Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Veck i silkdome diskant

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 October 2008 - 22:11

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Upptäckte idag som ett ytterst tunnt veck/streck i min ena diskant på mina Dynaudio contour 1.4 stativare
Frågan är hur uppstod detta då INGEN varit i närheten av den och den absolut inte fanns där när jag köpte dom nya!
Inget som påverkar musiken men r ändå orolig att det kanske blir större eller rentav spricker framöver :huh:

Kan det uppstå om man spelar högt? inte för att jag spelat vansinnigt högt men ändå?

Postad 25 October 2008 - 22:15

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Hur vet du att ingen kommit åt högtalaren? Det är ju inte så att den veckar till sig själv. Det är dock inte hörbart om det är lite veck på domen men en värdeminsknin vid försäljning.

Postad 26 October 2008 - 08:07

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Vi är bara 3 i familjen, varav en liten flicka som skulle kunna vara boven.
Dock har jag alltid skydden på när jag inte själv är hemma och tjejen är aldrig på högtalarna så det finns ingen kvar att skylla på.
titta riktigt nära med ficklampa igår och det är inte ett veck, ser nästan ut som det ligger ngt under textilen som höjer upp den lite, som typ en riktigt tunn tråd eller ngt. inget veck alltså.

Postad 26 October 2008 - 09:12

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Som sagt ingenting att en orka bemöda sig om. Njut av musiken istället! :huh:

Postad 26 October 2008 - 09:28

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Vi är bara 3 i familjen, varav en liten flicka som skulle kunna vara boven.
Dock har jag alltid skydden på när jag inte själv är hemma och tjejen är aldrig på högtalarna så det finns ingen kvar att skylla på.
titta riktigt nära med ficklampa igår och det är inte ett veck, ser nästan ut som det ligger ngt under textilen som höjer upp den lite, som typ en riktigt tunn tråd eller ngt. inget veck alltså.

Du kanske skulle ta fram förstorningsglaset med *L*

Postad 26 October 2008 - 13:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag har varit med om att diskanter har kunnat vecka sig och det har med temperatur att göra, diskantens "doom" är av ett tyg material (vanligtvis olika kombinationer av silke och syntetiska materiel) och denna är behandlad med en solikon eller lim behandling som kallas för coating för att få högra styvhet.
Om man hetter upp en diskant av denna typen så händer det faktiskt att den blir lite ojämn i ytan och detta på grund av värmen som får doom'en att dra hopp sig. Det kan inträffa för att man spelat hårdare än vad diskanterna klarar och dom har då blivit överhettade. Lösningen på detta är att köpa nya diskanter, diskantens spridningsmönster förändras när inte formen längre är ett klot som det va tänkt, och detta påverkar såklart även ljudet.
Även diskantens urkligning och resonans egenskaper förändrar tydligt när man veckar konen på olika sätt så det har helt klart inverkar på ljudet, men hör du inte skildnaden så är det för att placeringen i rummet inte är exakt och detta hjälper till att dölja den skildnad som kan finnas där.

Postad 26 October 2008 - 13:57

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Tack för alla svar, givetvis har jag nojjat mer än nödvändigt över detta men det är trots allt en högtalare för 24k så det är klart man blir orolig.
Som sagt så är det inte ett veck utan snararare en microskopisk upphöjn som det låg en tunn tråd under textilen och det påverkar inte ljudegenskaperna det minsta.
Körde dom relativt hårt under inspelningen men absolut inte överdrivet så man inte kunde vistas i rummet och mig veterligen ska dom klara en hel del press dom små busarna.
Som sagt så är jag inte spec orolig länge utan fortsätter njuta av det underbara ljud dom presterar

Postad 26 October 2008 - 13:59

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Nja... Teoretiskt ja men inom den hörbara mänskliga gränsen knappast. Det är mest försäljarsnack och floskler som får folk rädda och stressade till nyköp som egentligen inte behövs.

Postad 26 October 2008 - 14:04

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
På tal om veckad diskant kan jag atala om att jag för inte så länge sen ägde ett par ma rs6 med tillhörande center och just centern tryckte min dotter in så det var en stor buckla innåt som inte gick att få ut.
Blev såklart riktigt lack men testade givetvis att köra en film direkt och till min förvåning hörde jag inte ngn skillnad överhuvudtaget! sjukt men sant.

Postad 26 October 2008 - 14:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tack för alla svar, givetvis har jag nojjat mer än nödvändigt över detta men det är trots allt en högtalare för 24k så det är klart man blir orolig.
Som sagt så är det inte ett veck utan snararare en microskopisk upphöjn som det låg en tunn tråd under textilen och det påverkar inte ljudegenskaperna det minsta.
Körde dom relativt hårt under inspelningen men absolut inte överdrivet så man inte kunde vistas i rummet och mig veterligen ska dom klara en hel del press dom små busarna.
Som sagt så är jag inte spec orolig länge utan fortsätter njuta av det underbara ljud dom presterar

ok, det e som om något har förändrats sedan du köpte dom ?
så du e helt 100% säker och skulle absolut inte under några omständigheter ha fel angående att "felet" inte fanns där när dom va nya ?
För i såna fall är det något mycket märkligt...
om det är så litet som du beskriver så är det ingen en cans att du skulle öra något skilldnad, kanske skulle kunna gå att mäta skillnaden, men det e ointressant i sammanhanget anser jag.
Låter dom som dom ska så är det bara att köra hårt :D
Men hur "rynkan" har kommit dit sätter myror i huvudet på mig för det låter märkligt... ;)

På tal om veckad diskant kan jag atala om att jag för inte så länge sen ägde ett par ma rs6 med tillhörande center och just centern tryckte min dotter in så det var en stor buckla innåt som inte gick att få ut.
Blev såklart riktigt lack men testade givetvis att köra en film direkt och till min förvåning hörde jag inte ngn skillnad överhuvudtaget! sjukt men sant.

det va ju ingen riktigt jämförelse heller... sedan inte så lätt att minnas hur det lär innan heller egentligen, om man ska vara ärlig :lol:
sedan är det inte samma signat till center som till front så man kan inte ha dm som referens heller, men hörde du inget som störde dig så va det ju bra.

Postad 26 October 2008 - 14:43

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Som sagt så märks det ingen skillnad och det kan ju vara så att den faktiskt fanns där när jag köpte dom även om det inte känns så troligt.
Satt ju och lyssnade häromdagen och tänkte bara hur otroligt bra dom lät och för skojs skull satt jag mig väldigt nära för att höra hur rent det var när jag upptäckte det.
Vore ju värre om jag suttit och stört mig på ngt bara för att upptäcka att det lilla strecket fanns där=)
Stör mig lite bara att jag inte vet hur det uppkommit och man hoppas ju inte den ska blö större eller spricka ;)

Postad 26 October 2008 - 14:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
nog ingen större risk att det skulle bli större eller blir en spricka ;)

du kan nog ta det lugnt för det lär vara något från tillverkningen.

Postad 26 October 2008 - 15:02

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
När man lagt ut en del pengar så är det ju på sådant alvar att man vill har perfektion om inte stör man sig än om det inte har någon betydelse...SÅ jobba med känslan mer än högtalare. ;)

Postad 26 October 2008 - 15:21

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

När man lagt ut en del pengar så är det ju på sådant alvar att man vill har perfektion om inte stör man sig än om det inte har någon betydelse...SÅ jobba med känslan mer än högtalare. ;)

Word!

Postad 26 October 2008 - 17:24

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Det var nog där som nya skall du se, men du såg det nu...Är nog bara en normal liten utseensevariation.

Dynaudio har 5 års garanti, så håll ett koll på det om det skulle förändras något under tiden!

Postad 26 October 2008 - 18:09

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Det var nog där som nya skall du se, men du såg det nu...Är nog bara en normal liten utseensevariation.

Dynaudio har 5 års garanti, så håll ett koll på det om det skulle förändras något under tiden!

Jo det är nog så, ska hålla koll absolut

Postad 26 October 2008 - 18:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
tyg domen kommer inte att förändra sig, då det inte är några stora krafter inblandade och inga kraftiga resonanser egentligen som ligger inom domens område, så du kan vara hur lugn som helst för det kommer absolut inte att blir något springa eller bli något värre av det som e nu ;)

Redigerat av DVD-ai, 26 October 2008 - 18:20.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.