på alla områden och med en trevliga ok kylare till proppen så kan du ligga och köra 100% stabilt i 3,8Ghz utan att behöva bry dig.

Postad 30 October 2008 - 21:25

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Oavsett vilket så har du, om du köper en dator som en firma har byggt, ett halvårs garanti för det mesta, samt 3 års granti för tillverkningsfel, enligt konsumentköpslagen. Så det där med 24 månader kan förvisso vara att de lovar utökat skydd, men jag tror mest att det är rökridåer. Generellt kan säljare väldigt lite om konsumentköplagen (eller låtsas att de inte kan för att föra kunderna bakom ljuset).

Då skrattar de hela vägen till banken. Då är det bättre och billigare att beställa en dator från DELL; då får du både bättre serviceavtal och pris inkl. OS.

Jag håller med DVD-ai; det är bättre att titta på vad vi hade på ritbordet här i forumet tidigare. Det är ingen här som tjänar några pengar på att hjälpa någon annan, och om en handfull sådan personer har goda erfarenheter från några produkter är det ofta väsentligen mer värt än vad en säljare vill få bort från hyllan för stunden.

Postad 30 October 2008 - 22:22

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
[quote name='drik' date='Oct 30 2008, 15:34 ' post='2144113']
Jag uppdaterar det gamla receptet....
Är detta det färdiga konceptet?

Antec sonata III 500
Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz Box
MSI P965 Neo-F V2
Samsung SH-S223F

Jag bytte till en core 2 duo processor då jag mest kommer spela och titta på film.
Bytte även moderbord till ett rekomenderat tidigare i tråden....

Börjar det lukta beställning?

Tack än en gång

Postad 30 October 2008 - 22:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
MSI P965 Neo-F V2 moderkortet kanske inte använde 1333Mhz ram på rätt sätt + at tdet inte finns några uppgifet om det e PCI-E 2.0 och det vill du ha...
Jag skulle titta på p45 kortet som jag tippsade om i stället då du garanterat får bra grejer och med den prestanda och möjligheter som du behöver och komer att behöva om du senare vill uppdatera också :)

Men visst det e 500kr till.... men jag måste säga att jag tycker det e värt det helt klart....

Postad 30 October 2008 - 23:15

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Tycker din lista ser bra ut, men om du har råd, satsa på ett bättre moderkort som t.ex. Asus P5Q-E.

Ett stabilt och svalt moderkort som har bra överklockningsmöjligheter om man vill ha det. Sweclockers rekommenderade moderkortet i sitt Månadens mellanklassdator-bygge i augusti.

Gigabyte brukar också göra pålitliga kort för tusenlappen.

Redigerat av Unregisteredb592ef95, 30 October 2008 - 23:18.

Postad 30 October 2008 - 23:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Asus P5Q Pro är som jag sa tidigare ett bra kort.

Postad 31 October 2008 - 00:00

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Asus P5Q Pro är som jag sa tidigare ett bra kort.

Asus P5Q Pro och Asus P5Q-E är två skilda modeller. Har för mig att P5Q Pro inte har stöd för power saving-funktionen och lite annat lull-lull som P5Q-E har, därav det högre priset på P5Q-E. Men P5Q Pro är i stort sett samma kort prestandamässigt så det är säkert ett bra köp.

Redigerat av Unregisteredb592ef95, 31 October 2008 - 00:12.

Postad 31 October 2008 - 09:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hehe, jo vet att det inte e samma kort :rolleyes:

jag tippsar om den för att Asus "power-saving" bara är "joll" som inte fungerar speciellt bra (anser jag) och det kan man vara utan. Annars är det mycket riktigt extremt lika kort prestandamässigt, så lika så att det inte är någon vettig skillnad på dom alls...
Och då kör jag på det billigare alternativet, snål som jag är... :D

Postad 31 October 2008 - 18:08

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Final?

