Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

15000 budget till högtalare och förstärkare och kablar!

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 November 2008 - 16:21

david lindsten
  • david lindsten
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Hej, säkert en vanlig tråd men det hade varit jättesnällt av er audiofiler om ni kunde hjälpa mig med lite råd om vad som är prisvärt, som sagt har jag ca 15000 att röra mig med.

Kommer man undan billigare än så är det såklart bra men jag vill ha riktigt bra grejjer..

Bor i lägenhet så jag letar efter ett par stativhögtalare då det nog inte kommer spelas extremt högt, rummet som de ska stå i är ca 25 m2.

Har tittat lite på xtz's 99.26 men sweetspoten ska inte vara så stor hörde jag, sen har jag tittat lite på ett par BOSE 901 VI begagnade från 2000 för 7000kr.

Jag har egentligen ingen aning om sånt här men jag lyssnar ca 6 timmar om dagen på musik så jag insåg att det var dags att byta från datorhögtalarna.

hifiklubben känns inte så prisvärt om man ska köpa alla sina grejjer där..

Kom med era förslag på vad ni hade köpt om ni skulle göra samma sak!

Tack på förhand!

Postad 19 November 2008 - 19:41

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Källa: Ljudkort
Förstärkeri: beg. Naim 122x/150x kombo alt. Nait 5i
Högt sladd: Naim NACA 5
Högt: beg. Dynaudio Audience 52

borde gå för den pengen, scanna av beg. marknaden!

Postad 19 November 2008 - 19:50

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Med den budgeten hade jag nog med kollat begagnatmarknaden då det finns fynd att göra där.
jag kan rek dynaudio focus antingen 110 eller 140 som jag själv ägt nyligen och som finns för runt 8500 beg nu,kan säkert prutas ner till 8 :)
Sen hade jag kollat upp en amplifix som brukar gå för mellan 4-6 tusen beg och som för det priset är sjukt bra 2kanalare.
Kablar hade jag lagt ca 1000-2000 för beg och då får du riktigt fina saker.
Då har du ca 2000kr till en cd och det borde inte vara några problem att hitta en beg sådan för det priset.

Anledningen till att jag nämner just dessa prylar är för att jag själv kört den combon och det lät ruskigt bra.

Postad 19 November 2008 - 23:49

Aurum
  • Aurum
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Har du sålt dina Dynaudio nu då? Såg att dem ligger ute på Blocket fortfarande :P

Postad 20 November 2008 - 08:00

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Hej David.
Med din budget och dina förutsättningar så skulle jag föreslå denna kombination:

Högtalare 6000kr:
Larsen 4

Förstärkare 4200:
Denon 1709

Kablar:
Vad helst du vill ha, du har 4800 kr kvar på din budget men jag skulle rekommendera att
inte köpa dyrare högtalarkablar än för ett par hundra kronor.

Med denna kombination får du en bra reciever utifall du någon gång skulle vilja bygga ut till surround samt
att du får ett par mycket högklassiga svenska högtalare med en enorm sweetspot.

Känner du att du är på spenderarhumör så rekommenderar jag den här recievern istället:
Denon 2309
Då den även har pre-out så man kan hänga på slutsteg om man vill någon gång i framtiden samt att den ger mer
effekt och mer anslutningsmöjligheter.

Jag hade aktat mig för Bose även om 901 modellen är en av dom som har bättre rykte omkring sig. Bose har ett dåligt rykte bland många insatta och det är välförtjänat, för det är inga bra grejer.

Mvh Håkan

Redigerat av snowspace, 20 November 2008 - 08:01.

Postad 20 November 2008 - 12:28

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Har du sålt dina Dynaudio nu då? Såg att dem ligger ute på Blocket fortfarande :P

Haha ja dom såldes snabbt, har inte orkat ta bort den bara

Postad 20 November 2008 - 12:29

david lindsten
  • david lindsten
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Tack för tipsen!

Har kollat en del på en A-100 D3 av xtz som stärkare också, hur ställer den sig jämtemot de stärkarna som ni föreslagit?

Hur ställer sig högtalarna ni föreslagit jämtemot xtz 99.26, vad är fördelarna/nackdelarna med de olika högtalarna?

Postad 20 November 2008 - 14:02

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Dynaudio är väl en av världens mest renommerade tillverkare, med egentillverkade element och konstruktioner, där är väl skillnaden först och främst.

Ljudmässigt är det neutralt och mer återhållet än livligt. Det är väldigt svårt att bli lyssningstrött av karaktären. Passar därför bra ihop med en lite "aggresiv" stärkare såsom en från Naim eller Rotel. De får högtalarna att på ett balanserat sätt sjuda av liv utan att bli jobbiga att lyssna till.

Postad 20 November 2008 - 15:57

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Med Larsen högtalarna så får du en rätt stor sweetspot, av det jag hörde på arken mässan så gillade jag dem och de kändes prisvärda (till skillnad mot ett par stora rackare i k***sch rummet).

Sedan är ju 25m2 ganska stort ändå, själv så sitter jag med ett par golvare på ~19m2.

Postad 21 November 2008 - 14:55

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag stämmer in i rekommendationen av Larsen 4.

Däremot hade jag inte kört med Denon-receiver utan börjat undersöka Arcam och Musical Fidelity t.ex istället.

Om det går att pruta i en affär är kombinationen Larsen 4 och Musical Fidelity X-T100 eller YBA YA201 alternativt något från Arcam en suveränt trevlig sak att lyssna på.

Brittisk elektronik till Larsen upplever jag som en riktigt bra matchning (YBA är dock franskt).

