Plasma är bäst på rörliga bilder, LCD är bäst på stillbilder
Plasma är bäst på djupsvärta, LCD är bäst på grälla färger
Plasma är bäst i dämpad belysning, LCD är bäst ute i trädgården en solig sommardag
Plasma brummar, LCD är tyst
Plasma lider mer eller mindre av spökbilder, gröna streck och dubbla bilder, LCD lider mer eller mindre av oförmåga att visa snabba rörelser/panoreringar, dålig betraktningsvinkel och "artificiell"/onaturlig bild.
Fördelar och nackdelar med båda tekniker som i slutändan kokar ner till en fråga. Vilken TV tycker DU bäst om?
Tänk också på att tillverkarna blir ständigt bättre på att minimera nackdelarna och utveckla fördelarna med respektive teknik, vilket innebär att du alltid skall köpa senaste modellen. Dagens budget TV från de etablerade märkena är lika bra eller bättre än förra årets "Bäst i test".
Lycka till i ditt val av TV, hoppas du blir nöjd.
Måste bara flika in att jag tyckte det där var ett kanoninlägg 5hekto, tack! :thumbsup:
En kort och koncis sammanfattning av hur plasma/LCD läget ser ut, och inte bara det, utan dessutom hur det ser ut just nu? För som sagt, i och med att tillverkarna förbättrar sina produkter så kommer väl teknikerna närmare varandra.
Kanske vi om ett par år verkligen INTE måste välja mellan för- och nackdelar mellan plasma och LCD, man kan bara låta budgeten avgöra!
Fast då har väl OLED kommit och kriget är över

EDIT: Jag fattar förstås att argumenten ovan inte gäller SAMTLIGA olika TV-modeller, men jag tyckte ända att det genomsnittligt sammafattar ganska bra vad jag har läst i forumen senaste 3 månaderna. Går själv med 46" ångest, vad köpa!?!
Redigerat av epatnor, 27 October 2008 - 20:23.