Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur länge vågar man ha på projjen på ett dygn?

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 November 2008 - 17:01

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Jag har läst lite om att man inte ska ha på sin projje för mycket i sträck.
Har läst om gulnande paneler (lcd) och att Epson tydligen har rekommenderat folk att bara köra deras grejor i max 3 timmar.

Har en Epson TW700.

Hur länge vågar man ha på projjen? Jag gillar att kolla på två filmer åt gången och när man kollar på en tv-serie skulle jag lätt kunna kolla igenom en hel säsong på ett bräde.

Tv-spel kan jag spela dygnet runt om jag slapp jobba, laga mat och skita.

Men vad jag förstått ska jag lugna mig lite med projekterandet. Har faktist inte haft på min Epson mer än en film åt gången ungefär.

Om projjen håller (har Epsons 3-års-garanti) hade jag i alla fall säkert bytt om 2-3-4år nånting så om panelerna gulnar om 3 år om jag kollar dygnet runt istället för 3 timmar åt gången så är det skit samma.

Postad 02 November 2008 - 17:14

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Jag har 3878 timmar på min lampa i min Sanyo Z-4 . Min proj använder jag till allt TV / Film & xbox & den är på många timmar varje dag . Har dessutom ALDRIG gjort rent luftfiltret . Tycker den funkar mkt bra fortfarande .

Postad 02 November 2008 - 17:18

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Härliga tider! Låter bra.

Fler bud?

Postad 02 November 2008 - 19:51

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
DLP har inga generella problem med färgförfall, inbränningar och damm, och klarar således 24/7 scenarion utan problem.

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad

Postad 02 November 2008 - 20:33

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Nu snackar vi LCD! :)

Postad 02 November 2008 - 20:35

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Ah, sorry. :)

Missade kopplingen mellan rubriken och rubrikskaparens egna projektor.

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad

Postad 02 November 2008 - 21:39

Unregistereda8151b01
  • Unregistereda8151b01
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en panasonic PT-AE700 lcd proj som har hängt med ett par år nu.
Som mest körd ca 10 timmar i sträck när vi satt och spelade xbox :)
Inga problem vad jag kan se hittills, den brukar vara igång på guitar hero kvällar också.
Så det kan bli ganska många timmar i sträck, annars har jag den bara till film.
Totalt har den gått väldigt lite, ca 800 timmar på ett par år.

Postad 02 November 2008 - 23:24

forsaken
  • forsaken
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Jag har haft min panasonic AE900 i 3.5år nu ungefär och klockar nästan 5000h på lampan. Så nästan 4h/dag i genomsnitt :)
Inga problem för min del (jag gör dock rent dammfiltret lite ibland).

Postad 03 November 2008 - 07:27

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
Intressant. Vill se många svar här :) funderar på en Sanyo Z700. Nu har jag en Optoma HD70 som gått ca 10-14 tim om dagen utan problem, men hur är det med LCD? Den kommer att användas till film+TV

//Micke

Postad 03 November 2008 - 10:29

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Intressant. Vill se många svar här :) funderar på en Sanyo Z700. Nu har jag en Optoma HD70 som gått ca 10-14 tim om dagen utan problem, men hur är det med LCD? Den kommer att användas till film+TV

//Micke

Z700 har väl organiska paneler.. dessa är ju besvisade att bli gula efter ett tags användning (vitt blir gult) välj iställt en LCD med oorganiska/inorganiska paneler (typ Z2000 om man gillar sanyo).. :D

Någon skrev att dessa inorgansika panelerna inte har kolmolekyler i sig som reagerar med uv-ljuset som lampan sänder ut, vilket leder till slitning av de organiska panelerna vilket medför att de blir gula.

Postad 03 November 2008 - 19:49

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Alla äldre modeller har väl organiska?
Vi snackar generationen som Epson EMP TW700 tillhör.

Om vitt blir gul-aktigt så händer väl det gradvis så man kanske inte ens märker något innan man byter projje?

Postad 04 November 2008 - 00:03

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Alla äldre modeller har väl organiska?
Vi snackar generationen som Epson EMP TW700 tillhör.

Om vitt blir gul-aktigt så händer väl det gradvis så man kanske inte ens märker något innan man byter projje?

