Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bio i källare

35 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 October 2008 - 08:47

Unregistereda9b8ec1a
  • Unregistereda9b8ec1a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Det finns en hel del som bygger biorum i sin källare och då isolerar,reglar upp ofta med trä reglar och sätter väggar av gips eller spånplattor.
Ni som har gjort detta, har ni tänkt på vad som kan hända när källar väggen blir kall för att den isoleras invändigt. Jag har inte sett så många som visar att dom har dränerat och satt platon eller likvärdigt och isolerat utvändigt som man bör. Det kan bli många som får riva sina fina biorum efter ett tag för att det börjar lukta mögel kanske inte direkt när man kommer in i rummet men om man sniffar lite längs golv sockeln, och det är tråkigt, för det kostar mycket pengar att bygga en bio. Jag är ingen som är expert på det byggnadstekniska och menar inte att vara en en besserwisser, men man undrar ändå hur ni har tänkt. Är det inte så att en yttervägg i en källare mår väl allra bäst av att bara putsas med bruk och sedan att värmas innifrån så att väggen blir varm och att den är fuktskyddad och isolerad utifrån. Även innerväggar skallfman väl inte bygga in då de suger fukt i från sulan.

Rätta mig om jag har fel, det finns säkert någon här som kan allt om detta.

mvh Tiara

Postad 31 October 2008 - 10:27

Unregisteredb7463f40
  • Unregisteredb7463f40
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med Tiara i det mesta.
Håller själv på att planera lite för bio/tv/trivsel rum nere i källaren.
Jag dränerade i våras och isolerade på utsidan med isodrän, och ska nu börja med att riva ut "70-tals trä panelen".
Jag har bestämt mig för att putsa vägarna med lite struktur.

Men jag har inte kommit fram till nån bra lösning för golvet så jag lånar tråden lite och ser om nån av er har lite ideer?

Är livrädd för fuktproblem (för rädd??) och vill ju ha ett golv som andas bra. Klinker är ju det bästa men är rädd att det blir för kallt och hårt.
Vill inte sätta in golvvärme för risken att få fuktvandring upp i vägarna.
Finns det nån typ av heltäckningsmatta som andas? Hur är en filtmatta? Har en öppenspis i rummet kommer självklart ha ett gnistskydd men hur funkar dagens heltäckningsmattor om det kommer ut en liten gnista blir dom väldigt fula? Hur är det i brandsäkerhetssynpunkt?

Går ju självklart att få till bra lösningar för allt om man anlitar kunnigt folk, då går det ju att få till en luftspalt både vid golv och vägg så du kan ha nästan vilka material som helst, men nu är det ju som så mycket annat en kostnadsfråga där jag vill göra så mycket som möjligt själv och som lekman tycker jag man skall vara försiktig med såna här saker så det blir rätt och bra från böran.

Postad 31 October 2008 - 10:44

Unregistereda9b8ec1a
  • Unregistereda9b8ec1a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Heltäckningsmatta på golvet i en källare skall enligt experter vara något av det bästa som man kan lägga om man inte vill ha ett betong golv, bara det inte är en med gummi/plast baksida. En bra test man själv kan göra är att sätta munne till på bakjsidan av mattan och prov blåsa. Endel mattor släpper en massa luft igenom en del lite mindre så att man knapt känner det.

Postad 31 October 2008 - 10:53

Unregisteredb7463f40
  • Unregisteredb7463f40
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

En bra test man själv kan göra är att sätta munne till på bakjsidan av mattan och prov blåsa. Endel mattor släpper en massa luft igenom en del lite mindre så att man knapt känner det.

Bra tips!

Postad 31 October 2008 - 13:39

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Hej.

