Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Frågor inför biorumsbygget

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 November 2008 - 21:40

fattanotto
  • fattanotto
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag ska sätta en Sony VPL-HW10 i ett rum som är 3,30 brett och 450 långt (215 i takhöjd i den mån nu det är relevant...) . Av olika skäl kan jag inte sätta projektorn centrerat (dvs på 165 cm i mitt 3,30 breda rum) utan den måste sättas 140 från ena väggen och således 190 från andra väggen. Men jag vill ha duken/bilden centrerat på motstående vägg. Torde det funka med lensshift eller vad nu dessa finesser heter? Om det funkar - blir det på bekostnad av bildkvaliteten? Jag vet att ett svar är att "testa och prova", men jag håller på och bygger om med infräsning av VP-rör i gamla betong- och tegelväggar, placering av vägghögtalare, dold kabeldragning till allt osv så jag skulle vilja vet typ nu... Förresten passar jag på att kasta in en fråga till i samma tråd - med mina rumsförutsättningar vad kan funka, eller vad rekommenderas i dukstorlek - jag funderar på omkring 100 tum? Den huvudsaklinga tittarpositionen kommer att vara 4 meter från duken.

Postad 19 November 2008 - 22:28

klevman
  • klevman
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
HW10an har max 25% horisontell lensshift och max 65% vertikal lensshift. Nu har jag inte manualen framför mig men den finns att hämta på nätet, tror också att någon har lagt upp den i HW10ans tråd. Om du har lite vertikal lensshift så borde det inte vara ett problem med att flytta bilden 40-50cm horisontelt men du skall bara behöva 25cm om jag förstod dig rätt.
Titta i hw10ans tråd.

Jag har 3,75meter till duken och har 92tum så du ligger säkert bra till med 100tum. By the way, projektorn är grym!!

Postad 20 November 2008 - 08:34

Pean
  • Pean
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Jag ska sätta en Sony VPL-HW10 i ett rum som är 3,30 brett och 450 långt (215 i takhöjd i den mån nu det är relevant...) . Av olika skäl kan jag inte sätta projektorn centrerat (dvs på 165 cm i mitt 3,30 breda rum) utan den måste sättas 140 från ena väggen och således 190 från andra väggen. Men jag vill ha duken/bilden centrerat på motstående vägg. Torde det funka med lensshift eller vad nu dessa finesser heter? Om det funkar - blir det på bekostnad av bildkvaliteten? Jag vet att ett svar är att "testa och prova", men jag håller på och bygger om med infräsning av VP-rör i gamla betong- och tegelväggar, placering av vägghögtalare, dold kabeldragning till allt osv så jag skulle vilja vet typ nu... Förresten passar jag på att kasta in en fråga till i samma tråd - med mina rumsförutsättningar vad kan funka, eller vad rekommenderas i dukstorlek - jag funderar på omkring 100 tum? Den huvudsaklinga tittarpositionen kommer att vara 4 meter från duken.

Alltid kul att se lite bilder på bygget??
100 tum funkar bra på 4 m

Postad 20 November 2008 - 10:52

fattanotto
  • fattanotto
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack för input - jag kollade manualen också och det verkar funka.

Bilder kan jag ordna med tiden. Just nu ser det aktuella rummet ut som ett bombat vardsagrum i Kandahar eller nåt. Det aktuella rummet är del i ett rätt omfattande källarprojekt i ett 30-talshus, innefattande bl.a. uppbilning av golv, urgrävning, isolering, ingjuten vattenburen golvvärme, nytt el, va- och värmesystem, wc/tvättstuga, kontor,gästrum osv osv. Halva källarytan är helt klar, nu återstår "finliret" (lappa, putsa, laga tak och väggar, målning, golvläggning) i gästrum/biorum och kontorsrum. Det tar lite tid detta, när man gör precis allt själv, jobbar och har barn, men tillfredsställelsen när det är klart efter sådär en 1000 arbetstimmar kommer att bli stor antar jag. Till sommaren är målsättningen. En belöning blir projektorn (och alla andra pryttlar man måste ha till denna) ... Jag har precis haft en möjlighet att skaffa en del hembiopryttlar förmånligt (inte brottsligt!) trots att jag inte behöver alla saker förrän till sommaren. De saker jag redan nu har ouppackade är: Projektor: Sony VPL HW10, Högtalare: KEF KHT-3005SE, Receiver: Sony 3400 ES (kommer nästa vecka),

Sen blir det väl en Blue Ray (eller om jag provar via datorns Blue Ray till att börja med) och en HD box för TV. DVD recorder eller liknande tror jag man ska vänta lite med tills nästa steg i utvecklingen kommer till Sverige (MPEG4 inspelare/uppspelare, Blue Ray inspelare etc etc).

Postad 21 November 2008 - 19:19

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0

... Just nu ser det aktuella rummet ut som ett bombat vardsagrum i Kandahar eller nåt. Det aktuella rummet är del i ett rätt omfattande källarprojekt i ett 30-talshus, innefattande bl.a. uppbilning av golv, urgrävning, isolering, ingjuten vattenburen golvvärme, nytt el, va- och värmesystem, wc/tvättstuga, kontor,gästrum osv osv. Halva källarytan är helt klar, nu återstår "finliret" (lappa, putsa, laga tak och väggar, målning, golvläggning) i gästrum/biorum och kontorsrum. Det tar lite tid detta, när man gör precis allt själv, jobbar och har barn, men tillfredsställelsen när det är klart efter sådär en 1000 arbetstimmar kommer att bli stor antar jag. Till sommaren är målsättningen...

Tillfredsställelsen kommer att bli enorm. Jag känner igen beskrivningen då jag genomgick en liknande renovering för några år sedan. Bila ur golvet, isolera, golvvärme, biorum, arbetsrum, tvättstuga, nya golv, väggar, tak, etc. Hårt arbete, men värt varenda timme.

Lycka till med arbetet!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.