Spotify med uppspelning remote
37 svar till detta ämne
Postad 28 oktober 2008 - 14:38
SimonZ
-
SimonZ
-
Forumräv
-
-
574 inlägg
Hej!
Jag har just signat upp för Spotify, och jag måste säga att det är bland det bästa som hänt mig i musikväg på länge.
Nu skulle jag dock vilja spela upp ljudet genom min HTPC (som är kopplad till stereon) via trådlösa nätverket. Hur går jag till väga? Något förslag?
Vänliga hälsningar
Simon
Postad 29 oktober 2008 - 09:16
SimonZ
-
SimonZ
-
Forumräv
-
-
574 inlägg
OK, hittade AirFoil. Trevlig app. Vet ni fler alternativ?
Postad 03 november 2008 - 13:24
fediwu
-
fediwu
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Installera spotify på htpc:n
Postad 03 november 2008 - 18:38
SimonZ
-
SimonZ
-
Forumräv
-
-
574 inlägg
Installera spotify på htpc:n 
Ja, men jag vill inte styra musiken genom remote desktop, det går för långsamt, och jag vill inte ha gränssnittet på TVn.
Postad 08 november 2008 - 17:21
sk8dude
-
sk8dude
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag älskar Spotify. Så var det sagt!
Om Du inte vill ha gränssnittet uppe på HTPC:n förstår jag inte riktigt hur Du menar att Du ska styra Spotify?
Menar Du att Du inte vill söka låtar utan bara byta i en playlist?
I så fall hade jag kört med en trådlös remote, själv har jag en ATI Remote Wonder 2 FM, och styrt playlisten från någon av datorerna. Om Du kör htpc:n så kan Du ju då dölja gränssnittet genom att stänga av tv:n?
Hör gärna av Dig om Du löser det på nåt annat sätt...
Mvh / Calle
Postad 09 november 2008 - 19:10
SimonZ
-
SimonZ
-
Forumräv
-
-
574 inlägg
Jag älskar Spotify. Så var det sagt! 
Om Du inte vill ha gränssnittet uppe på HTPC:n förstår jag inte riktigt hur Du menar att Du ska styra Spotify?
Menar Du att Du inte vill söka låtar utan bara byta i en playlist?
I så fall hade jag kört med en trådlös remote, själv har jag en ATI Remote Wonder 2 FM, och styrt playlisten från någon av datorerna. Om Du kör htpc:n så kan Du ju då dölja gränssnittet genom att stänga av tv:n?
Hör gärna av Dig om Du löser det på nåt annat sätt...
Mvh / Calle
Hej! Jag menar att jag vill ha Spotifyklienten på min bärbara, där jag styr musiken. Men då spelas ju ljudet upp i bärbaras högtalare, jag vill spela upp den via HTPCn som är kopplad till stereon. Simon
Postad 09 november 2008 - 19:26
sk8dude
-
sk8dude
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Aha, då förstår jag. Sorry!
Tja, har nog inga bra svar tyvärr. Har inte sett nån remote-klient till Spotify. Den enkla lösningen är väl en ljudkabel från Din bärbara? Trist kanske. Den krångliga lösningen är väl att försöka hitta nåt bra sätt att streama ljudet från den bärbara till htpc:n, men hur man gör det kan jag faktiskt inte.
Lycka till, hoppas nån annan har bättre tips...
Postad 12 november 2008 - 10:32
SimonZ
-
SimonZ
-
Forumräv
-
-
574 inlägg
Aha, då förstår jag. Sorry!
Tja, har nog inga bra svar tyvärr. Har inte sett nån remote-klient till Spotify. Den enkla lösningen är väl en ljudkabel från Din bärbara? Trist kanske. Den krångliga lösningen är väl att försöka hitta nåt bra sätt att streama ljudet från den bärbara till htpc:n, men hur man gör det kan jag faktiskt inte.
Lycka till, hoppas nån annan har bättre tips... 
Får hoppas det kommer en vacker dag, AirFoil är på god väg, men för mycket buggar fortfarande....
Postad 16 november 2008 - 16:31
valzu
-
valzu
-
Rookie
-
4 inlägg
Har också tänkt att gå via Airfoil, men du nämnde att det finns för många buggar.
