Substeg utan fast basförstärkning o subsonic
Postad 12 November 2008 - 09:06
Postad 12 November 2008 - 11:45
Lyssnar du på musik behövs knappst subsonic, och när du ser film är kanske de ohörbara ljuden väl så intressanta, då de känns i kroppen - förutsatt att subben i övrigt går så lågt. (Ingen idé att förstärka ljud under 20 Hz ifall subben inte spelar under 25 Hz.)
Postad 12 November 2008 - 17:09
Vilket slutsteg har du tittat på? Vilken effekt pratar vi om? Ska det vara både musik och hembio eller bara musik (du talar ju om "hifi")?
Lyssnar du på musik behövs knappst subsonic, och när du ser film är kanske de ohörbara ljuden väl så intressanta, då de känns i kroppen - förutsatt att subben i övrigt går så lågt. (Ingen idé att förstärka ljud under 20 Hz ifall subben inte spelar under 25 Hz.)
Hej!
Det är detta steg: SIMEX SH- 250
250 W RMS 4 Ohm
150 W RMS 8 Ohm
Och elementet ett 12 tums Peerless 831573.
Lådvolym 65 liter bassreflex och avstämd vid 35 Hz.
och jo mest tänkt för musiklyssning...
Postad 12 November 2008 - 19:23
I musik är det inte mycket ljud under 20 Hz.
Samtidigt är 150/250W inte extremt mycket för en 12" bas. Min Earthquake Supernova 12" toppar 1200W, 600W kontinuerlig effekt. Fast det klart - den står ju inte på maxvolym direkt...
Men till musik räcker det säkert.
Postad 13 November 2008 - 10:35
OK, Tack för svaret... Var annars mest oroad för om den där basförtärkningen saknas och ifall det märks men bästa sättet att ta reda å det är ju att testaJag kan inte tänka mig att det spelar någon roll att du inte har något subsonic filter. Jag har provat rätt mycket med filtret på/av och inte märkt nån större skillnad (=ingen skillnad alls...)
I musik är det inte mycket ljud under 20 Hz.
Samtidigt är 150/250W inte extremt mycket för en 12" bas. Min Earthquake Supernova 12" toppar 1200W, 600W kontinuerlig effekt. Fast det klart - den står ju inte på maxvolym direkt...
Men till musik räcker det säkert.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?