Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Plasma eller LCD?

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 October 2008 - 13:10

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Vore tacksam för lite hjälp utav Er experter!
Är i tankarna på att köpa mig en ny tv och blir inte riktigt klok på detta med vilken man ska satsa på. Plasma eller LCD!
I huvudsak kollar jag via parabol (Canal Digital), film samt spelar spel på Wii och XBOX360.
Jag har kollat med flera olika personer och det verkar som det råder olika svar hela tiden och man vill ju ha en tv för framtiden lite grann när man köper nu tyckerjag. Storlek ca 47-50 samt en max prislapp på 17 000:-.
Var även helt inne på att jag skulle ha Full-HD men det kanske inte har så stor betydelse?!?
MVH
K

Redigerat av kewe, 27 October 2008 - 13:11.

Postad 27 October 2008 - 13:13

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...kt.php?p=284645

eller

https://www.prisjakt...kt.php?p=319189

Väldigt bra alternativ .

lite ghosting.

Bäst bild via plasma .

Om du ska köra väldigt mycket datoruppkoppling samt xbox så kanske lcd är att rekomendera , om du föredrar att spela 90% än se film o tv.

Mvh

Postad 27 October 2008 - 14:17

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar!!!

Snarare att det kommer vara 70-30% till film o tv tittandes fördel

Postad 27 October 2008 - 15:37

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0
då är det plasma som gäller, och då är Panasonic 46PZ85 ett bra alternativ

Postad 27 October 2008 - 15:47

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Tack men lite för hög prislapp för min del...........
Har även funderat på något liknande denna pga av upplevelsen verkar vara helt otrolig med ljussättningen
http://www.pricerunn...mp;ref=redirect
Säg gärna vad Ni tycker.
(Man får ju även en feedback på dessa nu innan årsskiftet

Postad 27 October 2008 - 15:57

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Panasonic 50PX8
LG 50PG7000
Samsung 50A457 kostar 10000 så kan du köpa en bluray och spara pengar på resten.

Full-HD kan du ignorera i sammanhanget.

Postad 27 October 2008 - 15:57

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0
Själv skulle jag aldrig köpa Philips för jag tycker bilden är kass. Sen som jag skrev så plasma är bättre för ditt behov. Nu har du ju inte heller skrivit hur långt ifrån du sitter men sitter du på 3m så köp en bra 42", kanske en 42PZ85 då.

Postad 27 October 2008 - 16:20

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Jepp och om budgeten inte finns till så köp panasonic 42pz80 . i princip nästan samma tv.

Mvh

Postad 27 October 2008 - 16:24

femhekto
  • femhekto
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Plasma är bäst på rörliga bilder, LCD är bäst på stillbilder
Plasma är bäst på djupsvärta, LCD är bäst på grälla färger
Plasma är bäst i dämpad belysning, LCD är bäst ute i trädgården en solig sommardag
Plasma brummar, LCD är tyst
Plasma lider mer eller mindre av spökbilder, gröna streck och dubbla bilder, LCD lider mer eller mindre av oförmåga att visa snabba rörelser/panoreringar, dålig betraktningsvinkel och "artificiell"/onaturlig bild.

Fördelar och nackdelar med båda tekniker som i slutändan kokar ner till en fråga. Vilken TV tycker DU bäst om?

Tänk också på att tillverkarna blir ständigt bättre på att minimera nackdelarna och utveckla fördelarna med respektive teknik, vilket innebär att du alltid skall köpa senaste modellen. Dagens budget TV från de etablerade märkena är lika bra eller bättre än förra årets "Bäst i test".

Lycka till i ditt val av TV, hoppas du blir nöjd.

Postad 27 October 2008 - 16:24

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Rekommendera 42? Nej, gör inte samma misstag som jag gjorde. Jag stör mig varenda dag på att jag lyssnade på kunniga vad beträffar storleken på tvn. De sa 3-4m för 42" och 50" över.

Såhär i efterhand skulle jag säga, allt över 2.5-3m 50" och om du kan, så 60" efter 3.5m
Under 2.5m 42", under 1.5m 32".

Postad 27 October 2008 - 16:25

Pioneer Freak
  • Pioneer Freak
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Tack men lite för hög prislapp för min del...........
Har även funderat på något liknande denna pga av upplevelsen verkar vara helt otrolig med ljussättningen
http://www.pricerunn...mp;ref=redirect
Säg gärna vad Ni tycker.
(Man får ju även en feedback på dessa nu innan årsskiftet

Feedback innan årsskiftet?

Postad 27 October 2008 - 16:27

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Undantaget är Sharp ;)

Dagens budget TV från de etablerade märkena är lika bra eller bättre än förra årets "Bäst i test".

Undantaget är LG 7000.

Postad 27 October 2008 - 16:43

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0

Rekommendera 42? Nej, gör inte samma misstag som jag gjorde. Jag stör mig varenda dag på att jag lyssnade på kunniga vad beträffar storleken på tvn. De sa 3-4m för 42" och 50" över.

Såhär i efterhand skulle jag säga, allt över 2.5-3m 50" och om du kan, så 60" efter 3.5m
Under 2.5m 42", under 1.5m 32".

SItter på 3,5-4 meter från 50" pioneer. hade bilden varit sämre hade kanske ibland varit jobbigt att titta på. Med den bildkvaliten som är och på så sätt man vänjer sig vid storleken så skulle jag idag vilja ha större men aldrig 60". Va på pioneer mässa för någon vecka sen och då hade dem deras 50" och 60" stående brevid varandra. Det är en enorm skillnad. Så det jag vill komma till är att jag håller absolut inte med om vad Denethor har skrivit.

Postad 27 October 2008 - 16:45

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Feedback innan årsskiftet?

Man ska visst få tillbaka en summa pengar på deras Ambilight. I vissa fall upp till 3000:- beroende på storlek på tv´n

Postad 27 October 2008 - 16:47

Pioneer Freak
  • Pioneer Freak
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Man ska visst få tillbaka en summa pengar på deras Ambilight. I vissa fall upp till 3000:- beroende på storlek på tv´n

Om du köpt tvn mellan 1/10-26/10 så får du cashback

Postad 27 October 2008 - 16:50

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

SItter på 3,5-4 meter från 50" pioneer. hade bilden varit sämre hade kanske ibland varit jobbigt att titta på. Med den bildkvaliten som är och på så sätt man vänjer sig vid storleken så skulle jag idag vilja ha större men aldrig 60". Va på pioneer mässa för någon vecka sen och då hade dem deras 50" och 60" stående brevid varandra. Det är en enorm skillnad. Så det jag vill komma till är att jag håller absolut inte med om vad Denethor har skrivit.

ehhhe jag har en 50" pio och jag ångrar mig varför satsade jag inte på 60". Är det någon som vill köpa min 50"? ;)

Postad 27 October 2008 - 16:51

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Håller nog med Er båda där. 42" känns som att det är lite för litet att köpa nu om man ska tänka lite framåt. Jag kommer troligtvis precis som "Denethor" säger "reta" mig på varför jag inte köpa lite större, men samtidigt retar man sig säkert på det även när de nya större tv kommer nu även om man sitter med en 50". Samtidigt som jag är lite rädd för att ju större storlek desto högre krav på utrustning och då även större summa pengar

Postad 27 October 2008 - 16:54

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Om du köpt tvn mellan 1/10-26/10 så får du cashback

Min lokala handlare sa till mig att jag hade fram till årsskiftet på mig ???

Postad 27 October 2008 - 16:59

Pioneer Freak
  • Pioneer Freak
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Har en Philips 37PFL7603D å sitter på ca 2,5 meters avstånd å det ä precis lagom. Men det ä klart ska hel gardera sig utifall man flyttar till större lägenhet så köp en 60 tummare på en gång. Som att köpa skostorlek 46 till min son som ä 8 år. Förr eller senare kanske han behöver ett par 46 or ;)

Postad 27 October 2008 - 17:02

Pioneer Freak
  • Pioneer Freak
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Min lokala handlare sa till mig att jag hade fram till årsskiftet på mig ???

Han vill väl sälja mer ;)
http://www.siba.se/A...kKupongSIBA.pdf

Postad 27 October 2008 - 17:04

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Har en Philips 37PFL7603D å sitter på ca 2,5 meters avstånd å det ä precis lagom. Men det ä klart ska hel gardera sig utifall man flyttar till större lägenhet så köp en 60 tummare på en gång. Som att köpa skostorlek 46 till min son som ä 8 år. Förr eller senare kanske han behöver ett par 46 or ;)

Hahaha ja det ligger en del i det faktiskt!!
Sitter idag med en 32 tjocktv på avstånd ca 3.5-4 meter.
Jag vet att det är svårt för dig att svara på men du tycker kanske då att en 50" är lite för stort. Jag kommer inte med den storleken få bästa möjliga bild pga avståndet.

Han vill väl sälja mer :wacko:
http://www.siba.se/A...kKupongSIBA.pdf

Attans! ;)
Såg annars en möjlighet till att göra en skaplig affär :)

Redigerat av kewe, 27 October 2008 - 17:05.

Postad 27 October 2008 - 17:11

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Panasonic 50PX8
LG 50PG7000
Samsung 50A457 kostar 10000 så kan du köpa en bluray och spara pengar på resten.