Kan du förklara i mer detalj vilka dessa buggar är.
tack
Postad 17 november 2008 - 16:22
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4 194 inlägg
...nån som vet hur man kan streama via en iMac kopplad trådlöst mot en router, kopplad med kabel mot en Xbox360? Är nog rätt kört va?
Postad 18 november 2008 - 20:54
SimonZ
-
SimonZ
-
Forumräv
-
-
574 inlägg
Har också tänkt att gå via Airfoil, men du nämnde att det finns för många buggar. Kan du förklara i mer detalj vilka dessa buggar är. tack
Jag kan försöka...  Först min setup... Har en HTPC (asså en vanlig PC) som är kopplad till stereon. På denna kör jag AirFoil Speakers. På min bärbara kör jag Spotify med AirFoil. MEN... 1. Jag får inte Hijack-funktionen att funka klockrent, vilket innebär att jag ibland måste starta om programmet (Spotify i de allra flesta fall) som spelar upp ljudet jag vill transportera iväg till HTPCn. 2. Det är 2.4 sekunder delay på allt ljud. Detta innebär att när jag trycker på play i Spotify så tar det 2.4 sekunder innan ljudet spelas upp i högtalarna, likaså när jag trycker på paus, nästa spår, osv. 2.4 sekunder delay helt enkelt. Detta gör ju inget om man har en lång spellista, men om man surfar musik så är det ganska enerverande. 3. Både AirFoil Speakers och AirFoil har ibland kraschat utan anledning. Detta har dock bara skett två gånger, but still... 4. I ca varannan låt så hackar det till pyttelite. Irriterande minst sagt. De borde jobba på en cache-lösning. Det är det jag upplevt hittills, men man kan alltid hoppas de utvecklar produkten. Jag har en känsla av att dom satsar mer på Mac, då de har kommit längre i versionerna för Mac. Tyvärr... Simon EDIT: Positivt är dock att det funkar klockrent att hitta enheter, både Airport Express och AirFoil Speakers, och det är inga problem att spela upp på flera, det blir tom synkat o fint.
Redigerat av SimonZ, 18 november 2008 - 20:57.
Postad 20 november 2008 - 11:15
dalrok
-
dalrok
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hm, jag kör Spotify på min bärbara och skulle gärna se att det gick få ut ljudströmmen till min PS3a. Spotify streamar väl via http? Isf borde det väl teoretiskt vara möjligt att göra en m3u-fil som innehåller http-strömmen som man sedan delar ut via Tversity, Mediatomb eller liknande?
Postad 20 november 2008 - 17:27
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
Borde inte Airport express fungera? Eller den kanske bara fungerar till Mac.
Postad 21 november 2008 - 12:15
tqh
-
tqh
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Borde inte Airport express fungera? Eller den kanske bara fungerar till Mac.
Jag kör med Airport Express och Airfoil till PC, funkar finfint förutom några sekunders lagg mot Spotify.
Postad 22 november 2008 - 16:24
SimonZ
-
SimonZ
-
Forumräv
-
-
574 inlägg
Jag kör med Airport Express och Airfoil till PC, funkar finfint förutom några sekunders lagg mot Spotify.
Precis, hoppas bara dom utvecklar produkten lite... Har du samma problem som jag nämnde ovan?
Postad 27 november 2008 - 11:25
Roisland
-
Roisland
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Precis, hoppas bara dom utvecklar produkten lite... Har du samma problem som jag nämnde ovan?
Jag kör WIN XP Spotify via Airfoil och Airport Express till min stereo = Funkar kanon!! Köpt licens och är nöjd. Saknar dock en Remote från min Iphone :-)
Redigerat av Roisland, 27 november 2008 - 11:26.
Postad 27 november 2008 - 16:37
SimonZ
-
SimonZ
-
Forumräv
-
-
574 inlägg
Jag kör WIN XP Spotify via Airfoil och Airport Express till min stereo = Funkar kanon!! Köpt licens och är nöjd. Saknar dock en Remote från min Iphone :-)
Inga upplevda buggar som jag nämnde ovan?
Postad 02 december 2008 - 12:47
Dempah
-
Dempah
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag försöker att spela upp spotify på min xbox 360, men det verkar lite bökigt.
