Söker panel till platt-tv
14 svar till detta ämne
Postad 26 October 2008 - 21:31
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Hejsan! Jag är i köpartagen av en ny platt-tv på 46" som jag planerar ska hänga på väggen, dock vill jag gärna ha en snygg panel att hänga den på. Bara för att ge er en bild av det jag söker http://www.blocket.s...1516.htm?ca=5_s. Fast den jag vill ha ska vara snygg! Kriteria är: - Ingen tjock jävel med massa hål att stoppa saker i som DVD's eller skivor. - Den ska alltså vara relativt smal och i stort sett se ut som en snygg ram runt själva tv'n sedd framifrån. - Gärna naturfärgad, typ mörk bok, se lite naturlig ut liksom. Grejjer är den att jag planerar fixa panelgardiner varav en av dessa kan bli naturfärgad, tänk http://www.ikea.com/...oducts/80078132. Skulle bli sjukt snyggt med en panel i liknande anda och sen ett par panelgariner som dessa kombinerat med svart, ett par liknande kuddar till soffan etc. Jag vill gärna ha ett par "naturliga" panelgardiner men känner att det inte riktigt funkar i min lya om jag inte har något mer, och då kommer en panel till min nya tv perfekt (!) in i planen. Ett problem som kommer upp är dock, hur fasiken gör man med kontakterna bak på tv'n om dom pekar bakåt, dom borde ju gå rakt in i paneler och böjas, alternativt rakt in i väggen och böjas lika mycket? Jag har aldrig smällt upp en tv på väggen förut så jag har aldrig utforksat dessa problem tidigare. Borde ju vara smidigt om dom "pekar" neråt. Jättetacksam om nån har lite tips om var jag kan finna det jag söker! MvH
Postad 27 October 2008 - 00:50
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1682 inlägg
Du har inte funderat på att köpa en 3cm tjock skiva av massivt trä, slipa fina kanter och olja in ordentligt och sedan kapa ut ett hål i skivan där kontakterna skall hamna. Det tror jag på mer...
Postad 27 October 2008 - 07:08
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Hade jag inte ens tänkt på, fan man måste verkligen "outside the box". Jag är dock ganska dålig på att mecka runt och enda problemet jag ser är väll att hemmabygget ska dimpa ner i golvet, men om man har en redig skiva borde det ju fungera. Hur fäster man sen tv'n i skivan förresten? För skivan lär väll fästas med ett traditionellt väggfäste?
Ska fundera runt detta lite, gillar verkligen idén. Tack!
Postad 27 October 2008 - 07:31
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Väggfäste till platt tv.n finns där du köper
din platt tv och för övrigt i de flesta elektronikaffärer som
säljer Platt tv.
Postad 27 October 2008 - 10:46
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
hur ska den fästas i väggen?
som jag har förståt så ska du ha "bara" en skiva på väggen som du sen sätter tven på.
Det kan ju bli lite tungt för väggen 
Satsa på typ ekskiva
Postad 27 October 2008 - 12:04
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1682 inlägg
Du sätter fast väggfästet bestående av 2 skenor på själva träskivan, se bara till att välja ett hårt träslag som inte spricker. Massiv Ek är extremt starkt, vi sabbade en bult när vi skruvade i min ekskiva, den gick av istället för ner i träet.
Skivan sedan fäster du i väggen bakom tvn såhär.
Du borrar 4 hål i skivan. Där sätter du bakom och framför en bricka modell stor. I väggen ser du till att hitta balkar (brukar va t.ex. 60cm mellan dessa). Så skruvar du in 2st större skruvar i varje balk. När denna grej sedan sitter så drar du kablarna snyggt.
Man brukar ju vilja ha lite marginal mot väggen just för kablarna, så brickan BAKOM kan vara en tjock sådan, de som ser ut som ogängade muttrar. Tänk bara på att belastningen på väggen ökar kraftigt ju större hävarmen blir.
När kablarna är dragna (för dig antagligen också med någon kabellist under skivan antar jag) så ber du någon hjälpa dig att lyfta upp tvn. Då håller ni den samtidigt som ni stoppar i kablarna. Sedan lyfts den på plats på väggfästet och sätts fast.
Klart.
Edit: Tänk på att minst 2 hål i skivan bör vara "ovala". De behöver bara vara riktigt låsta i höjdled. Men om du borrat lite snett så är det oerhört olustigt att stå där och behöva borra om för att det inte passar.
Redigerat av Denethor, 27 October 2008 - 12:05.
Postad 27 October 2008 - 14:20
Unregisteredc8c6aae8
-
Unregisteredc8c6aae8
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Obehandlad limfog i ek, valnöt eller liknande finns ju lite här och där. På med lite lack och det blir hur snyggt som helst. Köpte själv en skiva limfog i björk men endast för att förstärka så inte TV:n riskerar att ramla ner, är i en gillestuga med den obligatoriska träpanelen på väggarna.
En lite simplare variant av Denethors förslag.
Gjorde det enkelt för mig och sågade till skivan så att den döljs av TV:n, lite mindre än TV:n mao. I ditt fall större än TV:n förstås. Tog sen ett gäng träskruv och plockade fram skruvdragaren, passade även på att ta fram PL500 montagelimmet. Applicerade montagelimmet på ett smakfullt samt konstnärligt sätt och skruvade sen dit min limfogskiva, återigen i ditt fall alla skruvar så de döljs av TV:n. Avslutade med att montera väggfästet med skruvar som gick igenom limfogen och in i träpanelen, tror banne mig jag lyckades att finna av nån regel också. Ramlar TV:n ner efter detta så känns det som om det är minsta problemet för då har även väggen ramlat ner.
Kablar kan man ju alltid dra i kabellister framför skivan, man minskar ju eventuell hävarmseffekt.
Postad 27 October 2008 - 17:44
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Du sätter fast väggfästet bestående av 2 skenor på själva träskivan, se bara till att välja ett hårt träslag som inte spricker. Massiv Ek är extremt starkt, vi sabbade en bult när vi skruvade i min ekskiva, den gick av istället för ner i träet. Skivan sedan fäster du i väggen bakom tvn såhär.
Du borrar 4 hål i skivan. Där sätter du bakom och framför en bricka modell stor. I väggen ser du till att hitta balkar (brukar va t.ex. 60cm mellan dessa). Så skruvar du in 2st större skruvar i varje balk. När denna grej sedan sitter så drar du kablarna snyggt. Man brukar ju vilja ha lite marginal mot väggen just för kablarna, så brickan BAKOM kan vara en tjock sådan, de som ser ut som ogängade muttrar. Tänk bara på att belastningen på väggen ökar kraftigt ju större hävarmen blir. När kablarna är dragna (för dig antagligen också med någon kabellist under skivan antar jag) så ber du någon hjälpa dig att lyfta upp tvn. Då håller ni den samtidigt som ni stoppar i kablarna. Sedan lyfts den på plats på väggfästet och sätts fast.
Klart.
Edit: Tänk på att minst 2 hål i skivan bör vara "ovala". De behöver bara vara riktigt låsta i höjdled. Men om du borrat lite snett så är det oerhört olustigt att stå där och behöva borra om för att det inte passar.
Ok ok, tack för det. Jag vet dock inte riktigt om jag förstår allt. Man är ju ingen byggare bob direkt och tummen sitter väll nånstans i mitten av handen, jag ska försöka förklara hur jag hade tänkt mig processen och vad exakt jag vill få ut så får ni som uppenbarligen kan det här gå igenom och ha synpunkter. Som jag förstår det menar du på att träpanelen borras fast i väggen direkt, med lite mellanrum för eventuella kablar. Det måste då också vara ett hål i träpanelen för dessa kablar. Säg att man sågar ut det område på tv'n som har alla in/utgångar för teknisk finess? Det blir alltså ett hål på kanske 20x20 cm i panelen, försvagas skivan märkvärt av detta? På "framsidan" av skivan fäster jag det väggfäste man normalt sätter direkt i väggen och hänger tv'n på, här kommer jag sedan bara "hänga upp" tv'n? Är jag med på noterna? Här ska jag plangöra för hur jag hade tänkt det hela: En (omvärderat) ganska tjock träpanel, kanske 5 cm (med tanke på att den kommer bli stor som fan kanske man får omvärdera detta, den lär ju väga svinmycket). Anledningen till att jag vill ha den lite tjockare är att jag i mina drömmar sätter en ljusslinga på baksidan i en "skyttegrav" som jag fixat till. Om man fräser en linje eller hur man gör har jag ingen aning om. Anledningen till att jag vill stoppa ner ljusslingan lite är för att eliminera lite ljus, jag vill försöka rikta det lite så det bara kommer ut en viss mängd utmed kanten på väggpanelen längs väggen, tror på en häftig effekt. Om jag