Antec sonata III 500
Asus P5Q Pro
Samsung SH-S223F

Skillnaden nu är att jag bytt moderkort till ett P5Q Pro...

Börjar det lukta beställning?

Tack än en gång

Postad 31 October 2008 - 18:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
vad hamnar notan på ?

7k eller ?

Redigerat av DVD-ai, 31 October 2008 - 18:13.

Postad 31 October 2008 - 20:09

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Ungefär 7k blir det. Det går att komma ner i cirkus 6,5k men då snackar vi 7 butiker varav några är väldigt illa renomerade... Frågan är om jag ska försöka räkna hem det mesta från inet och hellre låta det kosta några hundra extra (jag slipper ju iaf frakten i detta fall...)

Postad 01 November 2008 - 03:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Kör allt från Inet för dom e riktigt bra och så blir det ändå ett bra pris så... :(

Postad 01 November 2008 - 16:36

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Vad är skillnaden på P5Q Pro och P5QL Pro ?

Vad jag kan se är det ingen eg skillnad.... Ska jag köra på "L" istället?

Postad 01 November 2008 - 18:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
P5QL pro har "bara" en PCI-e plats och tar därför bara ett grafikort, men det gör ju inte så mycket faktiskt :unsure:

P5QL pro verkar lite udda, vet inget om den och har aldrig sett det förut, fattas en del information och jag hittar inget vettigt om den, det kan vara en flopp om du har otur.
Just moderkort är otroligt svårt att välja tycker jag, det e så mycket man vill ha och så svårt att veta exakt vad man ska ta.... :D
Men jag vet dock att P5Q Pro är ett riktigt bra kort med hög prestanda för pengarna, denna som du hittade vet jag inget alls om, men du kan ju testa B)

Postad 03 November 2008 - 09:47

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej igen

Satt och kollade på netonnet (som också finns i Göteborg) och där kan jag plocka ihop paketet för 7k medans det på inet gick på närmare 8k.

Skillnaden är att ramminnet är ett kingston 4GB från netonnet... kommentar på det? Bra, mindre bra eller rena skräpet?
En annan fråga om ram... allt annat vi plockat ihop har antingen 1333MHz eller mer men ramminnnet har bara 800MHz... Spelar det nån roll?

Vidare hittade jag en htpc-låda som jag tycker är skitsnygg. Antec Fusion 430 heter den och är med 430W inbyggt nätagg. Räcker det för att driva vårt paket? Isf lägger jag hellre de extra hundringarna för något så estetiskt korrekt :D. Detta tycks dock inte ha stöd för ett ATX-kort utan det måste vara ett micro-atx eller mini-itx. Har vi kikat på något sådant innan? Eller har ni visa några bra tips? Kan någon av dessa moderkort vara intressant? Netnonet har vad jag kan se två mATX alternativ som ni kan se HÄR.

Ursäkta om jag är strulig men jag vill ha en burk som är så diskret och snygg som möjligt... Sonatan är inte på något sätt fel men den här är väl värd sina extra hundringar :)

Redigerat av drik, 03 November 2008 - 10:05.

Postad 04 November 2008 - 09:44

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Hej!

Det där tycker jag ser trevligt ut! Kingston-minne är alldeles utmärkt.
Moderkorten du har plockat fram i jämförelsen tycker jag också ser bra ut. Jag hade nog gjort valt bort ASRock-kortet eftersom där inte är några omdömen (och de båda andra har många omdömen). Sedan hade jag nog hellre valt Intel-chipset än ATI-chipset, för Intel-chipset är alltid ett säkert val. Dessutom har ju ASRock-kortet bara 2 minnesplatser relativt de 4 på de andra två korten, och då tycker jag att det är bättre med 4 platser så att du kan sätta dit 2 st. 2 GB-minnen nu och sedan utöka med två till när behovet uppstår (eller om du passar på att stoppa i 8 GB redan nu; minne kostar ju inte så mycket).

Du kan kolla en jämförelse mellan G33 och G31 här: http://compare.intel...p;culture=en-US

Sedan verkar det som om de som skrivit omdömen har haft lite trassel med BIOS-uppgraderingar på Abit-kortet. Jag har själv, som du nog vet vi det här laget :D, mycket goda erfarenheter av både Gigabyte och ABit, men jag hade nog satsat på Gigabyte-kortet här. (Som dessutom har hela 6 SATA-portar, om du nu någonsin kommer behöva så många för ditt tillämplningsområde.)

I och för sig är ju Gigabyte-kortet dubbelt så dyrt som ASRock, och frågan är om det verkligen är dubbelt så bra... :-/

Oaktat vad jag skrivit ovan så tror jag att alla tre skulle fungera bra för dig.
För att göra det lite svårare så gjorde jag en sökning på kort med Intel G3x-chipset, och hittade lite andra (dock utan omdömen, dessvärre) som kanske också vore intressanta: https://www.prisjakt...6,189731,287491.

Vad gäller ASRock ska man ha i åtanke att det är budgetkort där man får mycket state of the art till ett lågt pris, vilket också (naturligtvis) avspeglar sig lite i tillförlitlighet och kvalitet. Jag har dock sett dem snurra fint i en de datorer jag sett (och satt ihop) med ASRock, men man ska som sagt ha det i åtanke. :-)

Postad 04 November 2008 - 21:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, detta eviga knöl.... :)

Jag tycker du ska köra på det vi hadde tittat på tidigare för det e genomgående rikti9gt bra grejer men till "rätt" pris ;)

430W ska kunna räcka, mne det e på håret och jag tycker inte det känns bra....
Jag skulle vilja ha 500W så att man har marginal och kan stoppa i lite "skit" utan att behöva tänka på effekten...
Men du gör som du vill, Antec chassit är riktigt bra och prisvärt och hela datan som vi hade kommit fram till har ett riktigt bra pris/prestanda värde som jag tycker du ska satsa på :)

Postad 05 November 2008 - 11:22

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag håller med dig helt och fullt men håll med om paketet du hjälpte mig med gav väldigt mycket för pengarna... Frågan är bara om man kan få samma prestanda i ett Fusion 430 chassi? Får komponeneterna vi specat plats i Fusion chassit?
Kan man kolla upp om nätagget pallar?

Skicka på ett moderkort nu så jag kan åka å handla :P

Redigerat av drik, 05 November 2008 - 11:24.

Postad 05 November 2008 - 12:49

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Snygg, tyst och prisvärd htpc med prestanda som skickar på 1080p till min LE 52M86 och även klarar att spela crysis?

Samsung SH-S202J/BEBE IDE Bulk
Fusion 430 Black
ASUS RADEON HD4850 512MB
Samsung SpinPoint F1 HD502IJ 16MB 500GB
Kingston Value Pack 4GB DDR2 800MHz PC6400
Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz s775 med fläkt
Gigabyte GA-G33M-S2L

Moderkortet kommer köpas på Webhallen och resten på NetOnNet....

Vad tycks?

Tack på förhand

Postad 05 November 2008 - 17:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
som sagt, 430w är verkligen i minsta laget....

och så blir det med standard kylare nu också eller ?

Postad 05 November 2008 - 20:11

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag kanske skjuter över mål... vet inte ens om grejjerna får plats... läste i nån annan tråd att nån fått såga hål i taket (locket) på chassit för att grejjerna stack upp för mycket....

Ang kylare tänkte jag prova först och sedan komplettera med kylning om det behövs eller den låter för mycket men återigen kanske inte saker och ting får plats....

Troligtvis är det paket du rekomenderat optimalt men det hade varit så gutt att kunna ha datorn i tvbänken istället för på golvet... Tänk på att m2 på priset på lägenheten är nånstans runt 25 000 kronor :)

Finns det ingen bra kompromiss? Ett annat chassi som är större och med kraftigare nätagg?

