Postad 20 November 2008 - 23:39
Postad 22 November 2008 - 00:22
Men i F-6orna är det mer samlad bas, om man gillar det (det gör jag). Sen så tar m-65 och 85 mycket mer plats, det dubbla i djup faktiskt.
Postad 22 November 2008 - 00:56
Du har alltså lyssnat på både F-6 och M-65/M-85? Skulle du kunna ge en lite mer utförlig jämförelse? Det skulle uppskattas då jag har ett par M-85 och funderar på att köpa F-6 till bion. På så vis vet jag ungefär var dem ligger =) Också, vad menar du med "samlad" bas? Snabbare bas?Om du tittar på begagnat så är det väl m-65 eller m-85 som gälller.
Men i F-6orna är det mer samlad bas, om man gillar det (det gör jag). Sen så tar m-65 och 85 mycket mer plats, det dubbla i djup faktiskt.
Postad 22 November 2008 - 01:19
Postad 22 November 2008 - 10:35
Nackdelen är väl bara att om du bytar till en surroundreceiver för några tusingar senare så kommer du sakna välljudet från t-amp =P
Redigerat av Se_BBB_e, 22 November 2008 - 10:36.
Postad 23 November 2008 - 02:01
Du har alltså lyssnat på både F-6 och M-65/M-85? Skulle du kunna ge en lite mer utförlig jämförelse? Det skulle uppskattas då jag har ett par M-85 och funderar på att köpa F-6 till bion. På så vis vet jag ungefär var dem ligger =) Också, vad menar du med "samlad" bas? Snabbare bas?
Diskanten är mer framhävd i f-6orna än i m-85orna, basen, ja den är ju inte lika kraftig som hos m-85orna men den finns definitivt där och den är fast och fin, men går ändå djupt tycker jag. När jag menar att basen är samlad så menar jag att den ja.. vet inte hur jag ska förklara riktigt men om man tar tex m-65 så är den basen mer "all over the place" lite mer som en filmbas medan f-6 är nått helt annat än filmbas, dock ska väl f-6orna funka till hemmabio om man ska ha en subwoofer till, och de flesta förstärkare delar ju ändå surroundet vid ca 80hz (man kan ställa in men ofta 80hz).
Anledningen till att "jag vet" är att två nära vänner har m-65 resp. m-85 som man är hos en del och lyssnar på musik.
Jag älskar f-6orna verkligen, rätt förstärkare (en fin stereoförstärkare iaf) och kabel så spelar de grymt. Dessutom tar de ju hälften så lite plats på djupet och så är de 100ggr snyggare med blanklack och lite färgsättning som m-65 saknar...
Postad 23 November 2008 - 03:02
Jag hade själv F6:orna (första versionen) för ett par år sedan, och måste säga att de är fruktansvärt prisvärda. Jätte bra högtalare med en fantastiskt ljud. Dock så kräver de en hyffsat bra förstärkare för att kunna leverera ett dynamiskt och kraftfullt ljud. Tror knappast att man skulle kunna få detta med dessa kopplat till en T-Amp!?
Jag och en kompis till mig köpte dessa samtidigt, min kompis köpte de tillsammans i ett paket med en "enklare" (läs billigare) Yamaha-reciver och ljudet genom denna blev väldigt platt och "kraftlöst". Jag köpte istället en beg. Pioneer-reciver (VSX-859) som levererade ett betydligt mycket bättre ljud. Skillnaden var som natt och dag.
Så mitt tips är att du kanske borde kika på någon väl beprövad förstärkare/reciver med bra omdömmen på t.ex. prisjakt. Det går att fynda bra förstärkare på beg-marknaden till vrakpriser.
Vh Revolver
Postad 23 November 2008 - 03:16
Hejsan!
Jag hade själv F6:orna (första versionen) för ett par år sedan, och måste säga att de är fruktansvärt prisvärda. Jätte bra högtalare med en fantastiskt ljud. Dock så kräver de en hyffsat bra förstärkare för att kunna leverera ett dynamiskt och kraftfullt ljud. Tror knappast att man skulle kunna få detta med dessa kopplat till en T-Amp!?
Jag och en kompis till mig köpte dessa samtidigt, min kompis köpte de tillsammans i ett paket med en "enklare" (läs billigare) Yamaha-reciver och ljudet genom denna blev väldigt platt och "kraftlöst". Jag köpte istället en beg. Pioneer-reciver (VSX-859) som levererade ett betydligt mycket bättre ljud. Skillnaden var som natt och dag.
Så mitt tips är att du kanske borde kika på någon väl beprövad förstärkare/reciver med bra omdömmen på t.ex. prisjakt. Det går att fynda bra förstärkare på beg-marknaden till vrakpriser.
Vh Revolver
Mycket sant och bra skrivet. Måste tillägga att det tog ca 100 timmar att hitta rätta basen i dem, så det gäller att spela på ett bra tag!
Men mitt tips är ju att lyssna på alla (3) innan du bestämmer dig, det skiljer en del i karaktären hos dem.
Kan ju tillägga att jag hade bara lyssnat på m-65orna innan jag bestämde mig för f-6, men jag minns att jag gick mest på designen när jag köpte f-6, och att de inte är så jäkla stora alla 80-tal.
Postad 23 November 2008 - 12:38
Jag förstår nog ungefär vad du menar då =) Det låter bra att det är mer diskant eftersom M-85 är lite klen på det området. M-85 har härlig diskant, men den är tyvärr lite tillbakadragen.Diskanten är mer framhävd i f-6orna än i m-85orna, basen, ja den är ju inte lika kraftig som hos m-85orna men den finns definitivt där och den är fast och fin, men går ändå djupt tycker jag. När jag menar att basen är samlad så menar jag att den ja.. vet inte hur jag ska förklara riktigt men om man tar tex m-65 så är den basen mer "all over the place" lite mer som en filmbas medan f-6 är nått helt annat än filmbas, dock ska väl f-6orna funka till hemmabio om man ska ha en subwoofer till, och de flesta förstärkare delar ju ändå surroundet vid ca 80hz (man kan ställa in men ofta 80hz).
Säg inte det.. T-amp ger sken av att vara riktigt kraftfull om man inte spelar för högt. M-85ornas dubbla åttatumsbasar har den givetvis inte stenkoll över, men dem övriga registren sitter som en smäck och den mejslar ut alla detaljer med kraft och elegans. Med F-6ornas enkla 6.5-tumsbas borde även basen bli riktigt trevlig skulle jag tro. Dynamiken är kanske inte i världklass, men står sig ändå mot dyrare förstärkare.Jag hade själv F6:orna (första versionen) för ett par år sedan, och måste säga att de är fruktansvärt prisvärda. Jätte bra högtalare med en fantastiskt ljud. Dock så kräver de en hyffsat bra förstärkare för att kunna leverera ett dynamiskt och kraftfullt ljud. Tror knappast att man skulle kunna få detta med dessa kopplat till en T-Amp!?
Postad 23 November 2008 - 13:09
Tror knappast att man skulle kunna få detta med dessa kopplat till en T-Amp!?
Köp 2! En till varje högtalare
Här har du den perfekta partnern till T-ampen:
Länk
Bättre kan du inte hitta för det priset och en bra bit upp. Har dessutom phono-ingång som bonus. Eller, rättare sagt, det är egentligen phonosteget som är grejen och övriga ingångar bonus.
Här har du en Recension av den.
Kör den själv som riaa förstärkare och kan intyga att den låter suveränt.
800:- fraktat och klart till utlämningen. Men skynda på.....dollarn stiger varje sekund
Redigerat av Unregisterede10e9503, 23 November 2008 - 13:23.
Postad 23 November 2008 - 14:13
Är bara lite nyfiken på hur du kopplade ihop det där? =) Skulle du kunna förklara?Köp 2! En till varje högtalare
Så körde jag ett tag till mina stativare Quad12L och det funkade kanon. Då ligger dom ändå på 88db känslighet.....men som sagt, inga problem att spela så högt jag behövde iaf, med bibehållen ljudkvalitet.
Postad 23 November 2008 - 15:07
Postad 23 November 2008 - 18:30
Köp 2! En till varje högtalare
Så körde jag ett tag till mina stativare Quad12L och det funkade kanon. Då ligger dom ändå på 88db känslighet.....men som sagt, inga problem att spela så högt jag behövde iaf, med bibehållen ljudkvalitet.
Här har du den perfekta partnern till T-ampen:
Länk
Bättre kan du inte hitta för det priset och en bra bit upp. Har dessutom phono-ingång som bonus. Eller, rättare sagt, det är egentligen phonosteget som är grejen och övriga ingångar bonus.
Här har du en Recension av den.
Kör den själv som riaa förstärkare och kan intyga att den låter suveränt.
800:- fraktat och klart till utlämningen. Men skynda på.....dollarn stiger varje sekundJag gav bara 600:- för min för ett par år sedan.
Inte så haj på allt detta vad ska den där prylen göra för nytta?
Redigerat av DampWall, 23 November 2008 - 18:58.
Postad 23 November 2008 - 19:02
I vilken prisklass hade trådskapren tänkt sig förstärkaren?
Just nu som arbetslös som fan, så är det på den nivån att jag letar i folks källar utrymmen för att hitta någon gammal stärkare som bara samlar damm, så budgeten är ju ganska så strypt
Edit: Det är ju meningen att jag ska skaffa en ordentlig stärkare sen när pengarna börja komma in på kontot.
Redigerat av DampWall, 23 November 2008 - 19:03.
Postad 23 November 2008 - 20:48
Fördelen med en integrerad förstärkare är ju att du har fler än en linjeingång, t.ex. dator + tv + cd/dvd, som du kan koppla in till den.
Alternativet är ju att spara med köpet en liten stund och köper t.ex. en reciver när tillfället ges?
Vh Revolver
Postad 23 November 2008 - 23:06
För en tusenlapp kommer du inte att hitta någonting som kan spela lika bra som en t-amp, begagnat eller nytt.
Helt enkelt så att den en RIAA-förstärkare som gör att du kan koppla en skivspelare till t-ampen, plus några övriga utgångar så att man enkelt kan växla mellan t.ex. dator och cd-spelare. Det är allt den gör.Inte så haj på allt detta vad ska den där prylen göra för nytta?
Postad 23 November 2008 - 23:17
T-amp har inga problem att driva F-6 EX. Den driver mina M-85 utan problem som sagt, upp till medelhög volym. Den är ju inte extremt högt, men den täcker in normal lyssningsnivå. F-6 EX kan dessutom inte spela lika högt som M-85 och har dessutom mindre krav på förstärkarens kraft så det kommer gå ännu bättre med dem.
För en tusenlapp kommer du inte att hitta någonting som kan spela lika bra som en t-amp, begagnat eller nytt.
Helt enkelt så att den en RIAA-förstärkare som gör att du kan koppla en skivspelare till t-ampen, plus några övriga utgångar så att man enkelt kan växla mellan t.ex. dator och cd-spelare. Det är allt den gör.
I see det är i väldigt hårda drag en switch?
Nu börjar det ju brinna lite i fingrarna på en t-amp och f6orna
Postad 24 November 2008 - 00:07
Inte så haj på allt detta vad ska den där prylen göra för nytta?
Det är en förförstärkare
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
89 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?