Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynavoice magic f6-ex (nyaste) vs logitech z-5500?

57 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 November 2008 - 00:51

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Hej. Hur står dig Dynavoice Magic f-6 ex (glansigt svarta och jättesnygga) vs Logitech z-5550 som oxå är jättefina?

Om ni ignonerar 5.1 vs 2.0 :D
Jag ska köpa subwoofer till 2.0 isf .

Men vilket ger det bästa ljudet till film och musik ? Hemmabiohögtalare eller pc högtalare. Motivera gärna . Mvh

Mvh :)

Postad 09 November 2008 - 11:23

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
nån? :)

Postad 09 November 2008 - 11:48

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Nu vet ju inte jag hur något av förslagen låter, men jag hade alla dar i veckan valt ett paket med riktiga högtalare framför ett kit med pc-högtalare. Pc-högtalare är just vad det låter som, pc-högtalare, och ska stanna vid datorn.

Postad 09 November 2008 - 16:41

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
:) Oki

Postad 09 November 2008 - 19:02

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Ja, F6-orna lär ju ge mycket bättre ljud. Men å andra sidan behöver du en förstärkare, så det blir lite dyrare. Dessutom har du ju inget surround samt så är golvhögtalare mycket större. Det är därför lite svårt att direkt säga vad som är bäst. Det beror på vad du vill ha och vilka krav du ställer. Men bäst ljud får du om du går på F6. Du kommer nog inte behöva en sub heller.

Postad 09 November 2008 - 19:49

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jo F6-EX helt klart framför PC högtalare.

Postad 09 November 2008 - 20:45

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Jo om vi pratar enbart i ljudväg så är ju F6 mycket överlägset, fast det borde nog vem som helst fatta..
Sen om du som vissa kanske inte är lika intressad av så bra ljud som möjligt utan prioriterar plats och stilrenhet i första hand så kan du ju tänka annorlunda :D

by the way så borde pc-högtalare-kit förbjudas till musik.. räcker man har hört ett par någorlunda bra fullregister-frontar (riktiga högtalre) spela musik nån enstaka gång för att inse det:)

Postad 09 November 2008 - 21:08

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
hehe tack så hemskt mycket för hjälpen!

Dyrare blir de väl inte med Golvhögtalare vs pc högtalare. logitech kostar 2200 kr. Dynavoice 1400 kr.

Förstärkare kan jag köpa för typ 500 till 1000 kr begagnat , hyfsat ny med bra kraft och snygg silvrig på tradera eller blocket.

Sedan har jag aldrig varit en fan av " surround " för jag hatar ha högtalare bakom mitt huvud.

På bio är de underbart för då är de långt avstånd men jag har ett litet rum :P
Jag ska verkligen nog köpa golvhögtalarna dynavoice magic f6-ex de nyaste versionen.

Verkar ju gaaaalet bra. :D

samt att jag tycker de inte tar plats. bara stilrent. jag har stor plats brevid teven. :D

Frågan är då: är det ganska bra bas i högtalarna eller borde jag köpa en beg subwoofer på typ 100-200 watt
? om det är tillräckligt bra bas i högtalarna kan jag skippa köpa surround receiver och köpa en snygg harman kardon 2.0 förstärkare.

Några som har erfarenheter av detta paket eller de gamla dynavoice magic f6 ?
som vet om basen är bra nog i bara högtalarna? hört att dem uppgraderat basen i de nyaste ex.

Nice :D Motivera gärna . Mvh

Postad 09 November 2008 - 21:48

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Köp du en Harman 2-kanalare. Skulle du vilja ha sub senare, kan du ju koppla in den på högtalarterminalerna (högnivå).

Postad 09 November 2008 - 21:51

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Högtalar terminalerna (hög nivå) är det farligt? låter som det:P

eller ger de lika bra ljud eller va e skillnaden? mvh :D

Postad 10 November 2008 - 14:59

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Nä det är inte farligt =) Det betyder bara att basen matas med en förstärkt signal, till skillnad från lågnivå. Men om man kopplar så, så parallellkopplar man ju högtalarna. Det innebär att om subben och högtalarna är på 4 ohm var, så blir det 2 ohm, vilket de flesta förstärkare inte klarar.. Eller har jag missat nåt här?

Men i vilket fall så tror jag inte du kommer finna behovet att använda en sub. Och om du gör det, så tänk på att F-6 faktiskt är helt ok grejor som kanske inte bör kompletteras med vilken skitbas som helst, utan det ska vara en hyfsad sådan i så fall, annars så är det lite synd...

Förstärkare kan jag köpa för typ 500 till 1000 kr begagnat , hyfsat ny med bra kraft och snygg silvrig på tradera eller blocket.

[...]

Frågan är då: är det ganska bra bas i högtalarna eller borde jag köpa en beg subwoofer på typ 100-200 watt
? om det är tillräckligt bra bas i högtalarna kan jag skippa köpa surround receiver och köpa en snygg harman kardon 2.0 förstärkare.

Du gör nog helt rätt! Man kan få en 2-kanalsförstärkare billigt på Blocket. Den Pioneer som jag använder i min stereo med Dynavoice M-85 kostade mig 400 spänn och spelar helt ok samt har hyfsat med kraft. Min 5.1-stärkaren gick på 500 kr =P

Redigerat av Se_BBB_e, 10 November 2008 - 15:00.

Postad 10 November 2008 - 16:08

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Nice :)

Postad 11 November 2008 - 22:19

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
En sub är i stort sett alltid nödvändigt tycker jag oavsett frontar. Dock kan du nog va ganska nöjd med den basresurs de eventuella F6:orna ger. Tänk på att när man kommer in mer åt Hi-Fi hållet så är högtalarna (trots sin storlek många gånger) inte i första hand menade att åstakomma jordskredsbas utan framförallt ett stort, högklassigt ljud som fyller upp rummet. Tryck i basen finns där också givetvis, men alltsomoftast först när du vrider på en del.

Postad 11 November 2008 - 22:26

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

En sub är i stort sett alltid nödvändigt tycker jag oavsett frontar.

Jo, så är det, men om man jämför med Logitechs system så tror jag knappast att den subben gräver djupare i basen än F6orna... Därför borde F6orna vara fullt tillräckliga. Det är klart att dem inte får med sig all djupbas men det kan man väl leva med? =) Hade då hellre satsat pengarna på en bättre förstärkare t.ex.

Postad 12 November 2008 - 18:11

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Ah nice , ja klart jag älskar lyssna på rent och klart ljud ist för brumlande bas !

Jag syfta mer allmänt om man knappt kände eller hörde basen alls. Men så verkar inte fallet vara så det låter ju underbart detta.

Thugs mansion med Nas och tupac är ju helt underbar akustisk hiphop musik som jag verkligen tror dynavoice högtalarna ger mig glädje med . aldrig ägt hemmabiohögtalare innan , bara tv ljud så jag kmr nog älska dem ;)

denna receiver då? helt ny ju från butik ist för begagnat ,

Sony STR-DG520 Silver .

ca 2000 kr precis.

Den verkar ju toppen + från 2008 är ju stort plus. ist för begagnat från 03 exempel.

Vad tror ni om den receivern? Sorry ja inte länka :) Skit rolig tråd ju tack för alla svar. Mvh

ps , ev vore sub nice till film men inte till musik . Tror ni det är tillräckligt bra för en medelsvenson att uppskatta basen i en film så man känner av den lite granna som på en biograf? där är de ju galet stora o många subwoofers så ja syftar inte på sådan känsla utan bara att känna den lite i soffan . va tror ni? ;)

Postad 12 November 2008 - 18:56

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
vad tror ni då om sony str ? :)

Postad 12 November 2008 - 20:26

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

ps , ev vore sub nice till film men inte till musik . Tror ni det är tillräckligt bra för en medelsvenson att uppskatta basen i en film så man känner av den lite granna som på en biograf? där är de ju galet stora o många subwoofers så ja syftar inte på sådan känsla utan bara att känna den lite i soffan . va tror ni? :unsure:

Om du skruvar upp basen lite så kan du nog känna lite grann iaf ja =) Men skak i soffan kommer mestadels från djupbasen, vilket det kanske inte finns så mycket av här. Dessutom är det ju ganska så små element i de här. Men på måttlig till halvhög volym kan det låta både mycket och bra. Vågar dock inte svara på hur mycket soffan skakar =)

Ang receiver så är jag inte så hemma på det. Har haft en gammal Sony och den var inte särskilt bra. Har inte hört så jättebra saker om märkets förstärkare heller så jag skulle avråda från en Sony-stärkare. Men som sagt så har jag ingen erfarenhet med deras nyare grejer så det kanske är helt fel.

Postad 12 November 2008 - 22:09

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Om du skruvar upp basen lite så kan du nog känna lite grann iaf ja =) Men skak i soffan kommer mestadels från djupbasen, vilket det kanske inte finns så mycket av här. Dessutom är det ju ganska så små element i de här. Men på måttlig till halvhög volym kan det låta både mycket och bra. Vågar dock inte svara på hur mycket soffan skakar =)

Ang receiver så är jag inte så hemma på det. Har haft en gammal Sony och den var inte särskilt bra. Har inte hört så jättebra saker om märkets förstärkare heller så jag skulle avråda från en Sony-stärkare. Men som sagt så har jag ingen erfarenhet med deras nyare grejer så det kanske är helt fel.

Har bra erfarenheter från Sony. Deras nya, allra billigast förstärkare vet jag dock inte så mycket om, men driver säkert Dynavoicen helt ok. Min förra reciever var en Sony och den driver fortfarande ett par Mindtech 817 (dubbla 8:or dock) och det blir vid både film och musik ett riktigt bra tryck om man vill. Nu beror nog detta mer på högtalarna än förstärkaren men ändå.
om du inte kan lägga jättemycket pengar på förstärkare så kör på Sony, blir säkerligen elt ok. Deras starka sida brukar va ett detaljerat ljud i förhållande till pris, vilket ju aldrig är fel.

Postad 13 November 2008 - 00:44

PhilleE
  • PhilleE
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag har ett par f6 i förra versionen och jag är riktigt nöjd med dem. Om du kommer bli nöjd med basen eller inte beror lite på vad du kommer använda dem till mest. Till musik tycker jag dem är precis lagom i basen men till film blir dem lite klena. Ljudmässigt så är dem överlägsna z-5500orna. I mitt tycke iaf.

Postad 13 November 2008 - 12:01

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
vad nice ! men det kanske blir ett begagnat subköp ivf :blink:

Sonys receiver klarar nog högtalarna + subwoofern galant B) helt ny ju 2008 teknik för 2000 kr. underbart :D

Kommer nog sätta låg bas volym vid musik och hög vid film :) fett nice så.

Men jag lägger gärna pengar på bra kablar också.

Vilka spikes rekomenderar ni samt högtalar kablar? Bi-amp har jag hört nåt om .

Gärna ifrån Fynda.se där jag ev senare kommer beställa dessa.

Mvh

Postad 13 November 2008 - 12:54

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Högtalarkablarna spelar ingen roll, bara se till att de är tillräckligt tjocka. 2.5 mm² bör räcka även vid längre kabeldragningar.

Postad 13 November 2008 - 13:02

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Precis, kablar är väldigt väldigt.. överskattat.
Se till att skaffa en aktiv sub bara, det enda de reciever behöver göra då är att skicka en signal till förstärkaren i subben. Vad gäller tekniken ang. drivning så spelar det ingen roll om den är precis "ny" eller inte, den är inte ett dugg bättre eller starkare för det, snarare tvärtom.. men skit samma om det, helt ok kommer allt att bli:)

Du kommer nog kunna ha ganska så högt basreglage även vid musik, rent ljud kommer det bli ändå och till skillnad mot kompaktanläggningar å annan bråte så spelar dessa bas när det ska va bas så att säga. bara att prova sig fram.

Postad 13 November 2008 - 14:53

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
ah okay perfekt !

Och jag är medel svensson utan tidigare hemmabio ljud och jag kollar inte recensioner , men omdömen kollar jag.

Alla omdömen som är negativa kollar jag extra noga på . För då ser jag hur dem har skrivit. Ena kanske är värsta pioneer audio expert o ratar denna produkt medans andra är precis som jag en nybörjare och älskar den.

då köper jag den för att den verkar riktigt bra i min kamrats öron :blink:

Så jag tror denna anläggningen inte blir bara " helt ok " utan helt underbar ! så de så =D

Kablar för tv tex antenn gör stor skillnad. Men gör inte högtalar kablar större skillnader som ni säger så litar jag definitivt på er men e de inte värt lägga typ ett par hundra lappar på en bra subwoofer kabel och högtalar kablar?

Folk som säger dem bytt till bi-wire eller bi-amp nåt fått mycket bra respons. Typ högtalar kablar antar jag det är? :)

Mvh B)

Postad 13 November 2008 - 15:17

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
ni får gärna om ni vill berätta om bi-wire och bi-amp , några uttryck jag hört ska vara bra för högtalare? e de kvalitets kablar dem menar?

Sedan . Vilken receiver av dessa 2 är bäst ?

https://www.prisjakt...kt.php?p=184279

https://www.prisjakt...kt.php?p=300115

Dem prata om att man inte kan skicka ut ljudet via hdmi från pioneer spelaren men de kanske de går? den har ju 2hdmi ingångar. kanske nån noob som bara pratar strunt på omdömet =D

Sony har nog lika bra uppskattning för kvalitets ljud som pioneers förstärkare men pio e ju känt för uber bra kvalite.

Motivera gärna vilken ni tycker är bäst , pio me 1 år i nacken eller sony helt ny . pio gör ju kvalite som är bättre än de flera i flera år framöver. så sonyn kanske inte ens e ikapp? :)

Motivera gärna :blink: Mvh

Postad 13 November 2008 - 15:58

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Ang. bi-wire/amp. Bi-wire är när man kör två par kablar till samma högtalare. Två kablar för diskant och två för bas. En del säger att det gör skillnad men jag tvivlar mycket starkt på det. Möjligtvis en försvinnande liten skillnad i så fall. Jag kör dock själv så av den enda anledningen att det ser coolt ut (se gärna mitt galleri så ser du hur det är kopplat) =) Vet dock inte om F-6 stöder bi-wiring.

Bi-amp är samma sak fast man använder två förstärkare, en till diskanten och en till basen. Detta ger desto större skillnad, men kräver ju att man har två förstärkare vilket är lite overkill för det mesta =)

Redigerat av Se_BBB_e, 13 November 2008 - 15:58.

Postad 13 November 2008 - 16:44

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
aha okay . tack för du förklarade :)

kan kolla o fråga när ja ev köper om de stödjer så köper ja till kablar :blink: mvh

Postad 13 November 2008 - 17:06

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Ni glömde svara på min receiver fråga B):D:D

Vilken receiver av dessa 2 är bäst ? :)

Pioneern har 2 hdmi men flera omdöme säger att hdmi inte funkar på ljudet?
om ja skaffar platt tv sen vore hdmi de optimala ju . men de står att den har hdmi så de borde funka för vanlig dvd filmer m.m ? inte via tv ljud utan bara hdmi från teve & dvd till receiver.

Pio e ju grym kvalle , sony oxå .
skiljer sig bara 1 år imellan dem. ingenting ju . Pio brukar ju vara flera år före alla andra me tekniken så den kanske e bäst?

Postad 13 November 2008 - 17:14

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Konstigt att den inte tar ljudet från HDMI.. Det är väl hela poängen med att ha HDMI på en receiver?

Postad 13 November 2008 - 18:58

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Bi-amp är samma sak fast man använder två förstärkare, en till diskanten och en till basen. Detta ger desto större skillnad, men kräver ju att man har två förstärkare vilket är lite overkill för det mesta =)

Man behöver inte ha 2 förstärkare,räcker att man har en 7.1 reciver som har bi-amp funktion. :)

om ja skaffar platt tv sen vore hdmi de optimala ju . men de står att den har hdmi så de borde funka för vanlig dvd filmer m.m ? inte via tv ljud utan bara hdmi från teve & dvd till receiver.

Du får ha en digital ljudkabel mellan din dvd och reciver så får du ljud,jo jag hade med valt Pioneer framför den Sonyn du länkat till.

Postad 13 November 2008 - 21:09

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Ni glömde svara på min receiver fråga B):D:D

Vilken receiver av dessa 2 är bäst ? :)

Pio e ju grym kvalle , sony oxå .
skiljer sig bara 1 år imellan dem. ingenting ju . Pio brukar ju vara flera år före alla andra me tekniken så den kanske e bäst?

Tänk på att detta är budget-recievrar/ förstärkare. Dvs några utav deras allra billigasta varianter. Renodlade Hi-Fi butiker säljer inte ens dessa utan då handlar det om renare märken som i stort sett bara inriktar sig på stereo och Hi-Fi som t.ex. Marantz, NAD och Rotel. de nämnda Sony och pioneer finns med på ett hörn men först när man kommer upp i betydligt högre prisklasser..
Så, en surroundförstärkare under 3000 är inte direkt värsta kvalitén och de är absolut inga tungviktare vad gäller effekt, men helt ok i detta sammanhanget:)

Postad 14 November 2008 - 16:40

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
din wannabe glädjedödare.

dessa räcker galet gött för mig så in your face =D

Perf . de kanske blir pio trots allt ;)

får se ;)

Postad 14 November 2008 - 21:30

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Om ni tar hänsyn och rekomenderar en student och hyfsad noob som uppskattar all sorts ljud . Gör jag dem fina högtalarna till orättvisa om jag köper mig en 2000 krs receiver och inte slänger 5 lax på en grym me as bra kraft?

eller ska ja köpa begagnat pioneer tex som kosta kanske 7 lax som ja köper för 2 lax ?

e de värt ist för pios billiga modell?

mvh

Postad 15 November 2008 - 00:36

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...kt.php?p=296422

kan den vara bättre än pion + sonys?

dem testade denna på pricerunners test av just mina högtalare jag funderat att köpa . dynavoice magic f6 - ex .

Rekomendera gärna någon receiver under 4 K som är bäst i min prisklass. vore jättesnällt ! kanske onkyo ? dem har jag hört mycket gott om . Mvh

https://www.prisjakt...kt.php?p=296422

kan den vara bättre än pion + sonys?

dem testade denna på pricerunners test av just mina högtalare jag funderat att köpa . dynavoice magic f6 - ex .

Rekomendera gärna någon receiver under 4 K som är bäst i min prisklass. vore jättesnällt ! kanske onkyo ? dem har jag hört mycket gott om . Mvh

http://pricerunner.m...mbio/index.html

där testar dem de . ;) me en yamaha

Postad 15 November 2008 - 00:57

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

Om ni tar hänsyn och rekomenderar en student och hyfsad noob som uppskattar all sorts ljud . Gör jag dem fina högtalarna till orättvisa om jag köper mig en 2000 krs receiver och inte slänger 5 lax på en grym me as bra kraft?

De kan säkert spela bättre med en lite dyrare förstärkare men nej, du kommer inte att bli besviken. Det kommer låta alldeles utmärkt med en budgetreceiver. Om du köper begagnat så kommer du säkert få mycket mer för pengarna dock.

Postad 15 November 2008 - 01:13

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Oki beror la på vilka begagnade.

Tex så kan väl en hmm pioneer receiver som kosta 6 K förra året jag vinna på en auktion på internet för 2 K
men den är i mellansegmentet.

sonys 2008 kanske är bättre ? osv osv.

men ska kolla faktiskt noga senare ;) tack ! Mvh

Postad 15 November 2008 - 12:31

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Du verkar inte ha det lätt att bestämma dig. ;)

Postad 15 November 2008 - 17:59

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Ja uber svårt !

Pioneer VSX-917V (2007 budget segmentet)

eller Sony str dg520 (2008 och verkar vara ganska bra, dvs mellansegmentet)

Står mer om tekniken och fördelarna med sonys receiver.

pion verkar inte skriva alls nåt om ljud tekniken utan stoltserar med namnet pio för " grym kvalite "

men hur vet jag att den har de? =D

vilken skulle ni ha valt för driva 1 par högtalare Dynavoice magic f6-ex ? och kanske 1 center.

och en aktiv subwoofer begagnad på typ 150-200 watt.

Bra kablar kommer jag köpa. så vilken tror ni? Mvh

Postad 15 November 2008 - 18:07

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

Pioneer VSX-917V (2007 budget segmentet)

eller Sony str dg520 (2008 och verkar vara ganska bra, dvs mellansegmentet)

Vad är detta för logik?? :blush: En Sony för 2000 spänn är inte mellansegment. Pioneeren kostar ju dessutom mer.. Jag har ingen erfarenhet av någon av dessa receivrar men har haft god erfarenhet med Pioneer i helhet. Ett utmärkande drag är att deras produkter nästan alltid har god prisvärdhet. Sony å andra sidan har jag inte haft så bra erfarenhet med. Så vida inte Sonyn har någon funktion som inte Pioneeren har, och som du tvunget vill ha, så köp Pioneeren tycker jag.

Postad 15 November 2008 - 18:14

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
VSX-917V från Pioneer är en prisvärd receiver fullpackad med funktioner.

Receivern är även enkel att ställa in för optimalt ljud. MCACC från Pioneer innebär att man med den medföljande mätmikrofonen som placeras i lyssningsposition snabbt o enkelt justerar utnivåerna efter rummets akustik.

det är typ allt som står om ljud tekniken. detta verkar vara extrem budget receiver trots det är från pio :blush:

Detta står det om sonyn

Fullmatad 5.1-kanals Full HD-receiver med stöd för 1080p! Utrustad med 2 HDMI-ingångar, automatisk högtalarkalibrering, Dolby Digital Prologic II och DTS-dekoder.

5.1 kanalers A/V-mottagare som levererar en Full HD 1080-upplevelse till ditt hemmabiosystem
Kraftfulla HDMI™-anslutningar gör att okomprimerad video i 1080p kan överföras direkt till din HDMI™-kompatibla tv
Hamna mitt i händelsernas centrum med Dolby Digital Prologic II / DTS-dekoder
Optimerad för HD-källor
AM- / FM-mottagare med RDS och 30 förinställda stationer
DCAC – automatiska ljudinställningar med en tryckning för flexibel placering av högtalarna och optimal ljudkvalitet
Utrustad med Sonys DIGITAL MEDIA PORT-anslutning, som släpper den digitala musiken på din dator, mp3-spelare eller Bluetooth®-mobil fri (adapter medföljer ej)
A/V Sync som ger perfekt bild- och ljudsynkronisering med platta TV-apparater
Digital Cinema Sound för en äkta bioupplevelse
2 HDMI™-ingångar

Himla bra verkar kvaliteten hos sony. tänk nu på att detta är inte en pio plasma . detta är en pio receiver och den kanske inte är så bra i tekniken för dem har gjort detta till en vanlig budget receiver.

sony verkar galet bättre . vad tror ni nu då ? vore roligt höra er motivera igen :D

Postad 15 November 2008 - 19:12

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Detta står om Pioneer. :blush:

Pioneers 7-kanals A/V-receiver, VSX-917V, är en mycket bra centralenhet. Med dubbla HDMI- ingångar så kan man ansluta digitala audio- och video-signaler direkt mellan receivern och HDMI-källor. De avancerade MCACC-tekniken ger en precisions-kalibrering av ditt hemmabiosystem med minimal arbetsinsats. Front Stage Surround Advance ger utökad ljud bild från front högtalarna när man har begränsat med utrymme. VSX-917V har även USB-ingång påfronten, Sound Retreiver som lyfter upp komprimerade ljudfiler (MP3 och WMA) till CD-kvalitet. Man kan även använda bi-amping på frontkanalerna. Tunerdel med RDS och snabbval för 30 radiostationer. Fjärrkontrollen har en upplyst LCD-display och kan lära sig andra fjärrkontrollers funktioner.

Postad 15 November 2008 - 20:09

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Ja men sony visar mer avancerad ljud teknik och sound dekodrar osv.

pio säljer modellen me texten " du kan knappa in radio , 30 förvalda program osv osv"

tvekar på om pion är bäst. som märke på tv visst men va tror ni ?

Kan ni rekomendera någon tung receiver som klarar dynavoice magic f6-ex ?

kosta max 6 K så kan ja kolla på blocket eller tradera o fynda just den receivern för 2K kanske.

eller ska ja välja pion eller sonyn?

Mvh

Postad 15 November 2008 - 20:19

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
tex denna?

http://www.blocket.s...284.htm?ca=15_s

=D

Postad 15 November 2008 - 20:21

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Verkar inte finnas något bra på blocket tyvärr.

Postad 15 November 2008 - 20:24

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
öö? den ja nyss länka verkar toppen? :D

http://www.blocket.s...284.htm?ca=15_s

eller

http://www.blocket.s...010.htm?ca=15_s

va tror ni om dem tex ? mvh :blush:

Postad 15 November 2008 - 22:40

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
haha du va för snabb o posta,jo den AX3 är inte fel alls,den kommer du bli nöjd med. :blush:

Postad 15 November 2008 - 23:10

Alexei
  • Alexei
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Har själv Z-5500, måste säga att den anläggningen är mycket prisvärd, inget superljud men funkar bra som datorhögtalare, ett stort plus är subben som funkat utmärkt som fotpall åt mig i flera år. :blush: Allt utom subben tar även rätt lite plats om du jämför med riktiga högtalare.

Redigerat av Alexei, 15 November 2008 - 23:11.

Postad 16 November 2008 - 13:11

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
jo men orka dra kablar i hela rummet för logitech , de drar snarare mer plats än dynavoice högtalare.

mitt rum e stort på bredden men litet från sängen till teven , men dem får lätt plats utan de tar upp alls stor plats.

de blir dynavoice.

frågan är bara vilken receiver.

sony str dg520 eller pios budgetmodell vsx 17 nånting för 2700 kr.

på pion står de INGENTING typ om ljudkvaliteten men på sonys står de as mycket !

hmm svårt val !

Postad 19 November 2008 - 09:08

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Kan ni rekomendera någon tung receiver som klarar dynavoice magic f6-ex ?

Jag fattar ärligt talat inte hysterin att ta en så tung stärk till de högtalarna. De nämnda 917 mfl räcker gott och väl. Om du inte behöver hdmi och inte har planer att uppgradera högtalarna särskilt snart så skulle jag välja en av tre alternativ
1. Väl en enklare stärk för 1-1'5 och spar pengar.
2. Lika som ett men utöka budgeten för högtalarna med motsvarande och köp tex m65 som är "mer högtalare".
3. Lika som 1, men kika på beg högtalare för omkring 2'-3'.

Postad 19 November 2008 - 11:35

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Jag fattar ärligt talat heller inte denna diskutionen :) :blink:

Vad säljarna skriver om dessa förstärkare spelar egentligen igen roll, speciellt inte om det är Siba eller liknande företag som lovordar dom, hehe, för där lovordas allt nämligen.
Kolla om det är några speciella ingågnar som du behöver som kanske inte finns på den ena. Vad gäller ALLT annat om dessa: lyssna i såfall på dom om du nu inte kan bestämma dig, det är ju inga direkta dyrgripar så att gå på enbart ingångarna räcker egentligen.

Vad gäller ljudvägen så angående kraft är det nog ingen större skillnad. Det som skiljer lite är ljudet i sig, men vad jag vet så är både Pioneer och Sony ganska ljusa i ljudet.
Sen om du ska införskaffa en aktiv sub.. spelar det ingen roll om förtärkaren är på 5 eller 100 watt, den ska bara leverera signalen, dvs information som subben sedan spelar upp med hjälp av sin egen, inbyggda förstärkare och hur många watt den sedan är på spelar heller ingen roll för det säger inte ett skvatt..

Postad 19 November 2008 - 13:35

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
okay tack båda två ! ni har rätt :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.