Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Göra om duschen..

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 October 2008 - 21:13

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

• 837 inlägg
  • 0
Ja, efter att nu äntligen köpt vårt hus så spånar vi nu på olika lösningar som kan förbättras.

Duschen är just något som bör göras om. Tänk er ett rektangulärt rum med ingång på ena kortsidan och där duschen är längst in. På den kortsidan finns också ett fönster placerat mitt på väggen. Därför har nuvarande ägare placerat 2 st duschdraperier, 1 på varje sida för att det inte ska stänka på fönstret och riskera fuktskador.

Detta tycker vi inte är så snyggt och skulle vilja förbättra, men vi vet inte riktigt hur. Vi vill inte sätta in en duschkabin utan vill stå på golvet så att säga.

Vi har tittat lite på duschväggar. Kan detta vara något ? Vi behöver ju bygga lite runt för att täcka fönstret samtidigt som det inte stänker ut på golvet.

Kom med förslag - vad kan vi göra för något snyggt här ???

Postad 22 October 2008 - 22:17

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
En bild skulle hjälpa avsevärt ;)

Postad 23 October 2008 - 11:52

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

• 837 inlägg
  • 0
Förstår att det kan vara svårt att se framför sig :)
Har inget foto, men gjorde en enkel skiss.
Längst ner kommer man in. Längst upp ser man fönstret och de vågiga strecken som går tvärs över är alltså draperier som de hänger idag på två stänger.
Dessa vill jag ha bort och bygga in i något glasaktigt som både ser bättre ut och som samtidigt hindrar vattnet från att komma ut i resten av toaletten samt på fönstret.

Bifogad fil(er)

Postad 23 October 2008 - 11:58

Unregistered3e231739
  • Unregistered3e231739
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Duschvägg bredvid handfatet, alternativt skjutdörrar beroende på hur långt det är från vägg till vägg.
Skjutdörrar är inte att rekommendera eftersom de har en tendens till att bli ruskigt snuskiga efter ett tag.

Själv har jag liknande planlösning som du i mitt badrum (-fönstret), och jag har satt 2 duschväggar (bildar ett L, 100*70) och det blev väldigt bra.

Det går inte att sätta silikon runt fönstret och göra det vattentätt?

Postad 23 October 2008 - 12:11

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

• 837 inlägg
  • 0
Vi har tittat lite på den här typen från Svedbergs.

Postad bild

Den kanske man skulle kunna tweaka så den passar.

Funderat på att ta bort fönstret och sätta såna där keramik/glasblock för istället, men det är väl isoleringen som sätter stopp för det + att det kan vara skönt att kunna öppna där också.

Nog svårt med silikon och får det så man kan lita på det. Lister och sånt tar också stryk :)

Postad 24 October 2008 - 18:13

Purre
  • Purre
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
http://renovering.pu...e/g4/index.html

Så där ser mitt badrum ut. INR kan även specialtillverka i alla möjliga konstiga mått om man vill det.

Postad 25 October 2008 - 16:18

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Tips, kika in till www.byggahus.se samt forum där kan man få mycket tips och rådgivning.

Postad 10 November 2008 - 10:42

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

• 837 inlägg
  • 0
Ska kolla där också, men är det någon här som har erfarenhet av de här glasblocken ? Hur skulle det fungera att sätta dit såna istället för fönstret ? Hur gör man runtom för att få det snyggt och vattentåligt ?

Postad bild
Bild från vetro.se

Postad 10 November 2008 - 18:39

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

• 837 inlägg
  • 0
Det ser ju riktigt schysst ut ! Skillnaden på min lösning är att på andra sidan glasblocken så är det utsida för min del. Men det ska inte göra någon skillnad...eller ?!?

Postad 10 November 2008 - 22:50

Unregistered0625e41c
  • Unregistered0625e41c
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
flytta fönstret åt ena hållet, sen sätter du in en vanlig duschvägg, såsom den du visade.. blir lite dyrare, men samtidigt kand et vara värt det för att få badrummet som ni vill ha det..

Postad 10 November 2008 - 23:14

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

• 837 inlägg
  • 0

flytta fönstret åt ena hållet, sen sätter du in en vanlig duschvägg, såsom den du visade.. blir lite dyrare, men samtidigt kand et vara värt det för att få badrummet som ni vill ha det..

Det går tyvärr inte. Badrummet är så pass smalt så det lilla jag kan flytta det skulle inte hjälpa = väldigt liten duschhörna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.