Räcker en integrerad förstärkare med 2x200W 8hm?
eller skall det kompletteras med ett slutsteg på ytterligare 2x200 och bi-ampa?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 27 October 2008 - 19:23
Jag undrar om det verkligen är ett måste och ha monoblock på 400-500W för och få dessa högtalare att göra rätt för sig?
Räcker en integrerad förstärkare med 2x200W 8hm? eller skall det kompletteras med ett slutsteg på ytterligare 2x200 och bi-ampa? Postad 27 October 2008 - 21:16
hehe.. Vilken förstärkare tänker du på ? Annars kan ingen hjälpa dig. Jag kan bara säga att med en bra fin förstärkare slutsteg så kan man aldrig ha för mycket effekt och det är något jag aldrig skulle snåla på. Postad 27 October 2008 - 21:45
tja det jag har nu är en Lyngdorf TDAI2200, och eventuellt slutsteg skulle vara LYNGDORF SDA2175.
Har även kollat lite på Rotel RB-1092 också med sina 2x500W Postad 27 October 2008 - 22:54
Nu vet jag ju inte var du bor någonstans, men nyöppnade Hifi-klubben i Kungens Kurva i Stockholm väntar på att få in ett par 802D som ska drivas med just TDAI2200 och SDA2175.
Postad 27 October 2008 - 23:05
fan vad nice
Postad 28 October 2008 - 06:29
Jag var i Göteborg i helgen och lyssnade på 802orna ihop med Denons stora AVC-A1HD. Det var en fantastisk upplevelse
Postad 28 October 2008 - 13:30 Tja, där har vi delade åsikter, tycker inte Denon klarar av att driva 802orna tillfredställade i sterolyssning alls. Fungerar ok till film. Därmed inte sagt att 200watt är otillräckligt. Postad 28 October 2008 - 19:13
jag tycker man ska kosta på ett par fina monoblock dock.Jag har lyssnat till 802orna många ggr. Och tycker de blommar ut fint med mycket effekt. Jag har även lyssnat på dem med lyngdorfs "roomperfect" och 2st monblock från Classé herregud det var nice.
Själv driver jag mina B&W XT4or med Rotel RB-1090 !! och XTC centern med ett bryggat RB-1070. skulle inte vilja ha mindre =) Postad 28 October 2008 - 20:08
Jag måste säga att jag är förvånad av att det lät så pass bra som det gjorde med en integrerad bioförstärkare (iofs en riktigt dyr en). Man har ju alltid hört att 800-serien suger musten ur förstärkarna. Nu var ju inte ljudvolymen jättestark men tillräcklig för att få lite tryck. Hmm jag undrar hur 802orna låter med min billiga avr-1908 och mitt slutsteg, det kanske skulle bli ok det med
Postad 28 October 2008 - 21:43
Räcka till vadå? Det är en fråga utan givet mål! 200w riktigt specade är mycket med ork så det räcker en helt del men även denna kommer att klippa om du har höga krav på ljudnivåer och komplicerade stycker musik att avnjuta. En del dynamiskt inspelade album kan ha övertonsspektra som kräver bårtåt 500-600w för att kunna återges utan klippning. Detta gör ju att talesättet nothing beats cubic inch stämmer så tillvida att man kan inte har för mycket men man kan givetvis klara sig relativt bra med även mindre.
Postad 28 October 2008 - 21:55
Nu har jag inte full koll på effektbehovet för 802D jämfört med N802 men de sistnämnda har jag ett 2x300W slutsteg till och på de ljudnivåerna som jag spelar så räcker det utmärkt.
Postad 22 May 2009 - 19:54
Idag var jag för första gången in till hifiklubben på st paulsgatar i Sthlm och lyssnade på 802D.
Hade riktigt höga förhoppningar då dessa högtalare var i princip det jag trode var "top of the line". DOCK! Så var 802:orna inkopplade på en Classè anläggning och mitt "vill ha" begär försvann direkt, SÅ tråkigt har jag nog aldrig hört ett par fina högtalare låtit förut. Basen och tyngden i musiken försvann direkt och allt lät bara platt och tråkigt.. Iofs så har jag hört mycket om att just Classè och B&W 800 serien inte är gjorda för varandra, Men vad håller då Hifiklubben på med. Jag kan inte tänka mig att någon skulle vilja köpa dom högtalarna efter att ha lyssnat på den anläggningen.. Vi stängde snabbt av för att inte helt gå in i väggen, Och bad dom istället koppla in deras Denon för ca 15 000kr.. Och redan där hördes en fruktansvärd skillnad, Dom lät mycket mer levande och roligare. Basen var inte riktigt så kontrollerad och snärtig som man skulle velat ha den men helt klart okej efterssom vi böt från elektronik från ca 80 000 till 15 000kr Nästa gång jag åker in till stan så ska jag lyssna på B&W 802 tillsammans med McIntosh | MA7000.. Det ska bli riktigt spänannde.. Hoppas att den kan leverera lite mera av allt än Classè gjorde. Besviken på dagen, Men jakten forsätter. Det är absolut inte högtalarn som är problemet. Tack o hej! Postad 22 May 2009 - 20:16
Om jag inte misstar mig så är just B&W 800 serien mer eller mindre 'matchade' för just Classe:s elektronik, Så när du säger det raka motsatta 'Iofs så har jag hört mycket om att just Classè och B&W 800 serien inte är gjorda för varandra' blir jag lite konfunderad? Själv har jag hört 802D med Classes monoblock och dessa är klassen bättre än Denons POA-A1HD, MEN det jag verkligen tror är en perfekt matchning är just med McIntosh muskler(Har ej lyckats lyssna på denna combo ännu tyvärr). Mvh. Mats Postad 22 May 2009 - 22:28
Det kanske inte var riktigt rätt sätt att skriva det på, Men mitt intryck av Classè och B&W 802 är att dom absolut inte passar tillsammans, Har läst på flera olika ställen att folk tycker likadant som mig, Kombinationen lät inte ett dugg roligt, Visst var det ett fint ljud.. Men så platt och tråkigt, Dålig dynamik och lite av det mesta gjorde i.a.f mig väldigt besviken.. Kanske var det även rummets fel, Det kändes som att sweatspot var ca 1½ meter ifrån högtalaren och då hade man ca 3 meter till väggen bakom. Ska bli väldigt intressant att höra vad han som testar B&W 802D med McIntosh säger.. Om det inte blir jag =) Postad 22 May 2009 - 22:56
Om du lyckas med denna bedrift så är det dödsstraff på att ej delge denna info för resten av oss...bara så du vet Mvh. Mats Postad 23 May 2009 - 08:07
Haha, Okej.. Jag kommer garanterat att dela med mig av stunden, Men det känns som redan nu innan, Att jag inte ska kunna bli alltför besviken, Var inne och klämde lite på MA 7000 igår och den var riktigt vacker.. Postad 23 May 2009 - 13:56
Har ett förslag på ett slutsteg som kommer kunna driva 802D riktigt bra.
Hegel H4A mk2. http://www.hegel.com/h4a.htm Postad 23 May 2009 - 14:37
McIntosh brukar vara en populär kombo med B&W iaf om man tittar i USA. Mest sett folk med MC501 iofs men en MA7000 ska väl gå det med. Tittar man överlag på andra sidan pölen vad de brukar rekommendera till B&W så är det just Classé/McInstosh och Bryston.
Postad 02 September 2009 - 20:12
Kan ju säga att just MA 7000 med ett par 803D låter sinnesjsukt bra. mkt bätre än Classe enligt meg. Mer fart i baen. Mer rockigt ljud. Inte det neutrala "tråkiga" (som en del älskar) som du får med Classe. Det är min åsikt.
Postad 01 February 2010 - 10:54
Martinherrstrom, japp jag följde din linje och det blev äntligen Mcintosh till sist. Köpte 2 st Mc501 monoblock och ska ha dom kopplade till C46 försteget som jag fortfarande inväntar leverans.
Dom driver mina nuvarande B&W 803S med otrolig kontroll och oansträngt ljud, hur mycket jag än höjer så förändras ljudet ingenting, ljudbilden blir bara störra o djupare, aldrig varit med om det förr. Alla andra stereouppsättningar jag haft har alltid förvrängts när man höjt rejält. Men inte dessa bjässarna. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |