Kan man skada högtalaren på något vis genom att stoppa något i basportarna?
En strumpa i varje port gör att jag får rappare bas vilket kan vara trevligt ibland.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 02 November 2008 - 15:24
Hello!
Kan man skada högtalaren på något vis genom att stoppa något i basportarna? En strumpa i varje port gör att jag får rappare bas vilket kan vara trevligt ibland. Postad 02 November 2008 - 16:26
Absolut inte. Det är många tillverkare som tom skickar med dämpmaterial som är formskuren för porten. Det dämpar kraftigt basens kurva.
Postad 02 November 2008 - 18:21
Kul att denna tråd kom upp för jag har en fråga ang just dämpning av basport, kanske du välljud kan svara på den?
Förändras ngt till det sämre genom att man dämpar porten? kan vara inbillning men jag får känslan av att ljudet inte blir lika luftigt utan lite mer instängt genom att dämpa fullt. sant falsk? Postad 02 November 2008 - 18:49
om du upplever ett mer instängt ljud så är det väll så, men det beror i såna fall helt på dina högtalare, vanligtvis så brukar det låta mer öppet och naturligt med täpta portar.
Detta för att GD på konstruktionen minskar markant och detta medför ett "snabbare" ljud med bättre ofta dynamik och precision. kör på det som du tycker e bäst Postad 02 November 2008 - 18:53 ta och gör något åt betongelendet i stället för att klaga på högtalarna Postad 02 November 2008 - 19:01
Att täppa till portarna är ju ingenting som berör något annat i registret än basen. Så mid och diskant är oförändrad i frekvens. Dock ger ju reflexsystem en karaktäristisk snabb avrullning men ett ökad djup. Ett slutet och eller begränsat blir mer mjukt i sin avrullning. Du kan ju även testa att labba med placering och lite akustikbehandling av rummet eftersom just att täppa portatna kan anväds som analys för om rummer och placering brister. Postad 02 November 2008 - 19:09
Kanske djupet som försvinner ngt då och jag har trixat o fixat en hel del med placeringar och toe in.
Har dessutom fixat akustiktak från ecophon som enligt mig gjorde ganska mkt på ljudet till det positiva. Får testa plugga porten ign=) Postad 03 November 2008 - 23:19
lite schematiskt skulle man kunna säga att kurvan förändras från att se ut som den röda utan plugg (portad låda) och som den blåa med plugg i (sluten med samma volym som den portade)
bajs.JPG 26.75K
13 Antal nerladdningardet skiljer sig såklart mellan olika element men principen är densamma, portade lådor går lite djupare och rullar av snabbt, medan slutna rullar av tidigare och långsammare Postad 04 November 2008 - 20:22
vad menas med att den rullas av långsammare? Hur upplever man det i verkligheten? Postad 04 November 2008 - 22:00
Tack för svaren .. Som jag trodde men tänkte vissa element inte pallade det.
better safe then sorry Postad 04 November 2008 - 22:03
Rent tekninst så händer det väldigt mycket grejer när man täpper till porten och högtalaren kan faktiskt bli mindre stryk tålig = tål inte lika hög volym med samma mängd bas.
Men då Xmax och Xmac i teorin lättare uppnås och när du närmar dig Xmac så börjar det att bli illa, men detta är inte helt säkert och beror helt på kombinationen låda och element Hur hällst så är det ingen fara att för hemma bruk och om du inte ska ha party, att täppa till portarna med något, Postad 05 November 2008 - 00:44
rullar av snabbare innebär att för varje hertz ljudet minskar med, minskar ljudtrycket mer, i förhållande till sluten låda. Om man märker det vet jag inte.. i så fall skulle det väl vara att en portad låda så blir det "tyst" helt plötsligt och volymen med en sluten låda sänks mer utdraget, när frekvensen minskar Postad 05 November 2008 - 09:14
testade själv att plugga porten igår. lånade ett par pluggar som ingick till en bekants xtz högtalare. Resultatet var kraftigt minskad bas närmast obefintlig faktiskt. sen såg det ut som att konerna hamnade lite längre ut. märkte inte av någonting positivt överhuvudtaget förutom att grannen kanske uppskattar det.
Postad 05 November 2008 - 21:40
Aha underligt att basen försvann och inte bara dämpades eller ändrade karaktär. Postad 05 November 2008 - 21:57
beror helt på basens egenskaper, har basen "fel" data i förhållande till en portat låda av den dimensionen så är det inte så konstigt tycker jag, då får man ett mycket högt F3 !
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |