Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W 683, vilken kabel?

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 October 2008 - 14:52

KonradA
  • KonradA
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Hej,

Har redan beställt en nytt högtalar system som kommer imorgon, B&W 683, B&W HTM61, B&W 686, och till detta lånar jag hem tre olika förstärkare för att jämföra vilka som driver mina högtalare bäst (Onkyo 606, Marantz 5003, Yamaha 663). Vad jag inte tänkt på är vilka kablar jag behöver, börjar bli lite panikartat nu, så jag vänder mig till Er kunniga här! Har letat lite själv men förstår mig inte alls på vad alla specifikationer betyder, förklara gärna :)! Jag behöver rätt många meter, ca 40m om jag inte misskalkulerat, därav vill jag inte ha överdrivna priser. Bland annat har jag märkt att tjockleken på precis samma märke och längd på en kabel kan skilja priset åt. Varför är tjockleken viktig? Något annat jag bör tänka på?

Detta har jag kikat på:
www.netonnet.se ARTNR: 106181 (kunde inte länka) Ser ut att vara en vanlig koppar tråd, hur skiljer sig denna från de betydligt dyrare modellerna? Klarar den av min utrustning?

http://www.hifiklubb...transparant.htm En kille i Hifi-klubben rekommenderade dessa till mitt system, vad säger ni? Tycker däremot priset är riktigt avskräckande, blir det verkligen sååå mycket bättre?

Alla kommentarer är hjärtligt välkommna ;)! Tack på förhand!

Postad 23 October 2008 - 14:59

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Riktigt schysta högtalare du köpt.
Till frontar och center kan du köra på den Van Den Hul kabeln.
Surround kan du välja en billigare. http://www.hifiklubb...micro_kabel.htm
Vad ska du koppla till din reciver ?

Redigerat av jonasprivate, 23 October 2008 - 14:59.

Postad 28 October 2008 - 20:45

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Köp en rulle med 50 meter EKK med 3x1,5mm ledare på Biltema. Det kommer kosta dig 499:- och bättre/ billigare kan det inte bli. Köp så många du behöver utav HiFi-klubbens billigaste banankontakter och löd/ skruva fast dem på två utav de tre kabeländarna (knipsa av den tredje). Glöm allt som HiFi-klubben + övriga säger om kablar.
Det är garanterat skitsnack!
Är du rädd för att kablarna skall påverkas utav störningar kan du köpa den skärmade varianten som heter EKRK vilken har folieskärm. Kabeln är styv eftersom det är solida ledare inuti, men när du väl böjt den ligger den där den ska och eftersom den är vit sticker den inte ut så mycket.

Det du kan prioritera bland kablar är en väl skärmad signalkabel med rigida kontakter att koppla mellan cd-spelaren och förstärkaren. Billigast och bäst blir att göra själv men om du inte har en lödkolv, eller känner någon med en,
köp en QED Performance Audio 1. Den ser flashig ut (om det nu är viktigt?), har bra kontakter och är tillräckligt skärmad.

Jag vill förutom det gratulera över valet utav högtalare.
Har själv ett par DM683:or och de låter fantastiskt!

/Christopher

Redigerat av Chopha, 28 October 2008 - 20:46.

Postad 29 October 2008 - 13:36

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med
EKK for the win :(

Postad 29 October 2008 - 20:04

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Tänkte på en sak,om nu EKK är så bra varför andvänder inte de stora inspelningsstudios runt om i världen EKK ?

Postad 30 October 2008 - 04:02

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Hej jonasprivate,

I en seriös studio används aktiva monitorer som förutom en nätkabel är kopplad med XLR-kablar ifrån mixerbordets monitorutgång. Att det inte används EKK är därför förståeligt eftersom det inte passar ändamålet.
Dessa XLR-kablar som används uppfyller inte heller någon vidare "HiFi-standard" (vad det nu innebär - högt pris kanske?) utan är enkla skärmade koppartrådar på flertaler meter, kopplade via X antal kopplingspunkter (beroende på studions storlek/ utformning). Dessa XLR-kablar ser ungefär lika flashiga ut inuti som en EKK gör, men med skillnaden att den består utav flera tvinnade kardeller istället för en solid ledare. XLR-kablarna som går mellan mikrofonen i studion till studions kopplingsbox, vidare till dess "patch bay", och sedan till kontrollrummet (notera: tre stycken separata kopplingar) håller alltså lika hög kvalitet som EKK - om inte mindre.

