Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bli en finlyssnare

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 November 2008 - 19:47

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
Det finns många som snackar om hur ljudet låter,
och själv vickar jag med huvudet och hör inte skillnad på någon sorts musik.

Hur blir jag en "finlyssnare"?
hur blev ni dom där lyssnarna med dom perfekta öronen som hör skillnad på allt och inget alls?
(flummigt skrivit)
på något sätt är jag avensjuk på er

EDIT:
Vi kan binda om frågan så frågor jag om på nytt:
Om jag köper mig bättre saker(inriktning hörlurar, AKG K-601)
Kommer jag höra skillnad som kommer göra mig till än bättre lyssnare?
eller är jag tvungen att "ändra" mina öron också?
för det finns väl ingen vits att sitta på dyra grejer om man ändå inte kan höra skillnaden?
det är ju inge roligt att sitta på "billiga" saker om man har öron till "finare" saker?

JAG VILL BARA HA VÄGLEDNING INTE NÅGON NED TRYCKNING OM HUR EN 14ÅRINGS RUM SER UT.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 11 November 2008 - 19:42.

Postad 09 November 2008 - 23:42

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Ja du, köp en dyr fin anläggning så hör du stor skillnad på dåligt inspelad musik och bra inspelad musik. Jag lyssnade idag på lite hellacopters, bra musik lite sämre inspelning, satte på lite est därefter, bra musik, mycket bra inspelning!

Vägen till finlyssnaren är helt enkelt en bra anläggning!

Postad 10 November 2008 - 02:53

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Det var ett sätt att se på detta.
Att en dyr anläggning är bra och fin vilket resulterar i finlyssning.
Observera att det inte är något påhopp mot lejontim. :D
Nåväl, har absolut inga guldöron själv.
Dock betyder finlyssning för mig att jag är mer koncentrerad
och framförallt har lust/vilja/känslan för att verkligen lyssna på musik.
Upprätt sittande och inget annat som stör koncentrationen än det
som kommer ur högtalarna.
Slölyssning som det som oftast blir sker liggandes på soffan med någon
ljud/bild blaska som förströelse.
Båda sakerna sker med samma ljudförmedlare som inte är speciellt kostbar.
(Se galleri om det nu skulle vara intressant).
Personligen så tror jag att det blir vad man själv gör det hela till
och det inte behöver vara en allt för kostsam historia
för att få en ljuv (fin) musikstund.

Postad 10 November 2008 - 03:30

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jadu Lakritstomte ..

Ögnade igenom ditt galleri och kunde inte finna annat än kablar, klockor, fjärrkontroller och annat
smått och gott ...

Vad har du för anläggning att lyssna till idag ?

Vi kan väl börja där ..

Vilken musik lyssnar du mest till ? ( gillar du bäst )

Maveric

Postad 10 November 2008 - 08:14

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Som nämts tidigare så tycker jag att den stora skillnaden mellan en "vanlig" lyssnare och en finlyssnare är förmågan att BARA lyssna på musiken. Det enda sättet att verkligen uppleva musiken som den ska vara för mig är att sitta ner och lyssna på den utan att göra något annat eller ha något som stör i bakgrunden. Man ska heller inte störa någon annan då det skapar en oro som tar bort fokus från musiken, dvs man ska helst vara själv hemma.
Jag har lagt märke till att många som säger att dom lyssnar mycket på musik egentligen inte alls lyssnar på musik (enligt min definition) utan har på musik medans dom gör något annat. Det är inget fel i att ha på musik i bakgrunden men det är inte kvalitativ lyssning, man hör musiken men man lyssnar inte. Själv väljer jag att ALDRIG spela mina riktigt bra skivor om jag inte vet att jag kan lyssna kvalitativt på dom. Viss musik är till och med så bra att jag inte kan ha på den i bakgrunden utan måste gå och sätta mig och lyssna om jag sätter på den.

Ett till argument för den kvalitativa lyssningen är att det oftast brukar ta mellan 3 och 5 minuter för mig att "komma in i" lyssningen. Innan dess så låter min stereo som vilken anläggning som helst men efter dom där 3-5 minuterna så öppnar scenen upp sig och ljudbilden blir enorm och man uppfattar varje nyans och den riktiga njutningen börjar. Något som lyfter musikupplevelsen ännu ett steg är att stänga av alla andra sinnesintryck, dvs släck ner överallt så det blir så mörkt som möjligt och sitt bara stilla (och bekvämt) när du lyssnar.
Hemligheten är att verkligen ta sig tid till lyssning.

