Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Smartphone till jul, Xperia X1 eller någon annan modell?

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 November 2008 - 10:47

Asurat
  • Asurat
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Då det närmar sig jul tänkte jag vid just jul önska mig en smartphone, detta blir min första, då min nuvarande telefon är en W880i. Värt att notera är att jag inte ska ha abonnemang utan kontantkort.

valet hitills står mellan Xperia X1 eller HTC Touch Pro, eller någon annan SP (kom gärna med andra förslag rörande båda telefonerna och andra modeller).

Postad 16 November 2008 - 10:52

el_zicko
  • el_zicko
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Jag råder dig att ta en titt på Nokias E71. Den har många starka sidor så som urstarkt batteri, förvånansvärt bra tangentbord och många bra möjligheter till att användas som företagstelefon. Framförallt E-post men även arbete med office bilagor mm. Kan både skapa, läsa och redigera direkt i telefonen.

Postad 16 November 2008 - 11:20

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0
Xperia helt klart om du är intresserad av den.

Postad 16 November 2008 - 12:11

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Touch Pro eller HD
Varför jag hellre skulle välja HTC är för att det finns ett så grymt community...xda-developers
Men om du bryr dig om sånt vet jag ej..

Men gillar du att tweaka/flasha å greja så välj HTC å i andra hand Xperia

Lättare om du skriver mer exakt vad du vill göra med din telefon.

Postad 17 November 2008 - 18:17

Asurat
  • Asurat
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Att tweaka kanske är kul, men telefonen ska mest synca epost, planering via kalender, surfa via WLAN/3G, GPS navigering, och såklart att ringa med, och bara allmänt pill med telefonen.

Då jag mer eller mindre bestämt mig för en HTC, vilken modell ska man välja: Touch Pro eller Touch HD? (med kontantkort)

Postad 18 November 2008 - 15:28

Cthugha
  • Cthugha
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Jag har en Xperia och gillar den skarpt. Dock tycker jag att den ofta felaktigt klassas som en "smartphone"... Samma sak med Touch Pro, Touch HD, etc. Alla dessa är i grund och botten en PocketPC/PDA/handdator med telefonfunktioner. OS:et heter Windows Mobile Professional (tidigare kallat PocketPC Phone Edition). Som smartphone i Windows Mobile-världen räknas de enheter med Windows Mobile Standard (tidigare kallat WM for Smartphone) som OS, t.ex. HTC S740.

Mer info: http://en.wikipedia..../Windows_Mobile

Visst, om du absolut måste ha touchscreen så är det ju WM Pro som gäller. Men tänk då på att det i första hand är en arbetsfokuserad handdator med telefonfunktioner... Detta var ännu tydligare i tidigare versioner av WM och gränsen kommer troligtvis suddas ut ytterligare i kommande releaser.

Postad 19 November 2008 - 12:17

Asurat
  • Asurat
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Kom på att just Iphone är väldigt populär/marknadsförd, är den någonting att ha, och vad har inte iphonen som andra smartphones (pocket pc´s) har? Den måste gå att få tag på med kontantkort, I annat fall lutar det mot en HTC Touch Pro, fast Xperia lockar även den, vilken kan Ni rekommendera? (endast kontantkort/utan abonnemang dock)

Detta har visat sig vara en djungel trots att jag trott att det skulle vara "lätt" att välja telefon, Hjälp! :)

Postad 19 November 2008 - 16:37

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Iphone har inte
MMS
Videoinspelning
7,2mbts 3G
Tangentbord.
Inte bra på att multitaska.

Och den har kass mottagning..

En del av ovanstående kommer man dock runt om man jailbreakar den...
Finns säkert mer men frugan skriker på hjälp heh

Postad 19 November 2008 - 18:49

Asurat
  • Asurat
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
okej, då ryker nog iphone ändå, Xperia X1 känns lockande, är den någonting att ha? har nämligen alltid haft SE lurar.

Redigerat av Asurat, 19 November 2008 - 18:50.

Postad 19 November 2008 - 19:10

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
xperia är ju istort sett en htc touch pro...har nästan ingenting att göra med tidigare SE...

