Vanlig startgas är kanon till elektronik rengöring.
Den är BILLIG och löser upp gammal handsvett,socker,cola och sedan förångas den och fösvinner.
Det kan gå åt ganska mycket om det är mycket som ska tvättas bort.
Men det gör ju inte så mycket eftersom den är så pass billig.
Är det riktigt skitigt så brukar jag börja med kemiskren bensin och ta bort det mesta sedan ta startgasen.
Har till och med räddat ett p4 moderkort,grafikkort,2st nätverkskort,ett SB audigy2 ljudkort från en vattenläcka.
Jag hade den vattenkyld med en akvariepump till pumpen var kopplat till ett annat uttag än datorn.
När jag kom hem efter en fyllerunda så var det blött på golvet vid datorn och den var avslagen.
Kunde ganska snabbt konstatera att ca 5 liter (hade en 5 liters dunk som tank och den stog 1 dm högre än datorn så den var nästan tom) vatten hade runnit utmed moderkortet,grafik,ljud,nätverk.
Allt detta pga av att proppen till pump uttaget hade gått tillföljd av att slangen till cpu blocket hade smält av medans datorn var igång.
Efter att jag väntat ca 1 timme på att macken skulle öppna så jag kunde handla startgas.
Skruvade ur allt under tiden.
Använde en burk direkt och sen tog jag den andra när jag vaknade på dagen.
Kan ju rekomendera att ventilera rikligt när man använder så mycket på en gång.
Allt funkade felfritt i ca 2 år efteråt ljudkortet använder jag fortfarande efter 4 år.
Har man tur så kan det ju funka ett tag efter ett sådant missöde men efter ett tag så kommer ju oxid och korrission.
Men jag har fortfarande inte sett något av det på ljudkortet så alltså borde ju stratgasen ha tagit bort ALL form av vatten+alla andra ämmnen som finns i vattnet.