Jag håller på med ett biorum i min källare också. Jag är inte klar än så jag vet ju inte om det kommer funka bra men jag gjorde/gör så här:

Väggarna är reglade med stålreglar och vanliga gipsskivor på dom. I taket, som också är betong, har jag satt en nålfiltsmatta. På golvet kommer jag lägga en platonmatta med golvspånskiva över. Det kommer vara springor mellan golv och vägg och mellan tak och väg. Jag kommer ha ventilerande lister så väggar och golv kan andas. Grunden är redan dränerad men inte isolerad. Jag har alltså ingen isolering på innerväggarna, blir det isolering så blir det på utsidan men det dröjer nog. Som sagt hur det är om 5 år vet jag ju inte. Sen beror det mycket på hur fuktig källaren är från början. I mitt föräldrahem hade vi en gillestuga med träpanel på alla väggar och dom hade ett lager sand med masonite och heltäkningsmatta ovanpå som golv (på betongen) och det känndes alldrig någon lukt och så har det varit i över 30 år nu. Ingen dräneringe heller tror jag, inte med platon matta i alla fall.

Postad 31 October 2008 - 14:12

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
De flesta som bygger har förhoppningsvis tänkt på det. Rätta vägen är som du själv säger att dränera och ha korrekt luftspalt etc.

Själv bygger jag bion i en egen byggnad utan fönster eller andra ljusinsläpp än bara ytterdörren till biorummet. Så jag slipper de flesta av dessa problem. Sen en annan sak jag tycker man kan missa är ventilation och kylning i biorum. Min upplevelse är att det annars kan påverka rummet negativt. Jag har själv anlitat Ventilationsteknik i Östersund som ska installera kombinerad ventilation och ac-anläggning som är byggd specifikt för studio och biograf för att minimera ljus och ljudpåverkan. Med kompressor och de flesta delar till ventilationen i separat maskinrum där all elektronik ligger så har man verkligen optimerat rummet ljudmässigt.

Så visst ska man kika på allting och planera både 2 och 3 ggr extra för att få ut så mycket som möjligt av sitt rum. Och då inte stirra sig blind på endast tekniska utan även byggnadsmässigt och allt runtomkring

MVH Lorant

Redigerat av kinglolle, 31 October 2008 - 14:13.

Postad 31 October 2008 - 15:00

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Det finns en hel del som bygger biorum i sin källare och då isolerar,reglar upp ofta med trä reglar och sätter väggar av gips eller spånplattor.
Ni som har gjort detta, har ni tänkt på vad som kan hända när källar väggen blir kall för att den isoleras invändigt. Jag har inte sett så många som visar att dom har dränerat och satt platon eller likvärdigt och isolerat utvändigt som man bör. Det kan bli många som får riva sina fina biorum efter ett tag för att det börjar lukta mögel kanske inte direkt när man kommer in i rummet men om man sniffar lite längs golv sockeln, och det är tråkigt, för det kostar mycket pengar att bygga en bio. Jag är ingen som är expert på det byggnadstekniska och menar inte att vara en en besserwisser, men man undrar ändå hur ni har tänkt. Är det inte så att en yttervägg i en källare mår väl allra bäst av att bara putsas med bruk och sedan att värmas innifrån så att väggen blir varm och att den är fuktskyddad och isolerad utifrån. Även innerväggar skallfman väl inte bygga in då de suger fukt i från sulan.

Rätta mig om jag har fel, det finns säkert någon här som kan allt om detta.

mvh Tiara

Du har rätt. Ibland förvånas man, men eftersom folk har så olika förutsättningar kommer en hel del att klara sig ... fast de gjort dumma lösningar ... men en hel del får mindre roligt.

Postad 31 October 2008 - 15:06

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Heltäckningsmatta på golvet i en källare skall enligt experter vara något av det bästa som man kan lägga om man inte vill ha ett betong golv, bara det inte är en med gummi/plast baksida. En bra test man själv kan göra är att sätta munne till på bakjsidan av mattan och prov blåsa. Endel mattor släpper en massa luft igenom en del lite mindre så att man knapt känner det.

Nja, det "bästa" är byggteknisk fuktsynpunkt är väl klinker/granitkeramik ed. Därefter heltäckningsmatta.

Jag skulle inte själv köra något "test" utan koll amed en som kan mattor om den är lämplig. Den bör dessutom gå att löslägga. Då får man nämligen ut på försäkringen OM det skulle hända något. :rolleyes:

Hej.

Jag håller på med ett biorum i min källare också. Jag är inte klar än så jag vet ju inte om det kommer funka bra men jag gjorde/gör så här:

Väggarna är reglade med stålreglar och vanliga gipsskivor på dom. I taket, som också är betong, har jag satt en nålfiltsmatta. På golvet kommer jag lägga en platonmatta med golvspånskiva över. Det kommer vara springor mellan golv och vägg och mellan tak och väg. Jag kommer ha ventilerande lister så väggar och golv kan andas. Grunden är redan dränerad men inte isolerad. Jag har alltså ingen isolering på innerväggarna, blir det isolering så blir det på utsidan men det dröjer nog. Som sagt hur det är om 5 år vet jag ju inte. Sen beror det mycket på hur fuktig källaren är från början. I mitt föräldrahem hade vi en gillestuga med träpanel på alla väggar och dom hade ett lager sand med masonite och heltäkningsmatta ovanpå som golv (på betongen) och det känndes alldrig någon lukt och så har det varit i över 30 år nu. Ingen dräneringe heller tror jag, inte med platon matta i alla fall.

Jag skulle aldrig drömma om att ha vanlig kartonggips i källaren. I de flesta fall får du påväxt på den långt före du skulle få påväxt på reglarna om du byter stålet mot trä. Läs tex lite om Hammarby sjöstad eller googla på gips och svartmögel.

Postad 31 October 2008 - 15:47

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Nja, det "bästa" är byggteknisk fuktsynpunkt är väl klinker/granitkeramik ed. Därefter heltäckningsmatta.

Jag skulle inte själv köra något "test" utan koll amed en som kan mattor om den är lämplig. Den bör dessutom gå att löslägga. Då får man nämligen ut på försäkringen OM det skulle hända något. :rolleyes:

Jag skulle aldrig drömma om att ha vanlig kartonggips i källaren. I de flesta fall får du påväxt på den långt före du skulle få påväxt på reglarna om du byter stålet mot trä. Läs tex lite om Hammarby sjöstad eller googla på gips och svartmögel.

Jag vet att en del tycker det är fel och visst dét kanske det är i vissa källare, allt beror ju på hur fuktig källare är från början som jag skrev. Sätter man träreglar direkt mot betongen så suger trät fukt från betongen och transporterar till gipsskiva. Med en stål regel är det bara luften som transporterat fukten. Jag vet inte om det spelar någon större roll i.o.f men efter som luften kommer röra sig i.o.m att allt är ventilerat så tror jag inte det blir något problem i min källare. Det hade säkert gått med trä reglar också men jag ville inte ta risken. Dom träreglar som satt där tidigare var torra och fina och luktade inget. Jag lär väl märka om några år om jag har fel. :D

Hur har du byggt själv då?

Postad 31 October 2008 - 16:42

Unregisteredb7463f40
  • Unregisteredb7463f40
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Dom träreglar som satt där tidigare var torra och fina och luktade inget. :(

Så är det hos mig också men när jag köpte huset hade besiktningsmannen uppmätt högre fuktvärden än vad som är "rekommenderat", så jag väljer att ta bort all trä i källaren.
Nu är det säkert så att alla besiktningsmän beskriver saker lite värre än vad det verkligen är men ändå...
Sen är det absolut som du säger väldigt inviduellt från källare till källare och även person till person.
Min flickvän är jätte känslig för mögel eller början till mögel, medans jag knappt känner det om det verkligen inte stinker.

Postad 01 November 2008 - 08:44

Unregistereda9b8ec1a
  • Unregistereda9b8ec1a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
"Heltäckningsmatta är något av det bästa". Det kan mycket väl vara så att klinker är bättre, och precis som hifisnubben säger måste mattan lösläggas annars sätter limmet käppar i hjulet. Så gott som alla källare har förhöjda fuktvärden, det är bara en fråga om tid innan man märker det. Det är ofta så att när man börjar riva ner exmpelvis panel eller gipsväggar i ett rum som man inte känner någon lukt i innan så märker man det efteråt.