Larsen 4 är mycket bra högtalare och jag ser egentligen inga konkurrenter i den prisklassen. Vill man sedan byta upp sig finns Larsen 6 och då kör man 4orna som surrounder.

Ljudet är rappt och detaljerat kombinerat med exceptionell spridning. Man får dessutom mycket lättmöblerade högtalare.

Postad 21 November 2008 - 19:28

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Mitt förslag är Ino audio piP för ca 10K
Förstärkare så duger någon vanlig förstärkare för 2000-3000 kr, skillnaderna mellan vanliga förstärkare är så absurt små. Kolla bara så du har kraft så du kan driva högtalarna.
Sen kan du köpa två ACO skivor som ska stå bakom piP och dämpa ljudet.

Svårt att hitta något som är bättre för 15K enligt mig.

Sen kan du även spara pengar genom köpa piP som moteringssats.

Mvh

Postad 26 November 2008 - 12:47

david lindsten
  • david lindsten
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
De här larsen 4 låter intressant, de ser ut som golvare på bilden, är dem det?

Hur ställer de sig till xtz 99.26, någon som vet?

Funderar på vilken stärkare/reciever man skulle ha till, de som ni har rekommenderat ligger uppåt 14000, inget annat ni skulle kunna tänka er som är mer matchande i pris?

Postad 26 November 2008 - 14:42

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Larsen 4 är en golvare. XTZ har jag inte provat men jag hade absolut försökt provlyssna Larsen först.

Postad 26 November 2008 - 15:08

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Själv är man B&W frälst så B&W683 eller B&W685 är ju givna kandidater.
Har inte lyssnat på Larsen 4, iaf inte vad jag minns, måste ha missat dom på arken mässan.

Dom var dock testade i senaste High fidelity med gott betyg så dom hade varit roliga att provlyssna.

Men jag tänkte på att du skrev att du nog ville ha stativare för att du inte skall spela så "högt".
Jag ville bara påpeka att det inte behöver spelas högt för att golvare skall kunna utnyttjas fullt ut. Dom har mer pondus och gräver djupare även vid lägre volymer. 25 kvadrat låter inte för litet för att köpa golvare.

Jag vill minnas att med Larsen 4 rekomenderas lyssningsposition lika långt från högtalarna som högtalarna har till varandra. Dvs en liksidig triangel sett uppifrån. Du kan ju fundera på hur du vill möblera rummet och om det är möjligt hemma hos dig. Men som redan är skrivet så skall ju stereobilden vara mycket större med Orto akustiska högtalare (som Larsen är) än med "vanliga".

Vad gäller kablar tycker jag definitivt att det är något du kan leka med senare, fokusera på högtalare i första hand, pengarna som blir över lägger du på en stärkare och billiga kablar. Vill du sedan leka vidare med anläggningen kan du testa andra kablar men det kommer ändå aldrig bli bättre ljud än högtalarna kan ge ifrån sig så börja i rätt ände.

Ett par välplacerade dämp plattor på väggarna kommer göra mer för ljudet än dom flesta kablar vill jag påstå utan att på något sätt fiska efter ännu en debatt i ämnet : )

Postad 26 November 2008 - 15:32

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Kan hålla med om B&W 685 tycker du ska åka o lyssna på dom. :unsure:

Postad 26 November 2008 - 18:21

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Innan du köper något så borde du lyssna på Canton RC-L och XTZ Class A-100 D3, oslagbar kombination för den pengen. Bra kablar kostar inte speciellt mycket, det räcker med vanlig EKK 4G1.5mm2 och ett par DIY Lonworks signalkablar.

Redigerat av Unregistereda73534df, 26 November 2008 - 18:23.

Postad 26 November 2008 - 21:44

Mr Tosse
  • Mr Tosse
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Ser att du fått väldigt många bra alternativ redan, men jag kan ändå nämna att jag verkligen rekomenderar "Yamaha Ns-333" som väldigt prisvärda högtalare! Själv använder jag dem som surroundhögtalare men när jag provat att flytta fram dem så har jag blivit väldigt förvånad över hur bra dem låter.
Dem kostar bara ca 1700:- så du får mycket pengar över till att köpa annat. Om du känner att du vill ha ett litet lyft i de låga frekvenserna kan du ju alltid köpa till en sub. Kan även där rekomendera den sub som jag använder, "Dali basis 100" kostade strax över 3000:- när jag köpte den. De låter bra tillsammans!

När det gäller förstärkare har jag tyvärr ej gämfört min egen med så många andra, men jag tycker att det låter väldigt bra ur mitt system så den kan jag rekomendera. Det är en "Harman Kardon Avr-245" (hemmabioförstärkare) om du i framtiden ev vill utöka ditt system.
Annars tror jag inte att du behöver lägga så mycket pengar på varken förstärkare eller CD-spelare, köp något som du tycker ser vettigt ut och där man kan justera bas och diskant. Låter säkert fånigt att jag rekomenderar dig att gå på utseendet, men den kommer trots allt även att vara lite som en möbel. Själv så tycker jag att även riktigt billiga förstärkare låter bra om där är lite krut och man har bra högtalare.

När det gäller kablar så tycker jag inte att du bör lägga några förmögenheter där direkt. Enligt min erfarenhet så har högtalarkablarna en mycket liten inverkan på ljudet. Givetvis finns där skillnader men man ska inte behöva leta efter dem.

Lycka till! :unsure:

Postad 26 November 2008 - 23:30

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

+

+

Tror jag kan bli riktigt bra.

Har själv något liknande och tycker det låter kanon.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.