bara "klistrar" fast den direkt på skivan kan jag tänka mig att det inte blir som jag tänkt mig, jag vill ju inte att det ska lysa för mycket. Sen hoppas jag det är möjligt att koppla nån sorts dimmer till denna så man kan kontrollera ljusstyrkan, dra ner eller upp beroende på hur man vill ha det i stundens hetta. Om detta är möjligt eller hur man gör har jag ingen aning om, jag skriver som jag helst skulle se det. Problemet blir väll att man då måste ha nån form av elkomponenter på baksidan av panelen också vilket ökar utrymmet till väggen, vilken ökar hävarmen. Jag vill så gärna ha nån form av belysning bakom tv'n som går hela vägen runt, det är liksom lite av charmen med min panel, om nån har nån annan idé (om denna inte funkar) blir jag jätteglad. Anng dra kablar hade jag då tänkt såga ett hål i panelen där området för tvn's in/ut elektronik finns och sedan dra allt ner genom en sån där bred list, kabelgömmare eller vad det heter, här skall då även elsladden till ljusslingan dras. Denna går då sedan hela vägen ner bakom tv-bänken där alla kablar kommer ut i det fria och in i respektive apparat/eluttag. Om uttagen på tv'n dock sitter i mitten på denna och väggfästet måste fästas i mitten på panelen går det ju inte att såga ett stort hål, hur löser jag det då? Man vet ju aldrig vilka kablar man kommer behöva stoppa in/ut i framtiden så man säkrar ju gärna genom att såga ut hela området. Hur ser ni på det här, skulle det fungera? Den bilden jag hade från början var att man liksom satte fast en väggmontering för tv'n på panelen och sen satte den på väggen, som en tv, och då få bra med utrymme på baksidan för både sladdar, slinga och apparater till slingan (behövs dessa, jag har verkligen ingen aning om vad man skulle behöva för att uppnå en ljusslinga på panelens baksida vilken man kan dimma som man vill, kanske nån som vet), sen fästa tv'n på panelen med nån sorts upphängningssystem, typ nånting man "krokar i" och sitter som berget, sen sitter tv'n där. Vet dock inte om tv'n kan uppnå detta, man måste väll då köpa krokar som sitter på tv'n och sen borra fast motparten som krokarna fäster i på panelen? Oj, det blev mycket text. Som ni ser har jag så mycket funderingar och frågor, jag kan inte hjälpa det. Jag vill verkligen att detta ska bli 110% rätt nu när jag ska köpa en tv som jag kommer betala av resten av mitt liv (känns det som), jag vill att det ska bli så bra som det bara kan! MvH
Postad 27 October 2008 - 21:14
emotion87
-
emotion87
-
Användare
-
-
105 inlägg
Om du vill ha ca 20 cm mellan skivan och väggen kan du hänga TVn direkt på väggen med en arm från SMS eller liknande. Träskivan kan du skära i på mitten så att armen går igenom skivan. Skivan blir då endast som en ram typ med hål i mitten som täcks av TVn. På så sätt behöver inte träskivan vara massiv eller tung och du behöver inte oroa dig för någon moment/hävkraft vad gäller träskivan. Det löser nog också ditt kabelproblem eftersom du kan dra dessa genom detta hål och ner. Vill du koppla nya apparater till TVn i framtiden kan du bara dra ut TVn lite (eftersom armen kan dras ut eller in) sätta fast nya kontakten bekvämt och slänga ner den bakom skivan. En arm menar jag typ som denna: http://www.dustinhom...5010172616.aspx
Redigerat av emotion87, 27 October 2008 - 21:21.
Postad 27 October 2008 - 23:12
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Jojo, där ser man. Men hur fäster jag då panelen om jag sätter tv'n på den där armen? Det största problemet jag har att fundera på känns som hur fasiken jag ska fästa tv'n på själva panelen (om jag inte kör med din set-up), nån som har någon fiffig lösning? Skulle jag bara sätta den på armen måste jag ju fortfarande kunna färsta ramen vid tv'n?
Sen vill jag inte ha tv'n 20 cm från väggen, det jag menade med 20x20 (antar att du fick det där) var ju bara hålet där alla kablar dras igenom. Vet inte riktigt vilka mått det blir, men så stort som "kontaktområdet" på tv'n är, planen är att det ska vara öppet över hela det.
MvH
Redigerat av Jakanthedude, 27 October 2008 - 23:14.
Postad 28 October 2008 - 02:53
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1682 inlägg
Du kan borra ett cirkulärt hål, låta tvn sitta 5cm ifrån skivan, sedan låter du i sin tur skivan sitta 2-3cm från väggen. Då kan du montera ljuset som du vill och få det att lysa längs med väggen. http://www.dustinhom...5010135668.aspx Denna monterar du på skivan. Konstruktionen på väggfästet gör att hålet inte försvagar skivan då väggfästet i sig ger den stabilitet som krävs flera gånger om, förutsatt att väggfästet är stabilt infäst i skivan (jag skulle rekommendera genomgående bult). Kan dock meddela att en 5cm tjock träskiva på säg 1.5x1.8m väger extremt mycket. Vi snackar säkert 20-30kg här alltså...
Postad 28 October 2008 - 06:54
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Ja http://www.dustinhom...5010135668.aspx ser ju bra ut, då borrar jag fast den där i skivan som jag sen sätter upp på väggen, då borde jag också kunna göra ett bra hål över kabelområdet också, det du menade med "cirkulärt hål" va? Sen ber jag om ursäkt om du gick igenom det och jag inte förstod, men hur fäster jag sen själva tv'n i panelens framsida om den nu sitter på väggen stenhårt med hjälpa av ovanstående väggmontering? Anng tyngden kan vi väll säg aatt panelen väger 30kg, tv kanske 30kg (för enkelhetens skull), maxvikten på den där står på 75kg. Hur stor risk är det att hela alltihop faller ner om man kryper sig närmare ändå? Är det som händer att det börjar vika sig, böja sig etc? Ska tillägga att väggen som ska borras i är betong. Jag tänker mig att det borde vara nån sorts upphängningssystem för tv'n på panelen, man måste ju kunna ta ner enkelt om det behöver justeras, pillas lite. Man vill ju inte behöva skruva ner tv'n igen för minsta lilla. Men hur set det ut bakom tv apparaterna, finns det "färdiga" motpoler till krokar att hänga på eller hur brukar det vara? Jag googlade lite tidigare och hittade denna. En medlem här på sidan (Falcon 77) har gjort i stort sett identiskt till vad jag vill ha, fast i mindre fortmat. Önskar jag kunde se hur han fäst sin tv på det hela. Där ser man ju kabelhålet jag tänker mig också. https://www.minhembio.com/Falcon77MvH
Postad 28 October 2008 - 13:25
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Köp en ekskiva som du sätter direkt på väggen med hjälp av 5skruvar i mitten, sen sätter du bara tven över.???????
Postad 28 October 2008 - 18:58
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Köp en ekskiva som du sätter direkt på väggen med hjälp av 5skruvar i mitten, sen sätter du bara tven över.???????
Ditt tankesätt faller mig helt i smaken, synd bara att livet inte är så enkelt.
Postad 28 October 2008 - 22:34
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Har fått ett riktigt bra förslag till hur det kan göras, vad tycker ni, låter det som det kan funka, ser ni några frågetecken?"glöm dyra fästen, det här fixar du enkelt ändå. på baksidan av din tv har du troligtvis 4 hål för att skruva fast väggfästet, brukar vara skruv av typen m5 eller m4. skaffa 4 st 20 mm skruv, 4 muttrar och 4 brickor som är lagom till dessa. gänga på muttern halvvägs på skruven, trä på brickan och skruva fast skruvarna på tvn. nu har du 4 skruvskallar som sticker ut ca 1 cm från tvn. skaffa 4 hängbleck av den här typen: http://www.beijerbyg...ultHandler.aspxnu har du vad som behövs för att hänga tvn på din panel. du måter ut var blecken ska sitta, markerar var skruvarna ska sitta till dessa, och ritar ut var nyckelhålsformen där tvn ska hänga hamnar. sen borrar du i din panel i nyckelhålsformen, så att skruvarna kan ta sig in i panelen och hänga på blecket, skruva sedan fast blecken med medfäljande skruvar, eller lite längre montageskruvar beroende på hållfastheten i din panel. nu kommer all tyngd vila på dessa 4 skruvar, så lämpligtvis sätter du reglarna rakt bakom dessa. använd "två tum två" (4.5 X 4.5 cm regelvirke). Det räcker för dina behov. lägg reglarna horisontellt eller vertikalt över skruvhålen, fast på baksidan såklart (två reglar täcker alltså de 4 skruvhålen). låt reglarna vara så långa att de är ca 10 cm från panelens kant, så att du får plats att fästa ljusslingan. borra med 6mm borr genom panelen och genom reglarna ca 10 cm från reglarnas ändor. borra med 8mm betongborr i väggen och slå i brun plugg. Skruva upp konstruktionen med 10 cm långa montageskruvar, eller träskruvar. klart!" Cred till stillton på FB
Redigerat av Jakanthedude, 28 October 2008 - 22:34.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|