Tjenare,
Har haft projektor i ett drygt år nu och tänkte försöka komma med lite tips. Är ingen expert på någor sätt, men har väl lyckats snappa upp ett och annat på året som gått...
Vilken projektor du ska välja (oavsett fullhd eller inte...) är lite beroende på rummets beskaffenhet samt storlek på duken. Det som också spelar in är vid vilken tid på dygnet du mest kommer använda projektorn. Ska du ha en duk som är större än 100" och/eller använda projjen mycket även dagtid så måste du ha en modell som är tillräckligt ljusstark. Vet inte exakt hur stark den måste vara, men jag vet att min Sanyo Z5 som är specad till 1200 Al ofta rekommenderas när man har bra möjligheter till mörkläggning och/eller har en duk som är mindre än 100". Ska du alltså kolla mycket dagtid eller med "vardagsrumsbelysning", satsa på en proj med tillräckligt ljusstyrka. Förslag på 720p modeller är Epson TW700 och Panasonic PT-AX200. Ska du kolla mest när det är mörkt kan du även välja bland projektorer med lite lägre ljustryck.
Vad gäller duk så rekommenderar jag helt klart en rullduk eftersom du ska ha den i vardagsrummet. Personligen skulle jag inte vilja ha en ramspänd duk i ett vardgsrum, även om jag personligen tycker det är att föredra,men det är ju en smaksak antar jag. Själv har jag ett dedikerat rum för hemmabion och jag har en DIY duk av MDF på ca 95" vilket funkar bra för oss. Kolla mitt galleri för bilder. Fördelen med en ramspänd duk (eller en hemmagjord i MDF) är att den är helt slät och man behöver inte oroa sig för vågor i duken vilket kan vara ett irritationsmoment.
Vad gäller placeringen så spelar val av teknik in en hel del. LCD-projektorer är generellt sett mycket lättare att installera pga lensshift och bra zoomomfång. Detta innebär i praktiken att man har betydligt större valmöjligheter när det gäller val av placering. Bildkaraktären skiljer också mellan LCD och DLP, men det går jag inte in på här. Själv valde jag LCD mycket beroende på att det gjorde själva installationen/placeringen när man väl var hemnma så mycket enklare och det uppskattade jag som nybörjare.
När det gäller FullHD eller inte så är jag av den åsikten att man som nybörjare med största sannolikhet blir skitnöjd med "bara" HD-ready , dvs 720p. I ditt fall kanske det dessutom är overkill med mer än 720p eftersom du, vad jag förstår, kommer köra DVD. Å andra sidan skulle jag rekommendera dig att köpa en Blurayspelare eftersom det är ett jäkla lyft jämfört med DVD när man kommer upp i de bildstorlekar som en proj kan erbjuda. Personligen är jag än så länge nöjd med en 720p proj, men visst har jag börjat snegla mot FullHD för att få ut så mycket som möjligt ur min PS3. Har du inga planer på att uppgradera till HD infom närmsta framtiden så tycker jag du ska köpa en 720p proj, ska du däremot kolla mycket HD snart så blir valet genast svårare...
Hoppas att jag varit till någon hjälp! Lycka till!
//P