Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektordukar

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 October 2008 - 19:23

larsxe
  • larsxe
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt en Infocus X10 och är på jakt efter en projektorduk.

Har tittat på ramspända dukar på prisjakt.nu och de verkar generellt vara mycket dyrare än dukar på rulle.

I era ögon, ger en ramspänd duk så mycket bättre bild att det rättfärdigar de ytterligare tusenlapparna, eller kan jag lika gärna köpa en duk på rulle?

Jag behöver 86" tum 16:9-duk och har tittat på Euroscreen Frame Original ramspänd duk för runt 3.600 kr och Euroscreen Diplomat rullduk för runt 2.000 kr. Några andra tips?

Postad 29 October 2008 - 19:25

Geson
  • Geson
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Jag har precis köpt en Infocus X10 och är på jakt efter en projektorduk.

Har tittat på ramspända dukar på prisjakt.nu och de verkar generellt vara mycket dyrare än dukar på rulle.

I era ögon, ger en ramspänd duk så mycket bättre bild att det rättfärdigar de ytterligare tusenlapparna, eller kan jag lika gärna köpa en duk på rulle?

Jag behöver 86" tum 16:9-duk och har tittat på Euroscreen Frame Original ramspänd duk för runt 3.600 kr och Euroscreen Diplomat rullduk för runt 2.000 kr. Några andra tips?

Kanske bygga en egen i mdf typ o måla? en idé bara.

Postad 29 October 2008 - 19:30

rson39
  • rson39
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Jag tycker att det absolut värt att lägga de extra pengarna på en ramspänd över en manuell rullduk. Rulldukarna har en tendens att bli ojämna och vågiga, men en ramspänd är ju spänd hela tiden. Det sägs att motordrivna rulldukar ska vara bättre men jag har ingen erfarenhet av dessa så jag kan inte yttra mig.

Jag hade själv en rullduk innan jag köpte min kingpin velvet och jag ångrar mig inte en sekund. Har du plats bör du köpa en ramspänd. :(

Postad 29 October 2008 - 20:47

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
KINGPIN VFS210-16:9 (90") är faktiskt också en väldigt trevlig ramspänd duk med X10;an.
Har dock inte gjort en närmare analys mot Bjurab/Euroscreen ur ren bildkvalitetssynpunkt.

Annars håller jag med föregående om att ramspänt generellt är den bästa garantin för släthet, även om manuellt blivit bättre (såvida det inte skall kosta nada, och vara lika funktionellt och slätt som en rullgardin), men främst skall man helst åtminstone upp på motordrivet (mindre påfrestning = mindre slitage), och vid rullvariant gärna tab tension, för så bra släthet som möjligt.

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 29 October 2008 - 20:48.

Postad 30 October 2008 - 08:00

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
@FFrrEEddRRiiKK vet du om det är på g 2.35:1 tab-tensiondukar?

Postad 30 October 2008 - 08:59

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Inte full koll på det, men jag hade slagit t ex The Rock eller HBC en signal.

Fredrik
ISF certifierad

Postad 30 October 2008 - 10:45

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Om man vill ha ramspänd, vanlig vit 1.0 gain så är det busenkelt (om man har lite trästavar och verktyg) att snickra ihop en ram, spänna dukmaterial och häfta med häftpistol på baksidan.
Gör man bara rätt så blir det i stort sett 100% slätt och fint.
Vill man ha en svart ram så finns svart sammet på löpmeter.

Viktigt är att man mäter absolut rätt då man sågar till stavarna och att man stagar upp ordentligt mellan ramdelarna så att den inte kan vrida sig i ngn ledd.

Har en ca 100" hemmabyggd sådan variant och den är totalt slät och fin. ;)

Kanonbra 1.0 gain dukmaterial finns t.ex. hos Galant Plast i Göteborg, 250:-/meter och det är 190 cm brett har jag för mig.
Trä m.m. köper man på valfri bygghandel.

Rullduk skulle jag hålla mig ifrån om jag inte var absolut tvungen att ha en, även om tab tension kan göra underverk. :)

Postad 30 October 2008 - 20:04

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Inte full koll på det, men jag hade slagit t ex The Rock eller HBC en signal.

Fredrik
ISF certifierad

Ok, tack för tipset!

Postad 31 October 2008 - 09:10

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Om man vill ha ramspänd, vanlig vit 1.0 gain så är det busenkelt (om man har lite trästavar och verktyg) att snickra ihop en ram, spänna dukmaterial och häfta med häftpistol på baksidan.
Gör man bara rätt så blir det i stort sett 100% slätt och fint.
Vill man ha en svart ram så finns svart sammet på löpmeter.

Viktigt är att man mäter absolut rätt då man sågar till stavarna och att man stagar upp ordentligt mellan ramdelarna så att den inte kan vrida sig i ngn ledd.

Har en ca 100" hemmabyggd sådan variant och den är totalt slät och fin. :rolleyes:

Kanonbra 1.0 gain dukmaterial finns t.ex. hos Galant Plast i Göteborg, 250:-/meter och det är 190 cm brett har jag för mig.
Trä m.m. köper man på valfri bygghandel.

Rullduk skulle jag hålla mig ifrån om jag inte var absolut tvungen att ha en, även om tab tension kan göra underverk. :D

Vet du vad duker heter mer exakt?,modell/typ.
Har du jämnfört den mot någon köpt duk av kändare märke?.

Postad 01 November 2008 - 09:38

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

Vet du vad duker heter mer exakt?,modell/typ.
Har du jämnfört den mot någon köpt duk av kändare märke?.

Dom har bara en sorts material på Galant Plast som jag refererade till. Vet inte vad materialet heter, men det skulle inte förvåna mig om det är samma material som 99% av alla 1.0 gaindukar på marknaden använder. :(
Och ja, jag har sett en hel del dukar i mina da'r. Detta material duger helt klar ifall man kan mörklägga.
Som jag ser det så finns det egentligen bara anledning att titta på dyrare material/dukar ifall man inte kan mörklägga.
Men det finns det nog delade meningar om. :(

Hur som helst så är 1080p testmönster mkt fint definierade på denna duk och den håller sig som sagt väldigt slät och fin - förutsatt att ramen är välgjord.

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 01 November 2008 - 09:40.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.