Redigerat av snowspace, 10 November 2008 - 08:15.

Postad 10 November 2008 - 10:01

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Fråga nummer ett: Vad gillar du för musik? Och då menar jag musik som du verkligen tycker om.
Fråga nummer två: Spelar du något instrument?

Postad 10 November 2008 - 12:07

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Håller med dom som skriver att anläggningen gör skillnad och lika så att man tar sig tid och ro att sitta ner utan störande element och bara lyssna.
Ju bättre grejor jag köpt ju mer sitter jag nuförtiden och lyssnar mer ingående på musik.
Det blir nog automatiskt roligare att lyssna ju bättre grejor man har, detaljer, djup och dynamik bidrar mkt till känslan.

Postad 10 November 2008 - 13:55

OLa Ljudwall
  • OLa Ljudwall
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Ett till argument för den kvalitativa lyssningen är att det oftast brukar ta mellan 3 och 5 minuter för mig att "komma in i" lyssningen. Innan dess så låter min stereo som vilken anläggning som helst men efter dom där 3-5 minuterna så öppnar scenen upp sig och ljudbilden blir enorm och man uppfattar varje nyans och den riktiga njutningen börjar. Något som lyfter musikupplevelsen ännu ett steg är att stänga av alla andra sinnesintryck, dvs släck ner överallt så det blir så mörkt som möjligt och sitt bara stilla (och bekvämt) när du lyssnar.
Hemligheten är att verkligen ta sig tid till lyssning.

Håller med i mycket av detta. Kan man lära sig att koncentrera sig intensivt de första minuterna, så har man vunnit mycket. Man kan sedan träna sig på att sträcka ut tidslängden.Efter ett tag inser man att det går att lyssna igenom en hel konsert/cd (el vad det är frågan om), om den inledande koncentrationen har fått musiken/temat att "sätta sig".

Yttre stimuli (annat ljud och ljus) bör vara starkt begränsat. Det går dock att få en ganska hyfsad upplevelse av att ha musiken som bakgrund vid läsning om musiken är helt instrumental (exemplevis klassisk, jazz). Men då bör man också enbart koncentrarea sig på tonerna de första minterna, och helst bördå musiken vara något som man innan har hört.

Postad 10 November 2008 - 14:05

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Det tog mig nog 1år minst från när jag köpte min första lite finare anläggning innan jag började lägga märke till skillnader på olika skivor osv. Varför? Jag vet faktiskt inte, jag var nog inte så intresserad av ljudet i början utan mest av musiken. Då hade jag också på musiken i bakgrunden mer och satt inte i sweetspot och lyssnade som jag gör idag. Gillar att lyssna in mig på en skiva sittandes i sweetspot, när jag sedan "kan" den så kan jag ha på den när som helst men ibland blir jag så sugen så att jag måste sätta mig i soffan och skruva upp volymen ändå :D .

Att bli en finlyssnare? Du kanske redan är en lakritstomte? Bara man är nöjd så tycker jag inte det spelar någon roll hur man lyssnar på sin anläggning.

/Genis

Postad 10 November 2008 - 14:48

clarity
  • clarity
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Det fundamentala för att kunna utveckla det du benämner som finlyssning är väl en anläggning som tillåter sådant. Vilka komponenter en sådan anläggning innehåller anser jag inte vara relevant, det är ju högst subjektivt.

Rent konkreta tips som jag kan ge:

- Sätt dig i sweetspot och inte utanför. Underlättar för att kunna urskilja det såkallade stereoperspektivet.
- På förhand veta vad du skall lyssna efter (ett bra exempel från mina egna erfarenheter är bjällerklangen i Queens låt Bohemian Rhapsody, där jag i min tidigare anläggning knappt kunde urskilja dessa klockor - vilket jag nu kan).
- Var beredd att engagera dig i ditt lyssnade, sitt inte passiv och "slölyssna".

Slutligen kan jag bara säga att du inte behöver vara avundsjuk. Att utveckla den här typen av förmåga är inte ekonomiskt försvarbart - skulle jag kunna bli tillfredsställd av en 399:- klockradio från SIBA skulle jag gladeligen köpa en sådan. Detta är utan tvekan den dyraste hobbyn jag kan tänka på. I samma anda tror jag att vi utvecklar "finlyssnarförmågan" allt eftersom vi lyssnar mer och mer och på olika anläggningar.

Återigen, jag tycker att det är högst subjektivt vad som kan benämnas som finlyssning. Själv är jag mycket nöjd med min budgetanläggning men tycker mig ändå kunna urskilja detaljer.

Mvh

Redigerat av clarity, 10 November 2008 - 14:49.

Postad 10 November 2008 - 20:32

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0
ja har lyssnat och lyssnat i massor och lyssnat på olika grejer oxå , framför allt testat hur det låter hemma där jag lyssnar hela tiden både när bio eller musik spelas så har jag blivigt mycket mer kräsnare och nogrann med vad jag köper, samt att jag ett ljudideal som jag vill ha och strävar efter detta hela tiden när jag uppgraderar somman gör konstant då man vill hela tiden förbättra sitt ljud och tekniken bakom det man använder...framför allt är jag otroligt nogrann med vad för källa jag använder idag men även kring utrustningen är väldigt viktig för mej..

som en del säger så syns det knappast vad det du har idag..alltså det galleri säger inte något..tyvärr..

Jag har idag hi-end kablar...och annat som kostar en hel del..men som sagt så levererar det med råge och därmed så når jag dit jag vill , och tyvärr så är inte enkla och dom billiga grejerna inte så bra som man kan tro alltid..sedan så beror det oxå på vad man har för strävan med sitt lyssnande...jag vill höra alla detaljerna , skärpan, klarheten i ljudet ,dynamiken, basen, mellanregistret, diskanten, kontrollen i ljudet och samhörigheten i det stora hela , dvs hela anläggningen i sin helhet, jag vill känna intrumentens närhet i kroppen och i öronen, som att man stod på scenen när man spelade, elelr spelade instrumentet själv, bara den sjänslan gör helheten enorm för mig iaf..

lite ideer och tankar hur jag gör och tånker,känner i mitt lyssnade..och med tiden så hör man mer och mer i helheten ..man lär sig hur det låter hemma..och varända ändring märks direkt..man blir helt enklet känsligare för ändingar i ljudet när man byter utrustning ..en kabel kan räcka t.o.m jag bytter ut min säkringar i maskinerna, varför? jo för det gör att maskinen presterar bättre och därmed blir oxå resultatet bättre..
Är detta alltså den enda lösningen..?? nej men därför ska man testa grejerna och anlysera hur det fungerar hemma...man ska vara självkritisk, och våga konstaera att detta blev inte bra..så då får det bli något som gör det bättre..den där strävan finns där hela tiden..sedan som sagt så lyssnar och ser jag massor film och musik och detta är en bra väg att lära sig en del , tro inte att du kommer förstå helheten efter 1-2 år...jag har hållit på i 20 år och jag byter grejer än idag..så fullläsrd blir man aldrig, och man blir aldrig 100% helt nöjd under flera år..för man ser att den saken kanske man skulle byta och se vad som händer..och så märkan man att jisses det blev ju mycket bättre och så har man tagit steget mot mer nogrann lösning på hur man vill att det ska låta...du komemr dit tids nog ..och då komemr du att bli förundrard hur mycket har ändrat sig..

//CG-47

Redigerat av Unregistered1113, 10 November 2008 - 20:35.

Postad 11 November 2008 - 19:31

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Jadu Lakritstomte ..

Ögnade igenom ditt galleri och kunde inte finna annat än kablar, klockor, fjärrkontroller och annat
smått och gott ...

Vi kan väl börja där ..

Maveric

Själv så ögnade jag igenom ditt galleri och hittade inget alls,

Nja ett par "bra" hörlurar ifrån datorn,duger åt mig änsålänge

till största delen Nationalmusik(Ultima Thule osv.)
Sen Opera(dock bara Pavarotti)
Möjligtvis lite rock så som ACDC och Metallica.

som en del säger så syns det knappast vad det du har idag..alltså det galleri säger inte något..tyvärr..

Det är väldigt svårt att ha en budget på 15tusen om året att ha både råd med kläder och massor av elektronik, mina 500kronors hörlurar fungerar perfekt för mig att lyssna på musik med, är det priset och masstalet som avgör som säger "hur man är"/galleriet är?
Spoiler

Kommer jag höra skillnad som kommer göra mig till än bättre lyssnare
för det finns väl ingen vits att sitta på dyra grejer om man ändå inte kan höra skillnaden?
det är ju inge roligt att sitta på "billiga" saker om man har öron till "finare" saker?

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 11 November 2008 - 19:41.

Postad 11 November 2008 - 19:48

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Själv så ögnade jag igenom ditt galleri och hittade inget alls,

Men så har jag inte ställt någon fråga i heller som kräver att man måste gå in i mitt
galleri för att se vad jag har idag .. ;)

Det är väldigt svårt att ha en budget på 15tusen om året att ha både råd med kläder och massor av elektronik, mina 500kronors hörlurar fungerar perfekt för mig att lyssna på musik med,

Du har redan fått jättebra svar av de andra så mitt svar skulle bara vara en upprepning.
Å andra sidan har jag inga hörlurar, så jag kan inte ge dig tips på det heller.

Maveric

Postad 11 November 2008 - 20:25

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

Kommer jag höra skillnad som kommer göra mig till än bättre lyssnare

Du missförstår...det handlar inte bara om priset utan kvalliten och då BLIR det dyrare iom att grejern har en bättre kvallitet...sedan så har ju vissa grejer en förmåga att bli popis..men i längden så säger det inte något hur kvalliten är, så igen så är det till synes du och dina öron som bestämmer vad du sätter din gräns, men om du testar ett par lurar som är bättre och så visar det sig att det är dyrare ..då kanske du förstår varför vi säger att när man har gått upp i prisklasser så finns det en bra anledning till det..och det är ljudkvallitet, och kvallitet på grejerna, men kan du finna något som är billigare och du är nöjd, ja då ska du vara lycklig för detta, jag är inte ute efter att ändra dina öron för du har din gräns både vad gäller plånbok och krav på grejer, du ställde en fråga och jag gav min bild av hur jag har nått dit jag är idag, och hur jag går vidare i mitt ständiga sökande och strävan att förbättra..

//CG-47

Postad 11 November 2008 - 22:03

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
lyssnar du bara i hörlurar så missar du väldigt många av de effekter som gör att en scen "öppnas upp" framför en när man lyssnar som, enligt mig, är en av dom största skillnaderna mellan bra och dålig lyssning. I hörlurar hör man inte musiken på samma sätt som i stereohögtalare.
Dels kommer inte ljudet framifrån utan "in i ihuvudet", men den viktigaste förlusten är att man inte med vänsterörat hör det som kommer från höger högtalare (lur i detta fallet) och med högerörat inte hör det från vänster högtalare. Detta förstör hela stereoperspektivet och rymden i inspelningar enligt mig. Dock kan hörlurslyssning fortfarande vara väldigt trevligt men som sagt inte alls på samma sätt som "riktig" lyssning via högtalare.

Redigerat av snowspace, 11 November 2008 - 22:05.

Postad 12 November 2008 - 18:25

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
Jag tackar för svar.

En till fråga, hur lång tid det för er att bli en finlyssnare? lägger ni ner mycket tid på att lyssna.

Postad 12 November 2008 - 19:38

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Jag tackar för svar.

En till fråga, hur lång tid det för er att bli en finlyssnare? lägger ni ner mycket tid på att lyssna.

Förstår inte riktigt vad du menar. Gillar man musik så faller det sig nog ganska naturligt det där med lyssnandet. För mig skall inte musiklyssnandet vara ansträngande utan avkopplande.

Postad 12 November 2008 - 20:15

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Jag tycker att musiklyssning i högsta grad är en färdighet. Man måste komma in djupare och djupare och förstå mer och mer, för att göra det mer och mer intressant.

Själv är jag klassiskt musiker och jag träffar ofta folk som säger sig inte gilla klassisk musik. Problemet är bara att klassisk musik är vanligtvis inget man sätter på och gillar eller inte gillar efter en genomspelning. Det är helt enkelt en färdighet. Och själv tror jag att om man blir bättre på något och lyssnar med mer kvalité så blir behållningen så mycket större.

En sak, som jag har för mig nämndes tidigare i tråden, är att kolla lite bakgrund till det man lyssnar på. Man vet hur och varför musiken kom till. inom den klassiska musiken tycker jag att taket har höjts mycket bara man har insett i vilken form styckena är skriva. Att bara kunna binda upp tanken på en sonatform, tycker jag ger jättemycket i lyssningen. Det bildar liksom en ram runt allt. Vidare är ju tonsättarens tid och hur det såg ut runt honom jätteviktigt för att förstå så mycket som möjligt.

Postad 12 November 2008 - 20:36

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

Jag tycker att musiklyssning i högsta grad är en färdighet. Man måste komma in djupare och djupare och förstå mer och mer, för att göra det mer och mer intressant.

Nja..det du menar är att man förbättrar sin lyssnings förmåga iom att man lyssnar mycket och ofta, men samtidigt så är detta med färdighet och tyckande i musik en ganska subjetiv sak, om man gillar en viss typ av musik så lyssnar man ju ofta på detta och därmed lär sig hur den musiken låter, i detaljer och ljudmässigt, vad som är bra många ggr är ju att man spelar själv..då får man en liten annan bild av vad som spelas och hur det spelas på just det intrumentet samt ett liten annan form av lyssning som utvecklar sig ...men så stor färdighet håller jag inte med om att man behöver..även om jag spelar på instrument så handlar det om att ha en känsla och gilla det man lyssnar och spelar..

//CG-47

Postad 12 November 2008 - 21:41

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja påstå att viss musik kräver viss färdighet eller i alla fall ett visst tålamod för att man ska uppskatta den ordentligt medan annan musik funkar direkt. Dock brukar den musik som kräver tålamod i slutändan vara den man verkligen älskar.

Postad 13 November 2008 - 08:22

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0

Nja..det du menar är att man förbättrar sin lyssnings förmåga iom att man lyssnar mycket och ofta, men samtidigt så är detta med färdighet och tyckande i musik en ganska subjetiv sak, om man gillar en viss typ av musik så lyssnar man ju ofta på detta och därmed lär sig hur den musiken låter, i detaljer och ljudmässigt, vad som är bra många ggr är ju att man spelar själv..då får man en liten annan bild av vad som spelas och hur det spelas på just det intrumentet samt ett liten annan form av lyssning som utvecklar sig ...men så stor färdighet håller jag inte med om att man behöver..även om jag spelar på instrument så handlar det om att ha en känsla och gilla det man lyssnar och spelar..

//CG-47

Jo, visst är det subjektivt - i högsta grad! Men precis som du skriver är en del av hemligheten att man lär sig vad man ska lyssna efter och hur man lyssnar. Jag tror till exempel att de flesta som inte är insatta i klassisk musik skulle ha väldigt svårt för att ta till sig mer komplicerad modern klassisk musik. Inte för att de inte skulle uppskatta det, utan för att de helt enkelt inte vet hur de ska lyssna.Det samma gäller mycket musik.

Nu menar jag ju inte att man behöver spela ett intrument för att lära sig lyssna, eller bli en bra lyssnare. Tvärt om kan jag ibland uppleva mig som "yrkesskadad" av det. Jag hör pyttedetajer, som små drillar och så i pianomusik, ibland på bekostad av helheten. Lite trisst...
Men att det är en konst att lyssna vidhåller jag och att det är något man lär sig att bli bra på av erfarenhet och att alla inte är mogna för all musik än. Vidare tror jag på kunskap för att komma djupare in i musiken och förstå den allt bättre.

EDIT.
Jag måste ju lägga till det också att självklart underlättar det mycket om man älskar det! Då får man ju större driv med att sätta sig in i något och man kanske öppnar sig mer. Ibland har jag faktiskt gjort motsatsen. Jag lyssnar in mig på något jag inte alls gillar, men jag vet att det är bra. Då kommer uppskattningen när jag har jobbat på det ett tag. Men man måste ju tro på det från början.
Men att vara öppen, som jag förstår att du är inne på också, är ju också en förutsättning. Både i bemärkelsen att man har en vilja att ta till sig och att lyssna ända in i hjärtat - låta sig svepas med. Skyggar man tillbaka är det ju klippt. Då kommer man ju aldrig att gilla det. Så vilja och nyfikenhet kanske är några ledord.

Vidare tror jag också att man är känslomässigt mogen. Man måste liksom ha känslor som musiken kan referera till. En pianolärare som jag hade en gång pratade mycket om att man måste odla sitt känsloliv. Läsa böcker, kolla på konst, vara ute i naturen mm, för att just, om jag fattade honom rätt - just få många känslor att kunna referera till och ha dom nära till hands.

Redigerat av Alban, 13 November 2008 - 11:34.

Postad 13 November 2008 - 08:35

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Jag håller med Alban i mycket av det han skriver. Bachs musik är en musik som växte otroligt för mig då jag satte mig in i hur den faktist är skriven. T.ex. det magnifika (och kända) verket Toccata och fuga i D-moll (är nästan helt säker på tonarten :unsure: ) växer ännu mer om man läser detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fuga
och
http://en.wikipedia.org/wiki/Toccata

Postad 14 November 2008 - 23:28

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0
Ja bach är en makalös komposer och en fantastisk musiker(eller vad det) men det finns det även idag i massor..och det är ändå så att man lyssnar med örat , sedan att kunskap om varför en låt kom till gör att man förstår anledningen till det är bra sätt att förstå musiken bättre, en av orsaker till te.x skrivandet, men jag kan förstå smärtan, känslan, kraften bakom en intrumetal gitarr slinga oxå..och då Måste man lyssna ordentligt ..och hur duktig du än är så måste man sätta sig in i det från början och finns det inte långa storys om den låten så får man ta till sig av vad man hör..vilket gör alla lika motagliga för vad som kommer, alltså det kräver inga jättekunskaper i musik..så den enkla lyssningen är det som man använder, det ni beskriver att sätta sig in i detaljerna varför en låt kommer till är det en liten procent som ägnar sin tid åt..så igen så säger jag att detta inte stämmer helt och hållet som alban och snowspace är inne på...och igen så är det så att en typ av musik som man ständigt lyssnar på, så lär man sig hur det spelas..man hör mer detaljer iom att man vet vad man kan förvänta sig av den musikern/artisten ...det kräver ingen jättekunskap utan ett stort intresse och mycket musiklyssning..

Sedan så..är det ju så att lyssnar man väldigt mycket på musik hela tiden så är det ju så att man vet vad som låter så ger det en viss kunskap, absolut.. men detta vill jag mena är ingen avancerad kunskap

som musiker själv vill jag att musiken ska tala och inte orsakerna till varför jag har gjort en viss låt..det är intrumentet som ska exponeras inte jag som person..utan jag är en liten del i den stora helheten ..och den får man genom att bara lyssna.

Detta är vad jag tycker...iaf ;)

//CG-47

Redigerat av Unregistered1113, 14 November 2008 - 23:30.

Postad 15 November 2008 - 14:56

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0

Ja bach är en makalös komposer och en fantastisk musiker(eller vad det) men det finns det även idag i massor..och det är ändå så att man lyssnar med örat , sedan att kunskap om varför en låt kom till gör att man förstår anledningen till det är bra sätt att förstå musiken bättre, en av orsaker till te.x skrivandet, men jag kan förstå smärtan, känslan, kraften bakom en intrumetal gitarr slinga oxå..och då Måste man lyssna ordentligt ..och hur duktig du än är så måste man sätta sig in i det från början och finns det inte långa storys om den låten så får man ta till sig av vad man hör..vilket gör alla lika motagliga för vad som kommer, alltså det kräver inga jättekunskaper i musik..så den enkla lyssningen är det som man använder, det ni beskriver att sätta sig in i detaljerna varför en låt kommer till är det en liten procent som ägnar sin tid åt..så igen så säger jag att detta inte stämmer helt och hållet som alban och snowspace är inne på...och igen så är det så att en typ av musik som man ständigt lyssnar på, så lär man sig hur det spelas..man hör mer detaljer iom att man vet vad man kan förvänta sig av den musikern/artisten ...det kräver ingen jättekunskap utan ett stort intresse och mycket musiklyssning..

Sedan så..är det ju så att lyssnar man väldigt mycket på musik hela tiden så är det ju så att man vet vad som låter så ger det en viss kunskap, absolut.. men detta vill jag mena är ingen avancerad kunskap

som musiker själv vill jag att musiken ska tala och inte orsakerna till varför jag har gjort en viss låt..det är intrumentet som ska exponeras inte jag som person..utan jag är en liten del i den stora helheten ..och den får man genom att bara lyssna.

Detta är vad jag tycker...iaf :blush:

//CG-47

Det var snyggt formulerat! :D
Jo, jag tror att vi är rätt eniga. Jag håller med om att det mest från musiklyssning inte är så avancerad kunskap, utan att det är en rätt diffus kunskap som dessutom många lägger upp olika. Det gäller väl att sätta sig in det så man hittar sin väg helt enkelt, men den öppnar ju sig mer och mer, ju längre man kommer. Sen finns det musik som är mer eller mindre beroende på läst eller intellektuell kunskap, som tex. nyare modern musik. Sen tror jag det alltid kan ge mycket extra, men det är vanligtvis inte det viktiga.

Snyggt som du skriver på slutet! Precis! Musiken ska tala för sig själv och det är det som är det viktiga.
Men jag tror (tyvärr många gånger) att vi går längre och längre ifrån det. Jag inbillar mig att vi hela tiden vill sätta in saker i sammanhang. Jag tror väldigt många lyssnar på en Madonna låt, just för att det är Madonna och den hon är. Hade det låtit likadant, fast det varit någon annan hade det inte alls varit lika intressant. Och det är väl egentligen samma sak med en musikvideo - varje "låt" eller "video" blir ett koncept (vet inte om det är rätt ord) snarare än en låt. Låten blir en del av en större enhet. Så tyvärr tror jag att musiken i sig tappar mark, vilket jag tycker är synd.

Men det låter som vi är rätt överens :)

Postad 15 November 2008 - 18:40

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Alltså finlyssning, definiera, men jag tycker att förustättningar för att sitta och riktigt finlyssna är:
* Att sitta i Sweetspot.
* Lyssna på bra material, där hör inte Ultima Thule och deras kassa "garageinspelningar" hemma.
* Kompensera för rum och högtalare, alternativt ha högtalare och rumsakustik som resultetrar i en "neutral klang", för mig är det spikrak vågrät frekvensgång (är man inte rik kan man gött använda t.ex. Foobar2000/Winamp med nevis 250bands EQ för närma sig detta mål, men det kräver en mic med, rätt injusterat kommer du bl.a. upptäcka hur högt det går att spela utan att det låter dåligt (distar), förutsatt att inte högtalare och förstärkare överbelastas med t.ex. för hög preamp.
* Ha tid att lyssna, man kan inte njuta i stress.
* Lyssna på en volym som är behaglig, alltså inte för hög och ansträngande.
* Högtalare uppställda enligt rätt förhållanden, dvs. rätt avstånd till dem och rätt vinkel mellan dem (rätt avstånd)

Sen när du konstant hittar brister i din egen och andras anläggningar, så börjar det bli dyrt och då kan jag bara säga; grattis, du är nära att vara Audiofil med alla dess fördelar och tusentals nackdelar.

Mina "perfekta öron" är inte fullt utvecklade, men sedan ett tag tillbaka när jag haft prylar för att kunna mäta upp mitt hur mitt bilhögtalare och bil samt rum och högtalare samspelar och kunnat kompensera för de största "felen" i frekvensgången (toppar och dalar) så har de tagit ett kliv upp.
Sen skiter jag i vad "riktiga audiofiler" säger, en EQ kommer alltid att följa mig, tills jag har råd att pyssla med rumsakustik osv. men säkerligen kommer även en EQ att följa med mig då.

Slutord; när du sitter tillbaka lutad och inte längre lyssnar på dina komponenter, utan på musiken, då är du en riktigt finlyssnare :blush:

Redigerat av Professor_Kalkyl, 15 November 2008 - 21:53.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.