Jo, det sker gradvis.
Men du borde ju märka om det visas en scen med snö i, och snön är gul istället för vit?? Eller om moln är gula istället för vita. :D

(Såg en bild som visade en hockeyrink där målet och sargen var gula istället för vita.. Det va inget fint! Dock var det en projektor med organiska paneler.)

Postad 04 November 2008 - 06:54

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Jo, det sker gradvis.
Men du borde ju märka om det visas en scen med snö i, och snön är gul istället för vit?? Eller om moln är gula istället för vita. :D

(Såg en bild som visade en hockeyrink där målet och sargen var gula istället för vita.. Det va inget fint! Dock var det en projektor med organiska paneler.)

Ger ordspråket "Ät inte gul snö" ny innebörd <_<

Postad 04 November 2008 - 09:15

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Har en Panna AE500. Fick byta paneler innan första lampbytet!
Finns lite olika fenomen. Att vitt gradvis blir gult är ett.
I mitt fall blev det stora fläckiga områden med blå-tint.
Röda färger blev fläckvis lila exempelvis.
Gick inte att titta på efter ett tag!

Panelerna gick på garantin, som tur var.
Använder projen till film, TV, spelkonsol, så den går ganska hårt.
Har blivit liet försiktigare med den sedan panelbytet. Nu har det gått 2½ år sedan bytet och fortfarande går den fint, ta-i-trä...

Postad 04 November 2008 - 09:20

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Har lirat Call of Duty 11 timmar i streck ett par gånger med min projektor. :D
Är dock en DLP

Postad 04 November 2008 - 11:26

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Har en Panna AE500. Fick byta paneler innan första lampbytet!
Finns lite olika fenomen. Att vitt gradvis blir gult är ett.
I mitt fall blev det stora fläckiga områden med blå-tint.
Röda färger blev fläckvis lila exempelvis.
Gick inte att titta på efter ett tag!

Panelerna gick på garantin, som tur var.
Använder projen till film, TV, spelkonsol, så den går ganska hårt.
Har blivit liet försiktigare med den sedan panelbytet. Nu har det gått 2½ år sedan bytet och fortfarande går den fint, ta-i-trä...

AE500 har ju organiska paneler som sägs vara mer utsatta för förslitning av paneler. När du fick byta paneler första gången, hade du haft igång projektorn under flera timmar i sträck då? ex, 5timmar/dag ca 4-5 dagar /vecka?

Hur har du förändrat ditt användande nu efter panelbytet? (max 3timmar/dag eller?)

Själv tycker jag det är dåligt att tillverka en produkt vars innehåll inte klarar att vara på mer än korta stunder innan de slits ut..

/S

Har lirat Call of Duty 11 timmar i streck ett par gånger med min projektor. <_<
Är dock en DLP

Detta är ju en av fördelarna med dlp! De kan vara igång 24/7. :D

Vet någon hur det är med D-ILA eller S-XRD? dom har ju paneler (inorganiska) men kan de vara igång säg 10 timmar isträck utan risk?

/S

Postad 06 November 2008 - 11:47

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Har kört drygt 6 timmar åtgången på min äldre HS50 och den cvisar inga problem än.
Har dock inte vågat köra mer än det.

Postad 06 November 2008 - 13:02

Peak76
  • Peak76
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tjena har en epson emp tw10h som jag kört 2900 timmar med och den funkar perfekt fortfarande utan rengjort filter på 3 år går vissa dagar upp mot 20 tim men har nu fått flyttat in i sovalkoven då de vart en epson 700 o ps3 vid soffläget.

Postad 06 November 2008 - 13:19

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Fan vad sjukt, en projje skall användas när man känner för det, och hur länge som man vill, annats kan man ju lika gärna vara utan...

Tacka vet jag DLP-kvalitet, så man slipper(generellt, hade dock ett färghjul som kraschade, vilket är mycket ovanligt) tänka på mer än att byta lampan när den är slut (minskar dock inte på något sätt mitt användande för att "spara" på lampan).

Har ibland haft den på i 15-16h i sträck...

Redigerat av Dr. Death, 06 November 2008 - 13:20.

Postad 06 November 2008 - 14:28

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
På jobbet har vi en projektor som går dygnet runt. På den har vi en proces bild uppe som styrs av vilken bild som ligger på en av 4a bildskärmar. Först så hade vi en Sharp projektor där som jag kan tänka mig låg i prisklass 20000Kr har för mig vi bytte lampa i den 2 ggr. Men när dom satte i en ny lampa så var inte bilden alls lika bra som när den var ny. Nu så har dom i stället kört med nån av dom billigaste modellerna från Sharp o när lampan går så byter dom hela projektorn i stället. Kan tänka mig att dom byter projektor 3-4 gånger om året. Men då snackar vi 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan.

Redigerat av Niskalaukaus, 06 November 2008 - 14:29.

Postad 06 November 2008 - 21:22

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Asså, hur vanligt är det att panelerna (inorganiska) går sönder/gulnar på lcd projektorer som går säg 10timmar i sträck några gånger/vecka? :(

Postad 06 November 2008 - 21:40

tiaz
  • tiaz
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Är väll om den blir för varm som den blir gul, alltså ska man byta filter eller städa ofta om man är rädd för det :( Kan inte tänka mig att längden skulle ha någon betydelse, projektorn lär ju vara uppe i arbetstemp efter bara några minuter så det borde inte spela någon roll om man tittar 3 eller 30 timmar.

Postad 07 November 2008 - 10:12

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Är väll om den blir för varm som den blir gul, alltså ska man byta filter eller städa ofta om man är rädd för det ;) Kan inte tänka mig att längden skulle ha någon betydelse, projektorn lär ju vara uppe i arbetstemp efter bara några minuter så det borde inte spela någon roll om man tittar 3 eller 30 timmar.

Har också funderat på om det är det totala antalet timmar som blir avgörande i slut ändan.

Panasonic har följande text på sidan 9 i den engelska versionen av europamanualen till AX200
"If you use the projector consecutively 6 hours every day, the optical components may need to be replaced in less than 1 year"

Det skulle innebära att projektorn kan vara färdig för soptippen på mindre än 2190 timmar (365*6).
Ny lampa eller ny projektor, det är frågan?

Redigerat av defiant, 07 November 2008 - 10:15.

Postad 07 November 2008 - 14:26

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Har också funderat på om det är det totala antalet timmar som blir avgörande i slut ändan.

Panasonic har följande text på sidan 9 i den engelska versionen av europamanualen till AX200
"If you use the projector consecutively 6 hours every day, the optical components may need to be replaced in less than 1 year"

Det skulle innebära att projektorn kan vara färdig för soptippen på mindre än 2190 timmar (365*6).
Ny lampa eller ny projektor, det är frågan?

AX200 har organiska paneler som påverkas av uv ljuset/värmen från lampan.. oorganiska (inorganic) paneler skall
tydligen inte påverkas utav detta.. (dock skriver panasonik liknande i manualen till AE2000 som har just oorganiska paneler.)

Men säg att du köper en 3lcd fullhd a la Sanyo Z2000/AE2000 du spelar PS3 6-7 timmar vissa dagar ingenting andra dagar och efter 1,5 år märker du har panelerna blivit gula/gröna och garantin har gått ut..
Antal timmar/år = ((3x7)+(2x2)) x52 = 1300 [dvs. du spelar tv spel 3ggr/vecka i 7 timmar i sträck och ser på film 2ggr/vecka i 2timmar isträck] detta ger dig 1300 lamptimmar/år.
Efter 1½år har du då 1300+650 = 1950timmar.

Om du nu går och påpekar dina paneler blivit missfärgade och vill ha nya kommer dom säga no no no garantin har gått ut.. MEN då hänvisar du till Konsumentverket: http://www.konsument...ngArticleId=129
Och bevisar att du inte missbrukat projektorn (den är hel) och när ni kollar antalet lamptimmar visas 1950h vilket får anses normalt på den tiden 1950/548= 3,6 timmar/dag i =1½år

Alltså du har inte vart i närheten av vad panasonic varnade dig för [max 6h/dag] utan du har ju endast kollat hälften så lite [3,6h/dag]!!
Du har ju även bevisat detta (ta kort på skärmen där antalet lamptimmar står och inköpsdatum) detta borde räcka som bevis att felet måste funnits där från början med undermåliga paneler. För en projektor för 20.000 skall väl fan fungera längre än 1-2 år eller?? (datorer som är på 24/7 håller ju mer än 10år!! [Inte prestanda mässigt iofs.. ;)])

Denna reklamationsrätt har vi kunder i 3år från och med inköpsdatum, viktigt är att man reklamerar i skälig tid, inom 2mån från när man för första gången upptäckte missfärgningarna!

/S

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.