Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Upplösning 1024x768 vs 1366x768

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 October 2008 - 23:22

Willief
  • Willief
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hejsan,

Var på väg att köpa en Panasonic 42PX80 efter att ha läst mycket gott om den TV:n (bla här i forumet) och även konsulterat en kamrat som är betydligt mer påläst än mig i det här ämnet. Men när han såg den här TV:n hade 1024x768 i upplösning så sa han "att den kunde jag ju inte köpa, det ska vara 1366x768 om det inte är fullHD". Vad är egentligen skillnaden på dessa två olika upplösningar? Kan den med 1366x768 visa "bredare filmer"? Har det något med att göra när man zoomar bilden i olika lägen? Hoppas på lite tips nu när jag äntligen tagit mod till mig att köpa min första platt-TV.

Postad 31 October 2008 - 23:29

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Hälsa din kompis att ha går köper korv i kiosken istället för att ge dig dumma råd.

Läs här ... https://www.minhembi...s...=139238&hl= och avsluta sedan denna tråden ljudlöst .. för det finns så många trådar i ämnet.

Kort och gott kan jag säga att du inte kommer märka någon skilnad på det ena eller det andra
när det gäller upplösning, men däremot mellan olika tv appater. Och det har ingenting med upplösningen
att göra.

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 31 October 2008 - 23:31.

Postad 01 November 2008 - 00:56

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
När det gäller korv i kiosken så är det Mav som rular, själv föredrar jag röe pölser mellan HBG o HG vilket inte har med det här att göra, men som inte ens Mav från Malmö förstår sig på :(

Postad 01 November 2008 - 10:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Hälsa din kompis att ha går köper korv i kiosken istället för att ge dig dumma råd.

Läs här ... https://www.minhembi...s...=139238&hl= och avsluta sedan denna tråden ljudlöst .. för det finns så många trådar i ämnet.

Kort och gott kan jag säga att du inte kommer märka någon skilnad på det ena eller det andra
när det gäller upplösning, men däremot mellan olika tv appater. Och det har ingenting med upplösningen
att göra.

Maveric

Kunde inte sagt det bättre själv. Föga överraskande... :(

Problemet med kompisen är nog att han har läst. Be honom återkomma då han tittat och förstått.

Postad 19 November 2008 - 23:13

Willief
  • Willief
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
OK, det blev en tunnbrödsrulle med två grillade, räksallad och hela paketet och han fick bjuda mig ;)

Skämt åtsido, jag har försökt läsa hela tråden ni länkade till och vet inte om jag blev speciellt mycket klokare av det. Det diskuterades mest 768 vs 1080, det jag undrade över var ju på andra ledden. Vad skillnaden är på TV-apparater med upplösningarna 1024x768 resp 1366x768. Är det så att den upplösningen inte har någon som helst betydelse eller påverkar det på nåt sätt hur "storleken" på bilden visas på TV:n?

######r, nu spillde jag räksallad i nya soffan... :)

Postad 20 November 2008 - 03:30

Unregistered1a62e592
  • Unregistered1a62e592
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0

OK, det blev en tunnbrödsrulle med två grillade, räksallad och hela paketet och han fick bjuda mig :wacko:

Skämt åtsido, jag har försökt läsa hela tråden ni länkade till och vet inte om jag blev speciellt mycket klokare av det. Det diskuterades mest 768 vs 1080, det jag undrade över var ju på andra ledden. Vad skillnaden är på TV-apparater med upplösningarna 1024x768 resp 1366x768. Är det så att den upplösningen inte har någon som helst betydelse eller påverkar det på nåt sätt hur "storleken" på bilden visas på TV:n?

######r, nu spillde jag räksallad i nya soffan... :unsure:

Jag ska försöka besvara din fråga utifrån min synvinkel (som kan vara fel :D ) istället för att hänvisa till en annan tråd.

Vi börjar med lite upplösningslära:
Vi jämför två olika teveapprater, en plasma med upplösningen 1024x768 och en LCD som har upplösningen 1366x768.
För enkelhetens skull säger vi att båda är 42 tum stora. Båda visar en bild som har bredd- och höjdförhållande på 16:9.

Båda visar alltså en lika stor bild med exakt samma bildförhållande.
LCD-teven har pixlar som är kvadratiska (typ) medan plasma-teven har pixlar som är rektangulära. På så vis kan plasman visa en 16:9-bild trots sin "4:3-iga" upplösning.

Varför är det så då, kan man fråga sig? Vad jag har förstått beror det på att det är blir dyrare att göra kvadratiska pixlar på en "liten" teve som en 42-tummare och därmed väljer man att göra dem rektangulära.

Pudelns kärna:
LCD-teven har alltså en något högre upplösning än plasma-teven. Men denna skillnad är liten och i slutändan kan det mycket väl vara plasman som ger en bättre bild då det är fler saker än upplösningen som väger in.
Svärta, kontrastförhållanden och möjlighet att återge rörliga bilder som inte upplevs som suddiga eller ryckiga är andra faktorer som spelar in.

M.a.o. stirra dig inte blind på upplösningen. :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.