Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya högtalare på ingång, behöver en receiver...

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 October 2008 - 22:25

onsdago
  • onsdago
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag tänkte starta en egen tråd gällande mitt köp av hemmabioreceiver. (istället för att försöka i en redan befintlig)

Har redan köpt mig ett par B&W 684 som snart kommer vara på plats hemma och behöver tips på receiver som funkar fint ihop med B&W.

Idag har jag ett Jamo-paket med två små högtalare och subbas. Detta har jag nu tröttnat rejält på och vill därför få till ett riktigt fint paket. Har funderat på en stereoförstärkare då jag vill få ut bästa möjliga musik ur det, men uppskattar också ett maffigt ljud när jag kollar på film. Därför bestämde jag mig för en receiver istället.

Tänker till en början enbart använda mig av 684 som frontar (utan bas och bak) men vill ändå ha möjligheten att bygga ut vid senare tillfälle.

Provlyssnade med Denon 1909 och det var ok, men känner mig inte helt säker. Har tänkt lägga mellan 5 och 8 000 i alla fall. Skulle uppskatta det enormt om ni ville dela med er av erfarenheter och tips till en novis...

Onkyo? Yamaha? Pioneer? NAD? Cambridge?

//Oskar

Bifogad fil(er)

Postad 28 October 2008 - 22:45

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Tja, till att börja med.. Vad fällde avgörandet vid högtalarköpet? Vilken stärkare lyssnade du på då?

Lyssnade för ett tag sedan på Onkyo 875 mot Marantz 6003 och H/K 355. Alla dessa lite upp i pris mot din budget, men ändå..

Onkyo's ljud håller inte mot Marantz, och frågan var om inte Marantz får se sig slagen av H/K. Skillnaden mellan Marantz och H/K var dock inte alls lika stor.
Det jag inte gillade med Onkyo'n var att ljudet kändes förvisso kraftfullt, men samtidigt bumligt och kanske lite burkigt jämfört med Marantz och H/K, vilka istället kändes kontrollerade och mer tillbakalutade - om nu det är positivt... Onkyo'n kostade ju dessutom en slant till, så den får nog se sig slagen så länge man kikar på ljudet. Blandar man inte funktioner blir det en annan sak.

Högtalarna jag lyssnade på var ett par Elac, vet ej vad modellen heter. Golvare iaf. Hur dessa låter till B&W vet jag ej, men det vore intressant att veta, för jag har själv 683 och är sugen på ny stärkare.
Lutar just nu åt Pioneer LX71, kanske med ett extra steg till basarna.

Vidare, kollar man i trådarna för de olika stärkarna så verkar H/K ha vissa hård-och mkuk-varufel på sina som kräver uppdateringar. Marantz å sin sida klarar inte add korrigera ljudet då man spelar upp PCM i 7.1. Onkyo och Denon (samt Yamaha?)verkar vara dem som ger mest funktioner för pengarna just nu. Men som sagt, Onkyo går bort. Denon och Yama. har jag ej prövat.

Postad 28 October 2008 - 22:59

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Hej du skulle testat lyssna på 684orna med NAD T755. http://www.hifiklubb...iver_grafit.htm

Postad 28 October 2008 - 23:10

onsdago
  • onsdago
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Det som fällde avgörandet var efter provlyssning på föregångarna hemma hos en polare (minns ej vad de heter) på en Denon 2807, samt även efter provlyssning i butiken. Givetvis spelade även priset en stor roll, de var nedsatta till 5998 den dagen. Inne på HK lyssnade jag under en timme på fyra olika skivor tillsammans med en Denon 1909. Säljaren tyckte det var en utmärkt combo, men jag är inte helt hundra på det.
Lågt lät det bra, men vid lite högre volym lät det mindre bra. Kändes inte riktigt som den orkade med att driva högtalarna helt.

Jag ska tillbaka till HK och provlyssna mer, och har då tänkt mig 755 bl a. Även 2809 (lite för mkt pengar egentligen) samt Cambridge 540 och 640, sistnämnda även den ngt för dyr. Men det handlar ju om att få till så bra köp som möjligt, en tusenlapp kommer inte påverka ngt OM det är väsentlig skillnad i ljud.

Yamaha har jag läst mkt bra om, men det känns inte helt hundra! De gör ju mopeder och motorcyklar liksom... Och pianon...

683 vågade jag inte lyssna på, det hade blivit för farligt och i slutändan dyrt. Haha! Ordinarie pris på 684 var över budget, men med prissänkningen så kändes det def värt det.

Postad 29 October 2008 - 00:34

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Tror nog att B&W kan låta riktigt bra med Cambridge.

Postad 29 October 2008 - 14:11

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Och Mitsubishi gör bilar. Och några bra projektorer... Och LG hette väl Goldstar förut och gick väl att beställa i Ellos-katalogen? :(

Skämt åsido. Tycker inte du skall räkna bort Yamaha bara för att dom är en stor tillverkare av andra _kvalitets_produkter.

Men om det är produkter från klubben som gäller så tror jag att du får räkna bort Denon 1909, om du vill kunna driva dom ordentligt. Antingen blir det Nad för kraftens skull. Personligen brukar jag inte riktigt gilla det ljud som Nad ger. I kombination med B&W verkar det gärna vilja bli lite grötigt.

Tycker nog oxå du skall kika på Cambridge - många här på forumet verkar uppskatta Cambridge och B&W.. Eller en större Denon.

Postad 29 October 2008 - 15:51

onsdago
  • onsdago
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Då blir det till att kliva upp på en 2809 då? Eller tror du den blir för klen den med?

Om jag ska prova mopedtillverkarens då, 663, räcker den?

Postad 05 November 2008 - 18:50

onsdago
  • onsdago
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Försöker skaka liv i denna igen. Har ännu inte lyckats komma till skott med ngt inköp.

Har provlyssnat återigen med Denons 1909, den går bort. Den orkar helt enkelt inte. Testade också med Nad's 755 som hade bra tryck, men det var ganska "metalliskt" och hårt. Gillade inte riktigt det...

Tillbaka på ruta ett igen gick jag upp ett snäpp och provlyssnade Rotels 1057 vilket givetvis gav mersmak! Jag prioriterar musiken framför film, och denna levde verkligen upp till mina förväntningar. Fick även lyssna i ett fullt 5.1 system där den gott och väl räckte för min smak.
Ska ju som sagt köra med två frontar till att börja med, samt att jag bestämt mig för en center, för lite bättre upplevelse vid filmvisning.

Frågan är, finns det någonting som knäcker Rotel 1057 ljudmässigt för under 10 000? Jag har lyckats få ett riktigt bra pris på den, så min budget ligger inte på 15 000...

Det börjar närma sig inköp, skulle verkligen uppskatta lite mer assistans...

Tackar på förhand.

Postad 05 November 2008 - 19:05

Unregistered2965a9a5
  • Unregistered2965a9a5
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Jag hade rekommenderat Onkyo eller kanske en Marantz i den prisklassen om du vill ha möjlighet till bioljud fast med ett bra 2-kanalsljud. Åkte runt för ett halvår sedan och provlyssnade ett gäng olika recievers och det stod mellan Onkyo och Marantz. Dock upplevde jag Onkyon lite vassare och mer välljudande(blev en NR905), inte alls bumlig som det tidigare beskrevs. Har tidigare varit ett riktigt H/K freak men dom hänger inte riktigt med i utvecklingen känns det som.
Sen är ljud väldigt personligt beroende på hur man upplever vad som låter bra och vad som låter dåligt, men åk runt och lyssna på en Onkyo och Marantz om du har missat detta.

Postad 05 November 2008 - 21:53

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Men varför lyssnade du inte på Cambridge? När du ändå var på klubben.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.