Är dessa delar bra?
31 svar till detta ämne
Postad 12 November 2008 - 15:28
dotnet
-
dotnet
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hej. Jag visste inte riktigt var jag skulle fråga detta, hoppas det går bra här. Är så att jag ska köpa ny dator och ska köpa det i delar så jag kommer bygga den själv. Va ett bra tag sen jag kollade in datorkomponenter så har ingen större koll på vad som e bra o dåligt nu för tiden. Har lagt ihop ett litet paket. Ni som är lite mer insatta kanske kan säga om detta e bra? CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+ Moderkort: ASUS M3A-H HDMI Grafikkort: RADEON HD4850 512MB Minne: Kingston 4GB 800Mhz Övrigt: 520W Nätdel, 640GB HDDVill ha så jag kan spela dom flesta spel typ Starcraft 2, WoW, COD, Diablo 2 med flera. Räcker detta eller behövs nåt bättre? Tack på förhand.
Postad 12 November 2008 - 18:18
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Hej. Jag visste inte riktigt var jag skulle fråga detta, hoppas det går bra här.
Är så att jag ska köpa ny dator och ska köpa det i delar så jag kommer bygga den själv. Va ett bra tag sen jag kollade in datorkomponenter så har ingen större koll på vad som e bra o dåligt nu för tiden.
Har lagt ihop ett litet paket. Ni som är lite mer insatta kanske kan säga om detta e bra?
CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+ Moderkort: ASUS M3A-H HDMI Grafikkort: RADEON HD4850 512MB Minne: Kingston 4GB 800Mhz Övrigt: 520W Nätdel, 640GB HDD
Vill ha så jag kan spela dom flesta spel typ Starcraft 2, WoW, COD, Diablo 2 med flera. Räcker detta eller behövs nåt bättre?
Tack på förhand.
Ska du spela så köp en Intel CPU och Socket 775 moderkort. Mera prestanda till samma pris.
Postad 12 November 2008 - 22:45
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
och chassi har du redan ett bra eller ?
Postad 14 November 2008 - 13:18
d97jro
-
d97jro
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Moderkort: ASUS M3A-H HDMI
Eftersom alla moderkort från ASUS som jag har sett i drift, undantaget endast ett (min frus gamla P2B-moderkort för P3), har gått sönder så undviker jag själv allt vad ASUS-moderkort heter. Fina på pappret, och säkerligen fina i en testuppställning, men vad hjälper det när fanskapet pajar efter ett halvår? Jag skulle rekommendera dig en annan tillverkare (Gigabyte, ABit, MSI, Intel, ASRock (t.o.m.!), etc.).
Postad 15 November 2008 - 15:15
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Eftersom alla moderkort från ASUS som jag har sett i drift, undantaget endast ett (min frus gamla P2B-moderkort för P3), har gått sönder så undviker jag själv allt vad ASUS-moderkort heter. Fina på pappret, och säkerligen fina i en testuppställning, men vad hjälper det när fanskapet pajar efter ett halvår?
Jag skulle rekommendera dig en annan tillverkare (Gigabyte, ABit, MSI, Intel, ASRock (t.o.m.!), etc.).
Min erfarenhet av Asus är helt annorlunda. Jag och några miljoner andra användare rankar Asus som en av de absolut bästa märkena. Men sedan så kan ju du haft oflyt med Asus iallafall, men det är ju inget statistiskt bra instrument. Jag har själv aldrig byggt något med Asus som gått sönder. Och jag har byggt med Asus sedan TX97 någon gång.
Postad 15 November 2008 - 16:14
Unregistered4fd183bf
-
Unregistered4fd183bf
-
Forumräv
-
-
535 inlägg
Asus gör bra moderkort. Strular aldrig för mig. AMD gör prisvärda processorer.
Men är det ett moderkort med inbyggt grafikkort du köper? Verkar onödigt om du ändå ska ha ett separat grafikkort. Satsa på ett annat kort.
Postad 15 November 2008 - 17:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag kör ASUS och har haft 4st olika ASUS kort och alla har fungerat mycket bra och alldrig haft några krångel jag heller, därimot har jag varit med om strul med 4st olika ASRock kort så dom gillar jag inte...
Gigabyte e väll ok, men jag föredrar alltid ASUS då jag känner mig säker med dom + att dom har den enligt mig bästa servicen också
Postad 15 November 2008 - 20:02
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Det beror nog på vad man är ute efter!!
När jag letade MK till min blivande htpc var ett av kraven fungerande 1080p 24 med LPCM 7.1 och vad lovade intel med sitt G45 chip? guld och gröna skogar! Gick och köpte mig ett asus kort med G45 chippet och vad hände!!! bara problem.
Så släpper de ett annat kort med MCP7A chippet från nvidia, har ju lämnat tillbaka G45 kortet och köper mig ett med MCP7A chippet och allt fungerar rätt ur kartongen. Så vad det beror på kan vara mycket men vad som är helt säkert är att man får ta och läsa på vad man är ute efter och se till att de andra provar först efter barnsjukdomar.
Löser inte moderkorts tillverkarna inte barnsjukdomarna är det oftast ett företag som inte kommer finnas så länge på marknaden.
//Niklas
Postad 17 November 2008 - 21:00
d97jro
-
d97jro
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Men sedan så kan ju du haft oflyt med Asus iallafall, men det är ju inget statistiskt bra instrument.
Jag har själv aldrig byggt något med Asus som gått sönder. Och jag har byggt med Asus sedan TX97 någon gång.
Ok, så att jag har sett en drös med ASUS-kort gå åt skogen är ingen indikation på att de skulle vara dåliga, medan det faktum att du har byggt datorer där de fungerar skulle vara en solklar indikation på att de är bra? Humor... Snarare kan man väl endast säga att de i så fall i snitt är varken bra eller dåliga med det statistiska underlaget. (Tips: läs på vad gäller statistik och hur det fungerar egentligen) Men det är förstås jättetrevligt för alla där produkterna fungerar. Tråkigt bara att köpa något dyrt när det finns grejer för halva pengen som gör samma sak lika bra eller bättre.
Redigerat av d97jro, 17 November 2008 - 21:01.
Postad 17 November 2008 - 23:11
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ok, så att jag har sett en drös med ASUS-kort gå åt skogen är ingen indikation på att de skulle vara dåliga, medan det faktum att du har byggt datorer där de fungerar skulle vara en solklar indikation på att de är bra? Humor...
Snarare kan man väl endast säga att de i så fall i snitt är varken bra eller dåliga med det statistiska underlaget. (Tips: läs på vad gäller statistik och hur det fungerar egentligen)
Men det är förstås jättetrevligt för alla där produkterna fungerar. Tråkigt bara att köpa något dyrt när det finns grejer för halva pengen som gör samma sak lika bra eller bättre.
tror inte det va så dunde menade, även om det skulle kunna tolkas så
Postad 17 November 2008 - 23:34
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Ok, så att jag har sett en drös med ASUS-kort gå åt skogen är ingen indikation på att de skulle vara dåliga, medan det faktum att du har byggt datorer där de fungerar skulle vara en solklar indikation på att de är bra? Humor...
Snarare kan man väl endast säga att de i så fall i snitt är varken bra eller dåliga med det statistiska underlaget. (Tips: läs på vad gäller statistik och hur det fungerar egentligen)
Men det är förstås jättetrevligt för alla där produkterna fungerar. Tråkigt bara att köpa något dyrt när det finns grejer för halva pengen som gör samma sak lika bra eller bättre.
Jag skriver de erfarenheter jag har med Asus, som ju är rätt så tvärtom mot dina. Dina och mina erfarenheter av Asus är inte tillräckligt för att utgöra ett statistiskt underlag, så är det bara. Det var ju för att belysa att dina/mina erfarenheter av Asus är två motpoler som jag gjorde inlägget. Sedan att du vill vara dryg och ge mig tips om att jag ska läsa statistik, och göra dig lustig är ju upp till dig. Faktum är ju ändå att Asus ÄR rankad som en kvalitetsleverantör, det kan du väl inte förneka? Så så himla kass kan deras moderkort inte vara. Och om man kan hitta ett moderkort som motsvarar en populär Asus-modell för halva priset så ska man ju såklart ta den dealen. Jag har iofs aldrig hittat något sådant.
Redigerat av dunde, 17 November 2008 - 23:37.
Postad 18 November 2008 - 12:41
Paiste
-
Paiste
-
Användare
-
-
175 inlägg
Byt moderkortet till Gigabyte. Jag rekommenderar https://www.prisjakt...kt.php?p=255550Har den själv. Fungerar mycket bra.
Postad 18 November 2008 - 14:40
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Byt moderkortet till Gigabyte. Jag rekommenderar https://www.prisjakt...kt.php?p=255550
Har den själv. Fungerar mycket bra.
Har ett Gigabyte (Intel) + MSi (Intel) och ett Asus (Intel) just nu i en rigg jag bygger. Är själv ingen märkesbög. Då är det viktigare vilken plattform man tar, personligen så ser jag inte någon anledning att välja ett AMD-system just nu.
Postad 18 November 2008 - 15:10
Paiste
-
Paiste
-
Användare
-
-
175 inlägg
Har ett Gigabyte (Intel) + MSi (Intel) och ett Asus (Intel) just nu i en rigg jag bygger. Är själv ingen märkesbög.
Då är det viktigare vilken plattform man tar, personligen så ser jag inte någon anledning att välja ett AMD-system just nu.
AMD är mycket prisvärda, inget snack om saken. En normal-svensson klarar sig bra med en AM2 processor idag. 500-800 kr (2.5 - 3 Ghz) för en AM2 så ger det mycket bang for the buck.
Postad 18 November 2008 - 15:57
d97jro
-
d97jro
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Byt moderkortet till Gigabyte. Jag rekommenderar https://www.prisjakt...kt.php?p=255550
Har den själv. Fungerar mycket bra.
Ett bra exempel på mycket moderkort för pengarna!
Postad 18 November 2008 - 18:44
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
AMD är mycket prisvärda, inget snack om saken. En normal-svensson klarar sig bra med en AM2 processor idag. 500-800 kr (2.5 - 3 Ghz) för en AM2 så ger det mycket bang for the buck.
Så är det inte. Klockfrekvensen behöver du inte bry dig om idag. Du får mindre smällare för pengarna när du köper AMD. Det är liksom fakta, inget löst tyckande.
Redigerat av dunde, 18 November 2008 - 18:45.
Postad 18 November 2008 - 18:53
JetJaguarr
-
JetJaguarr
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Så är det inte. Klockfrekvensen behöver du inte bry dig om idag. Du får mindre smällare för pengarna när du köper AMD. Det är liksom fakta, inget löst tyckande.
Det finns ju i och för sig AMD uppsättningar som är klart mer prisvärda än Intel uppsättningar och vice versa beroende på vad man ska använda datorn till. Det är liksom fakta, inget löst tyckande.....
Postad 18 November 2008 - 19:05
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Hej. Jag visste inte riktigt var jag skulle fråga detta, hoppas det går bra här.
Är så att jag ska köpa ny dator och ska köpa det i delar så jag kommer bygga den själv. Va ett bra tag sen jag kollade in datorkomponenter så har ingen större koll på vad som e bra o dåligt nu för tiden.
Har lagt ihop ett litet paket. Ni som är lite mer insatta kanske kan säga om detta e bra?
CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+ Moderkort: ASUS M3A-H HDMI Grafikkort: RADEON HD4850 512MB Minne: Kingston 4GB 800Mhz Övrigt: 520W Nätdel, 640GB HDD
Vill ha så jag kan spela dom flesta spel typ Starcraft 2, WoW, COD, Diablo 2 med flera. Räcker detta eller behövs nåt bättre?
Tack på förhand.
i stället för en 6000+ så köp en 5000+ biligare och klockningsbar ordentligt modertkort gigabyte ga ma 790fx minne gå upp till 1066 minen då kan du klocka ännumera
Postad 18 November 2008 - 19:59
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Kör Intel i stället... mer för pengarna och bättre klocknings egenskaper så jag kan inte se någon anledning till att köra AMD CPU i dag....
Postad 18 November 2008 - 20:00
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Kör Intel i stället... mer för pengarna och bättre klocknings egenskaper så jag kan inte se någon anledning till att köra AMD CPU i dag....
intel =dyrt
Postad 18 November 2008 - 20:09
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
intel =dyrt
NJaa, beror lite på, man behöver ju inte köpa den värsta, bara bättra än AMD för samma pris räcker ju kolla på testar av AMD CPU, moderkort konfigurationer så får du se att för priset så är faktiskt intel bättre och framförallt i hur väl ramminnet används i systemet. Men men, skillnaden är allt som allt inte "enorm" inom samma prisklass mellan dom två, men Intel har dom klart bästa processorerna om du ska lägga över 1000kr på en och även dom bästa moderkorten är 775 sockel. Och detta även om du jämför med AMDs motsvarigheter och AM2 sockel, spelar ingen roll för intel tar hem segern både i pris/prestanda och även i MAx prestanda om man e ute efter det. och ska man bygga en spel data med riktigt bra prestanda så kan man bara direkt glömma AMD..
Redigerat av DVD-ai, 18 November 2008 - 20:13.
Postad 18 November 2008 - 20:10
rson39
-
rson39
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
intel =dyrt
Har du en väldigt sträng budget som inte tillåter en processor för över 1000 kr kan man tycka att Intel är dyrt. Om din budget å andra sidan tillåter priser över 1500 kr så får du en mycket bättre processor och för den prestandan är det inte särskilt dyrt längre. Det jag vill ha sagt är att om jag var du dotnet, så skulle jag sikta in mig på en Intel processor istället.
Postad 18 November 2008 - 20:37
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
NJaa, beror lite på, man behöver ju inte köpa den värsta, bara bättra än AMD för samma pris räcker ju
kolla på testar av AMD CPU, moderkort konfigurationer så får du se att för priset så är faktiskt intel bättre och framförallt i hur väl ramminnet används i systemet.
Men men, skillnaden är allt som allt inte "enorm" inom samma prisklass mellan dom två, men Intel har dom klart bästa processorerna om du ska lägga över 1000kr på en och även dom bästa moderkorten är 775 sockel. Och detta även om du jämför med AMDs motsvarigheter och AM2 sockel, spelar ingen roll för intel tar hem segern både i pris/prestanda och även i MAx prestanda om man e ute efter det.
och ska man bygga en spel data med riktigt bra prestanda så kan man bara direkt glömma AMD..
prestand kanse men inte i spel har både amd och intel spelar hellre på amd dator än intel datorn
Postad 18 November 2008 - 21:13
d97jro
-
d97jro
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
prestand kanse men inte i spel har både amd och intel spelar hellre på amd dator än intel datorn
Är de båda datorerna helt identiska komponentemässigt förutom processor (och chipset) då?
Postad 18 November 2008 - 21:18
d97jro
-
d97jro
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Det finns ju i och för sig AMD uppsättningar som är klart mer prisvärda än Intel uppsättningar och vice versa beroende på vad man ska använda datorn till. Det är liksom fakta, inget löst tyckande.....
Naturligtvis beror allt på vad man ska använda datorn till, men jag håller med dunde här. För något år sedan var AMD det gjutna valet, men de har inte haft så mycket att komma med på ett bra tag nu -- tyvärr, får jag tillägga, för det är inte nyttigt att en tillverkare (Intel) dominerar för länge. Då blir utvecklingen långsammare än om de två stora PC-processortillverkarna ligger tätare i kampen om utvecklingens spjutspets. Ända sedan Intel lanserade Core-arkitekturen så har det varit svårt för AMD. Även om deras processorer funkar fint så är de datorarkitektoriskt mer ålderdomliga än Intels nya. Prisvärd eller ej beror naturligtvis på vad man ska använda datorn till, och för en filserver behöver man ju inte köpa annat än billigast möjliga. För programvara som bara kör i en tråd behöver man inte köpa flerkärniga processorer (såvida man inte kör flera samtidigt, förstås, men spelar man spel så kör man kanske inte så mycket ord- och bildbehandling tillsammans med filmkodning samtidigt...), etc.