Postad 02 November 2008 - 17:56

nickeh
  • nickeh
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
tjenare ! ni pratar om heltäckningsmatta i källaren , jättebra faktiskt. men dom som andas ordentligt och är avsedda för att läggas direkt på betonggolv är svindyra. hade hemma en mattläggare som kollade och räknade lite på mitt källarrum. ******** vad dyrt det skulle bli. rummet är på 3.60 X 10 m och den billigaste mattan han kunde få tag i låg på ca 300/kvm , så med iläggning skulle det landa på 15 000 spänn. men han rekommenderade mej att lägga dit en uterumsmatta istället , sån som man har på altaner . den är helt syntetisk och otät finns inte en chans att det blir mögel på den. så jag åkte till bygghandeln och beställde en 4X10 m 85 kr/kvm svart med lite gråa inslag, skitsnyggt.
hittade en användare som har exakt likadan som jag med bilder i galleriet , " me_kramer" där kan ni kolla hur det ser ut.

Postad 03 November 2008 - 12:28

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Jag vet att en del tycker det är fel och visst dét kanske det är i vissa källare, allt beror ju på hur fuktig källare är från början som jag skrev. Sätter man träreglar direkt mot betongen så suger trät fukt från betongen och transporterar till gipsskiva. Med en stål regel är det bara luften som transporterat fukten. Jag vet inte om det spelar någon större roll i.o.f men efter som luften kommer röra sig i.o.m att allt är ventilerat så tror jag inte det blir något problem i min källare. Det hade säkert gått med trä reglar också men jag ville inte ta risken. Dom träreglar som satt där tidigare var torra och fina och luktade inget. Jag lär väl märka om några år om jag har fel. :)

Hur har du byggt själv då?

Jag förstår det du skriver om att trät kan suga från betongen, men om man isolerar bakom gipsen är risken rätt stor att du får en fukttransport till gipsen åxå. Eftersom problem med microbiell påväxt kommer mycket tidigare hos kartongen än hos trät så blir det tyvärr ofta känsligare med gipsen. Dock är det som sagt ett uttryck från min sida lite för att provocera. I synnerhet eftersom många tror att en luftspalt är detsamma som ventilerat. Förutom luftspalten behövs ju då även en "drivning" eftersom "vent" (i alla fall enl mig) per definition är en luft som rör sig. Om den drivkraften kan lösas med fysikens lagar är dte ju smidigt, men ibland så får man ju inte till det om man inte gör en mekanisk variant ... och gör man det är det en hel vetenskap att få det att bli vent på HELA ytan.

Jag har gjort lite olika hos olika personer, men hemma hos mig själv "isolerade" jag med leca som putsades. Golv av granitkeramik. Sedan "akustiktavlor" och tak för att få ner efterklang/eko-problemen. Fegt? Jajjamänsan, men har man sett tillräckligt många skador så blir man kanske lite väl feg.

Postad 03 November 2008 - 12:44

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Nu är det säkert så att alla besiktningsmän beskriver saker lite värre än vad det verkligen är men ändå...

Exakt. Har man sett en massa så vet man ju hur illa det kan gå och hur mycket pengar och timmar som går i onödan. Har man sedan dessutom sett rivningar av badrum med kartonggips och sett vilka svarta härliga baksidor som kan finnas där utan att "någon märkt något" så vet man ju att det finns en hel del som "inte har problem" som bara inte märkt något.

tjenare ! ni pratar om heltäckningsmatta i källaren , jättebra faktiskt. men dom som andas ordentligt och är avsedda för att läggas direkt på betonggolv är svindyra. hade hemma en mattläggare som kollade och räknade lite på mitt källarrum. ******** vad dyrt det skulle bli. rummet är på 3.60 X 10 m och den billigaste mattan han kunde få tag i låg på ca 300/kvm , så med iläggning skulle det landa på 15 000 spänn.

300:-/m2 är väl inte så farligt. Ungefär detsamma som att lägga parkett ed. Är det en matta som klarar lösläggning är det dessutom väl så lätt att lägga in.

men han rekommenderade mej att lägga dit en uterumsmatta istället , sån som man har på altaner . den är helt syntetisk och otät finns inte en chans att det blir mögel på den. så jag åkte till bygghandeln och beställde en 4X10 m 85 kr/kvm svart med lite gråa inslag, skitsnyggt.
hittade en användare som har exakt likadan som jag med bilder i galleriet , " me_kramer" där kan ni kolla hur det ser ut.

Kul förslag. Dock är den inte helt "idiotsäker". Precis som för heltäckningsmattor så kan man få mögelproblem. Inte av mattan, men det är ju lätt hänt att man sölar något som inte är lika oorganiskt ...

Postad 03 November 2008 - 19:49

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Hehe håller med hifisnubben. I ett dedikerat biorum är väl inte 300 kr/kvm speciellt dyrt. De mattor vi själva valt mellan ligger mellan 800-1100 kr/kvm men man bör nästan upp på dessa nivåer för att få en riktigt fin matta med lite "djup" och korrekt struktur. Har man väl lagt mycket pengar och energi vill man ju ha en tjock och mjuk matta och inte någon uterums eller nålfiltsmatta. Det är min åsikt iaf, sen är det ju stor skillnad om man räknar bo kvar i framtiden eller bara bygger för att njuta något/några år.

MVH Lorant

Postad 03 November 2008 - 20:33

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Jag är mitt i ett källarbiorumsbygge. En yttervägg var ganska risig, i övrigt ok väggar. Rummet är på 4.5x4.5 meter, med ett litet källarfönster, som jag ska sätta rullgardin på = kolsvart rum. Jag köpte putsfärg på Bauhaus att måla väggarna med. Hela taket är matt svart samt väggen där duken ska sitta. Övriga väggar är svarta från golv och en meter upp. Resten är rött. Däremellan håller jag på att sätta upp en guldsprayad form av plastlist, som dekor. Har vidare beställt svart sammet att göra draperier av att sätta i hörnen och mitt på väggarna till höger och vänster. På golvet blir det mörkt klinker av billigaste sort (95:- m2, ska köpas till helgen) Sedan köper jag en större mörk matta att lägga på golvet som kan rullas undan under perioder när man inte vistas i rummet (livrädd för fuktproblem jag med...)
Väggarna är måladee lite på vinst och förlust om färgen kommer att flaga eller ej. Gör de det om ett tag, får jag väl göra nåt annat. Källaren ska vara dränerad ~1980, men jag undrar hur bra det funkar nu... Är dock orolig för fukten på sommaren. Då det är självdrag i huset har jag märkt att det kan bli ganska fuktigt på sommaren, då luften mer eller mindre står still. Har dock en luftavfuktare som står och går ganska mycket på sommaren. Tömmer den på 7-8 liter ca var tredje dag. Nu när det är kallt känns det torrt och fint där nere. Har knäppt en del bilder under "bygget" som jag kan lägga upp.
Väntar dock med inköp av projektor och ps3, då jag vet vad som kommer att hända annars... "-Ska bara prova grejorna"... He he he, sen blir inget klart.

Håll denna tråd vid liv, så ska jag skriva om framstegen. Längtar som fan, har fantiserat om detta i 10 år. Får se vad det blir för första-projektor.....

Postad 04 November 2008 - 08:32

Unregistereda9b8ec1a
  • Unregistereda9b8ec1a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tycker att en heltäckningsmattta för 500-1000 kvm är ganska dyrt, men när man jämför med vad en del har för utrustning i sina biografer så är det inte så mycket pengar. Samtidigt så har vi alla olika ekonomiska förutsättningar och så länge vi själva är nöjda med slut resultatet så är det bra, man skall inte bygga för andra än sig själv. En utetumsmatta för 85 spänn kan säkert bli snyggt och den släpper säkert igenom fukten från golvet och det är det vi vill.

Postad 04 November 2008 - 09:05

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

om man isolerar bakom gipsen är risken rätt stor att du får en fukttransport till gipsen åxå...
...Förutom luftspalten behövs ju då även en "drivning" eftersom "vent" (i alla fall enl mig) per definition är en luft som rör sig. ....

