Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

1080/24 Fråga

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 October 2008 - 15:42

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Hur ska en korrekt 1080P 24 bild se ut. Toshiba HD DVD EP-35 skall ju som bekant klara av detta med en PJ som åxå har 24fps. Hur ser man att den verkligen är kapabel att återge det?

Postad 28 October 2008 - 15:52

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Desto högre fps, desto skönare bild. Speciellt vid snabba panoreringar etc. (skall bil kul om någon motsäger sig detta och isåfall motiveringen.... :) )

Däremot om man har inkompatibla enheter, tex en som skickar ut 60hz och en visare som bara kan köra 24fps är nog svårt att se eftersom redan 24hz ger så pass bra bild. "Defekterna" isåfall skulle bli hack vid panoreringar etc eftersom omvandlingen kanske inte fungerar 100%.

Postad 28 October 2008 - 15:56

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Desto högre fps, desto skönare bild. Speciellt vid snabba panoreringar etc. (skall bil kul om någon motsäger sig detta och isåfall motiveringen.... :) )

Däremot om man har inkompatibla enheter, tex en som skickar ut 60hz och en visare som bara kan köra 24fps är nog svårt att se eftersom redan 24hz ger så pass bra bild. "Defekterna" isåfall skulle bli hack vid panoreringar etc eftersom omvandlingen kanske inte fungerar 100%.

Men hur ser man detta på displayen att det är rätt? Bör det inte stå 1080P/24 på projektorn eller spelaren?

Postad 28 October 2008 - 15:57

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
Om du inte märker någon skillnad, spelar det då någon roll?

Postad 28 October 2008 - 16:02

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Om du inte märker någon skillnad, spelar det då någon roll?

Det ligger till såhär att innan jag upgraderade EP-35med det senaste firmwaren så hackade bilden väldigt mkt vid panoreringar tex. Nu har jag senaste firmwaren på EP-35:an och nu är det mkt bra vid samma scen vid panoreringar, så ja jag ser skillnad men man måste ju ha något att jämföra med eller?
Så min fråga kvarstår ska det inte synas i spelarens eller PJ menydisplay att den återger 24fps?

Redigerat av Unregistered665b7df5, 28 October 2008 - 16:03.

Postad 28 October 2008 - 17:47

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0

He he....en utmaning, hur ska man kunna låta bli den ;-)
Högre fps är bara bättre om det sker med en jämn multipel av 24Hz(dvs, orginal fps om vi snackar filmmaterial/Blu-ray), annars uppstår en ojämn svepande rörelse i panoreringar där ursprungsbilderna visas olika många gånger vilket ger ett mäkta irriterande hackande!
Tex 60Hz är alltså helt förkastligt och mycket sämre än tex 24Hz eller 48Hz!
Om du däremot menar högre fps på källmaterialet (tex. rå filmen eller HD-video)så skulle det ju naturligtvis vara bättre, OM displayen klarar av att visa det ;-)

I en ideal värld borde det ju naturligtvis stå på displayen vilken signal den får in, under tex info (det gör det iaf på min) och sen visar displayen förhoppningsvis den signalen utan att ändra något.
Vad som källan skickar ut är ju ganska oviktigt om inte displayen klarar att ta emot signalen och visa den på rätt sätt.
Det låter ändå på dig Radical som att det nu fungerar på rätt sätt för dig.
Irriterade du dig på det förut men inte nu längre så är det rätt säkert borta (tror inte man vänjer sig om man väl har börjat irritera sig på det).
Alla långsamt svepande panoreringar är utmärkta för utvärdering.
I snabbare panoreringar kvarstår ett hackande pga att filmen spelats in med endast 24fps, MEN hackandet skall upplevas som jämnt.

Mvh

Redigerat av Unregistered4b026b86, 28 October 2008 - 17:53.

