Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"Operativsystemet kan inte startas"....

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 November 2008 - 07:34

zx
  • zx
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Efter att jag startat om min dator häromdan så vägrade windows starta. Det var nått med boot label failed.
Jag behövde ändå en ny hårddisk, så jag inhandlade mig en ny 500gb hd!

Jag tänkte lägga system på denna hd och satte i skivan med xp och började installera. Partitionerade upp hd och satte igång. Efter första rebooten kom det upp att den inte kunde hitta system32/hal.dll. Jag läste på lite om det och uppfattade det som att de kunde vara problem nu när jagh hade flera hårddiskar med windowspartitioner i.

Jag drog ut alla hd utan min nya! Testade installera igen. Allt går bra fram till jag väljer vilken partition jag ska installera på. Den lägger in filer osv. Men efter första rebooten, får jag upp ett meddelande "Operativsystemet kan inte startas" Jag har provat flera gånger. Med olika skivor!

Vad kan vara fel? Är det fel på skivorna? Hårdvaran nånstanns? Har läst att man kan gå in i recoverymenyn och pilla lite där. Men grejjen är att jag får inte fram den där recoverymenyn vid installation. Utan direkt när jag sätter i xpskiva så laddar den fram tills jag får välja på vilken partition jag ska installera på!

Tacksam för svar!

Postad 13 November 2008 - 07:37

da_king
  • da_king
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
När du menar "Allt går bra fram till jag väljer vilken partition jag ska installera på" hittar den inte disken typ ??

är det en Sata disk så måste ha drivrutiner till den om xp inte hittar den.

Redigerat av da_king, 13 November 2008 - 07:40.

Postad 13 November 2008 - 09:08

zx
  • zx
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

När du menar "Allt går bra fram till jag väljer vilken partition jag ska installera på" hittar den inte disken typ ??

Nja. Jag uttryckte mig lite fel. Jag menar att det går bra tom där jag ska välja partition. Efter det, så läser den ju in lite filer. Sen kör den en reboot och där efter ska själva installationsprogrammet sätta igång. Men efter första rebooten, så går det inte längre. Den laddar och sen står det bara "Operativsystemet kan inte startas"

Jag har inte installerat sata drivrutiner. Men det ska ju inte vara nårra problem då den hittar hårddisken. Det är precis som det är nått fel i installationsfilerna den kör över på hårddisken. Saken är att jag vet inte i vilken ände ens jag ska börja felsöka!

MVH

Postad 13 November 2008 - 12:19

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Testa o installera xp på den nya disken (när du kopplat ur den gamla). Kolla även i bios så att rätt inställt för den specifika disken (IDE mode, SATA mode, eller SATA AHCI mode, funkar formodligen på den förstnämda).

När du i början av installationsprocessen tillför sata drivrutinerna (via floppy disk) kan du välja RAID, lär funka även om du inte skall köra med RAID... kan vara bra att ha gjort detta val ifall man vill RAID:a i framtiden...

Om datorn saknar floppy disk eller om nödvändiga drivrutiner av någon konstig anledning inte går att tillföra på detta sättet, kan man tillverka en ny xp installations cd där dessa drivrutiner inkluderats. Detta kallas för slipstreaming och för att göra detta kan man använda programmet nLite.

Postad 13 November 2008 - 12:28

zx
  • zx
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Testa o installera xp på den nya disken (när du kopplat ur den gamla). Kolla även i bios så att rätt inställt för den specifika disken (IDE mode, SATA mode, eller SATA AHCI mode, funkar formodligen på den förstnämda).

När du i början av installationsprocessen tillför sata drivrutinerna (via floppy disk) kan du välja RAID, lär funka även om du inte skall köra med RAID... kan vara bra att ha gjort detta val ifall man vill RAID:a i framtiden...

Om datorn saknar floppy disk eller om nödvändiga drivrutiner av någon konstig anledning inte går att tillföra på detta sättet, kan man tillverka en ny xp installations cd där dessa drivrutiner inkluderats. Detta kallas för slipstreaming och för att göra detta kan man använda programmet nLite.

Jag kör bara den nya disken i. Alla dom andra är bortkopplade. Det känns som jag missar nått enkelt. Jag menar, man har ju installerat om xp massor av gånger tidigare. Jag har testat 3 olika xp skivor.

Angående Sata drivrutinerna så har jag inte installerat dom. Jag har floppy, fast ej inkopplad. Men där borde väl inte problemet ligga, då jag utan problem hittar disken i både BIOS och i början av installationen, där jag väljer partition osv.

MVH

Postad 13 November 2008 - 12:39

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Jag har själv haft problem med att installera xp på sata även då datorn funnit disken i BIOS.

För fortsatt felsökning hade jag: undersökt inställningarna i BIOS, slipstreama xp, undersökt ifall det spelar någon roll till vilken satakontakt hårddisken kopplas till.

