Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Otur med Samsung LE40F86

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 October 2008 - 18:14

Cantstandya
  • Cantstandya
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hej,

köpte min LE40F86 i januari. Fungerade perfekt tills för ca 1,5mån sen. Fick ett vitt horisontellt streck på bilden som inte försvann fast man stängde av TVn.

Ringde Expert, de hänvisa mig till Samsung. Ringde upp Samsung och de kom och hämtade den. Nu efter mer än 1mån så fick jag veta de inte kunde reparera utan att jag ska få en likvärdig TV från återförsäljaren. Expert i detta fallet. Har bara negativt att säga om Expert, de har inte så mycke som lyft ett finger för att hjälpa mig fast jag tog extra försäkring. Jag menar en TV jag betala ca 20 000kr för och som havererade efter knappt 5-6mån borde man få utbytt ASAP, eller? inte vänta över 1månad på....

Allt jag fick av servicestället var en lapp man skulle ta till affären o få en likvärdig TV i retur. De i butiken hånade mig och sa att den lappen var värdelös, de hänvisade mig till Samsung. De passade på att säga att de inte har någon likvärdig TV just nu, vilket låter knappast troligt.

Nu väntar jag på samtal från Samsung där jag ringt och klagat. Helt j*vla otroligt, varit utan TV i över 1,5mån nu.

I alla fall så lär Samsung säga till Expert att jag ska få en likvärdig TV, här jag skulle behöva lite råd. Vilken TV är likvärdig min LE40F86? Litar inte på att töntarna i butiken kan avgöra detta. Tex vilken ni accepterat som likvärdig.

Om någon har råkat ut för liknande problem som mig så uppskattar jag alla råd för att lösa detta **** snarast.

Redigerat av Cantstandya, 30 October 2008 - 18:46.

Postad 30 October 2008 - 20:01

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Jag håller med, helt otroligt! Vad ska man ha extraförsäkringen till om man ändå får så kass service!? Jag trodde extraförsäkringen var till för att hantera haveri snabbare, om man inte får en ökad service blir ju försäkringen överflödig och totalt onödig, den vanliga reklammationsrätten hade fungerat lika bra! Sen tycker jag det är dåligt av Expert. Hur kan de motivera sina kraftiga överpriser gentemot andra butiker om de inte tillhandahåller en bättre service? Nu känns det bara helkorkat att handla på Expert i framtiden!

Ja det är en svår fråga vad som är likvärdigt. Om man får ut en tv på hemförsäkringen får man ju en som är likvärdig i avseendet på prestanda och som dessutom är nedskriven, dvs om tv:n kostade 20000 kr för ett par år sedan kanske du bara får ut en tv för 7000 kr idag. Men om man har en tilläggsförsäkring så borde man ju rimligtvis få en tv som kostar lika mycket tycker jag! Dock vet jag inte om Expert/Samsung resonerar likadant...

/mvh andrus

Postad 31 October 2008 - 08:53

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Helt rätt - extraförsäkringen skyddar normalt inte mot någonting, som inte lagar och förordningar samt garantin ändå gäller för. Likvärdig TV borde innebära likvärdighet kostnadsmässigt - hur skall man annars jämföra? En Samsung F:a för 20 000 spänn torde idag motsvara en A7:a/A8:a (o då menar jag en 46 tums!). Du måste snarast koppla in Allmänna reklamationsnämnden, för att få lite fart på expert!

Postad 31 October 2008 - 18:31

Cantstandya
  • Cantstandya
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Senaste är att Samsung måste godkänna krediteringen (?) till Expert som skickat en reklamation av TVn.

Pratat med Samsung idag och de måste få in TVn från infocare DK (servicestället) innan de kan godkänna reklamationen. Samsung skulle ringa servicestället och därefter återkomma till mig.

Aldrig varit så förbannad som pga detta problemet som bara kan orsakas av några idioters lathet. Men jag tänkte lugna ner mig. Nu ligger bollen hos Samsung. Tänkte ge de ett par dagar och se vilket värde de sätter på min likvärdiga TV. Ifall det är orimligt som säg 7000kr så får jag vända mig till Allmänna reklamationsnämnden. TV som kostade 20 000kr 5-6mån sen kan knappast värderas till en så låg summa, men man vet aldrig.

Kommer aldrig handla på Expert eller köpa någon extra (IDIOTISK) försäkring igen. När jag handlat elektronikprylar på andra affärer som Elgiganten tex så har de alltid bytt varan direkt eller inom 2-3 dagar efter att de försökt reparera den.

Får uppdatera posten när jag hört nåt, ska "Goosfraba" tills detta löser sig så jag inte blir helt galen.

Postad 01 November 2008 - 10:44

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Tycker du skall säga vilken expertbutik du pratar om. det är ju den butiken man skall ge f*n i att handla i. så inga andra expertbutiker blir lidande i inödan menar jag

Postad 01 November 2008 - 12:24

Cantstandya
  • Cantstandya
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Expert stormarknad i Lund är butiken, hur trevliga som helst när man kommer in o lägger ca 35 000kr på varor i butiken. Köpte TV, hemmabio, micro, etc samma dag.

Lidande i onödan? De representerar Expert så för min del är hela butikskedjan omöjlig att handla i framöver.

De skyltar med att det är skillnads på Samsung TV och Samsung TV då de har så j*vla bra deal med Samsung, när det i verkligheten är samma deal som Hasses TV o Video i nån håla har.

Postad 01 November 2008 - 12:41

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Ifall du får byta rekomenderar jag du byter till samsung LE 40 766 . tydligen en GRYM svärta enligt tidningen m3.
samma pris eller tja du sparar ca 2000 kr på nyare teknik.

Värt o kolla endå . Mvh :unsure:

annars är din teve GRYM ! var nära o köpa den själv för ett halvår sedan . Mvh

Postad 01 November 2008 - 12:55

Cantstandya
  • Cantstandya
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Samsung LE-40766 ser riktigt bra ut =) Men billigaste på prisjakt är ca 18 750kr, tror inte de lär låta mig välja en så dyr TV.

Får se vad som händer, har bett om råd från Allmäna Reklamationsverket. Vilka rättigheter jag har, om jag måste acceptera den TVn Expert ger mig, vad händer om de värderar min TV till 7 000kr tex osv. Får se vilka råd de kommer med.

Postad 01 November 2008 - 23:37

tekniknisse
  • tekniknisse
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Ja enligt konsumentköplagen har du ju rätt att häva köpet om de inte lyckas laga den på 3 försök. Här vill de ju inte ens göra ett försök och då borde du kunna kräva pengarna tillbaka eller en tv som matchar i den prisklassen dvs det verkar fullt rimligt med en för 18-19 tusen. Visserligen sjunker elektronik snabbt i pris men att den skulle sjunka halva värdet på ett halvår ska du inte behöva acceptera.
Om du är intresserad av LE-40766 borde du rimligen kunna få en sådan istället om den nu inte är klart dyrare än vad du gav för din tv hos expert.Löser det sig inte kan du låta du dem få sina tre repförsök och klarar de inte av att fixa den så har du rätt att få pengarna åter + ev skadestånd.Om köpet hävs kan de inte heller tvinga på dig tillgodokvitto du har isåfall rätt att få tillbaka pengarna.Då kan du ju köpa vilken tv du vill var du vill. Ett par tusen är väl max du ska gå ned i pris. En tv för halva priset håller inte samma prestanda kvalitetsmässigt på paneler och signalbehandling som en tjugotusen kronors. Det är ju där skillnaden oftast ligger fast specen på pappret kanske kan vara likvärdiga.
Låt dem inte heller lura på dig någon tv av tidigare generation som legat länge på något lager som har kostat xx kronor tidigare. Du ska ju inte ha en sämre än vad du hade. Dessutom är det av expertbutiken du köpt den och det är inköpsstället där du köpt den som är ansvariga gentemot dig som kund i reklamationsärenden enligt konsumentköplagen som inte kan avtalas bort. Det innebär att det är expertbutikens problem och inte ditt att reda ut om det är samsung eller expertbutiken som ska ge dig en ny tv. Detta försöker ju ofta butikerna prata bort för att det är ju lättare för dem att slippa serviceärenden genom att lägga ut servicen på tredjepartsfirmor. Inte desto mindre är det fortfarande expert som ska lösa detta då det är inköpsställets ansvar. Ta annars ett snack med kommunens konsumentvägledare och kolla upp vad som gäller.

Hoppas det löser sig för dig.

Postad 02 November 2008 - 22:23

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Tänk också på att de enligt konsumentköplagen ska laga tv:n inom en "rimlig tid", skulle det dra ut på tiden och låt säga närma sig en månad så har du rätt att kräva en ny produkt!

/mvh andrus

Postad 03 November 2008 - 18:17

Cantstandya
  • Cantstandya
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Fick nytt hopp !!

Fick detta svar från konsumentvägledaren i Malmö:

"
Tack för mejl till Konsument Malmö. Utgår från att du har garanti på din TV, vilket betyder att säljaren ansvarar för att man har en fungerande vara under garantitiden, såvida säljaren inte kan bevisa att det som hänt beror på någonting som köparen själv har orsakat. Vid omleverans, dvs när den söndriga varan inte går att reparera, säger Konsumentköplagen, att man har rätt till en likvärdig vara. Det står ingenting om priser i lagen. Ett fel ska avhjälpas inom "skälig tid" vilket betyder ca 10 arbetsdagar. Om Expert erbjuder dig en "likvärdig" TV, och du inte kan acceptera det erbjudandet återstår tyvärr inget annat än att du går vidare och får ärendet prövat i Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se. Om du vill läsa på vad som gäller finns bra information på Konsumentverkets Web, http://www.konsument...gCategoryID=892 och ännu utförligare på sidan 6 under rubriken "Dina rättigheter" i broschyren du kan ladda ner längst ner på sidan. Vill du ha broschyren i pappersformat, hör av dig, så skickar jag den med vändande post!

Med vänlig hälsning

X X

Konsument Malmö"

Imorgon SMÄLLER DET! 10 dagar är skälig tid och nu har jag varit utan TV i över 1,5mån. Ringer Expert kundtjänst imorgon och kräver att de ger mig en likvärdig TV inom ett par dagar eller att jag häver köpet. Hoppas nästan att de sätter sig emot mitt krav så jag kan anmäla idioterna till konsumentverket...

Om de accepterar att de byter min vara så kommer jag vara otroligt petig att det blir den bästa möjliga. Vill ge er ett stort tack för alla svar och tips ni kommit med! Ska återkomma med update efter att jag konfronterat Expert (en sista gång hoppas jag).

Postad 04 November 2008 - 14:29

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Det stod ju 10 arbetsdagar och det blir en halv månad, så expert har ju "bara" dragit över tiden med 1 månad.. :)

Konsumentköpledaren skrev även: "säljaren ansvarar för att man har en fungerande vara under garantitiden". Detta stämmer överens med vad jag hört tidigare, dvs att man har rätt att kräva en ersättningsprodukt under reparationstiden. Så tänk på det alla andra som inte orkar vänta på att er tv ska repareras; kräv en låne-tv under reparationstiden! Kan inte återförsäljaren tillhandahålla det så har ni rätten till en ny ersättningsprodukt direkt! ;)

"Cantstandya" håll oss uppdaterad om hur det går! :)

/mvh andrus

Postad 06 November 2008 - 00:17

Cantstandya
  • Cantstandya
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Blev erbjuden LE40F86 - samma som jag hade - fast demo exempel, dvs varit igång gud vet hur länge och med borrhål på baksidan pga väggfäste. Tackade nej direkt, sen ringde de runt o hittade nån där de bara "plockat upp TVn och packat ner den igen" + 1000kr i kontanter. Tackade nej till den också.

Då erbjöd de mig en ny Samsung LE-40A696+ 1000kr i handen, det var deras enda riktiga bud typ. Kollade lite på den och jämförde egenskaper, designen var långt ifrån lika snygg som LE40F86. Ringde upp Samsung för att få deras synpunkter på att butiken erbjöd mig Samsung LE-40A696, samt att de jämför den med min LE40F86. Han kollade med kollegorna och meddelade att LE-40A696 var likvärdig och bättre på en del punkter tom rent tekniskt.

Jag kanske gjorde fel men jag orkade inte lägga mer energi och tid på detta så jag tog LE-40A696 och en tusenlapp, fick då totalt 15 000lkr ca. Kollade på lite 1080p material och ställde in kanaler, bildkvaliten är det ingen skillnad på enl mina ögon iaf. Men de nya menyerna gillade jag inte alls, tog väl 1timme att sortera kanalerna =P

Slutsats, jag är varken jättenöjd eller missnöjd...utan sisådär lagom nöjd. Det märks att 6-serien inte har samma "lyx"-känsla som 40F86 hade när jag köpte den. Jäkla tur att gamla fjärkontrollen fungerade med nya TVn, för den som följde med 6-serien är FÖRJ*VLIG (länk till bild http://farm4.static....6e3946.jpg?v=0). Den är otroligt ful med pianolack (?) och knapparn gjorda för synskadade och folk med fingrar som falukorv =P

Återkom gärna med era synpunkter om jag var efterbliven som nöjde mig med LE-40A696 + 1000kr. Det värsta som kan hända är att jag köper ny TV efter jul/nyår med pengar jag tjänat på att jobba kvällar etc och ger denna till lillbrorsan eller nåt =P

Redigerat av Cantstandya, 06 November 2008 - 00:20.

Postad 06 November 2008 - 16:39

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Hmmm?! Gränsfall om jag hade blivit nöjd - F-serien var ju i det närmaste ett flaggskepp för Samsung när den kom, men OK - jag hade tagit A6:an precis som du, alternativ tagit A7/A8:an och laggt till en peng istället. Hoppas du blir nöjd med 6:an

P S

Håller med dig om fjärrisen också :(

D S

Postad 06 November 2008 - 19:23

Cantstandya
  • Cantstandya
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
F-serien Flaggskepp? Kan hålla med dig absolut =)

A6:an lär inte hålla länge kan jag säga direkt, bildkvalitén är det inget fel på men designen ser konstig ut. Inte för att verka snobbig men den passar inte in tillsammans med min hemmabio och möblerna jag har i vardagsrummet. Enda rummet där jag lagt en hel del pengar på, resten av lägenheten ser väldigt kal ut kan man säga =P

Redigerat av Cantstandya, 06 November 2008 - 19:30.

Postad 06 November 2008 - 21:39

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0

F-serien Flaggskepp? Kan hålla med dig absolut =)

A6:an lär inte hålla länge kan jag säga direkt, bildkvalitén är det inget fel på men designen ser konstig ut. Inte för att verka snobbig men den passar inte in tillsammans med min hemmabio och möblerna jag har i vardagsrummet. Enda rummet där jag lagt en hel del pengar på, resten av lägenheten ser väldigt kal ut kan man säga =P

Själv tycker jag att crystal design är bland det snyggaste just nu. Vi kanske skall byta Tv med varandra?

Postad 07 November 2008 - 21:56

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0
Vad var det för försäkring du köpte egentligen. Jag jobbar sj me detta och den försäkringen vi har täcker allt utom stöld och förlust. Med denna skulle du fått en ny tv fort. Så det låter väldigt misstänksamt

Redigerat av Sekely, 07 November 2008 - 21:56.

Postad 07 November 2008 - 22:40

Cantstandya
  • Cantstandya
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Vad var det för försäkring du köpte egentligen. Jag jobbar sj me detta och den försäkringen vi har täcker allt utom stöld och förlust. Med denna skulle du fått en ny tv fort. Så det låter väldigt misstänksamt

Jag vetif*an egentligen...de spela på min rädsla att jag skulle tappa den eller nåt . Det var typ det försäkringen täckte, skada jag själv kunde orsaka. Hade gott om pengar då och skulle köpa värsting TV, hemmabio, PS3, etc =)

Imorgon drar jag o köper en Samsung LE-46A856S1M eller LE-46A786R2F på netonnet, ska se de i verkligheten på mediamarkt innan jag bestämmer mig. Ska ge min A6:a till brorsan som överraskning när han kommer hem från resan, så står där en splitter ny 40" TV. Han hade en fet 32" triniton Sony.

Samsung LE-46A856S1M lockar med att den är snygg (gillar det röda mer än blå kant), väldigt tunn, extra mini-fjärris så man kan gömma standardMONSTERfjärrkontrollen. Måste se den lilla remoten, sökt förgäves men hittar inga bilder på nätet.

LE-46A786R2F lockar med 2 mille kontrast (fattar det inte) och LED, eller LED-imitation. Båda kostar exakt lika mkt så det blir lite svårt att välja. Det blir troligtvis utseendet på de som avgör, bildkvaliten är väl på topp när det gäller båda modeller.

Postad 07 November 2008 - 23:04

Sir C
  • Sir C
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hm, jag kan bara beklaga när det gäller Expert. Har själv varit i bråk med dem om en tv som strulade. Expert vägrade ta tillbaka den och jag anmälde dem till ARN. Tyvär förlorade jag men sålde dock tvn och köpte en annan.
Enda glädjen för mig i det hela är att Expert butiken blev uppköpt av AudioVideo och efter ett tag helt nerlagd. Är nu en mäklarfirma som tagit över lokalen.
Expert - vi är vad vi heter = arslen!

Kul för brorsan din att få en "ny" tv. Hoppas att du blir nöjd med vilken modell du än väljer. :)

Postad 08 November 2008 - 10:16

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Tittade själv på A7:an och A8:an igår och blev fast för den sistnämnda. Om inte jag blandar ihop korten här så har jag för mig att de större modellerna av A8:an har en fläkt som brummar - var observant om du är känslig för sådant (vilket jag är). Bildmässigt verkar den vara helt OK med vanlig SD-sändning TV 1, 2 och 4 (dock utan att vara kalibrerad).

Postad 08 November 2008 - 18:02

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0

Imorgon drar jag o köper en Samsung LE-46A856S1M eller LE-46A786R2F på netonnet, ska se de i verkligheten på mediamarkt innan jag bestämmer mig.

Ska du ha slut på dina problem köp inte på Netonnet då dem importerar samsung, och annat. Men samsung säger de själva att dem gör de.

Postad 09 November 2008 - 00:34

Cantstandya
  • Cantstandya
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Ska du ha slut på dina problem köp inte på Netonnet då dem importerar samsung, och annat. Men samsung säger de själva att dem gör de.

Det blev inte netonnet. Köpte den på onoff där jag hade 2700kr rabatt. De kändes mer pålitliga också än netonnet eller självplock som de borde heta.

Postad 09 November 2008 - 02:04

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0
Bara jag som reagerade på att han "ska ge bort A6:an till brorsan"? Vi pratar alltså om en tv värd ca 13500:- här. Vem ger bara bort det sådär egentligen. Och sen går och köper en ny för 20.000 papp.

Redigerat av belzebubb, 09 November 2008 - 02:30.

Postad 09 November 2008 - 11:35

Cantstandya
  • Cantstandya
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hahaha bra inlägg belzebubb.

Man kan säga att jag bytte jobb förra mån, gick upp i lön rejeält och min slutlön från förra jobbet blev rätt hög. Hade massa semesterdagar jag inte tagit ut. Så rent pengamässigt har jag inga bekymmer just nu.

Sen är det väl olika från person till person hur givmild man är =P

Redigerat av Cantstandya, 09 November 2008 - 11:40.

Postad 09 November 2008 - 11:43

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Precis men har du redan köpt en ny tv och gett till din bror?

Samsungs 7 serie + uppåt verkar galet bra men ifall du inte köpt så borde du verkligen kolla på pioneer 5090.

plasma ftw.

När du endå lägger så mycket pengar så kan de ju bli på världens bästa , eller hur? :)

Postad 09 November 2008 - 11:57

Cantstandya
  • Cantstandya
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Det blev en Samsung LE-46A866 . Hade rabatt i butiken jag köpte den i, 2400kr lägre pris än lägsta på prisjakt.
Inget plasma fan =P

Sen tycker jag den jag köpte är den bästa =) Eller nja A9:serien finns men på denna nivån märker man ingen skillnad förrutom priset.

Redigerat av Cantstandya, 09 November 2008 - 14:28.

Postad 09 November 2008 - 15:19

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Precis men har du redan köpt en ny tv och gett till din bror?

Samsungs 7 serie + uppåt verkar galet bra men ifall du inte köpt så borde du verkligen kolla på pioneer 5090.

plasma ftw.

När du endå lägger så mycket pengar så kan de ju bli på världens bästa , eller hur? :)

Det blev en Samsung LE-46A866 . Hade rabatt i butiken jag köpte den i, 2400kr lägre pris än lägsta på prisjakt.
Inget plasma fan =P

Sen tycker jag den jag köpte är den bästa =) Eller nja A9:serien finns men på denna nivån märker man ingen skillnad förrutom priset.

Även om du inte är ett plasma fan så tror jag nog att du hade uppskattat bilden på Pioneer 5090! :D Skillnaden är trotts allt ganska stor i förhållande till tv-apparaterna du tittade på, men det är tyvärr priset också...

/mvh andrus

Postad 09 November 2008 - 16:48

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
men fett nice tv han köpte endå , fett nice design och grym lcd teknik .

Så priser skiljer sig endå. Bra val tyckte jag faktiskt han gjorde.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.