Tack på förhand!
Niklas
EDIT: Kom på att jag glömde ta med lådvolymen. Max djup är ca 20cm och max bredd är 15cm. Ingen monsterlåda med andra ord.
Redigerat av Explorer45, 24 November 2008 - 18:53.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Tips på komponenter till små högtalare
Startad av
Explorer45
, Nov 08 2008 11:41
216 svar till detta ämne
Postad 08 November 2008 - 11:41
Har nu tänkt att börja leka lite med att bygga högtalare. Detta blir mitt första par från scratch. Läser elektroteknik på Chalmers och håller på att studera delningsfilter så jag tänkte tillämpa lite av den nyfunna kunskapen till att starta mitt lilla projekt. Jag har tänkt att använda mig av andra ordningens butterworth filter (då dessa blir mina första DIY högtalare). Då de skall användas till dator så är det inte några jätte högtalare jag är ute efter. Det skall vara ett par två-vägs högtalare med en diskant och ett mellanregister/bas på runt 4". Som ni kanske förstår vid det här laget så är jag inte ute efter ett par high-end högtalare (de kommer i stort sett aldrig användas alls) utan mest att lära mig och ha ett lite kul sidoprojekt så man kan komma ifrån studierna lite då och då. Se det som avslappning.
Tack på förhand! Niklas EDIT: Kom på att jag glömde ta med lådvolymen. Max djup är ca 20cm och max bredd är 15cm. Ingen monsterlåda med andra ord. Redigerat av Explorer45, 24 November 2008 - 18:53. Postad 08 November 2008 - 13:44
700ke, kommar man ju inte så långt på tyvärr, för det ska du ha 2st bas/mellanregiser och 2st diskanter + filter.
Det blir mycket svårt att få till bar i praktiken, men jag rekomenderar dig att titta på response som har en del bra grejer till rätt pris enda nackelen är att dom saknar en del parametrat i data bladen och det får inta att simulera fram ett filter utan man får gå på känn, sedan mäta med mick (om man har en) och sedan fixa med filtret utifrån det. Har du möjlighet så kan du ju mäta upp dom också, och då kan det ju bli riktigt trevligt Postad 08 November 2008 - 16:56
Jo men då är inte material för lådan inräknat. Kan även hända att jag kan få tag på lite kondningar och kabel från skolan. Kollade lite på ludia och detta kanske kan gå:?
2 x mellanregister + 2 x diskanter. Totalt 336:- för elementen. De kommer säkerligen inte spela speciellt bra ihop (eller över huvud taget för den delen) men det spelar ingen roll egentligen då syftet med projektet är bara att lära sig och ha kul. Postad 08 November 2008 - 17:11
ok, men tittta på respinse, dom e riktigt bra, finns en trevlig 6,5 i deras sortement och en 5,25 som spelar på bra
finns på hifikit Postad 08 November 2008 - 17:38
Ja, de där 4"arna från MGR, kommer väll på sin höjd klara ett f-3 @ 700hz
Postad 08 November 2008 - 18:14
jo, jag menar ju det att med dom så blir det inget vettigt ljud alls, Response är bättre
Postad 08 November 2008 - 18:43
sen blir det inte bättre av att 4" MGR elementen har slutet bakstycke...
Postad 08 November 2008 - 22:34
haha, nee, knappast om så är fallet så den inte alls menad för denna typ av konstruktion alls.
jag skulle rekommendera Response TW5201 som är en 5,25" eller så om du kan köra med 6,5" så är TW6502 faktiskt riktigt bra element till ett vettigt pris det är i första hand 8ohm varianterna av dess element som är att föredra, som diskant så vet jag att Response 13DT48P är bra och fungerar riktigt bra i kombination med TW5201. Annars så finns det ju Response TD2163 (kopia av Philips ADo163) som faktiskt inte är helt fel för priset den heller, jag skulle nog köra på den diskanten och TW5201 i kombination och 1a ordningen + konjukatlänk som lågpass och 3e ordningen som högpass och kanske ett litet serie motstond för att dämpa denna. Om du köper 8ohm basen och 4ohm diskanten och sätter en dämpning till diskanten i form av ett motstond med i detta fallet ca 1,6ohm i resistans så får du än dämpning på ca 3dB vilket borde fungera bra du får då ett likströms motstond som ökar med 1,413 x R lika med i detta fallet ca 5,6 ohm så du har då en diskant på i stället 5,6 ohm egentligen Och du beräknar då filtret efter detta värde. Postad 09 November 2008 - 21:24
Kanon, tack för hjälpen DVD-ai och Professor_kalkyl! Skall genast kolla upp dessa element.
EDIT: Har kollat lite nu och det blir nog en kombination av TD2163 och TW5201 i slutändan. Redigerat av Explorer45, 09 November 2008 - 23:20. Postad 09 November 2008 - 23:44
Sen till problemet med att driva dem, räcker en Sonic T-amp?
EDIT: Kom även på, hur bred behöver baffeln vara för ett 5,25" element? Redigerat av Explorer45, 10 November 2008 - 09:01. Postad 10 November 2008 - 14:06
så smal som möjligt ska den vara, ta yttermåttet på dom och lägg till så mycket du vill ha så att dom sitter snyggt bara
finns inga regler för detta Postad 10 November 2008 - 15:50
Kanon.
Bas: spole på ca 0.425 mH och kondensator på ca 6.6 uF. Diskant: spole på ca 0.3mH och kondensator på ca 9.5uF. Hur viktigt är det med nogrannheten på värdena när man köper spole och kondningar? Skulle även uppskatta om ni kunnde ge mig lite tips på passande kondensatorer och spolar. Postad 10 November 2008 - 16:03
noggrannheten på värdena e ganska noga faktiskt, beroende på konstruktionen och elementens data tillsammans, i vissa kombinationer så gör det inte så mycket medan i andra kombinationer så blir det helt "knas" om man har "fel" värden
jag skulle körd delning på ca 2800Hz och 3e ordningen till diskanten i stället Det fungerar mycket bra för mig i alla fall ! basen kan du köra på 2a ordningen + konjugatlänk tycker jag så blir det bra, ta 0,8mm spolar och elektrolytkondingar om du vill ha det billigt, om du vill ha ut lite mer ur diskanten så kan du byta till polypropylen senare. sedan så är det ju så att du kommer att få lyssna och kanske ändra lite efter hur du tycker att det låter, då detta inte simuleras eller mäts på något sätt så är vi lite "blinda" så att säga och det e svår tatt med nogranhet säga exakt vad som händer nu, men på det stora hela så borde det bli ganska ok, och då är det kul att lyssna lite och försöka att i efterhand ställa in allting på ett bra sätt. Min rekommendation till dig är att köra på elektryliter nu, och testa, om du behöver ändra något så hör av dig så ska vi nog kunna lösa något åt dig, du kan behöva "pilla" lite innan det bli riktigt bra, så är det nästan alltid så gör ett filter där inget sitter fast, det ska gå att "modda" filttret i efterhand så aatt det blir riktigt bra innan du limmar fast något Redigerat av DVD-ai, 10 November 2008 - 16:04. Postad 10 November 2008 - 16:24
Men det är ju under en oktav över resonansfrekvensen för diskanten. Har hört att det kan vara förödande för elementet om den är under en oktav.
Så man kan köra olika ordningar på de olika elementen? Spännande. Borde man köra luftlindade spolar eller går det bra med ferritkärna? Sen konjugat länken får jag inte att stämma.. Vad använder du för formel för den DVD-ai? Du får ursäkta alla mina frågor men är som sagt nybörjare inom högtalarbygge. Postad 10 November 2008 - 16:37
det är såhär, man kan gå under 1 okt från Fs, inga problem bara man har ett brant filter som väger upp för detta så att inte diskantens effekttålighet blir helt åt skogen.
Det går jätte bra att "blanda" olika ordningar och med denna konfig så borde du (i teorin) inte behöva fasvända diskanten, men man vet aldrig Konjugatlänken kan du beräkna genom formlerna på bilden Även resonanskrets beräkningar följer med Bifogad fil(er)Postad 10 November 2008 - 16:59
Det finns några olika formler, men dessa fungerar mycket bra, och när det gäller RDC så är det så att den kan man variera lite beroende på vad man vill ha för resultat, men försök att om inte det motstond som du vill ha finns, ta ett som e lite större då
RDC mäter du lätt fram med en multimeter, det bara att mäta resistansen över spolen på elementet. Postad 10 November 2008 - 17:13
Kanon, tack för grymt bra bilder!
