Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med Sony KDF-50E2010

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 October 2008 - 00:01

javlar
  • javlar
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Inte helt säker på att detta är rätt ställe för denna tråden så flytta om det behövs mods.

Jag har en
som är dryga tre år gammal nu. Den har funkat utan strul och jag är mycket nöjd med den. Var tvungen att byta lampan i somras men det var man ju beredd på även att det kändes surt när den gamla väl small :D

Hur som helst, jag upptäckte idag att det är ett litet bildfel eller vad man ska kalla det. Det kan ha varit där ända sen jag bytte lampan men jag är inte helt säker. Jag vet inte heller riktigt hur jag ska beskriva problemet men jag ska försöka.

När något ljust (t.ex. vit text) syns mot en mörkare bakgrund så är det som om en skuggad version av det ljusa syns ca 1cm till vänster. Dvs det blir som en kopia. Det är i stort sätt omöjligt att se om man kollar film eller liknande men enkelt att se på eftertexterna eller om jag rör musen på min htpc över skrivbordet.

Jag funderar på ifall det kan vara lampan som sitter lite snett eller något liknande? Det blir ingen "kopia" av TV'ns OSD, det är inte heller htpc'n det är fel på (felet syns inte på en vanlig monitor).

Om någon kunde föreslå hur man fixar detta eller bara förklara vad felet är eller kallas så skulle jag uppskatta det väldigt mycket :rolleyes:

Om det behövs så kan jag försöka ta en bild på vad det är jag menar.

Redigerat av javlar, 31 October 2008 - 00:03.

Postad 31 October 2008 - 05:02

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Jag hade samma/liknande problem på min E50A11, modellen innan din, med lila ghosting. Det gick dock att fixa i service menyn med följande fix:

To bring up the "service" menu, put the TV in standby mode, then press in sequence :

Onscreen Display ( the little screen with the i+ in it )
5 ( channel number 5 )
Volume Up ( upper end of volume button )
Analogue ( middle top button )

The TV should switch on and when it's warmed up, you should see a screen with lots of big green lettering on it.

Press the "menu" button ( middle bottom )

Use the direction dial to move down to "LCD Drivers" and press right on the dial to enter this menu.

Move down to "S H Pos Reg R". It should be "10", change it to "11". ( Left/Right to adjust )
Move down to "S H Pos Reg G". It should be "10", change it to "11".
Move down to "SHPos Reg B". It should be "10", change it to "11".

Press the menu bottom to drop out of the menus, and the standy button to drop to standby. Switch back on, and hopefully your ghosting will be gone. Mine was, haven't noticed any side effects, seems ok.

I don't know exactly what this setting does...guess is it adjusts the horizontal shift, maybe something gets burnt out on 10...??

Mer info kan du hitta i denna tråd: https://www.minhembi...howtopic=107989 och på avsforum.
Inte säkert att det är samma problem eller går att fixa på samma sätt då det kan skilja på programvaran i de olika modellerna.

Redigerat av Thompa bompa, 31 October 2008 - 05:02.

Postad 31 October 2008 - 08:27

harrborg2
  • harrborg2
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Fanns svar på liknande problem (skuggor) i forumet, fixen består i att man går in i servicemenyn och ändrar något värde. Sök så lär du hitta!

Postad 31 October 2008 - 15:32

javlar
  • javlar
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Ja jäklar!

Det fixade biffen :rolleyes:

Tusen tack.

Postad 07 February 2010 - 18:47

JOBEno1
  • JOBEno1
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej på er.
Har en SONY KDF50EA11 som nu har fått en svart kant ca 10cm kompakt från högra hörnet och in.
Kan det vara en inställning som ungarna kommit åt? Eller vad säger ni, jag är fullkomligt amatör. Jag har bytt lampa för ca 6 månader sedan.

Ber tacksamt om hjälp då man varken kan se på film eller lira konsoll utan att reta sig enormt!

MVH: JOBEno1

Redigerat av JOBEno1, 07 February 2010 - 18:48.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.