Något som borde fungera är att:
- Sätta upp en uPnP server (t.ex.) TVersity
- Sätta upp en shoutcast radio DNAS server
- Installera winamp + Shoutcast radio DSP och sedan konfigurera den för att strömma från line-in på ljudkortet.
- Koppla en 3.5mm stereo (hane - hane) mellan line out och line in på datorn
- Lägga till din shoutcastserver i TVersity (http:/localhost/listen.pls
- Spela upp musik i spotify
- Starta xbox och spela upp musik från TVersity
Det blir visserligen lite fördröjning, och man måste ju byta låtar på datorn såvida man inte har någon form av fjärr till datorn. Tyvärr har jag ingen kabel att testa med, ska införskaffa det när jag har vägarna förbi en elektronikbutik.
Om någon har tips på något plugin man kan använda till winamp för att fånga ljudet från ljudkortet så skulle det uppskattas.
Redigerat av Dempah, 02 december 2008 - 12:50.
Postad 03 december 2008 - 09:24
Dempah
-
Dempah
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Har nu fått det att fungera på xbox 360, samma procedur borde fungera för PS3 eller Wii. Spotify till Xbox 360, PS3 eller Wii
Postad 06 december 2008 - 14:13
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Har nu fått det att fungera på xbox 360, samma procedur borde fungera för PS3 eller Wii. Spotify till Xbox 360, PS3 eller Wii
Bra att du fick det att fungera. Verkade lite krångligt men med lite noggrannare instruktioner ska det nog gå... =) Vad innebär det att du ställer om ljudkortet så att stereo mix är input? Betyder det att du slipper brygga utgång och ingång så att du fortfarande kan använda ljudkortet som vanligt??
Postad 07 december 2008 - 00:48
Dempah
-
Dempah
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
På många ljudkort går det att välja "stereo mix", "what u hear" eller liknande som inspelningsenhet. Alltså det du hör i dina högtalare, musik, blippljud från MSN, allt.
På mitt ljudkort fanns dock inte detta alternativ med Vistas egna drivrutiner, så jag laddade ner drivisar från realtek och använde dem istället.
Om man inte kan välja "stereo mix" (eller liknande) som inspelningsenhet så har man ju alltid möjligheten att dra en kort 3.5mm stereo hane-hane från ljudkortets line-out/hörlur till line-in/mikrofon. Inte lika smidigt, men det borde fungera.
Postad 07 december 2008 - 21:27
pko
-
pko
-
Användare
-
-
212 inlägg
På många ljudkort går det att välja "stereo mix", "what u hear" eller liknande som inspelningsenhet. Alltså det du hör i dina högtalare, musik, blippljud från MSN, allt. På mitt ljudkort fanns dock inte detta alternativ med Vistas egna drivrutiner, så jag laddade ner drivisar från realtek och använde dem istället. Om man inte kan välja "stereo mix" (eller liknande) som inspelningsenhet så har man ju alltid möjligheten att dra en kort 3.5mm stereo hane-hane från ljudkortets line-out/hörlur till line-in/mikrofon. Inte lika smidigt, men det borde fungera.
Ett alternativ till att köra analogt line-out -> line-in är Virtual Audio Cable som skapar virtuella ljudkort/portar. Man får då ställa in det som default upp- & inspelarenhet. För mig fungerade det bättre än "stereo mix", då stereo mix fortfarande skickade ut ljudet på laptopens högtalare (hittade inget sätt att stänga av det utan att det streamade ljudet också stängdes av?)
Postad 08 december 2008 - 13:45
pko
-
pko
-
Användare
-
-
212 inlägg
Kom att tänka på Bluetooth som alternativ överföringsmetod. Har någon testat det?
Hur bilr ljudkvaliten med A2DP?
Sonys DMPort bluetooth-modul (som isf skulle vara mitt alternativ) verkar inte stödja fjärrstyrning via bluetooth (AVRCP), men har man en receiver som fixar det så blir det ju rätt nice att iaf kunna styra play/pause/byta låt från soffan. Spellistan måste man dock fixa på PCn
Postad 08 december 2008 - 16:38
Dempah
-
Dempah
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag testade VAC, men det fungerar inte så bra i Vista x64 då man måste köra OS i testläge för att tillåta icke signerade drivrutiner. Då jag streamar spotify ifrån en stationär PC så är det bara att stänga av högtalarna, kanske inte lika lätt på en laptop.
