Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Löda HDMI

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 November 2008 - 09:09

Picanto207
  • Picanto207
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hejsan!

Undrar om det finns någon här i forumet som kan förklara eller kanske har en färdig guide till hur man löder HDMI kabel. Jag har ett 16mm pv rör från golv upp till tak vid projektorn och vill dra en HDMI eller Komponent kabel därigenom, huvudet på kablarna går ju inte igenom...

Vad jag läst så brukar folk föredra den digitala HDMI lösningen framför Komponent. Men är det någon som kan visa hur man löder komponent så är det bra också :) ELFA säljer vad jag förstod både kabel och kontaktdon, men även här om någon kan rekommendera nåt annat märke så är jag öppen för förslag.

Min andra utväg är att dra kablarna på utsidan av väggen men detta känns så dumt när möjligheten att gömma kablarna väl är såpass bra.

Hoppas någon är kabelexpert här inne ;)

Postad 13 November 2008 - 10:39

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Skall du bara ha bild så är det "nog" ingen egentlig skillnad mellan komponent å HDMi. Komponent kan leverera samma upplösning som HDMi.

https://www.minhembi...p;#entry1973091

HDMi har ju fördelen att kunna transportera ljud oxå.

Komponentkablen kan du ju enkelt dela upp i de tre individuella sladdarna, grön, röd å blå å dra dem igenom var för sig.

Postad 13 November 2008 - 14:04

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Skillnaden är analog signal kontra digital. HDMI kan även föra över ljud till ev. TV/Reciver...

Jag väljer HDMI/DVI över analog komponent alla gånger. Speciellt med en digital källa och digital bildvisningsutrustning ("plattTV, DLP projektor etc. etc) Så man slipper kaskadkoppla ett onödigt D/A-A/D steg... Signalen har redan passerat tillräckligt många sådna...

Pinout på en HDMI kabel

Redigerat av GrodanB, 13 November 2008 - 14:19.

Postad 13 November 2008 - 18:04

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Löder dem verkligen hdmi kontakter eller pressas kablarna fast?

Postad 14 November 2008 - 07:40

Picanto207
  • Picanto207
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jag kan ju försöka förklara min uppsättning, lutar nog åt komponent nu till en början då jag som okunnig köpte helt fel förstärkare förra mellandagsrean, kommer nog uppgraderas en hel del då jag har märkt att rummet som jag har för biorum sväljer ljudet till stor del, budget för detta kanske runt en 10-12 tusen... Några förslag kanske?

Jag köpte typ den här, den saknar iaf HDMI delen men har 2 komponent in och 1 ut.
https://www.prisjakt...kt.php?p=361922

Sen har jag ett surround av
https://www.prisjakt...kt.php?p=156273

https://www.prisjakt...kt.php?p=169510

En Sanyo Z2000 projektor som är uppsatt i taket.
En PS3a som kommer funka som bluerayspelare också.
Eventuellt koppla in digitaltvn också, får se hur jag gör där.

Så som jag ser det har jag bara PS3 som ska kopplas till projektor och den har väl bara HDMI ut? Eller har den komponent också?

Några synpunkter nu på hur ni hade gått till väga med lödningar och så vidare? Komponent består bara av RCA kontakter va? Så då kan man egentligen köpa 3 st singelsladdar och bara koppla in eller?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få på hur man gör för att just löda om komponent isf :)

Postad 14 November 2008 - 10:33

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Bara HDMi.

Köp en sådan här

http://www.expansys.se/p.aspx?i=159799

Sen använder du inte ljudkablarna på denna utan kör separat med optisk till förstärkaren.

Postad 14 November 2008 - 11:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Löder dem verkligen hdmi kontakter eller pressas kablarna fast?

har för mig jag sett Supra, dom löder sinna anslutningar :)

Postad 15 November 2008 - 11:08

on_the_edge
  • on_the_edge
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Lånar denna tråd för att fråga er kunniga; kan man byta HDMI-kontaktdon på DVD-spelare? Har en SACD/DVD Philips DVP 9000S där HDMI-kontakten inte fungerar och ser sliten ut. Synd att kassera...

såg att ELFA hade HDMI-kontakter? Om det går; är det en svår operation?

tacksam för era utlåtanden!

Postad 15 November 2008 - 19:42

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

har för mig jag sett Supra, dom löder sinna anslutningar :blush:

Ok. Ja det kanske är smidigast trots allt. En hdmi-kontakt är ju rätt liten och skulle kanske bli rätt stor om dem pressades.

Postad 15 November 2008 - 23:58

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0

...såg att ELFA hade HDMI-kontakter? Om det går; är det en svår operation?..

Allting är ju relativt. Är man inte så van att löda så kan det kanske vara bökigt, men absolut inte omöjligt. Man får se till att ha en smal lödspets dock eftersom det är ganska trångt i kontakten. Det svåra kan vara att få bort den gamla (antar att den är ytmonterad?). Man får se till att få bort allt lödten med tensug och/eller lödfläta och sen dra lite i benen med en tång så att de lossnar.

Redigerat av Unregistered24c8b9de, 16 November 2008 - 00:05.

Postad 18 November 2008 - 08:32

Picanto207
  • Picanto207
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Bara HDMi.

Köp en sådan här

http://www.expansys.se/p.aspx?i=159799

Sen använder du inte ljudkablarna på denna utan kör separat med optisk till förstärkaren.

Jag inhandlade en komponentkabel till ps3, kopplade denna till en av förstärkarens komponentingångar sen köpte jag några RCA kontakter och drog en CAT5 kabel igenom röret i väggen och lödde en komponentkabel av dessa vilket jag kopplade till förstärkarens komponentutgång och sen till projektorn.
Det funkar men tycker färgerna blev lite mattare, kan ju dock skruvas till lite på projjen :-)

Så nu har man iaf lite mer lödvana ön innan, men ska jag löda mer ska jag definitivt köpa lite fler stift till lödpennan och några klämmor som håller i sakerna, sjukt irriterande att det bara gled isär. Sammanlagt tog de 12 lödpunkterna ca 1 timme och får säga att kabelkvalitén är bättre än en billig kabel, testade dock med en 1m supra och den var bättre på färgåtergivning men som sagt detta kan fixas i projjen...

Så nu är allt uppe och håller på att bygga lite mediamöbler och scen till bion, bilder kommer snart ;-)
Rätt maffigt att köra Guitar Hero på 100" duk ;-)

Redigerat av Picanto207, 24 November 2008 - 08:53.

Postad 18 November 2008 - 12:42

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Har du mer än en bildkälla?

Har du det kan det vara trist att joxa med färgerna i projektorn... Sen kan du ALDRIG få tillbaka signal du tappat med hjälp av att "bild EQa"...

Postad 20 November 2008 - 00:12

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Tror att du skulle få bättre bild med koaxialkabel jämfört med CAT5. Jag vet att CAT5 rekommenderas i diverse DIY-trådar på olika forum, men kan omöjligt tänka mig att det blir lika bra som med 75 Ω koaxial.

Postad 24 November 2008 - 08:52

Picanto207
  • Picanto207
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Nu har jag testat med HDMI 1m pure kabel vilket gav bra kvalité på bilden, sen testade jag med 6m supra komponent vilket gav lite mattare bild än HDMI, dock inget att göra något åt då jag bara har komponent ut på förstärkaren. Så just den biten får jag leva med för tillfället. Det sjuka var att när jag kopplade in min egna kabel av cat5 så såg jag ingen som helst skillnad när längderna var lika långa på supran och min egna, förra testet var med en 1m kabel nämligen ;) YAY säger jag bara :D

Tror kanske det kan bli liiiite bättre med 75ohms kablen men känns som det får vara så här tills jag fixar ny förstärkare och ska köra allt HDMI. Har testat löda lite på en sån kontakt nu med och så svårt är det nog inte att få ihop ;) Kommer snart ut bilder på hela hemmabiobygget, bara hoppas ni här på forumet tycker om det trots komponentkablar istället för HDMI :D

Tackar för tipsen så länge, ev bygger jag en 75ohms kabel iaf bara för att testa, inte så dyrt ju B)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.