Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Proson eller dynavoice

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 November 2008 - 11:48

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Nu har jag i princip bestämt mig för hemmabiosystem.

Antingen:
Dynavoice Magic F6 EX eller
Proson Reality 33 SA

Jag kommer att ha det i princip enbart till film, inte för att lyssna på musik. Och mitt rum är 4x5 meter stort.

Jag tror att Dynavoice ger det bättre ljudet, men det kan bli lite trångt runt TV:n där framme och Prosonhögtalarna är ordentligt mycket mindre. Det blir snyggare och mer utrymmeseffektivt med dem på sidan av min TV bänk (plus lite billigare!), fast om jag flyttar en hylla ett par dm kan jag få plats med Dynavoice golvarna också.

Så, ger Proson mig ett tillräckligt bra ljud eller ska jag offra utseende och lite ommöblering och välja dynavoice?

Ps I övrigt kommer det att bli matchande satelliter bak, en rumble subwoofer och en onkyo 606 reciver.
Pps. Lutar för närvarande mer åt Dynavoice. Högtalare ska man ju lyssna på, inte titta på...

Postad 07 November 2008 - 13:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Stämmer de ska lyssnas på ;) , Så jag tycker du gör rätt som går på Dynavoice.

Postad 08 November 2008 - 01:00

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Båda två kommer nog att ge ett mycket trevligt ljud. Däremot bör prosonhögtalarna kombineras med en subwoofer för att kunna låta riktigt bra. Men det är hög kvalitet på mellanregister och diskant. Men Dynavoice F6 kan du nog klara dig utan sub så det blir billigare.

Annars så finns det ju även http://www.fynda.se/...hp3?prodid=1629

Det är samma som 33 SA men i satellitform med ett element mindre. Med matchande väggfästen tar dem ju nästan ingen plats alls! Och jag kan intyga att ljudet verkligen står sig. Med subben som ingår får du också bra bas i systemet. Det är i första hand detta jag skulle satsa på om jag hade ont om utrymme.

Postad 10 November 2008 - 12:09

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Ska faktiskt köpa en liten sub också (proson rumble). Men trots det har jag bästämt mig för Dynavoice-högtalarna. Det är lite mer golvutrymme men det går att lösa, och jag tror att det blir lite bättre ljud i dom, och ännu mer så med en sub som förstärker.

Att ha satelliter fram skulle inte fungera hos mig, utan det blir antingen satelliter med stativ eller golvhögtalare, och då tror jag att det blir bättre ljud med golvarna. Men tack för tispet ändå!

Skickar nog en beställning i slutet av månaden, så om en månad eller så är de förhoppninsvis hemma och inspelade och då vet jag hur det låter...

Postad 10 November 2008 - 15:02

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Det verkar bra! Du kommer säkert bli nöjd =) Återkom gärna med omdöme och bilder.

Postad 19 November 2008 - 23:31

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Så har alltihop äntligen kommit. dynavoice F6/S4/C4 EX högtalare, Proson 8 Rumble och en Onkyo 606 blev det.

Jag kan ju erkänna att jag inte var nervös inför att få grejerna. Jag tror "panikslagen" är närmare sanningen. Kom ihåg ätt det bästa jag haft i ljudväg hittills är ett par Logitech pc-högtalare (med sub) till TVn. Så jag var ordentligt orolig både på om det jag köpt var bra grejer, och om jag skulle kunna koppla ihop dem. Har jag nämnt att jag är mindre händig än farbor melker (om någon minns honom.. saltkråkan....).

Paketen kom i morse, och jag var tvungena tt gå till jobbet direkt, så jag kunde inte ens pakca upp innan jag kom hem. hemma och.... de är stora! Framför allt var subben STOR. Och hög. Hmmm.... kommer att ha en fråga om det mot slutet....
Och kablarna var.. tjocka. valde 4mm och de var rätt svårhanterade faktiskt. HAr inte egentligen satt past dom längs väggen änu, behöver nåt att dölja dem med. Så, skala kablar (köpte ett verkyt på Clas Ohlson för det, bra köp!!) och börja skruva. Aj, man får små metallflisor av dem!

Hmmm.... sourround och surround back finns som val. valde den ena. tyckte inte det verkade funka så bra. valde den andra. Skulle nog haft den första. Det får bli att fixa till helgen.

Hmmm.... massa inställningar i förstärkaren som jag inte ens vet vad de betyder .Bi-amp? Nä, är inte det om man typ dubblekopplar frontarna? nej, visade det sig.... Den skulle visst ha varit på.

har i alla fall fått allt att fungera tror jag och jodå, det låter bra. Lite olika bra dock. en del filmer verkar mullra på bra med basen medan en del inte har så mycket. Saving Private Ryan skakade på bra, men jag kanske måste öka/minska på baslådan ibland. var inte med någon manual till den dock....

En sak jag fått för mig, men som jag inte vet om det är sant eller inbillning. Det känns som att jag får bättre bild om jag kopplar min DVD direkt till TV:n och tar ljudet via coax, än om jag tar båda via HDMI via förstärkaren. Vet inte om det är så, det ska vara en ren genongång. Antagligen inbliining bara.

Så en bas-fråga. basen är rätt hög. Fungerar den lika bra om jag helt enkelt lägger den på sidan istället? det borde ju inte påverka, eftersom det inte blockerar någon utgång. Och det skulle vara bättre platsmässigt.

Ok, det var lite av en recension. Inte så jättemycket om hur det låter, jag vet, men jag har inte hunnit prova så mycket. Men det jag hunnit testa verkar låta bra, av min erfarenhet att döma. Liiiite bättre än ett par pc-högtalare om man säger så. Till helgen ska jag blåsa på mer ordentligt och se ett par filmer efter att jag kört autoconfigen.

Postad 19 November 2008 - 23:56

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

Hmmm.... massa inställningar i förstärkaren som jag inte ens vet vad de betyder .Bi-amp? Nä, är inte det om man typ dubblekopplar frontarna? nej, visade det sig.... Den skulle visst ha varit på.

Jo, bi-amp är visst när man dubbelkopplar fronthögtalarna. Du kanske har kopplat frontarna fel? Om du inte kör bi-amp kan det vara skadligt att ha den funktionen aktiverad. Om det finns en A/B koppling så ska högtalarna kopplas till A.

En sak jag fått för mig, men som jag inte vet om det är sant eller inbillning. Det känns som att jag får bättre bild om jag kopplar min DVD direkt till TV:n och tar ljudet via coax, än om jag tar båda via HDMI via förstärkaren. Vet inte om det är så, det ska vara en ren genongång. Antagligen inbliining bara.

Det är möjligt att bilden kan försämras av receivern, men har du kontrollerat HDMI-kablarna? Billiga HDMI-kablar är inte lika bra som dyra, och dessutom bör de vara så korta som möjligt. För långa kablar ger lätt upphov till försämrad bildkvalitet.

Så en bas-fråga. basen är rätt hög. Fungerar den lika bra om jag helt enkelt lägger den på sidan istället? det borde ju inte påverka, eftersom det inte blockerar någon utgång. Och det skulle vara bättre platsmässigt.

Jo, det borde inte vara några problem alls.

Postad 10 December 2008 - 15:45

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Har nu haft tid att spela in högtalarna ordentligt och, ja, det låter bra! Egentligen tänker man inte så mycket på hur bra det låter innan man lyssnar på ljudet utan systemet på. JAg testade att koppla så att jag kunde få ut ljud även bara via TV-högtalarna, och när det gick att byta, ja då j-ar märkte jag hur stor skillnad det är!

Tittade på en Harry Potter film i helgen, mycket ljudeffekter och det hördes bra från surroundhögtalarna. Den filmen behövde lite starkare bas dock, så jag skruvade upp den på subben en aning.

