Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur fungerar en BRA multifjärr?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 November 2008 - 11:02

Fascix
  • Fascix
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tjenare!

Jo jag undrar om hur dom lite bättre multifjärrarna fungerar.
Jag skulle villja ha en fjärr som man programmerar att förstå inte bara olika IR signaler utan också kombinerat med knapptrycknings sekvenser dvs.

1. Jag skall titta på TV! Då får jag trycka på dosan till TVn för att sätta på den. Sedan dosan till boxen för att sätta på den. sedan dosan till förstärkaren för att sätta på den. Ock i värsta fall så får jag även trycka på AV1 på TV dosan.

Skulle vara bra om multifjärren inte bara ersätter alla dessa olika dosor utan även fungerar som ett macro vilket gör att jag bara behöver trycka på en knapp så sätts allt igång! finns detta???

Tacksam för svar!

Postad 02 November 2008 - 11:33

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Hej,
Det klara en av de bättre prontomodellerna utan problem. Har bara 1 fjärrkontroll till alt. Men de är inte billiga

Postad 02 November 2008 - 16:55

Fascix
  • Fascix
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Ha ha ja billiga var det sista dom var.
Nej den prisklassen hade jag inte tänkt mig.
Är dessa de enda som klarar det jag hade tänkt mig? eller finns det billigare (rejält mycket billigare, 4500 till 13000Kr är på tok för mycket) alternativ? hur är det med Logitechs Harmony serie?
Någon annan som vet?

Tack för ditt svar dock

Edit: Såg nu när jag tittade lite mer nogrant på prisjakts hemsida att i produktegenskaper finns det en rad som heter "macro" är svaret ja i den raden, betyder det att fjärren klarar det jag vill?

Redigerat av Fascix, 02 November 2008 - 19:52.

Postad 11 November 2008 - 09:23

benghan
  • benghan
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Ja, som jag har förstått av din förklaring så är det ganska många fjärrkontroller som klarar av det. Har själv en logitech harmony 525 som fungerar utmärkt. Krävs lite energi för att programera den men efter det är det underbart.
Man programerar alltså olika aktiviteter och när man trycker på "titta på tv" så startas min tv, reciver och digitalbox.
Även rätt inställningar är satta.

Postad 20 November 2008 - 00:04

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Problem som ofta uppstår med de billigare fjärrkontrollerna är om man tex vill lägga över diskreta kommandon som inte finns i den inbyggda databasen/internetbaserade databasen är man ofta rökt.

Låt säga att du vill välja input 4 på en sony/sharp LCD. Då finns det ingen sån knapp dedikerad på orginalkontrollen och ej heller i databasen. Detta innebär ett byggande av macro som blir både krångligt och segt. Går du på tex minsta modellen i Pronto-familjen, TSU-9200, kan du alltid lägga in helt egna HEX koder för varje kommando så hittar du ett diskret kommano med hexkod är det bara att skriva in detta. Vi har stött på sååå många problem med harmony 1000, och diverse andra fjärrar i den prisklassen som är fullständigt odugliga.

//Erik

Postad 22 November 2008 - 12:55

Fascix
  • Fascix
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Okey får lite blandade intryck här.
Reference audio menar på att macro byggande inte verkar vara att föredra då det är krångligt. HUR krångligt är det?
och hur går det till?
benghan verkar tycka det fungerar utan en massa krångel!
smaksak vad som är krångligt eller inte men frågan är om det fungerar och om man klarar av att göra det själv isåfall.
(föresten finns det någon remote som klarar av att starta ett Wii?)

Som sagt min budget tillåter inte en fjärr för flera tusen kronor, inte heller behöver den vara flashig eller så, bara helt enkelt fungera.

Jag har inga märkvärdiga grejer alls hemma:
Panasonic Viera TH-50PX8
Logitech Z-5450
Dreambox DM600 PVR
Wii
Hemmabyggd HTPC med Hauppauge IR motagare och fjärr

Dessa vill jag kunna styra ifrån "dödläge" till fullfunktion. dvs sätta på TVn, slå om till aktuell video ingång (AV1, AV2, Component, HDMI osv) slå på dreamboxen, starta Logitech recivern och byta till aktuell audio ingång (Optical1, Optical2, Coax osv)

exempel på bra mulifjärrar som klarar av detta utan att kosta mer än vad min nuvarande setup kostat! :D

tackar för alla svar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.