Så vad som används i "de stora inspelningsstudiorna" är alltså helt och hållet oväsentligt.

Vad som däremot är väsentligt är hur pass bra förutsättningarna för ens högtalare är för att kunna återge hur det lät i kontrollrummet när artisten/ artisterna var nöjda med den färdiga mastringen (dvs. det som hamnar på skivan). Den uppgiften fyller EKK till hundra procent då den för den elektriska energin från förstärkaren till högtalarna utan förlust - inget mer, inget mindre.

Så lägg pengarna på något vettigt istället!
Ett par skivor kanske...?

MVH
/Christopher

Postad 30 October 2008 - 11:57

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Tack det va en bra förklaring. ;)

Postad 30 October 2008 - 12:37

KonradA
  • KonradA
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Tack för svaren! Har kommit fram till att jag lånar ett par kablar från Hifi-klubben och ser om jag märker någon skillnad på deras dyra respektive billiga kablar. Då utgår jag nog från min subjektiva åsikt och ser vad som faller mig bäst i smaken ;)

Riktigt schysta högtalare du köpt.
Till frontar och center kan du köra på den Van Den Hul kabeln.
Surround kan du välja en billigare. http://www.hifiklubb...micro_kabel.htm
Vad ska du koppla till din reciver ?

Jag ska koppla Playstation 3 samt Samsung LE40-A656 till receivern, vet bara inte vilken än. Så fort jag hinner ska jag testa Marantz 5003, Yamaha 663 och Onkyo 606 och se vilken som passar bäst till mina tungdrivna högtalare :).

Postad 30 October 2008 - 13:18

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Tack det va en bra förklaring. :)

Tack själv :lol:
Det är lätt att förstå hur larvig hela kabelmarknaden är när man börjar arbeta i studiomiljöer och studera i ämnet.

KonradA:
Kör på det som känns bäst. Se bara till att du tar hjälp utav en vän för att kunna blindtest kablarna du lånar hem.
Dvs. att vännen i fråga byter kablar fram och tillbaka utan att du vet vilken kabel som är vilken.
Detta så att du inte lyssnar med ögonen vilket är väldigt frestande. :)

MVH...
/Christopher

Postad 01 November 2008 - 19:17

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
EKK utan bananer eller dylikt. Till signalkablage skulle jag rekommendera LonWorks kabeln som både är billig att tillverka och låter bra.

Postad 01 November 2008 - 21:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
EKK är bra, fungerar riktigt bra och är billigt, har ett bar ljud som är ganska transparent och inte gör mycket väsen av sig, värt att testa i alla fall och se vad du tyck, annars så kan du testa Supra Ply eller Classic som båda är ganska bra priset.

Postad 01 November 2008 - 22:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Jag har både Supra Classic 4.0 och EKK. Inbillar mig att EKK låter lite bättre, så de är inkopplade för tillfället.

Köpte förvrigt de för 99kr på Överskottsbolaget :unsure: (10m EKK då, inte Supra).

Postad 03 November 2008 - 18:24

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Hoppar på lite ang EKK , är det 3*1.5 som gäller ? Och Vad finns det för bananer som är lätta att löda på? Vanliga bananer är svåra att värma upp så att lodet flyter ut bra.

Postad 03 November 2008 - 18:30

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0

Hoppar på lite ang EKK , är det 3*1.5 som gäller ? Och Vad finns det för bananer som är lätta att löda på? Vanliga bananer är svåra att värma upp så att lodet flyter ut bra.

Kommer inte ihåg vem som postade detta inlägg gällande EKK, men här har du ett svar iaf.

Herr Öhman (Ingenjör Öhman kanske?) förespråka iaf denna kabeln. Fast det beror lite på situationen..
Taget från hans "produktpapper"

#9643;Jättekort kabel: 1 meter 2 * 0,4 mm² (EKUA) isärdragna ledare. (Intervall: 0 - 2 meter)

#9643;Kort kabel: 4 meter 2 * 1,5 mm² (EKK) (Intervall: 0 - 8 meter)

#9643;Normal kabel: 7 meter 2 * 2,5 mm² (EKK) (Intervall: 0 - 14 meter)

#9643;Lång kabel: 14 meter 4 * 2,5 mm² (EKK) (Intervall: 0 - 28 meter)

Redigerat av JetJaguarr, 03 November 2008 - 18:31.

Postad 03 November 2008 - 22:15

KonradA
  • KonradA
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Var inne på Överskottsbolaget häromdan men hittade inga EKK kablar. Någon som kan länka till en billig återförsäljare :D?

Postad 03 November 2008 - 22:26

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
biltema

4*1.5

Postad 07 November 2008 - 23:17

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Snackade med en anonym kille som jobbade i en butik jag inte nämner med namn. Den killen berättade att han hade utfört blindtester där han provade en högtalarkabel för 40.000kr mot EKK. Ingen av de som deltog kunde höra skillnad med ögonen stängda. Han körde själv med EKK idag.

Vad han hade för utrustning förtäljer dock inte historien. :)

Prova att jämföra EKK med en dyrare kabel och se själv, det ska jag göra iaf!

Postad 08 November 2008 - 05:29

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Snackade med en anonym kille som jobbade i en butik jag inte nämner med namn. Den killen berättade att han hade utfört blindtester där han provade en högtalarkabel för 40.000kr mot EKK. Ingen av de som deltog kunde höra skillnad med ögonen stängda. Han körde själv med EKK idag.

Så kan det gå :)

Ett annat bra alternativ till EKK är vanlig folieskärmad Cat 5 nätverkskabel.
Kör då med två kablar till varje högtalare - en för röd och en för svart.
Bara skala, tvinna och lyssna! Kostar runt 10kr/meter...

/Christopher

Postad 08 November 2008 - 12:32

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jo den kabeln som gör mest för ljudet, och där man verkligen kan höra skillnader är analoga kablar.

Fast det är en helt annan tråd. :lol:

Postad 08 November 2008 - 23:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Kommer inte ihåg vem som postade detta inlägg gällande EKK, men här har du ett svar iaf.

Tror det va Martin, men e inte säker och dom "tipsen" är bara riktade till INO högtalare (tydligen) vad jag hört, och av alla testar jag har gjort så har alltid EKK 4G 1,5mm^2 kors kopplad låtit bäst oavstätt längd...
Så INO högtalarna är väll ett undantag som jag inte förstår mig på, men dom står på sig gällande detta och jag säger ju inte att det inte kan vara så heller så... :lol:
Men det e i alla fall 4G 1,5mm^2 som gäller och denna ska vara kors kopplad för bästa prestanda då man får ner induktansen i kabeln på detta sättet = bättre och renare ljud som följd av att kabeln blir en lättare last för stärkaren.

Kan ju tillägga att jag ( och en bekant) testat detta i en mängd olika kombinationer av anläggningar och samma resultat har alltid uppträtt så jag ser detta som i alla fall för min del bevisat att denna koppling är bäst ;)

Jag körde med 4G EKK ett tag här, men kör nu på en annan variant som enligt mig är klart bättre och då fram förallt i mellanregistret som här verkligen är levande och alla nyanser finns med där + att diskanten är uppen som himmelen.
Jag sålde mina Nordost Heimdall och kör på dessa i stället så skillnaden inte va så extremt stor tyckte jag, och mellanskillnaden hade jag roligt för i stället, klart värt det !

Redigerat av DVD-ai, 08 November 2008 - 23:55.

Postad 09 November 2008 - 23:23

KonradA
  • KonradA
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Testade "vanliga" billiga högtalar kablar som jag fick av pappa som fungerade bra. Jämförde sedan med Van den Hult Clearwater, bi-ampat förstås, då upplevde till och med min flickvän stor skillnad. Nu gjorde jag ju inte en rättvis bedömning eftersom jag körde bi-ampat mot icke bi-ampat. Är nöjd som det är just nu i alla fall :D

Postad 10 November 2008 - 00:40

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Vilken variant kan det vara?

Jag körde med 4G EKK ett tag här, men kör nu på en annan variant som enligt mig är klart bättre och då fram förallt i mellanregistret som här verkligen är levande och alla nyanser finns med där + att diskanten är uppen som himmelen.
Jag sålde mina Nordost Heimdall och kör på dessa i stället så skillnaden inte va så extremt stor tyckte jag, och mellanskillnaden hade jag roligt för i stället, klart värt det !

Postad 10 November 2008 - 13:18

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Testade "vanliga" billiga högtalar kablar som jag fick av pappa som fungerade bra. Jämförde sedan med Van den Hult Clearwater, bi-ampat förstås, då upplevde till och med min flickvän stor skillnad. Nu gjorde jag ju inte en rättvis bedömning eftersom jag körde bi-ampat mot icke bi-ampat. Är nöjd som det är just nu i alla fall :D

Schyst att du blev nöjd,jo Van Den Hul gör riktigt bra kablar. :D

Postad 11 November 2008 - 18:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Vilken variant kan det vara?

Grejen e det att jag vet inte... ;)

Det är en kabel som jag fått från svenska försvaret, det är 99,99999% ren koppar och skärm m.m.
Men det är nog bara en vanlig EKK men med 7st ledare/kabel, och jag kör en kabel till + och en till - på var högtalare med alla ledare kopplade.
0,8 tror jag alla ledare ligger på, så det blir 5,6mm^2 sammanlagt för var "sida"

jag har kollat lite, men hittar bara dom med 99,99% ren koppar, denna är alltså renare, men hur stor skillnad det gör kan jag faktiskt inte svara på, men man e lite sugen på att testa B)

Postad 11 November 2008 - 18:32

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Fyrflätad SKX!

Postad 12 November 2008 - 04:43

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Grejen e det att jag vet inte... B)

Det är en kabel som jag fått från svenska försvaret, det är 99,99999% ren koppar och skärm m.m.
Men det är nog bara en vanlig EKK men med 7st ledare/kabel, och jag kör en kabel till + och en till - på var högtalare med alla ledare kopplade.
0,8 tror jag alla ledare ligger på, så det blir 5,6mm^2 sammanlagt för var "sida"

jag har kollat lite, men hittar bara dom med 99,99% ren koppar, denna är alltså renare, men hur stor skillnad det gör kan jag faktiskt inte svara på, men man e lite sugen på att testa ;)

Stirra dig inte blind på hur ren kopparen är i kabeln. Det är oväsentligt.
Det är HiFi-tidningar och tillverkare utav "HiFi-kablar" som får dig att tänka i de banorna.
Så länge det saluförs som koppar ämnad elektriska kopplingar måste det vara rent till en viss standard. Hur ren den standarden är vet jag inte då jag inte arbetar på ett smältverk, men jag bor i Falun så här borde det garanterat gå att ta reda på. Denna standard är i vilket fall garanterat tillräcklig för att du inte skall få en signalförlust mellan din förstärkare och dina högtalare.

Så länge kabeln ser ut som din kommer den bete sig på samma sätt, dvs. att transportera den elektriska energin ifrån din förstärkare till dina högtalare. -Tyvärr är det inte mer spännande än så...;)
/Christopher

Postad 12 November 2008 - 17:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
är mycket väl medeten om detta, och därför jag är skeptisk till förändringen mellan min på 99,99999% och ett par med 99,99%

sedan finns det ju lite andra faktorer som spelar in, men om man gör en kabel som är 100% exakt lika på alla sätt förutom att det "bara" är 99,99% ren koppar så tror jag inte att skillnaden kommer vara klart hörbar i alla fall..

Men, man blir ju som sagt lite sugen på att testa i vilket fall som :)

Postad 14 November 2008 - 01:26

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Ska hämta ut 50 meter 1,5mm2 4g EKK imorgon. Tänkte biampa och jämföra dem med hifiklubbens billigaste snören... :)
Återkommer med resultat!

Postad 14 November 2008 - 08:21

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ska bli spännande att se vad du kommer fram till, men då måste jag säga en sak.

Vad jag har upplevt när jag testat så när det gäller bi-amping eller bi-wiring så ska man inte korskoppla kablarna, det blir bättre ljud om man låter bli...
men testa båda och avgör själv vad du tycker, sedan så det bästa resultatet fick jag när jag testade bi-amping med 2st EKK 4g 1,5^2 kablar korskopplad till var och en av högtalarna :) Alltså en kabel till Hf och en till Lf

Redigerat av DVD-ai, 14 November 2008 - 18:12.

Postad 14 November 2008 - 16:26

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Stirra dig inte blind på hur ren kopparen är i kabeln. Det är oväsentligt.
Det är HiFi-tidningar och tillverkare utav "HiFi-kablar" som får dig att tänka i de banorna.

Precis. Lite siffror här och lite nytt material där och vips så motiverar det dyrkabelns pris. Det finns inga sannolika skäl till ett bättre ljud för att de använder t.ex. Rodium istället för guld som plätering till kontakter och säkringar. Det finns inga sannolika skäl till ett bättre ljud för att deras koppar är 0,009% renare.
Det handlar, som någon uttryckte det, om fysik inte mystik. Kablar behöver inte vara mer än tillräckligt bra.