Jag var lite tveksam till om det verkligen skulle vara SÅÅ stor skillnad på ett surround ljudsystem och TV:ns högtalare när det gäller filmupplevelsen. Och, jag kan bara erkänna att ja, det är SÅÅ stor skillnad. Och det är absolut värt att skaffa åtminstone ett hyfsat paket.

Ser nu fram emot två veckors ledighet runt jul, många filmer blir det, hög volym blir det också!

Och en blu-ray spelare ska det bli också så småningom, det är nästa projekt. Få ut DTS-HD genom ett bra högtalarsystem…. Ja synd att det inte finns pengar för det före julen….

Postad 10 December 2008 - 18:43

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Grattis. Kul att du är nöjd =)

Klart att det blir en enorm skillnad mot två pyttesmå inbyggda tv-högtalare..

Lägg gärna upp lite bilder på hur du har det.

Postad 10 December 2008 - 21:05

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Jodå, ligger några bilder i mitt galleri. Det säger att jag itne har ett galleri, men de är där....

Klart jag förstod att det skulle vara bättre ljud, haha! Men, eftersom jag aldrig hört ett hemmabiosystem förut så visste jag itne hur stor skillnad i upplevelse det var. Och, det är ju en hel del pengar att lägga på "bara" ljud. Men, det är en helt annan värld att titta på film, det går helt enkelt inte att jäföra. Och SÅ stor skillnad visste jag ju inte att det skulle vara. Det... ja det går inte riktigt att förklara, det måste upplevas. Men, det vet ju alla på det här forumet redan!

Ett liter problem är att jag bara kan se på film iband. Bor i lägenhet och vill inte störa mina grannar för sent eller för tidigt. ja, det är klart... om de har fest en lördag och är lite störiga, ja, då tror jag att jag ser på Riddick elelr nåt annat med massor av BOOM runt 8 på söndag morgon.

Postad 10 December 2008 - 21:54

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Ditt galleri funkar inte för mig.. :/ Står att du inte har några bilder, det är helt tomt, även om jag går in där.

Klart jag förstod att det skulle vara bättre ljud, haha! Men, eftersom jag aldrig hört ett hemmabiosystem förut så visste jag itne hur stor skillnad i upplevelse det var. Och, det är ju en hel del pengar att lägga på "bara" ljud. Men, det är en helt annan värld att titta på film, det går helt enkelt inte att jäföra. Och SÅ stor skillnad visste jag ju inte att det skulle vara. Det... ja det går inte riktigt att förklara, det måste upplevas. Men, det vet ju alla på det här forumet redan!

Mm jo, men som sagt, kul att du är nöjd! När man har bra hemmabio blir det ofta så att hur bra ljudet är blir en betydande faktor när man ska välja film =P Och inte bara hur bra själva filmen är.

Postad 10 December 2008 - 22:07

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Tror att jag fått galleriet att fungera nu. Jag får i alla fall upp bilderna när jag inte är inloggad. Gissar att jag inte klickat i att man får titta på det.

Du har absolut en poäng i att man nu väljer film en hel del efter ljud. "Den där, nä, den är det ju mest bara snack i, inte så kul...." Och så vill man sätta på nåt så fett som möjligt när man får besök, för att skryta. (Är först i min familj att ha ett system, så har lite skrytmån....)

Postad 10 December 2008 - 22:54

erik345
  • erik345
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Tror att jag fått galleriet att fungera nu. Jag får i alla fall upp bilderna när jag inte är inloggad. Gissar att jag inte klickat i att man får titta på det.

Du har inte öppnat det än! Du har gjort så bara du kan se det. det finns nån inställning nånstanns för att öppna den, vet inte var däremot.

Postad 10 December 2008 - 23:11

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Skumt, undrar vad det kommer sig... Det stod att den inte var utdelad, men det fick jag bort. Får nog fråga en mod om det.

Lägger in bilderna här istället, så ska de gå att se...

Bifogad fil(er)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.