Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spec på HTPC optimerad för ljud o bild återgivning

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 October 2008 - 19:08

nick99
  • nick99
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Skulle vilja ha tips och råd om bra komponenter till mitt HTPC bygge. Jag vet vad jag vill göra med den men inte av vad jag skall bygga den....

Mitt huvudsakliga anv. område är att streama ljud och bild via LAN alt spela upp direkt från HDDn el inbyggd DVD. Jag kommer INTE spela på den eller använda den som arbetsdator utan end. bruka den som mediacenter.

Prio ett är att få riktigt bra ljud ut ur den då min tanke är att den ska mata min Primare förstärkare digitalt med FLAC filer el liknande lossless format. Som jag fattat det behöver jag då ljudkort som stödjer Kernel streaming och stöd för 44,1KHz?

Bild är användingsområde två men där är jag inte lika petig med kvaliteten. Hdmi ut och full HD bild är fullt tillräckligt. Kör på en HD Ready 42 Plasma idag LGPC1R. Har inga planer på att spela in typ TV program på den el liknande.

Övriga tankar jag har.... (rätt el fel)
- Det bör vara ett Micro ATX chassi av estetiska skäl, har tittat på Antec Remote Fusion?
- En Raptor disc att köra operativ på plus en 1TB disk att lagra på är planen?
- Windows som operativ är ett krav, fixar inte Linux mm

Budget kanske ligger på max 10.000 inkl allt ? Vad rekommenderar ni då att jag köper för prylar med tanke på vad jag prioriterar? Tar emot alla tips o råd på en komplett spec även vilke program man bör ha i den!!!! Man blir ju snabbt yr i bollen när man läser olika trådar här och där pga att alla har olika användningsområde

Redigerat av nick99, 27 October 2008 - 19:12.

Postad 27 October 2008 - 20:14

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Till att börja med så får du en dator som gör det du vill för runt halva den budgeten. Ska du köra digitalt ljud ut så spelar inte ljudkortet speciellt stor roll (pratar vi DAC så är det en annan femma). Kör själv med ett Antec Fusion och för mig var det det självklara valet (bra VFD skärm, IR-sensor, tyst låda, bra luftflöde, bra storlek etc.). Tanken om raptor + 1tb hårddisk låter bra (alternativt en SSD disk för att köra operativ på men beror lite på vad du vill lägga). Det finns extremt tysta raptor diskar och de som låter som dammsugare. En bra raptor är tex WD3000GLFS.

Postad 27 October 2008 - 21:48

nick99
  • nick99
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Härligt att det räcker med hälften av pengarna. Då räcker ju pengarna till nåt dyrt tangentbord oxå :-)....

När det gäller DAC så förlitar jag mig till en början till de DACs från Burr-Brown som sitter i Primaren.

Mata gärna på med tips om vilka kort som är lämpliga att fylla burken med o även vilket nätagg. man bör ha etc...

Postad 27 October 2008 - 22:06

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Om du vill ha ett tyst och bra nätagg så kör på ett Corsair 450W. Kostar lite men man får väldigt mycket för pengarna.
Populära ljudkort är Auzentech's kort som även skall vara väldigt bra. För bild rekommenderar jag något ur Radeon HD serierna då ATI överlag brukar ge bättre bildkvalité än Nvidia. Ett annat alternativ om du vill köra LPCM är att skaffa ett grafikkort med HDMI och ett bra ljudchip. Vilka anslutningar hade tänkt att använda från din HTPC?

Postad 27 October 2008 - 22:27

nick99
  • nick99
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag siktar på TOS-Link för ljud och HDMi / DVi för bild, inga andra konstiga kopplingar utom fast LAN koppling. Verkar det vettigt?

LPCM är väl för att köra ljud över HDMi vilket jag inte kommer göra

Postad 27 October 2008 - 22:37

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Jag siktar på TOS-Link för ljud och HDMi / DVi för bild, inga andra konstiga kopplingar utom fast LAN koppling. Verkar det vettigt?

LPCM är väl för att köra ljud över HDMi vilket jag inte kommer göra

Ok, kör du med hemmabio eller bara stereo?

LPCM är avkodat format, bitstream (som är motsvarigheten) är inte avkodat, dvs. avkodningen kommer att göras i recievern. Detta är dock inget som är intressant så länge man inte kör med hemmabio.

Postad 27 October 2008 - 23:03

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Räknade lite på det och om du ska ha en raptor och 1tb hdd så kommer du nog ändå upp i 10k. Frågan är om det är värt att skaffa raptorn. Bara den går ju på över 2500:-. Prestandan blir ju inte avsevärt mycket bättre heller. Du sparar kanske 15-20 sekunder i uppstart, det är i stort sett allt.

Redigerat av Explorer45, 27 October 2008 - 23:05.

Postad 28 October 2008 - 07:14

nick99
  • nick99
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag kör hemmabio. Primare SPA 21 samt ett Accoustic Energy 5.1 system. Förklara gärna vad jag tjänar på att köra LPCM samt hur det funkar. Tror inte Primaren klarar detta om jag fattat det rätt.

När det gäller Raptor diskar så finns det väl typ 74GB för strax över tusenlappen?
https://www.inet.se/...000rpm/4302600/

Vad räknade du på för spec. när du landade på 10k? Läste test i IDG där de ger Twix 6500/7000 väldigt bra betyg och i mitt fall kanske t.om det kan funka med en sådan eller tappar man mycket i ljudkvalitet med en sådan? Detta testet http://www.idg.se/2....ya-filmspelarna

Stort tack för ditt engagemang Explorer 45 !!!

Redigerat av nick99, 28 October 2008 - 10:10.

Postad 28 October 2008 - 14:39

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Det jag menade med hemmabio var att om du skaffar ett grafikkort som klarar att skicka ut LPCM över HDMI så kan du bara koppla datorn med HDMI kabel till recievern och få över både ljud och bild med en kabel. Sen kan du inte få ut HD ljud via annat än HDMI så om du har tänkt att trycka i en BD spelare sen så kan du inte utnyttja HD ljuden. Märkte dock att din reciever inte har HDMI och då spelar det ingen roll. Då kan du lika gärna köpa ett billigt Radeon HD kort.
Problemet med de andra raptor diskarna är att de låter nåt enormt! Om du vill ha en tyst pc så hade jag inte valt en annan raptor än den jag föreslog. Det var därför jag tyckte att du kunde fundera lite på om det är värt att betala så mycket för bara några sekunder i uppstarten eller spara 2500:-. Jag räknade med en intel e8400 processor som är en väldigt stabil och sval processor där stock kylaren knappt hörs. Skulle det senare komma mer krävande format så klarar den det med. Vilket operativsystem har du tänkt att använda och kommer det att räknas in i priset?

Angående Tvixen, allt är ju relativt. Köper du ett ljudkort för 1500-2000:- så visst kommer ljudet att bli bättre. Frågan är bara hur mycket bättre. Det beror ju mycket på vad man har för övrig utrustning och hur man personligen uppfattar ljudet. Fördelen med en dator är att man kan använda mjukvara för att tweaka ljudet och det kommer aldrig finnas ett ljudformat som du inte kommer att kunna spela upp. Fördelen med en Tvix är enkelheten och man ska absolut inte glömma att det är mycket pillande med en HTPC för att få den att fungera precis som man vill. Sen skall du ju även vid Tvixen räkna in kostnader för HDD. Där är det 1000:- till för en 1tb HDD.

EDIT: Hjälper så gärna till. :) Är själv mycket tacksam att jag fick så mycket hjälp (och får fortfarande) när jag skulle bygga min HTPC så det är kul att kunna ge något tillbaka till forumet.

Redigerat av Explorer45, 28 October 2008 - 14:51.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.