Postad 14 November 2008 - 18:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Precis. Lite siffror här och lite nytt material där och vips så motiverar det dyrkabelns pris. Det finns inga sannolika skäl till ett bättre ljud för att de använder t.ex. Rodium istället för guld som plätering till kontakter och säkringar. Det finns inga sannolika skäl till ett bättre ljud för att deras koppar är 0,009% renare.
Det handlar, som någon uttryckte det, om fysik inte mystik. Kablar behöver inte vara mer än tillräckligt bra.

Även min uppfattning !

Men just därför man bli sugen på att testa ;)

Redigerat av DVD-ai, 14 November 2008 - 18:13.

Postad 17 November 2008 - 16:11

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Tjena!
Nu har jag provat att Bi-ampa mina DM683. Jag använde en EKK4G 1,5mm2.
Dvs 4 kopparkablar med diametern 1,5mm2 omslutna av ett "plasthölje".

Jag kopplade då 2 av sladdarna till HF frånl uttaget för fronthögtalare och 2 till HF från bakhögtalarna till "biamp"-porten.

Hur mycket som är placebo och hur mycket som inte är det kan jag inte avgöra men jag upplevde iaf att det blev mera bas. Lite för mycket faktiskt.

Dessutom har jag fått ett knäppande ljud i vänster högtalare när jag spelar spel. Men det beror nog på något annat... ;)

Mvh
Patrik

Postad 17 November 2008 - 18:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tjena!
Nu har jag provat att Bi-ampa mina DM683. Jag använde en EKK4G 1,5mm2.
Dvs 4 kopparkablar med diametern 1,5mm2 omslutna av ett "plasthölje".

Jag kopplade då 2 av sladdarna till HF frånl uttaget för fronthögtalare och 2 till HF från bakhögtalarna till "biamp"-porten.

Hur mycket som är placebo och hur mycket som inte är det kan jag inte avgöra men jag upplevde iaf att det blev mera bas. Lite för mycket faktiskt.

Dessutom har jag fått ett knäppande ljud i vänster högtalare när jag spelar spel. Men det beror nog på något annat... :)

Mvh
Patrik

ok, men hur hade du kopplat själva kabeln ?

som på min sanslöst snygga bild, HAhaha fan va skabbig den blev!! :P

Bifogad fil(er)

Postad 17 November 2008 - 23:07

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

ok, men hur hade du kopplat själva kabeln ?

som på min sanslöst snygga bild, HAhaha fan va skabbig den blev!! :)

Grymma paintskills du har där! Nej, det tänkte jag inte på. Får bli morgondagens projekt att ta reda på!

Postad 17 November 2008 - 23:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Grymma paintskills du har där! Nej, det tänkte jag inte på. Får bli morgondagens projekt att ta reda på!

fear my paint skills...!! :)

Postad 07 January 2009 - 17:33

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Lånar tråden. Har köpt ett par 683:or och funderar på att byta ut högtalarkablaget. Just nu kör jag med den gamla hedliga EKK 4G1.5mm2 men frågan är om det finns något bättre till 683:orna. Har hört gott om Audioquest Type 8 men finns det några andra förslag? Hifiklubben rekommenderade Van den hul clearwater eller cs122.

Redigerat av Unregistereda73534df, 07 January 2009 - 17:34.

Postad 07 January 2009 - 20:00

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jag har själv AQ Type 8 en mycket bra kabel,har bra med bas i sig samtidigt som den är väldigt öppen.
AQ CV 8 är ett steg upp och ska ha en ännu bättre diskantåtergivning samtidigt som basen finns kvar.

Hade Van Den Hul CS122,sålde dom och jag ångrar mig inte, Type 8 är mycket bättre.
Du har även Nordost Blue heaven och Red Dawn.

Redigerat av jonasprivate, 07 January 2009 - 20:02.

Postad 08 January 2009 - 23:56

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Jag har själv AQ Type 8 en mycket bra kabel,har bra med bas i sig samtidigt som den är väldigt öppen.
AQ CV 8 är ett steg upp och ska ha en ännu bättre diskantåtergivning samtidigt som basen finns kvar.

Hade Van Den Hul CS122,sålde dom och jag ångrar mig inte, Type 8 är mycket bättre.
Du har även Nordost Blue heaven och Red Dawn.

Alltid lika svårt med kablar. AQ Type 8 finns för tusenlappen på hifimagasinet men vet inte, det är mycket pengar för något som kanske inte gör någon skillnad. Skumt, enligt HK så sålde han i princip bara cs122 till 683:orna och även en hel del Cleawater.

Postad 09 January 2009 - 11:35

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jo nu har HK i stort sett bara Van Den Hul,finns inte så mycket annat att välja på.
Fast du kan gilla CS122 alla är vi olika.

Postad 09 January 2009 - 17:39

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Jo nu har HK i stort sett bara Van Den Hul,finns inte så mycket annat att välja på.
Fast du kan gilla CS122 alla är vi olika.

Ja det mesta av deras sortiment består väl av Van Den Hul, dock en hel del QED och Tara labs också. Få se hur jag gör, kanske blir att testa Silspeak då jag har hört att de ska passa bra till B&W.

Postad 19 January 2009 - 15:08

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Tsss, löljigt...

Postad 19 January 2009 - 17:57

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Vad är löjligt ?

Postad 22 January 2009 - 12:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Detta med att hålla på och testa olika kablar, det e ju ingen skillnad det vet vi ju alla, och inte när det gäller stärkare, Cd spelare eller högtalare heller !

jag tycker alla ska köpa Plast burkar på ICA MAXI och va nöjda för ljud är ljud och kan inte vara bra eller dåligt.... kan inte förstå hur man kan tro något annat.... :)

Postad 22 January 2009 - 12:53

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jupp lika bara att sälja skiten man har köpt på sig. :)

Postad 22 January 2009 - 16:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
haha, aa :(

"Chopha" nu driver jag bara lite så jag hoppas du inte ta illa upp:) men vad menade du med "Tsss, löjligt..." ?!
Du kör ju själv med fina kablar o grejer och har fina elektronik m.m. :)

Redigerat av DVD-ai, 22 January 2009 - 16:45.

Postad 25 January 2009 - 17:32

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Jag förstår sarkasmen...B)

Jag tycker det är löjligt att folk på allvar diskuterar vilka kablar som är bra, bättre och bäst.
En kabel är en kabel - en tråd koppar som en elektrisk spänning rör sig i.
Det är och kommer aldrig bli mer avancerat än så.

Själv har jag Hifi-klubbens billigaste signalkabel mellan cd-spelaren och förstärkaren.
Mellan förstärkaren och högtalare kör jag med folieskärmad nätverkskabel (Cat5) i flätor med sex längder i varje.
Köpte kabeln utav en vän till familjen som är elektriker för två kronor/metern, vilket betyder att de slutliga kablarna (2x2 meter långa) kostade mig 48 kronor att göra.
Inget häftigt alls, bara fysik...

Postad 26 January 2009 - 13:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag förstår sarkasmen...;)

Jag tycker det är löjligt att folk på allvar diskuterar vilka kablar som är bra, bättre och bäst.
En kabel är en kabel - en tråd koppar som en elektrisk spänning rör sig i.
Det är och kommer aldrig bli mer avancerat än så.

Själv har jag Hifi-klubbens billigaste signalkabel mellan cd-spelaren och förstärkaren.
Mellan förstärkaren och högtalare kör jag med folieskärmad nätverkskabel (Cat5) i flätor med sex längder i varje.
Köpte kabeln utav en vän till familjen som är elektriker för två kronor/metern, vilket betyder att de slutliga kablarna (2x2 meter långa) kostade mig 48 kronor att göra.
Inget häftigt alls, bara fysik...

ok B)

tryckte dem så ut att vara typ taralabs eller liknande :lol:
Jag delar i mycket din syn på det hela, jag anser att skillnaden mellan olika kablart är löjligt liten, du tränar enligt mig mycket med på att flytta högtalaren lite eller så köpa till SD fötter eller bara allämnt typ flytta på en fotölj i rummet. Men jag vet att skillnaden mellan olika kablar (ok, jag anser... ) finns och har själv hör detta flera gånger.
Därför är det för mig upp till var och en om man vill lägga ner en massa pengar på det.
Jag Håller för övrigt på och säljer mina Nordost Heimdall lågnivå kablar som jag har använt länge, detta för att jag upptäckt att jag inte hör någon vettig skillnad på dem och ett anat par som jag byggt i hopp.
Men det kan ju vara så att jag har okänslig hörsel, vad vet jag, men jag mina nya som nästan lika bra, men mycket prisskillnad mellan.... :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.