Postad 08 december 2008 - 16:42
Dempah
-
Dempah
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
 Använder media numpaden för att byta musik, fungerar fint med Spotify.
Postad 23 december 2008 - 19:47
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Hej.
Skaffade spotify eller rättare sagt blev inbjuden, om jag nu vill streama musiken till recievern vad behöver jag då?
Airfoil och sedan borde det väl behövas ett instickskort eller usb sticka som kopplar samman datorn med airporten eller ingår det med en airport express?
MVH nborve
uppdatrering
Om jag förstår det rätt kan jag ansluta den till mitt trådlösa nätverk och streama musiken?
Redigerat av nborve, 23 december 2008 - 19:53.
Postad 10 januari 2009 - 09:13
Dempah
-
Dempah
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej.
Skaffade spotify eller rättare sagt blev inbjuden, om jag nu vill streama musiken till recievern vad behöver jag då? Airfoil och sedan borde det väl behövas ett instickskort eller usb sticka som kopplar samman datorn med airporten eller ingår det med en airport express?
MVH nborve
uppdatrering Om jag förstår det rätt kan jag ansluta den till mitt trådlösa nätverk och streama musiken?
Jadu, vad har du för prylar inkopplade till recievern? Om du har en airport (vet inte vilka typer det fungerar på, ska iallafall ha ljudutgång) så ska airfoil kunna strömma till den via nätverket. Om du har en enhet som kan spela upp via uPnP så kan du t.ex. köra shoutcastlösningen.
Postad 18 januari 2009 - 17:03
nicklash
-
nicklash
-
Användare
-
-
183 inlägg
Jadu, vad har du för prylar inkopplade till recievern? Om du har en airport (vet inte vilka typer det fungerar på, ska iallafall ha ljudutgång) så ska airfoil kunna strömma till den via nätverket. Om du har en enhet som kan spela upp via uPnP så kan du t.ex. köra shoutcastlösningen.
Ja, har du en Airport Express kan du från en dator i nätverket trådlöst skicka ljud till stereon via den. Utan mjukvara, liknande Airfoil, går det endast att skicka ljud från iTunes.
Postad 18 januari 2009 - 17:33
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3 071 inlägg
...nån som vet hur man kan streama via en iMac kopplad trådlöst mot en router, kopplad med kabel mot en Xbox360? Är nog rätt kört va?
Sök på spotify och xbox uppe till höger.. vet dock inte om det går med mac.. går med pc
Postad 07 januari 2010 - 22:58
cezar
-
cezar
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
ett sätt i ubuntu http://www.johnny.nu/blog/?p=92
Redigerat av cezar, 07 januari 2010 - 22:59.
Postad 08 januari 2010 - 08:17
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
Det finns ju lite olika sätt, dels har man DSbridge som skickar ut en ljudström. Anslut med valfritt program som kan hämta, typ Winamp kanske? Jag använder min Squeezebox.
Sedan för att bara skicka över ljudet direkt till förstärkare finns ett "trådlöst ljudkort" (typ samma som Airport express, fast billigare), plugga in en usb dongle som skickar ljudet till en mottagare, mottagaren skickar ut ljudet analogt till din stärkare,
Postad 08 januari 2010 - 13:43
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1 174 inlägg
Ska ni köra trådlöst ljud så rekommenderar jag verkligen airport express eller andra lösningar som använder w-lan för överföringen.
Angående det med att det blir fördröjning med airfoil och spotify, det tror jag inte är en bugg. Den buffrar väl musiken så det inte ska lagga under lyssning? Så det är nog inget man ska räkna med att det försvinner.
Sen kan jag säga det att har man en Cambridge Dacmagic man tänkt koppla efter sin airport express så fungerar det inget bra med airfoil. Itunes funkar perfekt, men av någon anledning tappar den ljudet ibland när man kör via airfoil. Finns en tråd om det här på minhembio. Dessa problem har jag inte med mitt nuvarande nuforce-försteg.
Ska väl sägas också att man bör använda optisk ut från airporten till någon bättre dac än den inbyggda.
MVH Martin
Postad 09 januari 2010 - 12:34
cezar
-
cezar
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
Helst vill man ju inte skicka ljudströmmar över nätverket.
Har nu även skapat en spotify genväg som kopplar upp över ssh -X och startar spotify på htpcn fast du ser guit på den dator som du kör filen ifrån och ljudet spelas upp på htpcn som är kopplad till förstärkaren...
Har lagt till rsa nycklar så det enda man behöver göra är att dubbelklicka på ikonen.
Såhär blir sökvägen.
sh -X user@htpc 'env WINEPREFIX="/home/user/.wine" wine "C:\Program Files\Spotify\spotify.exe"'
spotify_remote.jpg 22,22K
1 Antal nerladdningar
Postad 09 januari 2010 - 14:19
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3 928 inlägg
En sån här borde lösa alla problem:
Postad 03 maj 2010 - 00:43
Ipgq
-
Ipgq
-
Rookie
-
7 inlägg
Helst vill man ju inte skicka ljudströmmar över nätverket. Har nu även skapat en spotify genväg som kopplar upp över ssh -X och startar spotify på htpcn fast du ser guit på den dator som du kör filen ifrån och ljudet spelas upp på htpcn som är kopplad till förstärkaren... Har lagt till rsa nycklar så det enda man behöver göra är att dubbelklicka på ikonen.
Såhär blir sökvägen. sh -X user@htpc 'env WINEPREFIX="/home/user/.wine" wine "C:\Program Files\Spotify\spotify.exe"'
spotify_remote.jpg 22,22K
1 Antal nerladdningar
Går det att fixa något liknade för Win7 till Whs? Använder "Airfoil speakers" nu, men det vore skönt att slippa fördröjningen.
Redigerat av Ipgq, 03 maj 2010 - 00:50.
Postad 05 maj 2010 - 14:53
dersan
-
dersan
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
En sån här borde lösa alla problem:
Ja den löste det då smidigt mellan min bärbara dator och förstärkare, hur smidigt som helst, inget pillande med inställningar heller, rekommenderas verkligen
Postad 14 maj 2010 - 10:11
Unregistered8344c668
-
Unregistered8344c668
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Kom att tänka på Bluetooth som alternativ överföringsmetod. Har någon testat det?
Hur bilr ljudkvaliten med A2DP?
Sonys DMPort bluetooth-modul (som isf skulle vara mitt alternativ) verkar inte stödja fjärrstyrning via bluetooth (AVRCP), men har man en receiver som fixar det så blir det ju rätt nice att iaf kunna styra play/pause/byta låt från soffan. Spellistan måste man dock fixa på PCn
Jag kör spotify från laptopen till stärkare via bluetooth, fungerar klockrent. Nu har jag iofs bluetooth inbyggt både i datorn och förstärkaren men det borde ju fungera likadant med donglar tycker jag? annars finns det ju mängder av trådlösa ljudkort, kjell&co har en trådlös musiksändare för 499,- som borde funka. Plugga dongeln i laptopen och mottagaren i stärkaren och du är hemma.
Postad 27 maj 2010 - 15:31
j_isberg
-
j_isberg
-
Rookie
-
1 inlägg
Kör själv med A2DP Bluetooth... funkar fint. Fick lite problem med kvaliten i början. Men installerade bluesoleil drivers för A2DP fick då bra ljud. Kör med Sony MBR-100 för ca 200:- Enheten blir upplagd som extra uppspelningsenhet... så i vissa musik program som winamp kan man välja output på dem och allt annat ljud via vanliga högtalarna... Man märker att det inte är hundra procentigt ljud, men samtidigt är spotify endast 160 kbit. Men A2DP klarar mer ( As the data channel used by A2DP is only 721 kbps wide some data reduction scheme is required. ( http://soundexpert.o...io-quality-a2dp )) Fördelen är att du kan även spela musik från mobilen till stereon. Sen kan man använda mobilen om man har en sony ericsson gå in på underhållning - fjärrstyrning. Kan även tillverka egna HID profiler för att fixa snabb tangenter till Spotify. Googla Sony ericsson HID ... Bara lite tips...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Musik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
2st Slutsteg till köket
Anton
2025-04-27 22:56:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|