Postad 18 November 2008 - 21:35
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Är de båda datorerna helt identiska komponentemässigt förutom processor (och chipset) då?
ja
Postad 18 November 2008 - 21:39
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
och jag helt tvärt om jag gillar intel processorer som det e just nu då dom e bäst, men jag gillar ATI (AMD) grafikort då dom är bäst, så jag är verkligen inte låst till märke och den dag då AMD kommer i kapp igen gällande CPU så är jag öppen för att köpa AMD i stället. men att sedan dessutom 775 moderkort i regel behandlar ramminnet bättre är ju också en del av det hela, och då speciellt x38 och x48 chipset är vida över något AM2 moderkort.
Postad 18 November 2008 - 22:49
Paiste
-
Paiste
-
Användare
-
-
175 inlägg
Tror inte du att jag vet att arkitekturen avgör den största rollen? AMD är som gjord för normal-användaren. Speciellt AM2. Ska man ha igång flertrådat program/spel som kan utnyttja mer än 2 kärnor och överklocka, och bencha om och om igen så är Intel vassare på det.
Redigerat av Paiste, 18 November 2008 - 22:53.
Postad 18 November 2008 - 23:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Tror inte du att jag vet att arkitekturen avgör den största rollen? AMD är som gjord för normal-användaren. Speciellt AM2.
Ska man ha igång flertrådat program/spel som kan utnyttja mer än 2 kärnor och överklocka, och bencha om och om igen så är Intel vassare på det.
Men Intel får ju bäst på alla tester oavsett vad dom tester, spel, program, redigering, många applikationer eller vad som helst annat som testat så vinner ju Intel i 99 fall av 100... men som sagt så är det ju verkligen inte "bara" klockan som avgör hur en processor presterar i praktiken, men jag tycker det e konstigt att du skriver att det bara är om man har applikationer som utnyttjar 2 kärnor eller mer som man får en vinst med intel... Hur menar du då? för det har inte jag upplevt eller sett på något test
Postad 18 November 2008 - 23:40
Paiste
-
Paiste
-
Användare
-
-
175 inlägg
Självklart finns det applikationer som är enkeltrådat som Intel är vassare på, både syntetiska och "vanliga". Ibland märker man skillnad och ibland inte, även om Intel är vassare.
Intel är vassare, ja. Men också dyrare. Intel är för den som är mer kräsen och vill ha extra.
Postad 18 November 2008 - 23:45
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Självklart finns det applikationer som är enkeltrådat som Intel är vassare på, både syntetiska och "vanliga". Ibland märker man skillnad och ibland inte, även om Intel är vassare.
Intel är vassare, ja. Men också dyrare. Intel är för den som är mer kräsen och vill ha extra.
Grejen e den att jag tycker att Intel e vassare på allt som det ser ut idag spelar ingen direkt roll vad man testar med så vinner Intel.. sedan så tycker ju inte jag att Intel e dyrare, då man kan ta billigare intel processorer och få samma prestanda som dom dyrare AMD presterar så det går nog ganska jämt ut där, men Moderkorten till 775 tycker jag hjälper till att överväga till Intel's fördel då minnes hantering m.m. e överlag bättre
Postad 19 November 2008 - 20:47
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Enkeltrådat? varför skulle Intel vara snabbare bara på enkeltrådat? Dyrare? En E5200 kostar 810 kr, en 5600+ kostar 790 kr så det är väl mer eller mindre dött lopp. Om du sedan orkar lägga 30 sekunder på ditt nya Intel-system och går in i BIOS, ökar Vcore till 1,25V och sätter FSB så du landar på sådär 3,5GHz så fullkomligt krossar du AMD:n...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|