Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Min HTPC

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 October 2008 - 14:38

alvaro
  • alvaro
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hej.

Har tänkt bygga en HTPC med följande delar... Av vad jag har läst fungerar den bra får många...

Nu ett par frågor... Har tänkt köpa allt på Inet. Ingår alla kablar eller är det något som behöver köpas till? Vill kunna bygga ihop allt så fort jag får hem sakerna.

Är lite osäker på Hdd:n, någon annan i samma prisklass som är bättre?

Det kommer att sitta i ett av följande chassi:

Till sist så undrar jag om ni har någon trådlös router att rekommendera? Jag har 100Mbits lina hemma och vill kunna utnyttja det så bra som möjligt + att det ska gå snabbt att skicka filer mellan mina datorer... Gärna så billig som möjligt :huh:

Redigerat av alvaro, 11 November 2008 - 22:15.

Postad 25 October 2008 - 16:03

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Nu förmodar jag att du kommer köra med kabel i nätverket och inte trådlöst?
Själv har har jag en dlink dir-635 router och BBB 100/10mbit och fungerar kanon, har aldrig behövt starta om den routern på grund av att den har hängt sig osv.

Vad som är inkopplat på den är 2 bärbara (wifi) , 1 stationär (wifi), htpc (wifi), PS3 (wifi), xbox360 (kabel), popcorn (kabel) iptelefoni (kabel), mail/samba server (kabel).
1 bärbar + den stationära kör jag med wifi och då andvänder jag dlinks dwa-140 usb sticka utan problem.

Nu vet jag inte hur AMD cpun är att köra passiv men jag hade kört med en ninja mini som kylare, då den passar kanon till Antecs chassi, sen är minne nästan gratis så kör med 2x2gb varianten av corsair istället för 2x1gb.

//Niklas

Postad 25 October 2008 - 20:33

Lowrider89
  • Lowrider89
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
hd'n är bra som du valt och många gånger bättre än konkurrenterna i samma prisklass.

AMD'n ska gå att köra passivt utan större problem då det är en lågenergiprolle som inte blir märkvärt varm. Passar därför kalas i en HTPC åsså.

Sedan har det ju betydelse vad han kommer att köra för typ av operativ. Det avgör ju hur pass mkt minne man kan använda. Kör du 4gb och sedan xp så utnyttjas fortfarande bara 2gb.

Postad 25 October 2008 - 22:49

mikz2000
  • mikz2000
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Har du funderat på en annan låda? En med integrerad IR ich fjärrkontroll? Jag säger inte att Antec är dåliga på något sätt. Har själv en NSK6580B för min speldator (mycket tyst och trevlig). Jag har dock haft min HTPC i en Thermaltake Mozart VC4001SNS och är mycket nöjd med varan/pengarna förhållandet.

Postad 26 October 2008 - 01:20

alvaro
  • alvaro
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Kommer köra Xp och därför blir det "bara" 2x1 gb...

Har nästan bestämt mig för ett Antec Fusion mest pga av att jag tycker det är så jä***a snyggt :huh:

Har tänkt att koppla nätverket så här: Kabel från uttaget i hallen till en ip-telefondosa sen kabel från den till routern och därifrån kabel till den stationära och trådlöst till htpc:n... det borde väl fungera?

Ska kolla på lite mer på dlink dir-635... tack för tipset.

Blir nog att lägga en beställning under morgondagen...

Postad 27 October 2008 - 17:34

alvaro
  • alvaro
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Någon som har ett tips på ett chassi liknande Antec Fusion? Verkar som att det är slut på de flesta ställen...

Postad 28 October 2008 - 13:37

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Hej!

Jag kan tyvärr inte rekommendera alternativchassie, men de komponenter du har valt är snarlika de jag har i min egen dator (förutom att jag har Intel-CPU), och jag tycker att det verkar som ett vettigt och bra system.

Postad 28 October 2008 - 15:15

alvaro
  • alvaro
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Det blev ett Antec Fusion till slut... hittade det på Netonnet för ca 1700:-

Tack till er som tog er tid att läsa och kommentera mitt bygge. Har beställt grejerna nu och hoppas få dem i veckan.

Sen börjar utmaningen med att sätta ihop allt och få det att fungera som jag vill...

Till sist söker jag en tråd där en kille beskriver sitt htpc-bygge, han bygger i ett Antec Fusion chassi och det är mycket väl beskrivet och med många bilder... Tror det var i somras jag läste tråden men nu hittar jag den inte hur mycket jag än söker...

Redigerat av alvaro, 28 October 2008 - 20:35.

Postad 28 October 2008 - 23:36

pumas
  • pumas
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite. :D

Jag går också och funderar på att införskaffa en HTPC. Läst runt ett bra tag nu tycker jag och vad jag förstått är det denna setupen i första inlägget ett bra alternativ om man vill komma undan relativt billigt.

Själv funderar jag på Antec NSK2480-chassit, hur är det med kylning i detta chassi? Räcker det med chassifläktarna som följer med? Vet att många köper Noctua-chassifläktar samt i vissa fall även en Scyth Ninja Mini cpu-kylare. Är det något att sattsa på eller räcker det med chassifläkarna som följer med?

Jag är en riktigt novis när det kommer till datorbyggande, därav alla dessa frågor. :(

Oerhört tacksam för svar.

Mvh Pumas

EDIT: Så här ser det ut nu --> HTPC produktlista

Ersatte BR-läsaren med en vanlig DVD-brännare. 3642 kr för hela paketet om jag beställer det från Inet. Ev. om jag skulle köpa till lite mer kylningsmakapärer, vad sägs? :lol:

Redigerat av pumas, 29 October 2008 - 00:11.

Postad 29 October 2008 - 11:42

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Själv funderar jag på Antec NSK2480-chassit, hur är det med kylning i detta chassi? Räcker det med chassifläktarna som följer med? Vet att många köper Noctua-chassifläktar samt i vissa fall även en Scyth Ninja Mini cpu-kylare. Är det något att sattsa på eller räcker det med chassifläkarna som följer med?

Kylningen är kanon (samma chassi som fusion med undantag för skärmen). Till och med lite för bra för hårddiskarna.. Själv tycker jag att kylningen i den och stock kylningen på intel e8400 är tillräckligt tyst för mig. När jag inte hör datorn under en film (inte ens under tysta partier) från soffan så tycker jag inte det är värt att spendera uppåt 700:- för att få den tillräckligt tyst för att inte höras vid pausad film.

Postad 04 November 2008 - 14:17

vorenus
  • vorenus
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Till sist söker jag en tråd där en kille beskriver sitt htpc-bygge, han bygger i ett Antec Fusion chassi och det är mycket väl beskrivet och med många bilder... Tror det var i somras jag läste tråden men nu hittar jag den inte hur mycket jag än söker...

Är det möjligen denna du tänker på?
http://www.dvdforum....t...50&forum=17

Redigerat av vorenus, 04 November 2008 - 14:20.

Postad 11 November 2008 - 13:23

alvaro
  • alvaro
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hej.

Har nu fått igång det mesta och har bara ett par frågetecken kvar.

Använder mig av MPC för att spela upp film men får inte förfluten tid mm att synas i displayen (har installerat senaste iMon drivrutinerna). Det fungerar i tex winamp. Antar att något måste ställas in i iMon Manager men vet inte vad...

Har även lite problem med nätverket. Köpte ett startpaket med D-Link DIR-615 och en D-Link DWA-140 men får det inte riktigt att fungera. Internet fungerar i min HTPC och jag kan skicka filer från min stationära till HTPC:n men inte tvärtom. Står att jag inte har tillträde till nätverket.

Tillsist undrar jag om man på något sätt kan starta datorn via tangentbordet (har ett Deltaco TB-104)? Så att man slipper resa sig och trycka på knappen...

Hoppas att ni kan hjälpa mig med dessa problem... i övrigt är jag riktigt nöjd med hur allt fungerar...

Redigerat av alvaro, 11 November 2008 - 13:47.

Postad 12 November 2008 - 00:15

Paiste
  • Paiste
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Jag har sett en funktion som ska starta datorn genom tagentbordet, men då måste tagentbordet ha en speciell knapp som var gjord för Windows 98. De nya moderkort från Gigabyte ska ha den funktionen i BIOS.

Postad 12 November 2008 - 14:55

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Kör du 4gb och sedan xp så utnyttjas fortfarande bara 2gb.

Ja, om du kör 32-bitarsversionen. Kör du 64-bitarsversionen av XP så kommer allt minne att kunna användas.

Postad 12 November 2008 - 18:19

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Jag har sett en funktion som ska starta datorn genom tagentbordet, men då måste tagentbordet ha en speciell knapp som var gjord för Windows 98. De nya moderkort från Gigabyte ska ha den funktionen i BIOS.

De flesta datorer/moderkort har haft "keyboard-on" funktioner i många år nu.

Postad 12 November 2008 - 21:23

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

De nya moderkort från Gigabyte ska ha den funktionen i BIOS.

Det stämmer bra det; man kan välja lite olika sätt man vill kunna boota den på. Jag fastnade för "boot password" så att datorn startar sig om man skriver en önskad fras på tangentbordet. Så jag kunde inte motstå att sätta den till "boot"; nu skriver man alltså boot och trycker enter, och så snurrar datorn igång. Praktiskt att slippa böja sig under skrivbordet! ;-)

Postad 12 November 2008 - 23:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Det stämmer bra det; man kan välja lite olika sätt man vill kunna boota den på. Jag fastnade för "boot password" så att datorn startar sig om man skriver en önskad fras på tangentbordet. Så jag kunde inte motstå att sätta den till "boot"; nu skriver man alltså boot och trycker enter, och så snurrar datorn igång. Praktiskt att slippa böja sig under skrivbordet! ;-)

haha, lathet i sin renaste form... :unsure:

Postad 13 November 2008 - 10:26

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
:-) Det vore ju synd att inte använda en skojig feature som finns där, ju!

Postad 13 November 2008 - 19:13

alvaro
  • alvaro
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Får det inte att fungera...

Har valt Boot with keyboard: Enable och sedan valt ett lösenord...

Men när jag ska starta datorn händer ingenting... slår mitt lösen på 4 siffror men ingenting...

Vad gör jag fel? Eller fungerar det inte med mitt moderkort? Eller är det kanske tangentbordet det hänger på?

Postad 14 November 2008 - 13:14

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Får det inte att fungera...

Har valt Boot with keyboard: Enable och sedan valt ett lösenord...

Men när jag ska starta datorn händer ingenting... slår mitt lösen på 4 siffror men ingenting...

Vad gör jag fel? Eller fungerar det inte med mitt moderkort? Eller är det kanske tangentbordet det hänger på?

Tryckte du enter också?

Postad 14 November 2008 - 14:41

alvaro
  • alvaro
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Tryckte du enter också?

Japp, trycket Enter efteråt... Man ska inte trycka på någon knapp innan??

Postad 15 November 2008 - 09:05

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Inte på mitt moderkort. :-/
Jag har bara lösenfrasen och enter, så är det klart.

Postad 17 November 2008 - 10:25

alvaro
  • alvaro
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Gav upp idén med att starta datorn via tangetbordet... får det inte att fungera...

Någon som har en lösning på varför displayen inte fungerar med Media Player Classic? Vill gärna se förfluten tid när jag kollar på film...

Postad 19 November 2008 - 14:07

alvaro
  • alvaro
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Ingen som har några tankar om man får displayen att fungera med Media Player Classic?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.