Postad 28 October 2008 - 18:21

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

He he....en utmaning, hur ska man kunna låta bli den ;-)
Högre fps är bara bättre om det sker med en jämn multipel av 24Hz(dvs, orginal fps om vi snackar filmmaterial/Blu-ray), annars uppstår en ojämn svepande rörelse i panoreringar där ursprungsbilderna visas olika många gånger vilket ger ett mäkta irriterande hackande!
Tex 60Hz är alltså helt förkastligt och mycket sämre än tex 24Hz eller 48Hz!
Om du däremot menar högre fps på källmaterialet (tex. rå filmen eller HD-video)så skulle det ju naturligtvis vara bättre, OM displayen klarar av att visa det ;-)

I en ideal värld borde det ju naturligtvis stå på displayen vilken signal den får in, under tex info (det gör det iaf på min) och sen visar displayen förhoppningsvis den signalen utan att ändra något.
Vad som källan skickar ut är ju ganska oviktigt om inte displayen klarar att ta emot signalen och visa den på rätt sätt.
Det låter ändå på dig Radical som att det nu fungerar på rätt sätt för dig.
Irriterade du dig på det förut men inte nu längre så är det rätt säkert borta (tror inte man vänjer sig om man väl har börjat irritera sig på det).
Alla långsamt svepande panoreringar är utmärkta för utvärdering.
I snabbare panoreringar kvarstår ett hackande pga att filmen spelats in med endast 24fps, MEN hackandet skall upplevas som jämnt.

Mvh

Det var en bra förklaring tack. Hittade felet det var pga AV recivern.
Nu har jag iallfall ställt den på through.
Har nu ställt EP-35 på "24fps" inte läget "auto"... på både pj och ep35 står det 24fps.
Har en mkt bra panorerings skiva som referens där dom sveper över thahitis landskap, där ser man efter att ha skiftat mellan 24fps till 60fps att 24fps bara serGRÄSLIGT ut vid vy-panoreringar som denna.

När jag bytte till 60 så vart det bra, nu undrar man ju om det är buggar i EP-35 trotts senaste firmwaren eller om 24fps verkligen skall upplevas så? Projektorn skall ju som bekant klara av 24 fps..men ser det ut så här så är ju 60hz att föredra alla ggr.

Redigerat av Unregistered665b7df5, 28 October 2008 - 18:21.

Postad 28 October 2008 - 19:48

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Det är bra om du skriver vilken projektor du har så kan vi lättare hjälpa dig.

Men Många Projektorer och TV-aparater stoltserar med att dom klarar(av att ta emot men visar det som skit) av 24p fast det ser risigt ut.

Vad har du för projje?

Postad 28 October 2008 - 20:01

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Vad är det för film du spelar med den här panoreringssekvensen du pratar om??

Postad 28 October 2008 - 21:15

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Vad är det för film du spelar med den här panoreringssekvensen du pratar om??

Projektorn är en Sony VW-60. Filmen är av HD DVD en DTS demoskiva från DTS.COM Scenen "Virtual Trip Tahiti" den är perfekt för att kolla på panoreringsvep som jag nämde tidigare.

Redigerat av Unregistered665b7df5, 28 October 2008 - 21:16.

Postad 29 October 2008 - 08:19

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Infliker med en dum fråga...

Varför eftersträvar alla 24hz på projektor och spelare? En gammal tv ligger väl på 60 hz? Desto högre herz desto mer bildrutor/sekund blir det väl? Vilket borde generera en jämnare panorering?

Jag har sett mycket prat om 24 hz, men ingen bra förklaring på varför det är bäst. Var vänlig och förklara detta och idiotförklara mig :-)

Frågar man inte, så får man heller inte veta...

Mvh ZooZ

Postad 29 October 2008 - 11:48

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Varför eftersträvar alla 24hz på projektor och spelare? En gammal tv ligger väl på 60 hz? Desto högre herz desto mer bildrutor/sekund blir det väl? Vilket borde generera en jämnare panorering?

Jag har sett mycket prat om 24 hz, men ingen bra förklaring på varför det är bäst. Var vänlig och förklara detta och idiotförklara mig :-)

Mvh ZooZ

Det är väl för att en bild guru som heter joe kane har sagt att det är så det skall vara så. :( själv tycker det ser skitkasst ut spelar ingen roll. det ska vara 24fps när man ser film. :) Om det är korrekt så är 24fps inte mkt att skryta med...bara gå tillbaka till standarden 50-60 som ser bäst ut på alla avseenden.

Men ni som e proffs härinne på forumet förklara gärna utförligt vad som är så bra med 24fps, jag har en pj samt hddvd spelare som båda kan återge 24fps, men ändå så hackar bilden vid uppspelning.

Redigerat av Unregistered665b7df5, 29 October 2008 - 11:53.

Postad 29 October 2008 - 11:51

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Med tanke på ditt biorum, så trodde jag att du var lite av en guru själv... Måste ligga MÅNGA timmar bakom det... Men det är riktigt snyggt!

En liten OT till, är det rött sammet vid duken? Vart har du hittat det?

Mvh ZooZ

Postad 29 October 2008 - 11:57

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Med tanke på ditt biorum, så trodde jag att du var lite av en guru själv... Måste ligga MÅNGA timmar bakom det... Men det är riktigt snyggt!

En liten OT till, är det rött sammet vid duken? Vart har du hittat det?

Mvh ZooZ

Jag är bara en filmälskare men ingen bildtekniker :( Vet dock när jag tycker en bild ser bra ut ur eget bild perspektiv

Sammet gardinen var köpt på ikea -06

Redigerat av Unregistered665b7df5, 29 October 2008 - 11:58.

Postad 30 October 2008 - 08:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Det är väl för att en bild guru som heter joe kane har sagt att det är så det skall vara så. ;) själv tycker det ser skitkasst ut spelar ingen roll. det ska vara 24fps när man ser film. :) Om det är korrekt så är 24fps inte mkt att skryta med...bara gå tillbaka till standarden 50-60 som ser bäst ut på alla avseenden.

Men ni som e proffs härinne på forumet förklara gärna utförligt vad som är så bra med 24fps, jag har en pj samt hddvd spelare som båda kan återge 24fps, men ändå så hackar bilden vid uppspelning.

Film ska visas i 24 Hz (eller snarare i en heltals multipel därav, 48, 72 etc) av den enkla anledningen att film spelas in i 24 fps. Att visa detta i 60 Hz är garanterat sämre eftersom man då kommer tillföra hack/judder.

Att du tycker det ser skitkasst ut har nog inget med 24 Hz att göra, snarare att det är nått fel på din setup.

Iövrigt kanske denna tråd är lärorik:
http://www.component...mp;#entry114780

Postad 30 October 2008 - 08:34

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Projektorn är en Sony VW-60. Filmen är av HD DVD en DTS demoskiva från DTS.COM Scenen "Virtual Trip Tahiti" den är perfekt för att kolla på panoreringsvep som jag nämde tidigare.

om det ser sämre ut i 24p än 60, så är filmen nog inte inspelad i 24p. den är nog inspelad i 30 bilder/sek

Postad 30 October 2008 - 08:39

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Det är väl för att en bild guru som heter joe kane har sagt att det är så det skall vara så. ;) själv tycker det ser skitkasst ut spelar ingen roll. det ska vara 24fps när man ser film. :) Om det är korrekt så är 24fps inte mkt att skryta med...bara gå tillbaka till standarden 50-60 som ser bäst ut på alla avseenden.

nu vet inte jag hur mycket det hackar för dig men 24p är långt ifrån mjukt o fint när det gäller snabba panoreringar. 24 bilder per sekund är helt enkelt för lite bilder per sekund för att det ska se mjukt o fint ut. men vid sakta panoreringar så ser det mjukt ut.
att man vill ha 24p är för att bli av med det judder 3:2 pull down orsakar. vill man ha mjuk bild så är det natural motion o sådana tekniker man ska titta på.

Postad 30 October 2008 - 09:09

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

nu vet inte jag hur mycket det hackar för dig men 24p är långt ifrån mjukt o fint när det gäller snabba panoreringar. 24 bilder per sekund är helt enkelt för lite bilder per sekund för att det ska se mjukt o fint ut. men vid sakta panoreringar så ser det mjukt ut.
att man vill ha 24p är för att bli av med det judder 3:2 pull down orsakar. vill man ha mjuk bild så är det natural motion o sådana tekniker man ska titta på.

Tack för informationen.Sony VW60 tar 1080P/24 vid 96Hz samt då Toshiba EP-35 skall även den kunna återge 24fps.
Om filmen är inspelad i 24fps på HD materialet har jag ingen aning om?? det står ju inte dugg om det på HD-DVD omslaget.

Så hur ska jag veta var i kedjan felet ligger egentligen?
Om det nu är korrekt bildmässigt så antar jag att det är normalt med en hackig bild men, man är inte är van vid det ännu. ;)

Redigerat av Unregistered665b7df5, 30 October 2008 - 09:37.

Postad 30 October 2008 - 09:49

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0
Då 24fps är sättet man spelar in film på (alltså analog film avsedd att visas på biografer), sä känns det ju som att det kunde vara säkrare att plocka en film som faktiskt har gått på bio för att vara säker på att 24fps är källmaterialet (vilket det är på typ 98% av alla filmer).
Känner inte till din DTS demo skiva, men den har garanterat inte gått på bio och det finns ju faktiskt en risk att den är inspelad med med 1080/30fps eller nån HD video kamera med 1080/60fps (vilket HD DVD klarar) och den felkällan är väl också enklast att utesluta så jag rekommenderar att du börjar där.
En film inspelad i 24fps hackar rejält i panoreringar om den spelas upp i 60Hz, helt enkelt för att varannan bild visas 3ggr och varannan bild 2ggr (alltså 3:2 pulldown) och den ojämna visandet ger det irriterande hackandet.

Mvh/Stefan

Ps. En film inspelad i 24fps och visad på korrekt sätt ska hacka lika lite som vilken PAL dvd som helst, en film som visas fel kommer att hacka som en NTSC DVD (alltid har gjort) i svepningarna.
Att sedan HD DVD och Blu-ray är skarpare gör bara fenomenet tydligare.
Kanske lättast att köra tex Universal loggan på en PAL dvd och jämföra med detsamma på en HD DVD, råkar du sen ha en NTSC dvd hemma så kan du ju jämföra ;-)

Redigerat av Unregistered4b026b86, 30 October 2008 - 09:54.

Postad 30 October 2008 - 11:01

anarkisträven
  • anarkisträven
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

En gammal tv ligger väl på 60 hz?

NTSC ja, PAL ligger på 50 (anledningen till det är att växelströmmen i våra ledningar ligger på samma frekvens).
Frameraten å andra sidan är 25 respektive 30 på det krävs två svep på en crt för att rita upp en frame.

Postad 30 October 2008 - 11:33

Unregistered45b0ece6
  • Unregistered45b0ece6
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
radical, Toshibas spelare är riktigt osmidiga på 24p-hanteringen. Ställer du in dem på 24p måste de handskaka på rätt sätt vid start för att att skicka ut 24p. Annars skickar de ändå ut 60 Hz och detta blir något man får ta som vana att kontrollera med projektorns infoknapp. Fel kombination av inställningar kan också leda till besvärande streaking i bilden, fast det är möjligt att de fixat detta med nyare firmware.

Nu tycks i alla fall detta inledande steg fungera rätt så långt i ditt fall.

Däremot har Toshibas spelare egenskapen att de i 24p-läge forcerar 1080p/24 oavsett vad källmaterialet ska återges med frekvens. Jag vet inte vad det är på "Virtual Trip Tahiti" men sannolikt är den inspelad i 60 Hz, det brukar vara normen för demoslingor. Effekten blir en riktigt gräsligt hoppande bild när spelaren tvingar ut 60 Hz-materialet till 24 Hz. Typiskt för detta är att filmen/24 Hz man tittar på flyter korrekt. Extramaterialet, som oftast är inspelad med videokamera/60 Hz, hoppar som tusan.

Så vad du behöver göra är att byta demoslinga till något du vet är 24p, alltså en film. Inledningscenen (den efter kanonbåtsstriden) i Sahara är så gott som perfekt för detta. Då kan du jämföra med och utan 24p aktiverat för att se skillnaden judder vs. icke-judder. Stäm alltid av med projektorns inforuta att du verkligen kolla på rätt frekvens. Du kan behöva starta om Toshiban för att ändringar du gör verkligen tar effekt.

Tyvärr (eller egentligen bra för dig ;) ) så är VW60 den kanske "sämsta" projektorn för att studera skillnaden mellan korrekt 24p och 60Hz-judder eftersom den har så pass bra bildflyt. Så pass bra att jag gissar mig till att den lyckas med en 2:3-pulldown detection and removal. För 60 Hz-signaler från filmkällor som normalt ska juddra på klassiskt vis flyter riktigt snyggt med Sonys projektorer.

På en annan projektor hade 1080/24p vs. 1080p/60 från filmer på Blu-ray/hd-dvd blivit en rejäl natt-och-dag-skillnad. Med VW60 är den skillnaden ibland försvinnande liten.

