Undrar om jag kan slippa HD-box och använda min inbyggda mottagare?
Har hört rykten att det finns/kommer en modul som klarar HD, stämmer det?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 03 November 2008 - 23:10
Har en TV med inbyggd digitalmotagare.
Undrar om jag kan slippa HD-box och använda min inbyggda mottagare? Har hört rykten att det finns/kommer en modul som klarar HD, stämmer det? Postad 04 November 2008 - 08:59
Det finns företag (mest känd är nog Neotion) som testar/utvecklar CA-moduler med inbyggd mpeg-4-avkodare. Finns dock inte på marknaden än vad jag har hört, även om man på Neotions hemsida får intrycket av att de har produkterna ute till försäljning nu.
Postad 04 November 2008 - 09:06
Men kravet är väl ändå att man måste ha en inbygd HD-mottagare? Eller har jag missat något väsentligt?
Postad 04 November 2008 - 09:17 Nej det har du inte. De må koda av MPEG4 och skicka vidare en MPEG2-ström som TVn kan ta emot. Men TVns MPEG2-mottagare är enbart för SD-TV så icke. OM inte MPEG4-mottagare länkar vidare till HDMI-ingången på TVn... Samt det eviga problemet med Pairing av kort/mottagare. Gäller att mottagaren stöder den teknik ComHem nyttjar för att knyta kortet till en mottagare. Postad 04 November 2008 - 10:09 Vilket de enligt tillgänglig förhandsinformation gör, åtminstone i vissa utföranden. Annars är väl poängen med dessa moduler inte i första hand att ta emot HD-sändningar utan att de låter en mottagare som bara klarar MPEG2 att även ta emot MPEG4. Hur bra det i praktiken fungerar återstår väl att se, jag är skeptisk. Har inte sett att de kommit ut på marknaden trots att snacket gått en längre tid. Jäpp, det problemet, samt problemet att de flesta apparater med "digitalmottagare" som står ute i stugorna endast är gjorda för marknätet, så det spricker kanske redan där i detta specifika fall. Postad 04 November 2008 - 15:59
Har en Loewe Connect med inbyggd ca-modul och har testat hd-mottagning med blandad framgång. SVT HD funkar bra. Beställde sen TV4 HD som funkade i ca en vecka, sen försvann den, och Comhem påstår att felet ligger på min sida. Beställde ytterliggare en HD-kanal som ej funkade över huvudtaget. Har f.n. ingen ide vart man ska vända sig för att felsöka detta...?
Postad 04 November 2008 - 16:15 Det är inget fel, Comhem har bestämt att det skall vara så. Eller så är det år h-e fel, om man som jag tycker att Comhem m fl operatörer skall skita i vilken typ av mottagare man använder. Faller under vad som tidigare beskrevs som "det eviga problemet med Pairing av kort/mottagare". Postad 05 November 2008 - 13:02
jo, pairing har ju stökat till det för en del, men tydligen så ska hd funka med den konfigurationen som jag har, se inlägg här: https://www.minhembi...howtopic=214182
dock kan typen av ca-kort innebära skillnad huruvida hd funkar eller ej?? Postad 05 November 2008 - 13:16 Fast den positiva rapporten gällde väl inte Comhem? Postad 05 November 2008 - 22:09
Positiva rapporter och ComHem brukar sällan gå ihop. Postad 06 November 2008 - 08:30
hm, nej mycket riktigt gällde det inte Comhem utan MKB fastighetsnät...
Så det är pairing-problemet som gör att man inte kan se ex. TV4 HD, medan STV HD fungerar utmärkt? jo så tycks vara fallet. Comhem har aktiverat pairing alldeles häromveckan, vilket är anledningen att TV4 HD först fungerade för mig, och sedermera försvann : https://www.minhembi...howtopic=212841 Redigerat av Bonzinho, 06 November 2008 - 08:41. Postad 06 November 2008 - 11:48
Hallå - moderator! Jag har en nyfiken fråga... Jag förstår inte varför spekulationer tillåts i denna tråd (och många andra), men inte i den gamla PVR ComHem tråden? - Och om du tar bort mitt meddelande (igen) får du gärna skicka en privat förklaring till mig.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |