Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp! Liten summering tack..!

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 November 2008 - 11:34

Mangy
  • Mangy
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Har som många andra funderingar på att introducera HD i hemmabion och är kluven i valet av bd-spelare. PS3:an verkar ju onekligen vara ett hett alternativ.

Försöker nu hitta svar på en del specifika frågor och som vanligt har jag letat runt i forumet ett tag. Informationsmängden kring PS3:an är dock så massiv att det helt enkelt inte går att hitta den info jag söker utan att plöja igenom enormt stora trådar (dessa officiella trådar och andra stora är ganska osmidiga). Och den officiella (externa) PS3-hemsidan är inte särskilt bra heller. Produktinformationen på prisjakt är inte heller optimal.

Vad jag inte lyckas få fram klara svar på är:

- Vilka mulitkanalsljudformat stöder PS3?
- Hur många HDMI ut finns? Väldigt tvetydig information kring detta!? Om det finns 2 ut, skiljer de sig då i output?
- Fläktljud: Kan någon summera problematiken? Tråden inom detta är alldeles för stor för att kunna skapa sig en bild över vad man ska tänka på för att inte ha en industrifläkt i vardagsrummet.
- Firmware – summering samt vad man bör tänka på.
- Andra fällor och kort vad man bör tänka på vid användande av PS3:an i en HD-hemmabio.

När det gäller ljudformaten som stöds säger PS3-infotråden:

”Ljudformaten via HMDI/TosLink:
Formaten kan antingen vara BitStream vilket är att man skickar kodad eller LPCM där PS3 kodar av ljudet, LPCM 2.0 är att man bara får stereo. Listan är först vilket format det är - vad man kan skicka det via - hur det kan skickas. Alla kan skickas som stereo över vanlig RCA.

- LPCM 7.1 - HDMI
- Dolby TrueHD - HDMI(LPCM)
- DD+ - HDMI(LPCM/BS) - TosLink (LPCM 2.0/BS)
- DD - HDMI(LPCM/BS) - TosLink (LPCM 2.0/BS)
- DTS-HD MA/HRA - HDMI(LPCM)
- DTS - HDMI(LPCM/BS) - TosLink (LPCM 2.0/BS)

Enligt info är inte HDMI chipet kapable till att skicka HD ljudetet i Bitstream så detta är ingen funktion som lär läggas till på nuvarande maskiner.”

Tvetydigt??? Först står det att de stöds sen i det sista stycket står det att HD-ljud ej stöds? Tex DD+, det står ju att det går över bitstream i listan ovan.

Hade varit tacksam om någon insatt kunde bidragit med lite summerad info!

Postad 13 November 2008 - 12:31

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Kan väl snabbt svara på de enkla, och jag utgår från MIN PS3'a som är en 40GIG variant.

-Jag har iaf bara sett EN HDMI på baksidan av min, och inte hört talas om någon som har 2 st.

-Firmware så kör jag på när det annonseras en ny. Har aldrig haft problem med det utan bara fått förbättringar.

Sedan så kan jag personligen säga att jag är mycket nöjd med min PS3.
Jag hade ett liknande läge som dig, min DVD spelare gav upp och då köpte jag en PS3'a med 3 st BD filmer och BD fjärrkontroll i ett paket, MYCKET nöjd med vad den presterar som bildvisare och ljudspelare i min hemmabio.

Ja en rekommendation som jag har är att köp med BD fjärren, den är värd pengarna spec. om man har fru och barn som skall spela filmer... :)

Postad 13 November 2008 - 12:40

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
- Hur många HDMI ut finns? Väldigt tvetydig information kring detta!? Om det finns 2 ut, skiljer de sig då i output?
Det finns bara 1 ut på alla versioner.

- Fläktljud: Kan någon summera problematiken?
Ej att jämföra med Xbox. Min gamla 60 Gb lät inget om man hade skåpet öppet. Min nya 80 gb låter heller inget.

- Firmware – summering samt vad man bör tänka på.
Sker i princip automatiskt via internet eller USB. Kommer vid olika mellanrum. Kanon eftersom produkten då aldrig blir färdigutvecklad

- Andra fällor och kort vad man bör tänka på vid användande av PS3:an i en HD-hemmabio.
Inga, det är en kanonmaskin som kan strömma film/bild/ljud över nätverket.

KÖP!

Postad 13 November 2008 - 18:19

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med, kan faktiskt inte minnas att jag någonsin varit så nöjd med ett teknikinköp som jag blev av PS3, otroligt prisvärd pryl!

Postad 13 November 2008 - 19:10

Mangy
  • Mangy
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Tack för svaren! Några steg närmare nu.

Så summa summarum är att fläktljud inte är ett problem på nyare modeller och det finns endast en HDMI ut (trots att det i den officiella PS3-tråden står att det är 2st...).

Fortfarande inget svar kring HD-ljudformaten men antar att PS3 klarar alla tänkbara både via LPCM och bitström?

Postad 13 November 2008 - 19:21

whiskas
  • whiskas
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
När det gäller ljud så funkar HD-ljud enbart via LPCM och HDMI. Dvs, PS3 avkodar ljudformaten och skickar till förstärkare som alltså måste ha HDMI, men ej behöver kunna koda av HD-ljud på egen hand.

Via bitstream går det ej att skicka HD-ljud och det kommer troligen aldrig bli möjligt. I så fall i framtiden om hårdvaran byts ut.

Postad 13 November 2008 - 19:44

Mangy
  • Mangy
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

När det gäller ljud så funkar HD-ljud enbart via LPCM och HDMI. Dvs, PS3 avkodar ljudformaten och skickar till förstärkare som alltså måste ha HDMI, men ej behöver kunna koda av HD-ljud på egen hand.

Via bitstream går det ej att skicka HD-ljud och det kommer troligen aldrig bli möjligt. I så fall i framtiden om hårdvaran byts ut.

Aha...tänkte väl att det skulle vara något. Synd.

Postad 13 November 2008 - 21:50

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

Så summa summarum är att fläktljud inte är ett problem på nyare modeller och det finns endast en HDMI ut (trots att det i den officiella PS3-tråden står att det är 2st...).

Du menar i första inlägget som skrevs i Maj 2005, 1,5 år innan konsolen släpptes och allt som fanns var prototyper? Finns ju lite mer aktuell information att kolla efter tex. här på prisjakt/minhembio där alla specar står.

Postad 13 November 2008 - 21:51

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

...det finns endast en HDMI ut (trots att det i den officiella PS3-tråden står att det är 2st...).

Det fanns det på en prototyp som Sony visade upp ett bra tag innan PS3:an kom ut. Blev aldrig nåt med det på de faktiska maskinerna sen.

Postad 14 November 2008 - 09:37

Mangy
  • Mangy
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Du menar i första inlägget som skrevs i Maj 2005, 1,5 år innan konsolen släpptes och allt som fanns var prototyper? Finns ju lite mer aktuell information att kolla efter tex. här på prisjakt/minhembio där alla specar står.

Det är i och för sig en poäng men eftersom informationsmängden är så stor kring PS3 är det svårt att veta vad som gäller. Det är inte bara i detta gamla inlägg som det står nämnt att det finns 2 hdmi ut. På prisjakt finns ingen info kring hur många utgångar som finns. Det är heller inte helt smidigt att hitta info i en tråd som har över tusen inlägg, trots sökfunktion. Särskilt om man försöker förstå ett sammanhang eller problematik (tex fläktljudtråden).

Postad 14 November 2008 - 09:46

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Jo, det finns det faktiskt . 1 utgång står det.

https://www.prisjakt...kt.php?e=352693

Men det kvittar. Vi hjälper gärna till.

Postad 14 November 2008 - 12:25

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Aha...tänkte väl att det skulle vara något. Synd.

?

Vad har det för betydelse? :)

Enda skillnaden är ju att avkodningen sker i PS3:an istället för förstärkaren, samt att det då inte står tex. TRUE HD i displayen på stärkaren, ljudmässigt är det identiskt.. :)

Postad 14 November 2008 - 12:30

Mangy
  • Mangy
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Jo, det finns det faktiskt . 1 utgång står det.

https://www.prisjakt...kt.php?e=352693

Men det kvittar. Vi hjälper gärna till.

Ah..sant. Miss av mig. Måste blivit förvirrad på vägen.

?

Vad har det för betydelse? :)

Enda skillnaden är ju att avkodningen sker i PS3:an istället för förstärkaren, samt att det då inte står tex. TRUE HD i displayen på stärkaren, ljudmässigt är det identiskt.. :)

Ja, kanske inte jättemycket. Men jag skulle vilja ha möjlighet att välja, särskilt om jag nu betalar för en receiver som kan avkoda dessa format. Vissa anser att det kan bli bättre ljud att låta receivern sköta det etc. Sen är det ju frågan om detta är avgörande, har inte bestämt mig ännu.

Postad 19 November 2008 - 10:12

Mats_L
  • Mats_L
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
Klockrent med en "PS3 for dummies" tråd, kan verkligen behövas :)

Jag är också nära ett köp av PS3 och ev. även ny receiver. Men förrutom spel och blu-ray vill jag även dra nytta av mediacenter funktionen.
Och då undrar jag, har jag fattat rätt angående:
-Musik, den klarar mp3 men ej flac?
-DVD-film, den klarar iso filer medan video_ts spelas upp en och en och är därför olämpligt?
-Högupplöst film, den klarar ej mkv-filer däremot kan dessa konverteras till mpeg4 som kan spelas upp?

Något annat som är bra att veta om man tänkt använda PS3 som mediaspelare?

Postad 19 November 2008 - 10:32

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Man får konvertera mkv till antingen vob eller mpeg4. Finns enkla PC-program för detta.

Postad 19 November 2008 - 10:39

Mats_L
  • Mats_L
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Man får konvertera mkv till antingen vob eller mpeg4. Finns enkla PC-program för detta.

Hur är det med ljudformat, har jag fattat rätt att de nya Dolby true hd och DTS hd ma inte funkar när man spelar upp en mpeg-4 fil?
Jag har även uppfattat en viss förvirring kring om dts fungerar överhuvudtaget, vilka ljudformat fungerar egentligen?

Postad 19 November 2008 - 10:55

LarsErik
  • LarsErik
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

- Fläktljud: Kan någon summera problematiken? Tråden inom detta är alldeles för stor för att kunna skapa sig en bild över vad man ska tänka på för att inte ha en industrifläkt i vardagsrummet.

Att de senaste (80gb och 160gb) är tysta är en stor fet lögn. Precis som en dator så har den nätaggregat, processorer och hårdisk som blir varma vilka behöver kylas med en fläkt. Den fläkten skapar ljud. Hur mycket du störs av detta ljud är naturligtvis subjektivt. Vissa (inklusive jag) tycker inte att det är nått större problem. Andra hatar det. Hur man än vänder och vrider så är det ändå ett faktum att den inte är "tyst" eller "ljudlös".

Ett försök till jämförelse: Den är absolut inte tyst som en bluerayspelare ifrån exempelvis Pioneer. Inte på långa vägar. Om Pioneer skulle sälja en bluerayspelare som lät lika mycket som ett PS3 så skulle ALLA som köpt den lämna tillbaka den.

Att köpa ett PS3 är som att köpa en Media-PC. Placering, kylning och ljudnivå måste antingen hanteras eller accepteras.

/LarsErik

Postad 19 November 2008 - 11:03

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Tyst å tyst. Ok det är väl fel att säga att den är tyst men detta kan vi ju tjata om i en evighet. Det är ingen industrifläkt och den är inte enbart flänskyld men det är närmare flänskyld än industrifläkt i ljudnivå.

Postad 23 November 2008 - 15:36

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Precis. PS3:an gör verkligen inte mycket väsen av sig. Jag kan omöjligt höra min när jag sitter i soffan 3 meter ifrån den men ljudlös är den givetvis inte.

Postad 24 November 2008 - 14:43

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Har själv precis inköpt en PS3 att ha hemma i min hembio. Vad jag kommit fram till än så länge för att sammanfatta lite:

1. PS3 avkodar och skickar alla ljudformat som en LPCM signal via HDMI. HD-format alltså. Men endast som LPCM så i princip betyder det att din reciever kommer få en redan avkodad ljudsignal att spela upp. Recievern behöver inte koda av signalen själv med andra ord. Enda negativa är om du har en reciever som klarar koda av HD-ljud själv så kommer inte den fina lampan "true-HD" eller "MA-HD" eller liknande lysa upp. etta på grund av att det är en LPCM signal och inte bitstream som den tar emot. Den förstår alltså inte att det är ett HD-ljud trots att den spelar upp signalen korrekt.