Full-HD kan du ignorera i sammanhanget. Varför? Är det inte vettigt att köpa en full hd om man tänker lite framåt i tiden. Blu Ray är väl ändå en standard som kommer att finnas nu ett tag framåt. Och vad jag har förstått så är det där man märker den stora skillnaden om man ser på film eller hd kanal.

Postad 27 October 2008 - 17:13

Pioneer Freak
  • Pioneer Freak
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Nej det bästa du kan göra ä ju att åka runt till dina tv handlare. Å kolla in den tv som passar dina behov bäst å lyssna inte så mycket på vad folk här säger om märken å dylikt. Det blir oftast så har man en Philips vilket jag har själv så ä den bäst jämfört med Samsung osv. Nej ta en helg å åk runt å kolla med dina egna ögon ;)

Postad 27 October 2008 - 17:17

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Nej det bästa du kan göra ä ju att åka runt till dina tv handlare. Å kolla in den tv som passar dina behov bäst å lyssna inte så mycket på vad folk här säger om märken å dylikt. Det blir oftast så har man en Philips vilket jag har själv så ä den bäst jämfört med Samsung osv. Nej ta en helg å åk runt å kolla med dina egna ögon ;)

Ja det lutar åt att det är det man får göra...... Tack för hjälpen

Postad 27 October 2008 - 17:18

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

• 2254 inlägg
  • 0
köp tvn som du tycker har bäst bild, haka inte upp dig på full hd osv och hittan och dittan.

Postad 27 October 2008 - 19:39

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Plasma brummar sa en . min brors pio 43 tum brummar ingenting vad jag hörde när vi såg Lost på tv igår via blu-ray.
helt knäpptyst. underbar bild bara ;)

Jag hade rekomenderat panasonic för din budget eller en Lg faktiskt för dem verkar lite bättre än samsungs budget plasmor , dock räkna me myyycket ghosting =D

panasonic is the way to go.

Postad 27 October 2008 - 20:21

epatnor
  • epatnor
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Plasma är bäst på rörliga bilder, LCD är bäst på stillbilder
Plasma är bäst på djupsvärta, LCD är bäst på grälla färger
Plasma är bäst i dämpad belysning, LCD är bäst ute i trädgården en solig sommardag
Plasma lider mer eller mindre av spökbilder, gröna streck och dubbla bilder, LCD lider mer eller mindre av oförmåga att visa snabba rörelser/panoreringar, dålig betraktningsvinkel och "artificiell"/onaturlig bild.

Fördelar och nackdelar med båda tekniker som i slutändan kokar ner till en fråga. Vilken TV tycker DU bäst om?

Tänk också på att tillverkarna blir ständigt bättre på att minimera nackdelarna och utveckla fördelarna med respektive teknik, vilket innebär att du alltid skall köpa senaste modellen. Dagens budget TV från de etablerade märkena är lika bra eller bättre än förra årets "Bäst i test".

Lycka till i ditt val av TV, hoppas du blir nöjd.

Måste bara flika in att jag tyckte det där var ett kanoninlägg 5hekto, tack! :thumbsup:

En kort och koncis sammanfattning av hur plasma/LCD läget ser ut, och inte bara det, utan dessutom hur det ser ut just nu? För som sagt, i och med att tillverkarna förbättrar sina produkter så kommer väl teknikerna närmare varandra.

Kanske vi om ett par år verkligen INTE måste välja mellan för- och nackdelar mellan plasma och LCD, man kan bara låta budgeten avgöra!

Fast då har väl OLED kommit och kriget är över :)

EDIT: Jag fattar förstås att argumenten ovan inte gäller SAMTLIGA olika TV-modeller, men jag tyckte ända att det genomsnittligt sammafattar ganska bra vad jag har läst i forumen senaste 3 månaderna. Går själv med 46" ångest, vad köpa!?! ;)

Redigerat av epatnor, 27 October 2008 - 20:23.

Postad 27 October 2008 - 20:37

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
46pz85 ;)

Postad 27 October 2008 - 22:18

Örnvik
  • Örnvik
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
;) Inte lätt val men jag har suttit i samma båt i ett par månader och velat. Tycker att det finns mycket vettiga åsikter här på forumet så tillsammans med egna ögon och besök hos Media M, Giganten mm och forumet kom jag fram till Plasma. Väntar nu på pz85:a från fyndbörsen men som sagt, det var min slutsats. Däremot måste jag säga att det var skillnad på LCD o Plasma i butikerna när man kopplade in en sämre bildkälla. Där var Plasman bättre och då var det w4500 jag kollade på.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.