Postad 30 October 2008 - 12:49

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

radical, Toshibas spelare är riktigt osmidiga på 24p-hanteringen. Ställer du in dem på 24p måste de handskaka på rätt sätt vid start för att att skicka ut 24p. Annars skickar de ändå ut 60 Hz och detta blir något man får ta som vana att kontrollera med projektorns infoknapp. Fel kombination av inställningar kan också leda till besvärande streaking i bilden, fast det är möjligt att de fixat detta med nyare firmware.

Nu tycks i alla fall detta inledande steg fungera rätt så långt i ditt fall.

Däremot har Toshibas spelare egenskapen att de i 24p-läge forcerar 1080p/24 oavsett vad källmaterialet ska återges med frekvens. Jag vet inte vad det är på "Virtual Trip Tahiti" men sannolikt är den inspelad i 60 Hz, det brukar vara normen för demoslingor. Effekten blir en riktigt gräsligt hoppande bild när spelaren tvingar ut 60 Hz-materialet till 24 Hz. Typiskt för detta är att filmen/24 Hz man tittar på flyter korrekt. Extramaterialet, som oftast är inspelad med videokamera/60 Hz, hoppar som tusan.

Så vad du behöver göra är att byta demoslinga till något du vet är 24p, alltså en film. Inledningscenen (den efter kanonbåtsstriden) i Sahara är så gott som perfekt för detta. Då kan du jämföra med och utan 24p aktiverat för att se skillnaden judder vs. icke-judder. Stäm alltid av med projektorns inforuta att du verkligen kolla på rätt frekvens. Du kan behöva starta om Toshiban för att ändringar du gör verkligen tar effekt.

Tyvärr (eller egentligen bra för dig ;) ) så är VW60 den kanske "sämsta" projektorn för att studera skillnaden mellan korrekt 24p och 60Hz-judder eftersom den har så pass bra bildflyt. Så pass bra att jag gissar mig till att den lyckas med en 2:3-pulldown detection and removal. För 60 Hz-signaler från filmkällor som normalt ska juddra på klassiskt vis flyter riktigt snyggt med Sonys projektorer.

På en annan projektor hade 1080/24p vs. 1080p/60 från filmer på Blu-ray/hd-dvd blivit en rejäl natt-och-dag-skillnad. Med VW60 är den skillnaden ibland försvinnande liten.

Tackar för det utförliga svaret.
Blir väl mitt nästa steg att kolla up Toshiban då. Vet att Sony PJ visade att det var 1080P/24 på menu info.
Ska studera mer med olika filmer i helgen. Får väl köpa en nyare BD-Spelare snart som förhoppningsvis klarar av 24fps bättre än Toshiba EP-35 :)

Tackar

Postad 30 October 2008 - 13:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Har du bara provat med en film alltså?

Postad 30 October 2008 - 14:09

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Har du bara provat med en film alltså?

Nej inte enbart HD-demoskivan från DTS.
Har provat filmer med, men det blir hackigt därmed tycker jag. Och från vad jag har förstått så ska det inte se ut så riktigt.
Nu är det ju svårt att veta om man aldrig sett en 100% korrekt setup, men av min egna bildförmåga så tvivlar jag på att det är korrekt, tror det är Toshiban EP-35 som spökar ärligt talat :) Änvände DTS demoskivan med en scen som dom panorerade över ett fint landskap med kameran ,där borde man se vad 24fps går för, om det hackar där då lär ite bildflytet vara bättre på andra panoreringar heller var min tanke, så jag hade den som referens.

Har ni någon bra demo scen där man kan se om 24fps funkar som det skall? (Har inte Saharafilmen tyvärr) Tips på annan bra filmscen kanske?

Postad 30 October 2008 - 14:30

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Om du vill ha tips på där man kan se hak, så såg jag det tydligt när jag blev demmad TW-2000 i Pirates of Caribbean (den sista tror jag), scenen där krabborna drar fram skeppet över sanden.

Jag påpekade haket för försäljaren som sade att "det var så" men efteråt har jag hört att det inte ska vara så med en TW-2000, så troligtvis var det något i setupen i kedjan som inte var som det skulle.

Hur som helst, bör du kunna se hak i denna scen.

Mvh ZooZ

Postad 30 October 2008 - 15:05

hkforever
  • hkforever
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
I inledningscenen på Poseidon när förtexten rullar och kameran sveper sakta runt hela fartyget märks hackandet väldigt tydligt, (har sett den på HD-DVD)

Postad 30 October 2008 - 15:39

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

I inledningscenen på Poseidon när förtexten rullar och kameran sveper sakta runt hela fartyget märks hackandet väldigt tydligt, (har sett den på HD-DVD)

Då återstår ju frågan igen ...skall det vara så ? Är det fel på din setup med :) Eller är det den där J*kla Toshiban HD-DVD spelaren som spökar?

Redigerat av Unregistered665b7df5, 30 October 2008 - 15:40.

Postad 30 October 2008 - 17:43

Escap3
  • Escap3
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Mvh ZooZ

Nu kan jag vara helt ute och cyklar när jag svarar dig på din fråga. Alla filmer (läs modern film typ Hollywodd m.m)spelas in i 24Hz! Varför? Är det för att dem presenteras bäst för den som tittar? Nej, knappast med tanke på att det som flera har sagt här i tråden att högre frekvens är bättre. Jag tror det kan finnas en annan förklaring. Projektorerna som finns i biosalongerna är anpassade för 24Hz visning. Det finns väldigt många biosalonger med just sådana projektorer. Eventuellt skulle det bli ekonomiskt korkat att producera flertalet olika rullar, alternativt att det skulle bli väldigt dyrt för väldigt många biosalonger att byta ut sina projektorer. Men det kanske kommer i framtiden. Är jag helt ute och cyklar ... kan ha fel som sagt men jag tror jag har läst det någonstans...

Postad 30 October 2008 - 18:25

hkforever
  • hkforever
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
I just mitt fall så stöder inte min 1080P/24 ,har en HD-A1 men någon annan kanske har sett filmen och kan bekräfta hur den beter sig,hos mig hackar den lite fast jag bara kör 1080I

Postad 30 October 2008 - 20:18

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Nu kan jag vara helt ute och cyklar när jag svarar dig på din fråga. Alla filmer (läs modern film typ Hollywodd m.m)spelas in i 24Hz! Varför? Är det för att dem presenteras bäst för den som tittar? Nej, knappast med tanke på att det som flera har sagt här i tråden att högre frekvens är bättre. Jag tror det kan finnas en annan förklaring. Projektorerna som finns i biosalongerna är anpassade för 24Hz visning. Det finns väldigt många biosalonger med just sådana projektorer. Eventuellt skulle det bli ekonomiskt korkat att producera flertalet olika rullar, alternativt att det skulle bli väldigt dyrt för väldigt många biosalonger att byta ut sina projektorer. Men det kanske kommer i framtiden. Är jag helt ute och cyklar ... kan ha fel som sagt men jag tror jag har läst det någonstans...

film är dyrt också, att dubblera antalet bildrutor t.ex skulle ju dubblera antalet filmrullar o man skulle behöva byta rulle på projektorerna var 10 minut också. blir nog inte förrän biofilm blir helt digital som mer bildrutor kommer tillkomma.

I just mitt fall så stöder inte min 1080P/24 ,har en HD-A1 men någon annan kanske har sett filmen och kan bekräfta hur den beter sig,hos mig hackar den lite fast jag bara kör 1080I

oavsett vad du kör för upplösning så är det ändå 60hz du spelar upp.
dom olika hd-dvd spelarna klarar 60hz olika bra, HD-E1 har ganska grovt judder medans HD-XE1 ser klart bättre ut.

Postad 30 October 2008 - 22:49

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Lite OT men vilken av dom nyaste BD-spelarna återger 24fps bäst ?
Det är ju dags snart att uppgradera för min del.
Någon här kanske har testat några BD-spelare eller sett några in action så att säga?
Funderade på en Sony BDP-S550...

Postad 30 October 2008 - 23:13

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Lite OT men vilken av dom nyaste BD-spelarna återger 24fps bäst ?
Det är ju dags snart att uppgradera för min del.
Någon här kanske har testat några BD-spelare eller sett några in action så att säga?
Funderade på en Sony BDP-S550...

själv är jag inne på pana BD50 då den fixar alla ljudformaten själv så man slipper lägga ut pengar på en ny förstärkare. men vill ha en denon 2500

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.