Postad 10 November 2008 - 17:46
Måste bara dubbel kolla, du kör på Response TD2163 diskanten va ?
sedan så är det ju så att konjugatlänken ska sitta mellan elementet och själva filtret, och det ska inte behöva vara någon konjugatlänk till diskanten, men det komemr vi till senare, när du byggt högtalarna och lyssnat en del så att du kan ge ett utlåtande. det e ju så att man kan använde olika typer av kompensations kretsar (som t.ex. konjugatlänk) för att ändra responsen på olika vis, och en sådan till diskanten kan agera dämpning i övre områden om detta skulle vara lite för "ettrigt" av någon anledning bygg bilder vill jag ha också, så det går du inte glömma när du lyssnat så ska vi som sagt gå igenom vad du tycker om ljudet också ska jag hjälpa dig att finjustera dina högtalare lite så att du får dom precis som du vill ha dom. så om du inte fortsätter på tråden sedan v någon anledning så finns det ju alltid PM //David Postad 10 November 2008 - 18:14
Ja, det blev den till slut.
Okej, men ändras inte impedansen på diskanten lika mycket som basen då eller? För det är väl det man använder konjugatlänk till, att få en så konstant impedans som möjligt över hela registret? Byggbilder behöver du inte oroa dig för. Postad 10 November 2008 - 18:22
till detta projektet så, om du vill ha någon bas alls så är det portet som gäller ja
och så kan du ha ganska mycket dämpning i känner jag på mig, typ 50% av lådan full borde bli bra, men det kan vi ta sen lite mer noggrant. man har en Konjugatlänk till basen för att inte impedans höjningen ska sabba filtrets fungtion, till diskanten så behöver man inte en sådan, utan där e det i stälelt et resonans krets som skulle kunna vara kul att ha för att få bort impedans höjningen kring fs som alltid finns där. Denna puckel sabbar också filter funktionen till viss del, men med 3e ordningen vid ca 2800Hz fungerar bra, men kan dock flytta delningen till 3KHz i all fall, bara för att ta med lite extra marginal, med konjugatlänken så hjälper du också basen i detta områden och mindre av konuppbrytningarna ställer till det i övre området så till diskanten kan du så länge vänta med att göra någon kompensations länk i alla fall. Man får kolla på hur den verkar passa i en låda på 11-12L, det vet jag inte..... nu finns det ju tyvärr inte så mycket data på deh heller så, det blir till att göra mycket simpla beräkningar för låda och avstämning i sådant fall. Redigerat av DVD-ai, 10 November 2008 - 18:24. Postad 10 November 2008 - 19:31
Okej, så som det är nu så skippar jag all kompensation helt då till diskanten? Jag gjorde lite riktiga beräkningar och volymen blir (med yttermått) 13L. Lägger med lite bilder på hur jag hade tänkt att lådan kan se ut. Dock har jag inte satt ut basportar än för jag vet inte hur många jag skall ha eller var jag skall ha dem än. Här är i alla fall några snabba bilder:
H_gtalare_1.jpg 96.76K
0 Antal nerladdningar
H_gtalare_2.jpg 85.1K
0 Antal nerladdningar
H_gtalare_4.jpg 74.77K
0 Antal nerladdningar
H_gtalare_5.jpg 91.97K
0 Antal nerladdningarSen fick jag en ide för några år sen när jag var inne på att bygga sub som jag fortfarande vill förverkliga, det är att byta ut faner mot kolfiber. Tror det kan bli rätt snyggt. Postad 10 November 2008 - 19:46
Snyggt, vilket program har du använt för att skissa? Tror dock att toppen blir lite jobbig att få till, men inget är omöjligt
Sen vet jag inte om du sett denna länken, men jag tyckte det stod lite matnyttigt i den. Blev lite klokare på vad t.ex. konjugatlänk är Sen kan vi ju dra upp till ETA imorn, fixa medlemsskap, sen kanske labba på detta nästa fredag? Låter skoj och om jag har tid över så är jag gärna med och hjälper till, så får även jag lite praktiska kunskaper på delningsfilter. När du blivit medlem på ETA får du ju även ta (måttlig mängd) komponenter för att åstadkomma dina byggen. Så vi kan ju labba "gratis" till en början. Tänkte även på en sak; man borde ju kunna mixtra lite med en frekvensgenerator + oscilloskop för att kolla delningsfiltret, kan nog bli skoj om det funkar EDIT: Checka Probox2000 om du vill göra lådsimuleringar, funkar hyffsat. Använt det för att bygga en enkel baslåda, blev ganska bra kräm i den! EDIT2: http://www.drkrupp.s...flektioner.html , intressant läsning. (Om du inte läst) Redigerat av project_x, 10 November 2008 - 20:25. Postad 10 November 2008 - 20:00
Tjena sebbe.
Jo, ETA låter riktigt bra. Hm, probox har jag itne testa.. Lekte lite med Bassbox pro när jag hade planer poå subbas. Får nog testa runt lite. DVD-ai, tänker jag rätt med låd strukturen? Hade lite planer på att fixa sidorna så jag eliminerar stående vågor helt men då får jag offra volymen då jag inte kan göra de bredare. Tror det är bättre att dämpa lådan bättre än att offra volymen, eller vad tror du? Sen funderade jag på om man kan sätta basportarna på den lutande baksidan? Det blir nog lite trångt att få in på framsidan (om man inte kör med flera små då). EDIT: Just det ja, jag använde google sketch-up. Man kan köra gratisversionen på den och få rätt bra resultat. Nu gjorde jag ju detta på fem-tio minuter men det var ju bara för att man skulle få en bild av hur det ser ut. Redigerat av Explorer45, 10 November 2008 - 20:02. Postad 10 November 2008 - 20:44
Glömde skriva med material för lådan. Som jag tänker nu så tror jag det räcker med 12mm MDF för sidorna och 16mm till baffeln. Det borde väl räcka till dessa sateliter? Sen är jag inte helt hundra på stagningen i lådan men det blir nog en vanlig rektangel beståendes av två små rektanglar som sedan placeras mellan basen och diskanten (mitt i lådan med andra ord).
Postad 11 November 2008 - 00:14
sätt porten bak, det bli jätte bra, och med dessa små mått så "duger" 12mm till lådan och 16 till baffel
formen ser väll bra ut, och porten sätter du med fördel å baksidan och det borde ju gå att lösa, vi får se hur lång den kommer att behöva bli bara... Rätt tängt med dom stående vågorna, det skadar inte återkommer i morgon, nu e det Knoppa som gäller för mig ! // ZZZZZ.... ! Redigerat av DVD-ai, 11 November 2008 - 00:16. Postad 11 November 2008 - 12:42
Gött! Då ska jag mata in lite data i Bassbox pro sen när jag kommer hem. Jag kollade lite i tråden "starthjälp för högtalarbygge" av jonasbirk och såg att han länkade till BMM electronics. Tittade lite där och hittade följande element till ungefär samma pris som Resonanse elementen:
Peerless SDS-134-THP (bas) och Peerless DX25TG-05/04 (diskant). När man jämför priserna med hifikit så är de ju grymt billiga! Vad tror du att byta till dessa DVD-ai? PS. Hoppas du fick sova ut idag efter den sena kvällen igår. Postad 11 November 2008 - 15:07
Han sover alldrig... Han sitter och beräknar filrer och lådor om nättrena De DXT25 diskanterna är grymt fina! Och nästa gratis på BMM (samma som sitter i HLFS-1 om du inte visst) /Tim! Postad 11 November 2008 - 15:22 Haha. Låter ju väldigt bra i så fall. Då kanske man borde byta. Postad 11 November 2008 - 15:28
Ja gör det! Postad 11 November 2008 - 16:06
Vet ej men det är på hollnads skatt, man betalar inte svenska momsen för att det är ett EU-land Postad 11 November 2008 - 17:16 Aha, ok. Sen hittar jag ingen info om frekvensområdet för basen. Postad 11 November 2008 - 17:30
Mnjaa, håll dig kring eller över 1800hz med fjärdeordningens och 2500 med andra.
Postad 11 November 2008 - 17:39 Ok, då blir det runt 2500 då jag efter tips från DVD-ai tänkte köra med första ordningen till basen och tredje ordningen till diskanten.
Peerless_SDS_5_25inch.jpg 42.39K
0 Antal nerladdningar
Postad 11 November 2008 - 18:19
Med tredje ordningen kan du lägga dig någonstans mellan 1800 och 2500, säg 2200hz
Enda, absolut enda gången jag själv använder första ordningen är till högpassdelning till mellanregisterelementet i trevägare Redigerat av Professor_Kalkyl, 11 November 2008 - 18:24. Postad 11 November 2008 - 18:29
Det är fina element som kommer att prestera riktigt bra, ingen tvekan!
jag tycker att du ska byta till dom, det är "riktiga grejer" det ! som sagt, men 3e så är nog 2200Hz lagom att börja på i alla fall Sedan får man se vart man hamnar i slutet och vad för konstruktion man sedan väljer att verkligen köra på. Men 1a + konjugatlänk och 3e till diskanten ska fungera bra, och då denna diskant inte har en så jobbig impedans topp vid Fs så behöver man inte kompensera för detta. Med dessa element så går också att använda seriösa program som, t.ex. Xover då alla data finns med.... Skickar ett PM till dig så kan vi pratas vid lite Redigerat av DVD-ai, 11 November 2008 - 18:30. Postad 11 November 2008 - 18:41
Okej, då får jag räkna om med 2200Hz delningsfrekvens.
Pm skickat DVD-ai. Postad 12 November 2008 - 09:15
Så nu har jag kommit igång lite och testat mig fram med hjälp av DVD-ai
Delningsfilter3.jpg 45.4K
0 Antal nerladdningarDock så saknar jag värde för Le till diskanten! Hur kan jag lösa det? Redigerat av Explorer45, 12 November 2008 - 09:16. Postad 12 November 2008 - 10:01
du måste ha Le till diskanten för att simuleringen ska fungera alls.
Le står angiver i data bladet, måste göra det annars e det något som inte stämmer.... Le = induktansen i spolen = mH så om du hittar det angivet så skriv in det Det e bra att du får testa lite själv, på så sätt så lär du dig hur programmet fungerar och du får en bra bild av hur filer fungerar och hur det påverkas av att man ändrar på olika värden m.m. sedan så kan man ju som sagt bidra med stöd om det finns frågor m.m. Postad 12 November 2008 - 10:11
Jo men induktansen står bara som ett streck i databladet. Jag testade runt lite med värdena och ändrade dessutom ordningen på filtret till basen men det hjälpte inte det heller. Är det så att elementet helt enkelt sätter stopp? Annars kansked man kan tweeka diskanten lite så man får en lite jämnare kurva. Får testa lite till när jag kommer hem ikväll.
Postad 12 November 2008 - 10:32
sjukt... det ska stå....
men gör såhär i stället, du har skrivit in alla värden för hand va ? Gör inte det utan tryck på Load nere i rutan där du skriver in datan, sedan så väljer du företas och då är det Vifa. sedan så i den andra rutan så väljer du modell och då borde denna finnas med och dessutom med rätt data inskrivet. testa det för då borde du få fram induktansen annars e det i stort sätt kört... Postad 12 November 2008 - 10:33
Aha, det var därför jag inte kunde hitta den i listan. Jag kollade bara under Peerless.
Postad 12 November 2008 - 15:50
Dämpa diskanten, 3dB till att börja med, men när du sedan provspelar dem och de är inspelade, bli inte förvånad om du får dämpa diskanten ~6-8dB till.
Postad 12 November 2008 - 17:29
om du undrar varför så är det baffelsteget vi pratar om, förstärkning av baffeln upp i frekvens, och som sagt, dämpa diskanten lite, mne inte mycket och lyssna och sedan så kan du vartefter dämpa så att du vet vart du vill ligga.
sedan så låser du dämpningen där Postad 12 November 2008 - 18:21
okej, tack för tipsen.
Postad 12 November 2008 - 21:10
L-pad, alltså två resistorer, en i serie och en parllellt med elementet
Postad 12 November 2008 - 21:53
Satte in en L-pad efter dina rekommendationer Professor_Kalkyl och tyckte kurvan såg rätt bra ut (i en nybörjares ögon) men när jag satte in ESR värdet för mina två kondensatorer så sabbades hela kurvan! Vad händer?
Innan ESR:
Delningsfilter4.jpg 44.76K
0 Antal nerladdningarEfter ESR:
Delningsfilter5.jpg 50.87K
0 Antal nerladdningarPostad 12 November 2008 - 22:03
sätt inte i något esr värde !!!!
värdet kan ju inte vara 15,95... snarare 0,0095 kanske... men skit i dom för dom gör inget vettig skillnad i beräkningarna 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |