Vänder mig till er akustikmänniskor här på detta forum och ber om hjälp, öl-o-gram utlovas till den som kan hjälpa mig komma närmre en lösning på mina problem
Har ganska nyligen flyttat till en ny lägenhet och har sen dess inte kunnat få fram den klass på ljudet jag hade tididgare. Rummet i min nya lägenhet är mycket större än det var tidigare och jag har hamnat nästan 2m längre ifrån högtalarna än vad jag gjorde tidigare.
Samtliga väggar är av betong, som ni även kan se på bifogad ritning så är den ena långsidan längre än den andra (5m resp 5,25m). Takhöjden är strax över ca 3,10m.
Problemen är som följande:
1. Mycket och väldigt tung djupbas, kraftiga tendenser till att "ta över" alla andra register då det subjektivt känns som en enorm ökning just i dom lägre registren. Midbasen låter helt helt okej i mina öron och är torr med bra punch!
2. Mellanregistret känns väldigt "tomt" och "ihåligt", röster har en tendens till att kännas urvattnade. Det blir helt enkelt ingen kraft i mellanregistret och det saknas det där extra lilla bettet!
Att akustiken är problemet har jag förstått men hur ska jag åtgärda detta?
Har testat att släpa runt högtalarna en hel del men det har inte hjälpt då jag misstänker att akustiken förstör allt för mig.
Har provat att flytta fram soffan men upplevde då att diskanten blev väldigt vass, har detta med reflektioner från mitt soffbord att göra?
Är det så enkelt att jag helt enkelt har för lite saker i rummet och att jag lider av eko eller är det bara ett hopplöst fall? Bifogar ritning över rummet och fotografier finns i mitt galleri
Ser fram emot era förslag och totalsågningar.
rum.JPG 21.24K
0 Antal nerladdningarMvh Robban
Förtydligat rubriken och fixat stavningen // Mvh Passerati
Redigerat av Passerati, 26 December 2008 - 03:22.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?