Postad 13 November 2008 - 12:47

zx
  • zx
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Jag har själv haft problem med att installera xp på sata även då datorn funnit disken i BIOS.

För fortsatt felsökning hade jag: undersökt inställningarna i BIOS, slipstreama xp, undersökt ifall det spelar någon roll till vilken satakontakt hårddisken kopplas till.

Får testa med att köra in satadrivisarna när jag kommer hem från jobbet. Ska även prova testa olika sata kontakter. Vilka BIOS inställningar är de du tänker på? Tycker jag kollat runt där en hel del. Men hittar inget märkvärdigt!

MVH

Postad 13 November 2008 - 15:34

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Jag har ett Gigabyte P965 moderkort. Hårddisken är en sataII. Operativsystemet är Xp pro x64 i vilken jag slipstreamat SATA drivisarna. Mina iställningar i BIOS var bl a:
SATA ACHI Mode – Disabled (borde egentligen funkat med enabled men det gör det icke…)
Onboard SATA/IDE Device – Enabled
Onboard SATA/IDE Ctrl Mode – RAID/IDE

Lite info inställnigarna i BIOS:
http://www.hardforum...d.php?t=1169366

Postad 13 November 2008 - 20:17

zx
  • zx
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Hmm börjar bli lite trött på det här. Förstår verkligen inte vad som är fel. Har testat olika satakontakter. Dragit ut nätverkskort osv. Har detta moderkort Så vet inte riktigt vilka inställningar i BIOS där som du menar. Har vatt och letat lite!

Efter den rebootat så kommer den till "verifying DMI data pool". Sen ber den en trycka om man ska boota från skivan. Men det ska man ju inte för det har man redan kört en gång. Sen kommer det upp "Operativsystemet kan inte startas"

Postad 13 November 2008 - 20:30

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
jag har exakt samma problem vid uppstart, fast med Vista x32, verifying DMI data pool, kommer upp och jag måste ha i skivan, sedan startar OS upp och allt är som det ska, dvs. inget har ändrats sen senast jag hade igång datorn, har också dragit ur och satt ihop allt igen, och även kört med enbart OS disken i, va fasen är det här för något, OS är givetvis helt lagligt bör väl tilläggas

kör också med MSI kort fast med socket7xx, får nog ta o byta det xxxxx moderkortet, måste vara det som spökar

Postad 13 November 2008 - 21:00

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

man behöver inga drivisar till en sata disk utan det behövs endast när man kör raid
dom flesta drivisarna till m-kortet finns i den filen som är till m-kortet
http://support.micro...kb/313348/en-us

Redigerat av Unregistered1022, 13 November 2008 - 21:01.

Postad 13 November 2008 - 22:41

zx
  • zx
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Har inte en aning om var felet ligger. Har ändå surfat runt lite och inte blivit klokare. Jag har 3 diskar till. 2 IDE och en sata, den gamla windowsdisken. Men jag kan tyvärr inte prova att installera på nån av dom, för där har jag nämligen saker som jag inte vill bli av med.

Allt går som sagt fram till första rebooten vid installationen. Där kommer den till "verifying DMI data pool" sen "operativsystem kan inte startas" Där ska den egentligen komma igång me själva installationsprogramet.

Nån på ett annat forum nämnde nått om att mitt BIOS kanske är för gammalt och inte klarar av den stora disken. Kan det vara så? Jag hade ju trots allt en sata disk på 200gb tidigare med windows på! Hans tips var hur som helst att uppdatera BIOS. Men det är lite svårt när jag inte har nån annan dator med floppy på.

Oftast har man ett hmm om vad som kan vara fel. Eller man har möjlighet till att köra lite uteslutningsmetoder. Men nu är jag helt fast. Det är som sagt en helt ny disk.

Postad 13 November 2008 - 23:19

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Ibland kan det vara lite knivigt att hitta felet... :)

Kollade runt lite på SweClockers forumdel och det verkar finnas några där med liknade problem. Även här kom bioversion på tal. Det kan även vara värt att kolla att nätdelen är ok, dvs att den ger tillräkligt med ström. Kolla även att kondensatorerna på moderkortet inte läkt alltför mkt. Testa även med olika sata kablar för att eliminera felande kablar. Det finns även fall där sata kontakterna på moderkortet kärvat...testa o byt mellan olika för att se om det hjälper...

Redigerat av xray, 13 November 2008 - 23:23.

Postad 14 November 2008 - 09:44

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Hade lite problem när jag skulle installera på en ny hårddsik. Mitt problem var att jag inte hade ställt in i BIOS vilken hårddisk som skulle vara först och sen att den ska boota först på DVD'n sen på den hårddisken. Sen funkade det

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.