Postad 20 November 2008 - 07:57

evil_nike
  • evil_nike
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Hej. Sitter i samma läge. Ska köpa antagligen Touch Pro el Xperia.
Efter att ha känt på båda tycker jag att Xperia var mycket smidigare. Smalare och lättare.
Den var mindre än jag trodde.
Fasta jag gillar tangentbordet på Touch Pro bättre.

Tror endå det blir en Xperia i julklapp till mig.

/Niklas

Redigerat av evil_nike, 20 November 2008 - 07:57.

Postad 20 November 2008 - 08:18

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Jag råder dig att ta en titt på Nokias E71. Den har många starka sidor så som urstarkt batteri, förvånansvärt bra tangentbord och många bra möjligheter till att användas som företagstelefon. Framförallt E-post men även arbete med office bilagor mm. Kan både skapa, läsa och redigera direkt i telefonen.

Kan bara hålla med, köpte en E71 när den kom ut och älskade den förutom att den inte kunde synka andra mappar än inkorgen via Echange. Med sorg i hjärtat sålde jag den och gick tillbaka till HTC, skaffade en HTC Diamond, en HTC Touch Pro. Men jisses vad man saknade E71:an - den var ett under av stabilitet, lättanvänd och snabb och det finns mycket shyssta program till den med även om inte utbudet är lika stort som till Windows Mobile. Lessnade på de som vanligt buggiga, sega och inte speciellt användarvänliga HTC lurarna och köpte en Xperia och tyckte den var helt ok. Men sen såg jag att DataWiz hade släppt en ny Roadsync klient som fixar html mail och synk av valfria mappar till E71. Så igår sålde jag Xperian och skaffade en ny E71 och jag är nykär igen :P

Bättre och stabilare smartphone finns nog inte i dagsläget. Ok, den är inte lika bra att surfa på som Xperian med sin fina skärm och Opera. Men på allt annat klår den Xperian. Så titta på en E71, behöver du inte ha tangentbordet så titta på en E66 med

Postad 20 November 2008 - 08:36

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Skulle inte klara av att ha den..Fulare menyer och ikoner har jag nog aldrig sett..Ser ut att vara enm 10 år gammal telefon :P

WM är inget under av snygghet i operativsystemet...Men E71 tar ju priset

Edit
stabilare ?

Min TyTn II är rock solid..
Under 1 år har jag inte haft mer än kanske 1 problem vilket var mitt eget fel..Hade installerat nå gammalt hemmasnickrat program som gjorde att det låste sig men i övrigt är den hur stabil som helst..

Kör Opera..GPS..sms och massor mer på en å samma gång..Den har aldrig stängt ner ett enda program på grund av minnesvrist.....Sen är ju min inte snabbast på allting men mycket rappare än orginal

Redigerat av moparman, 20 November 2008 - 08:39.

Postad 20 November 2008 - 09:07

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Skulle inte klara av att ha den..Fulare menyer och ikoner har jag nog aldrig sett..Ser ut att vara enm 10 år gammal telefon :D

WM är inget under av snygghet i operativsystemet...Men E71 tar ju priset

Edit
stabilare ?

Min TyTn II är rock solid..
Under 1 år har jag inte haft mer än kanske 1 problem vilket var mitt eget fel..Hade installerat nå gammalt hemmasnickrat program som gjorde att det låste sig men i övrigt är den hur stabil som helst..

Kör Opera..GPS..sms och massor mer på en å samma gång..Den har aldrig stängt ner ett enda program på grund av minnesvrist.....Sen är ju min inte snabbast på allting men mycket rappare än orginal

Ja visst är menyer fulare, men är man ute efter en lättanvänd, pålitlig och stabil smartphone finns det ingen WM lur som slår den. Och precis som till WM finns det snygga teman, ikoner och shells att ladda ner om man nu prioriterar eyecandy framför funktion i en smartphone.

Jag älskar WM lurar, har haft alla modeller HTC släppt utom S730 och S740 och även då de såldes som Qtek, har haft Samsungs WM lurar med. Och visst, har man tid och lust att sitta och hacka och tweaka telefonen jämt så är de bra :P Men vill ha ett stabilt arbetsredskap så är de fortfarande för bökiga och struliga. Jag ska köpa en Touch HD och ha som "leklur" men som arbetsredskap så är det nog bäst och vänta och se om WM7 kan vara Microsofts räddning om det inte kommer för sent.