2. 1 st HDMI som nämnts tidigare.

3. Min 80GB PS3 låter ytterst lite, min plasmatv låter mer än PS3:an som en jämförelse.

4. Firmware - inga problem som sagt. Tryck på uppdatera och den uppdaterar sig självt.

5. Inget som jag stör mig på.

Streamar HD-material trådlöst från datorn med twonky media utan problem. Det enda är att man inte kan streama MKV filer direkt utan måste koda om dessa till annat format med ett gratisprogram som kallas MKV2VOB. Mycket enkelt och sedan går det köra dem utan problem. Kan till och med baka in undertexter i samband med konverteringen om så önskas.

Har man en PSP kan man dessutom streama direkt till denna via PS3:an och komma åt filmer eller bilder du har på din dator. Ska fungera både lokalt över nätverket men även över internet. Så istället för att ta med dig fotoalbumet till polaren kan du ta med PSP och visa alla bilder du har på din dator hemma. Har testat lokalt och det fungerar kanon, ska testa över internet men har inte hunnit detta ännu...

Så det var min n00b sammanfattning hoppas det hjälper lite!

/Ola

Redigerat av olasahl, 24 November 2008 - 14:44.

Postad 24 November 2008 - 16:29

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

• 1832 inlägg
  • 0
Jag kan inget annat än rekommendera en PS3 som centralpunkten i hembion, helt klart den mest prisvärda maskinen jag NÅNSIN köpt.

Den är fantastisk i allt den gör. Ljudnivån är låg, 3m från soffan, 80gb versionen.

Jag lyckas inte få den flåsa ens med folding@home.

Postad 24 November 2008 - 20:30

Mangy
  • Mangy
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

1. PS3 avkodar och skickar alla ljudformat som en LPCM signal via HDMI. HD-format alltså. Men endast som LPCM så i princip betyder det att din reciever kommer få en redan avkodad ljudsignal att spela upp. Recievern behöver inte koda av signalen själv med andra ord. Enda negativa är om du har en reciever som klarar koda av HD-ljud själv så kommer inte den fina lampan "true-HD" eller "MA-HD" eller liknande lysa upp. etta på grund av att det är en LPCM signal och inte bitstream som den tar emot. Den förstår alltså inte att det är ett HD-ljud trots att den spelar upp signalen korrekt.

En dummie-fråga på detta då..vissa blu-ray-skivor har PCM som ljudspår upptill tex vanlig DD och de andra HD-ljudformaten, och vissa har ej PCM. Men det spelar alltså ingen roll för PS3 som kan omvandla alla ljudformat till PCM och sedan skicka detta vidare till en HDMI-receiver. Stämmer det? Varför då lägga in PCM på vissa filmer överhuvudtaget? Är det endast till för de bd-spelare som inte kan omvandla tex Dolby trueHD etc till PCM?

Postad 25 November 2008 - 13:07

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0

En dummie-fråga på detta då..vissa blu-ray-skivor har PCM som ljudspår upptill tex vanlig DD och de andra HD-ljudformaten, och vissa har ej PCM. Men det spelar alltså ingen roll för PS3 som kan omvandla alla ljudformat till PCM och sedan skicka detta vidare till en HDMI-receiver. Stämmer det? Varför då lägga in PCM på vissa filmer överhuvudtaget? Är det endast till för de bd-spelare som inte kan omvandla tex Dolby trueHD etc till PCM?

Ja du har helt rätt. PS3 kan ENDAST skicka ut de nya ljudformaten som PCM. Så det kvittar om du väljer en PCM signal eller en bitstream signal på skivan så skickar den ändå ut som PCM över HDMI. Jag vet inte varför man ska använda sig av ett PCM spår på en skiva men jag antar att det är som du säger. Om man har en spelare som ej har inbyggd avkodning och en reciever som inte heller har detta.

/Ola

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.