Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Akustik problem, mycket bas och urvattnat mellanregister.

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 November 2008 - 09:17

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Tjenare!

Vänder mig till er akustikmänniskor här på detta forum och ber om hjälp, öl-o-gram utlovas till den som kan hjälpa mig komma närmre en lösning på mina problem :unsure:

Har ganska nyligen flyttat till en ny lägenhet och har sen dess inte kunnat få fram den klass på ljudet jag hade tididgare. Rummet i min nya lägenhet är mycket större än det var tidigare och jag har hamnat nästan 2m längre ifrån högtalarna än vad jag gjorde tidigare.

Samtliga väggar är av betong, som ni även kan se på bifogad ritning så är den ena långsidan längre än den andra (5m resp 5,25m). Takhöjden är strax över ca 3,10m.

Problemen är som följande:

1. Mycket och väldigt tung djupbas, kraftiga tendenser till att "ta över" alla andra register då det subjektivt känns som en enorm ökning just i dom lägre registren. Midbasen låter helt helt okej i mina öron och är torr med bra punch!

2. Mellanregistret känns väldigt "tomt" och "ihåligt", röster har en tendens till att kännas urvattnade. Det blir helt enkelt ingen kraft i mellanregistret och det saknas det där extra lilla bettet!

Att akustiken är problemet har jag förstått men hur ska jag åtgärda detta?
Har testat att släpa runt högtalarna en hel del men det har inte hjälpt då jag misstänker att akustiken förstör allt för mig.
Har provat att flytta fram soffan men upplevde då att diskanten blev väldigt vass, har detta med reflektioner från mitt soffbord att göra?

Är det så enkelt att jag helt enkelt har för lite saker i rummet och att jag lider av eko eller är det bara ett hopplöst fall? Bifogar ritning över rummet och fotografier finns i mitt galleri

Ser fram emot era förslag och totalsågningar.

Bifogad fil  rum.JPG   21.24K   0 Antal nerladdningar

Mvh Robban

Förtydligat rubriken och fixat stavningen // Mvh Passerati

Redigerat av Passerati, 26 December 2008 - 03:22.

Postad 13 November 2008 - 19:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Bastungheten beror nog på att du sitter nära en vägg. Det finns få fördelar med att sitta och lyssna så. Jag är inte bra på det här med decibel, men ökningen på basen kan säkert bli uppåt 6 decibel på grund av att du sitter så.

Du kan förflytta dig själv framåt och bakåt i rummet för att bestämma var du tycker att basen låter bäst. Själv tycker jag det ger större påverkan att flytta lyssningsplatsen än högtalarna. På bilden ser det ut som högtalarna är placerade intill väggen. Det är också ett säkert sätt att få tyngre bas. Precis som med lyssningsplatsen så "utnyttjar" högtalarna väggen som basstöd. Det och att du själv sitter vid en vägg borgar för en huvudvärkstung bas.

Varför diskanten låter vassare vet jag inte. Om din förra lägenhet hade mer dämpande möbler så kan ju det vara en anledning. Så försök täcka väggarna framför högtalarna med något absorberande. Häng upp något tyg provisoriskt och lyssna.

Sedan kan man ju göra underverk med att försöka göra ordentliga basfällor. Jag anser att basfällor gör större skillnad än att köpa nya högtalare. Basfällor placeras lämpligen där basen låter mest. Många glömmer att hörnen, där väggarna möts vid taket, är ett utmärkt ställe att bygga basfällor. Kan man dessutom bygga basfällorna neråt, mot golvet, är det bara bra.

Jag utnyttjar själv en av hörnen där jag har mineralullsskivor som är delade på fyra. Mineralullen är delade som trianglar, vilket gör att den delen som man ser utåt är runt sextio centimeter bred. Hade jag inte haft fönster på andra sidan rummet hade jag kunnat gjort monsterstora skivor. Då gissar jag att man börjar gräva ordentligt i basbumlet.

Så rummet är inte helt hopplöst för dig. Tappar du hoppet finns det många akustikfirmor som gärna sätter klorna i dig. Då kan du "pimpa" din lägenhet som du vill. Fast då tappar du flickvän, hund och pengar.... :)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 13 November 2008 - 19:51.

Postad 17 November 2008 - 23:22

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0
Det enda som blir är ju gissningar, bästa är om du kan mäta upp rummet mha en mikrofon för att se exakt vilka frekvenser du får resonans med, och sen (om det behövs) bygga kvartsvågsabsorbenter, då du annars behöver kopiösa mängder mineralull för att dämpa bas effektivt.

Jag har 2st rör i mitt vardagsrum (se galleri) och dom gör en rejäl skillnad. Du kan ju även spela upp ljudfilen i länken nedan för att få ett humm om vad det är för resonanser som är jobbiga, jag tyckte dock att det var nödvändigt att mäta när jag tweakade in mina absorbenter.

Mer info finns här:

http://www.hififorum...?TOPIC_ID=45952

Redigerat av bran, 17 December 2008 - 15:09.

Postad 24 November 2008 - 15:15

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Vilken bild innehåller rören?

Postad 24 November 2008 - 15:46

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Vilken bild innehåller rören?

Den där man ser bokhyllan.

Postad 16 December 2008 - 13:42

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
När alla väggar är av betong och rummet har dina dimensioner får man nästan automatiskt problem med lågbasen. Inte så lätt att fixa utan rätt stora ingrepp tyvärr :/

Postad 17 December 2008 - 07:09

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Nå, vem får den utlovade julölen då...? B)

Postad 17 December 2008 - 12:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0
brans svar om rör är den bästa vägen att gå, jag sänkte en resonans med 9db med 3 rör !!

Postad 17 December 2008 - 20:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

brans svar om rör är den bästa vägen att gå, jag sänkte en resonans med 9db med 3 rör !!

Coolt!

Nu blev jag sugen på ett helrör... ;)

Postad 20 December 2008 - 10:51

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Coolt!

Nu blev jag sugen på ett helrör... :P

Ja, vill man inte lägga ut en förmögenhet är det här nog det bästa (och enklaste) man kan göra för att få bukt med bumlig bas.

Postad 23 December 2008 - 10:09

micke n
  • micke n
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Jag har också testat de där rören som Bran länkar till.
Måste säga att det ger förvånansvärt stor förbättring! Jag hade 2 peakar som jag tog ner med 3 rör.
När peakarna (ståenden vågor? resonanser?) tas ner så blir basen väldigt ren och tydlig.

Postad 25 December 2008 - 22:47

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Har 7 kvartsvågsrör i mitt rum och de hjälper en del.

Postad 26 December 2008 - 03:28

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Ligger redan en länk till HifiForum ovan och den sk "kokboken" är klistrad under HiFi-diskussion
Kokboken förklarar och ger lättfattligt stöd till nya eller personer som bara vill veta mer om ämnet, möblering, akustik mm.

Väl värt spana in på ett dessutom trevligt forum.

Mvh
Passerati

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.