Har du bara haft ett problem med din Tytn II lär du vara en av världens få som haft en så stabil lur :unsure: Min Tytn II var ok men nog hade man mer än ett problem med den med orginal rom :wacko: 6.1 romen som HTC släppte är ju helt kass, med en moddad rom så blev den ju mycket bättre. Men det är ju det som båda är för och nackdelen med WM, alla har inte tid och lust med att sitta och tweaka luren och flasha hembakade roms för att få den att fungera som den borde från början

Redigerat av easycure1974, 20 November 2008 - 09:10.

Postad 20 November 2008 - 09:16

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Oki...
WM 6,5 kommer väl om nåra månader och vem vet när wm 7.0 kommer... :unsure:

Tycker inte alls min är bökig men nu ska det sägas att jag använder inte min i jobbet utan till allt annat :P

Edit
Tjaa...Nä jag har nog inte upplevt just nån bugg..Nu använder ja inte blåtand eller syncar mail var 5:e minut men..

Däremot så har ja ju flashat telefonen sisådär 30 ggr och haft mycket buggar men flashar man beta vesioner å annat så får man ju skylla sig själv..

Kan ju dock ha haft tur...Vist kanske inte alla har ork/lust att mixtra me sin telefon men har man WM har man iaf möjlighet att ta saken i egna händer å fixa sina problem..Å inte vänta i flera år på uppdateringar som aldrig kommer/hjälper..

Aldrig upplevt sämre kvalitet i en mobil än N95 och sämre support än SE P990 så för mig har dom nog brännt sina broar för ett bra tag .

Redigerat av moparman, 20 November 2008 - 09:22.

Postad 20 November 2008 - 09:24

patrikbrann
  • patrikbrann
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Kan ju bara tillägga här att om 5-6 dagar kommer jag åka och köpa en X1.
Var och kollade på den och efter läst tester osv så är jag fast.
..jäkla lön att vara så långsam :P

Postad 20 November 2008 - 10:54

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Iphone har inte
MMS
Videoinspelning
7,2mbts 3G
Tangentbord.
Inte bra på att multitaska.

Och den har kass mottagning..

En del av ovanstående kommer man dock runt om man jailbreakar den...
Finns säkert mer men frugan skriker på hjälp heh

iPhone kan skicka/ta emot MMS, iPhone kan spela in video och ljud, iPhone kan nyttja upp till 3,6 Mbit/s (vem behöver mer än så i en handhållen enhet), iPhone kan multitaska och min iPhone har inte taskig mottagning.

Mycket av ovanstående blir möjligt efter att man har jailbreakat men varför påstå att jailbreak skulle vara svårt eller fel? Inte ett dugg. Det är inte konstigare än att de med WM lägger in en ny ROM.

Sedan, skulle det vara ett minus att iPhone inte har ett fysiskt tangentbord?! Kom in i matchen och välkommen till 2000-talet :P Äntligen en mobiltelefon där tillverkaren har tänkt till och skippat det fysiska tangentbordet vilket jag har eftersträvat i 5-6 år, helt meningslöst att slösa yta på telefonen till tangentbord när det istället kan användas till skärm.

Postad 20 November 2008 - 11:15

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
E71 är hetast. Aldrig windows i en telefon. Det är kass på PC och ännu sämre i telefoner.

Postad 20 November 2008 - 11:15

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Hmm..Har jag sagt att det skulle vara svårt ? :P

Men vill man köpa en föråldrat mobil..Köp Iphone :wacko:

Jag vill ha frihet att välja vilka program jag vill..... :unsure:

Postad 20 November 2008 - 11:22

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Hmm..Har jag sagt att det skulle vara svårt ? :P

Men vill man köpa en föråldrat mobil..Köp Iphone :wacko:

Jag vill ha frihet att välja vilka program jag vill..... :unsure:

Föråldrad mobil? Den ligger främst vad det gäller mobilinterface och vad det gäller hårdvara och funktioner i telefonen så saknar iaf jag inget. Vad baserar du det uttalandet på?

Sedan, som radiozo säger, WM är värdelöst. Det fungerar inte bra i varken PC eller telefon samt att man sover bra om natten när man väljer att INTE stödja fubbicken Gates.

Postad 20 November 2008 - 11:29

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Föråldrad mobil? Den ligger främst vad det gäller mobilinterface och vad det gäller hårdvara och funktioner i telefonen så saknar iaf jag inget. Vad baserar du det uttalandet på?

Sedan, som radiozo säger, WM är värdelöst. Det fungerar inte bra i varken PC eller telefon samt att man sover bra om natten när man väljer att INTE stödja fubbicken Gates.

Bill jobbar dock inte på MS längre men annars har du rätt i din analys :P

Postad 20 November 2008 - 11:55

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Bill jobbar dock inte på MS längre men annars har du rätt i din analys :P

Det har du iofs rätt i men det är ju Gates livsverk och hans tjuvtankesätt genomsyrar hela företaget. Usch.

Nej, har man möjligheten att inte stödja M$ så ska man heller inte göra det. I fallet iPhone och WM-telefon är ju valet extra enkelt då WM-telefoner är så dåliga pga OS'et.

Postad 20 November 2008 - 12:41

Vounce
  • Vounce
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Ah flamewar mellan WM och iPhone, vad ovanligt. Om du vill ha en pocket pc skulle jag välja Xperian då den är så mycket snyggare än TP, specifikationerna är ju i princip samma.

Postad 20 November 2008 - 13:29

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Att du inte saknar hårdvara å funktioner betyder ju inte att jag har fel..

Apple saknar 7,2mbits turbo 3g..
Den saknar en bra kamera.
Mms.
Radio.
Installera valfri gps
Installera vilket program kag vill från vem jag vill.
Mindre ram än Touch HD
Låg upplöning
Ingen plats för minneskort
Ingen klippa&klistra
----------------------------------------
Finns säkert mer...
Men vill man vara utan det så är det väl helt ok
Men man kan ju inte säga att iphone ligger i framkant när det gäller teknik..

Postad 20 November 2008 - 14:34

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Att du inte saknar hårdvara å funktioner betyder ju inte att jag har fel..

Apple saknar 7,2mbits turbo 3g..
Den saknar en bra kamera.
Mms.
Radio.
Installera valfri gps
Installera vilket program kag vill från vem jag vill.
Mindre ram än Touch HD
Låg upplöning
Ingen plats för minneskort
Ingen klippa&klistra
----------------------------------------
Finns säkert mer...
Men vill man vara utan det så är det väl helt ok
Men man kan ju inte säga att iphone ligger i framkant när det gäller teknik..

Då du verkar ha lite lässvårigheter så upprepar jag mig :

* Apple saknar 7,2mbits turbo 3g.. - iPhone stödjer, som jag sa innan 3,6 Mbit/s. Vem behöver mer i en handhållen enhet? Ingen normal människa i dagsläget.

* Den saknar en bra kamera. - Om kameran är bra eller ej är väl otroligt subjektivt? Jag tycker inte att där är något större fel på den.

* Mms. - MMS kan man använda i iPhone, återigen som jag sa tidigare.

* Radio. - Det finns ypperliga radio applikationer för iPhone, jag lyssnar på Rix FM as we speak.

* Installera valfri gps - Man installerar ingen GPS i varesig WM-telefon eller iPhone. Däremot så kan man installera GPS-applikationer men fortfarande, oavsett om det är för WM eller Mac OS, så krävs det att applikationen är avsedd för telefonen. Alltså samma läge som för WM.

* Installera vilket program kag vill från vem jag vill. - Läs ovan. Jag kan installera precis vilka program jag vill, likaså kan de med WM göra. Det som krävs är att programmet är skrivet för telefonens OS.

* Mindre ram än Touch HD - Och? WM behöver mer RAM då det är ett riktigt värdelöst OS som suger prestanda till max. Mac OS, som i iPhone, behöver inte så mycket för att sedan klara ännu mer än WM då det baseras på en Unix-kärna.

* Låg upplöning - *Fniss* Jo, eller hur...

* Ingen plats för minneskort - Återigen, subjektivt...jag personligen har inget behov av mer minne än mina 16 GB. Det klarar man sig vansinnigt långt på.

* Ingen klippa&klistra - Jodå, jag kan använda copy/paste hur mycket jag vill på min iPhone.

Jag börjar tro att du inte var nykter när du skrev ditt inlägg :P Antinget det eller så yttrar du dig bara om saker du inte kan något om :unsure: Om du läser på och slutar komma med idiotiska påståenden så kan vi fortsätta denna diskussionen i PM om du vill. Här hör den inte hemma iaf.

Postad 20 November 2008 - 14:40

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Nu pratar jag om en icke jailbreakad Iphone..
Om du tycker att 3,6 räcker så får det stå för dig...

Om du är nöjd med det du får så är det ju jättebra men att säga att den har det senaste är ju helt enkelt inte sant...

Jasså så du kan tanka hem vilka program du vill ? dom måste väl gå genom en portal...Sen så är det inte alla program som Apple tillåter...Tycker du såna sjuka system är bra? Tycker inte jag .

Jag vill kunna välja det själv.

Jaja....

Tur att vi alla själv får välja :P

Edit
Jasså så du kan installera IGO..TomTom.Garmin osv i din Iphone ?

Redigerat av moparman, 20 November 2008 - 14:41.

Postad 20 November 2008 - 15:10

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Nu pratar jag om en icke jailbreakad Iphone..
Om du tycker att 3,6 räcker så får det stå för dig...

Det finns ju massor av saker som en fabriksny WM-telefon inte klarar och de flesta lägger in nya ROM's, därför är jämförelsen med jailbreak absolut korrekt.

Vad gör du med dina telefon som inte 3,6 Mbit/s räcker till medans 7,2 Mbit/s gör?

Om du är nöjd med det du får så är det ju jättebra men att säga att den har det senaste är ju helt enkelt inte sant...

Klart det är. Ett par exempel :

Vilka andra telefoner har en t ex en sådan stor och högkvalitativ skärm som iPhone? Ingen vad jag vet. Vilka andra telefoner har ett sådant attraktivt och funktionellt användargränssnitt som iPhone har? Ingen vad jag vet.

Jasså så du kan tanka hem vilka program du vill ? dom måste väl gå genom en portal...Sen så är det inte alla program som Apple tillåter...Tycker du såna sjuka system är bra? Tycker inte jag .

Jag vill kunna välja det själv.

Jaja....

Tur att vi alla själv får välja :P

Jag kan lägga in alla program som finns tillgängliga genom AppStore och Cydia, vilket innebär i stort sett alla som finns på marknaden. Likväl som WM-users kan göra i sina telefoner.

Edit
Jasså så du kan installera IGO..TomTom.Garmin osv i din Iphone ?

Du sa "Installera valfri GPS". GPS är hårdvara, TomTom/Garmin är mjukvara. Dessa finns ännu inte kompilerade för MacOS men det är bara en tidsfråga. Själv har jag länge tidigare använt båda dessa GPS-program i fristående GÅS-enheter men jag klarar mig hur bra som helst med iPhone tillsammans med GoogleMaps, inget behov av TomTom alltså.

Postad 20 November 2008 - 15:26

Vounce
  • Vounce
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Grabbar (flickor), WM mot iPhone kan nog gå ett separat tråd kanske? Nivån sjunker lite väl mycket snart.

Postad 20 November 2008 - 15:39

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Yepp.

Jag tankar ner torrentfiler direkt från vissa sidor rakt ner i mobilen och kan se film när jag vill

Nog OT från min sida..

Postad 20 November 2008 - 15:51

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Yepp.

Jag tankar ner torrentfiler direkt från vissa sidor rakt ner i mobilen och kan se film när jag vill

Nog OT från min sida..

Ja just det, det är ju den livsnödvändiga funktionen som är en given dealbreaker för valet mellan iPhone och WM-telefon. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, jag hoppas du kan förlåta min otroliga dumhet :P Jag kan också se film när jag vill, kan även tanka ner klipp från YouTube och spara direkt på telefonen.

Jag lägger också ner detta nu, nog med OT.

Postad 20 November 2008 - 17:37

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Hmm...Youtube klipp är väl inte samma sak som att se film/serier i telefonen :)

Postad 20 November 2008 - 17:51

benteboy
  • benteboy
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
kolla in samsung omnia. den har jag å e grymt nöjd med den. å den har wm å en riktig gps inbyggd,

Postad 20 November 2008 - 22:23

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Hmm...Youtube klipp är väl inte samma sak som att se film/serier i telefonen :)

Jag trodde du sa att du la av med OT nu...?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.