Håller med dig 100% Jag har inte isolerat väggen alls på insidan och min förhoppning är att luften skall röra sig tillräckligt i min källare. Jag kommer ha ventilerade lister efter golv och tak så luften kan röra sig och efter som rummet är uppvärmt så hoppas jag luften kommer vara nog torr och att den rörsig nog mycket, varm luft stiger kall sjunker o.s.v. Jag tror ju givetvis detta är tillräckligt för min källare. Jag var inne på maknisk ventillation också men tror inte det behövs. Kan ju erkänna att det finns en viss osäkerhet här men "tror" i mitt fall är lika med "ganska säker". :D Och visst kan besiktnigsmän/kvinnor vara lite "arbetsskadade" precis som folk som jobbar på infetion t.ex. då varenda litet sår kan leda till döden. <_<

Postad 04 November 2008 - 12:24

Unregistered08511788
  • Unregistered08511788
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Jag har dränerat med isodrän och fått ett varmare klimat nere i suterängen, under dränering så upptäckte jag att de struntat att sätta platonmatta längst ned så därför problem i ena hprnet av biorummet. Kändes endast en väldigt svag doft när man lyfte på golvsockeln. Så nu är det åtgärdat och reglerna som låg direkt mot betongen är borttagna och all isolering kastad. Jag bygger med 4 cm luftspalt och sedan isolering och sedan blir det någon forma av tyg som ytterväg så att det lätt går att inspektera. Då huset stått i 30 år så känner jag mig trygg med denna lösning.

Postad 05 November 2008 - 10:38

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Spännande tråd. Jag bygger själv bio i källare. Har först satsat på utsidan med ny dränering och isolerat från utsidan med Isodrän-metoden och ingen invändig isolering.

Såg en fråga om lösning för golvet. Kollat in Platon golv?
http://www.beijerbyg...kt.aspx?id=3035

Platon golv och ett lager golvspån på det så kan du lägga in matta eller parkett.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  platon.jpg   87.96K   0 Antal nerladdningar

Postad 05 November 2008 - 10:53

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Gå in i mitt galleri så står det en hel del om hur jag har gjort med min källare.
Lägga heltäckningsmatta på betonggolv är ju inte några problem så länge den är av rätt sort som släpper igenom fukten.
Min matta kostade 389kr kvadratmetern vilket blev 10000kr men det var det helt klart värt. Den gjorde mycket bör ljudet.

Postad 06 November 2008 - 08:59

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Spännande tråd. Jag bygger själv bio i källare. Har först satsat på utsidan med ny dränering och isolerat från utsidan med Isodrän-metoden och ingen invändig isolering.

Såg en fråga om lösning för golvet. Kollat in Platon golv?
http://www.beijerbyg...kt.aspx?id=3035

Platon golv och ett lager golvspån på det så kan du lägga in matta eller parkett.

Tror själv detta är en bra lösning, kommer göra likadant själv fast jag kanske köpet min matta på byggmax. Den är billigare och lite högre (större luftspalt) men kanske mer svårhanterlig. Det är väl egentligen en matta för ytterväggen men det bör ju funka på golvet också.

Postad 09 November 2008 - 14:29

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Nu har det kommit upp lite bilder i galleriet... Har fler att ladda upp, då jag kommit mycket längre än bilderna som finns där nu, men har inte hunnit ladda upp fler. Ska iväg nu så...

Postad 16 November 2008 - 23:39

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Bifogad fil  19.JPG   1.49MB   8 Antal nerladdningar

Så där ja... Lagt klinker med. Ska fogas senare i veckan. Sen går vi in på textilerna. Snart dags att beställa elektroniken...

Postad 17 November 2008 - 18:44

raveper
  • raveper
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Ni som har ventilerade väggar, Vad är det för luft ni ventilerar med? Bara för att man har värmen på betyder inte det att luften blir mindre fuktig, Värme plus kall yttervägg borde bli kondens i luftspalten i väggen. Rätt ventilation och en avfuktare tror jag skulle göra bra nytta.
Själv skulle jag nog satsa på putsade väggar med någon matta eller tyg framför och klinker på golvet med heltäckningsmatta och ett par sköna tofflor för att vara på den säkra sidan. Och aldrig gips i källaren.

Postad 17 November 2008 - 19:20

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
Skulle man inte kunna hänga/lägga platon mattor på väggarna??

Postad 17 November 2008 - 20:02

Unregistered08511788
  • Unregistered08511788
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0

Skulle man inte kunna hänga/lägga platon mattor på väggarna??

Jodå det går finns en speciell matta för det med på platonshemsida, ser väl likadan ut som den för golvet.

Postad 17 November 2008 - 20:30

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Jodå det går finns en speciell matta för det med på platonshemsida, ser väl likadan ut som den för golvet.

Då skulle man ju få ett bra skydd imot mögel utifrån, eller hur nu man ska säga att dom angriper.

Postad 17 November 2008 - 20:49

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Spännande! Hoppas på många bilder på framstegen. :) Lycka till!

Postad 18 November 2008 - 08:23

Unregistereda9b8ec1a
  • Unregistereda9b8ec1a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Varm luft på en kall yta kondenseras? I så fall så bör man väl hålla murväggen varm och det blir den knappast om man har isolering på insidan. Kan upplysa om att en fuktig spånskiva inte är mycket bättre än en gipsskiva, den luktar pyton efter ett tag. Putsade väggar skall det vara i en källare om man vill vara någorlunda på den säkra sidan. Om de skall målas görs det bäst med en speciell puts färg som släpper igenom en viss del fukt så att fukten kan transporteras genom väggen och försvinna ut i rummet för att sedan tas om hand av en luftavfuktare. Beroende på hur fuktig muren är kan det gå med en vanlig plast färg.
Vad beträffar uppvärmningen av en källare så är cirkulerande luft det bästa, då värmen blir i stort sett jämnt fördelad i hela rummet, annars riskerar man att det blir varmt vid taket och kallt och fuktigt vid golvet och i hörnor. En fläktkonvektor tillsammans med en luft avfuktare är en bra lösning. Plast bakom träreglar funkar inte i en isolerad vägg utanför en murvägg, fukten finns bakom väggen och reglen behöver inte ha direkt kontakt med muren för att suga till sig fukt och börja att lukta. Mögelsporer är inte det bästa man kan få i sig genom inandnings luften. Det bästa man kan göra är att dränera,sätta typ platonmatta och isolera utsidan av väggen så att den blir lite varmare och inte har kontakt med fuktig mark. Det tillsammans med ren putsad vägg på insidan och ett väl uppvärmt rum och en luftavfuktare gör att man är på banan. Tyvärr en hel del jobb en gång och det kostar en del pengar men enda sättet om man vill vara så säker man kan.

Postad 20 November 2008 - 08:13

yvvi
  • yvvi
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
När vi dränerade om satte farsan in vattenburen golvvärme i golvet med klinker, samt stora kakelplattor på väggarna. Inte sådär jättesnyggt enligt mig som bor i rummet, men enligt han så ska det vara en bra lösning för att slippa underhåll, tex om putsen släpper, eller att färgen flagnar.

Postad 21 November 2008 - 10:25

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Släpper putsen/färgen så lär ju kakelplattorna följa med?

Allt för många lägger golvvärme utan att isolera under först ... vilket ger "spännande" fuktvandringar senare.

Postad 21 November 2008 - 10:47

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Golvvärme i källaren utan rejäl markisolering skickar väl ungefär 90% av värmen ner i backen och 10% värme uppåt?

Postad 21 November 2008 - 11:43

Unregistereda9b8ec1a
  • Unregistereda9b8ec1a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
90% låter mycket snarare 50-50,men det är ju slöseri med energi ändå

Postad 21 November 2008 - 13:25

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Värmefördelningen är det lilla problemet enl min mening ... i synnerhet i äldre hus med tex gjutjärnsavlopp och "gröna rör" för värmen. :)

Postad 22 November 2008 - 08:43

Unregistereda9b8ec1a
  • Unregistereda9b8ec1a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Att byta ut gammalt gjutjärns avlopp är kanske många gånger ett måste för att kunna isolera det nya golvet. Men det kan vara ett klokt val, annars kan det komma surt efter att det nya golvet med mattor och allt måste rivas upp. Radiatorer i källare går ibland på hetvatten från pannan, då är det ingen höjdare att bila av ett rör som ligger i betongen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.