Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behålla sin tjock-tv för att kunna spela gamla tv-spel?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 October 2008 - 12:14

Nirvasher
  • Nirvasher
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Funderar på att möblera om mitt rum och därmed får jag plats till en lite större tv och funderar därför på en 26-32 tums lcd-tv. Men grejen är att jag för nuvarande bara använder tjock-tv för att spela tv-spel på, ser film på våran 42a, och till den nuvarande tv'n är där Sega Mega Drive, Nes, Snes, N64, GCN, Wii, PS2 och ett Xbox360 inkopplat.
De senare spelmaskinerna använder komposit, och går säkert i alla fall fixa SCART samt Komponent till dem, men frågan är om bilden blir bra. Har läst en hel del om att folk fått riktigt kass bild från de flesta formaten, sämre än vad man får på tjock-tv, fast detta kanske bara drabbar stora tv-apparater?

Funderingarna ligger på https://www.prisjakt...kt.php?p=305434 , fast man kanske ska vänta tills det finns Full HD-stöd i den prisklassen? Utvecklingen går ju rätt fort fram nu.
Men den största frågan är som sagt, går det att spela de gamla spelen på en nyare skärm? Eller blir det riktigt dåligt? Skriv! Bifoga gärna bilder!
Och har ni tips på bra tv-apparater som passar, bara kör på!

Tack på förhand!

Redigerat av Nirvasher, 26 October 2008 - 12:15.

Postad 26 October 2008 - 15:15

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Räkna med att framförallt PS2, GC, N64 kommer upplevas som rejält mkt sämre. Sega mega drive, Snes och NES brukar man dock inte märka så stort skillnad på eftersom grafiken är så pass enkel ändå.

Däremot får du räkna med att på samtliga platttv får du inputdelay vilket kan vara förödande för gamla tv-spel som kräver bra tajming för att fungera. Spel som t.ex. punch-out till nes kan bli en ren plåga...

Xbox 360 kommer bli otroligt mycket bättre bild på om du kopplar via komponent hdmi eller vga. Huruvida Wii blir bättre eller sämre är ganska mkt en smakfråga men för att det ska bli bra krävs i princip komponent.

Mit tips är att du tar med en tv-spelskonsol och går runt och testar i butikerna. Ta gärna något 3D-spel till PS2 som kräver bra tajming (Tekken-serien t.ex.). Dessa spel ser sämst ut på en tv som inte hanterar dåliga signaler bra, och fördröjning blir samtidigt mkt tydligt.

Postad 26 October 2008 - 16:19

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Jag tycker att mina snes spel nästan blir snyggare på min 42" plasma än på min gamla crt! ;) Klar och tydlig bild, inte suddigt alls. Sen vad gäller inputdelay har jag inte märkt av detta, spelar en hel del street fighter 2 som är grymt timingkrävande men jag har som sagt inte lagt märke till någon inputdelay på min Panasonic px70...

Har inte testat ps2, xbox, gamecube eller n64 men eftersom dom är suddiga redan på en crt-skärm antar jag att det blir mycket värre på en stor platt-tv. Men ser ingen anledning till att bilden skulle bli sämre annars, bara att man "förstorar" problemen med en större skärm.

Till sist blir givetvis bilden betydligt mycket bättre på en platt-tv med xbox 360 och ps3! Dessa konsoler är inte anpassade för lågupplösta skärmar utan man måste ha en hd-ready skärm för att se spelen som de var tänkta från början! Finns egentligen ingen anledning till att byta upp sig från ps2/xbox om man ändå ska spela på en crt, bilden blir inte speciellt mycket bättre med de nya generatinernas konsoler...

/mvh andrus

Postad 26 October 2008 - 23:07

Nirvasher
  • Nirvasher
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tack för svaren Grimmy och andrus!

Med era svar ser det ut som om man kanske istället ska titta på en plasma-tv, istället för en lcd? Visserligen kan det bli knepigt att hitta någon sådan i rätt storlek, eftersom plasma bara finns i 37 o uppåt. Eller så får man lägga pengarna på en rejäl lcd.
Det blir att ge sig ut till mediamarkt i dagarna. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.