Postad 05 November 2008 - 20:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
kan göra det...

Men kör på dessa ram minnen i stället dom e bättre :) Corsair och inte så farligt pris på heller :P

HTPC chassin är jag inte så jätte hemma med, men någon annan kanske kan tipsa om något som dom vet fungerar bra :)

ok, det går ju alltid att byta kylare om det skulle behövas ; )

Postad 05 November 2008 - 20:40

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag provar på en liten rockad....

Ursprungskomponenterna;

Asus P5Q Pro
Samsung SH-S223F

Chassi;
Silverstone LC17

Nätagg;
Ace Raw Deal 520W

Chassit är lite större och nätagget på 520W...
Som du förstår är det en stor vinst för mig att slippa en "datorlåda" och istället kunna knö in burken i tv-bänken... För mig är det värt dom extra slantarna :)

Tror du på det här?

Edit;
Om vi istället väljer ett sonata chassi.... Skulle det gå att lägga sonatan ner och baxa in i tv-bänken?

Redigerat av drik, 05 November 2008 - 21:36.

Postad 05 November 2008 - 21:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ok, om det e viktigt för dig och om du kan lägga några extra slantar så köp då ett HTPC chassi :)

Jag har som sagt inget sätte kol på HTPC chassina, men vet att Antec chassit som du kollade på inte är helt fel :lol:
Och att den inte låter så mycket, och den + ett bra nätagg vore inte fel.
Jag vet inte helt säkert vad det nätagget som du kollade på har för kvalitet, men om du vill ha riktigt tyst så är corsair 520 riktigt bra B)

Även graffet som du kollar på skulle kunna bli ganska mycket tystare med en ny kylare eller om du köper en variant från början med annan kylare än standard som tyvärr inte är den bästa.. :)
men i original och om du har ok kylning i burken i övrigt så ska den inte behöva låta alldeles för mycket :P

ATI 4850 Här har du samma gragge men med en bättre kylare, som du kan köpa en Zalman Fanmate till (50kr) och den blir mycket tyst och med bra temperaturer (40-45idle och 60-70 load och detta har jag tagit från ett av omdömena :lol: )

Redigerat av DVD-ai, 05 November 2008 - 21:56.

Postad 05 November 2008 - 22:49

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Alternativet ( efter att ha mätt och det skulle funka), vore att köpa ursprungspaketet (Sonata, P5Q Pro osv) och sedan lägga burken ner och placera i tv-bänken.... Funkar det? Eller måste sonatan stå upp?

Jag tar givetvis bort bakstycket på bänken osv och sörjer för att luften kan cirkulera....

Funkar detta är det ultimat! Årtusendets HTPC-bygge;)?

Postad 05 November 2008 - 22:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hmmm, det borde ju kunna fungera bara det att det lär se lite märkligt ut och jag vet inte hur snyggt det blir med botten på lådan synlig

Postad 05 November 2008 - 23:26

drik
  • drik
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Nu hänger jag inte med riktigt.... Jag tänker att man lägger datorn ner... Fram e fram å bak e bak... Det är snarare en sida som blir ovansidan....
Eller missförstod jag dig nu?

Så mycket kommer man nog inte se.... Det är ca 100 mm luft på resp sida... Mest kommer nog ovansidan (ena sidan av burken ståendes) synas... Jag har även skåp i tv-bänken jag kan sätta in den i men frågan är om det ventilerar tillräckligt med bara öppet bakåt?

En annan grej... Graffet var ddr3... Vad betyder det, eller snarare, vad spelar det för roll om prylarna är ddr2 eller 3?

Redigerat av drik, 05 November 2008 - 23:28.

Postad 05 November 2008 - 23:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ok, jo du missförstod mig lite, men skit samma, och du nehöver inte bry dig om att det e olika sortes minne på graffet och på ramen :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.