Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blueray i htpc vs sony 350

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 November 2008 - 09:24

dorner
  • dorner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Hej
Jag skall köpa grejor till mitt nya biorum.
Kommer bli
Onkyo606
Alumni 5.1
Troligen en Mitsubishi 5500

Jag skall ha en htpc för musik och film från en server troligen HP mediasmart verkar prisvärd och enkel möjligen bygga egen.
Frågan gäller om man skall ha en standalone bluray Sony 350 eller blir en inbyggd i htpc lika bra bild m.m?
Någon som kan ge en jämförelse. Spar en heldel pengar genom att bygga in den i htpc.

/Joakim

Postad 21 November 2008 - 12:23

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Hej
Jag skall köpa grejor till mitt nya biorum.
Kommer bli
Onkyo606
Alumni 5.1
Troligen en Mitsubishi 5500

Jag skall ha en htpc för musik och film från en server troligen HP mediasmart verkar prisvärd och enkel möjligen bygga egen.
Frågan gäller om man skall ha en standalone bluray Sony 350 eller blir en inbyggd i htpc lika bra bild m.m?
Någon som kan ge en jämförelse. Spar en heldel pengar genom att bygga in den i htpc.

/Joakim

Jag skulle helt klart rekommendera HTPC:n. Det enda du inte kan få ur den jämfört med en standalone-spelare är full bitrate på HD-ljudspåren, i alla fall inte direkt från skivan (men du kan enkelt rippa BD till .mkv-filer med fullt HD-ljud i flac-format som du sedan kan spela upp i t ex Media Center).

Fördelarna med att ha BD-läsaren i en HTPC är många, bl a just det att du kan rippa skivorna till disk och sedan använda en filmkatalog (My Movies, Movie Collector, Videobrowser) för att komma åt alla filmer med en knapptryckning:

Postad bild

I mitt fall (ovan) använder jag Video Browser för MCE.

Jag använder Arcsoft Total Media Theatre som jag tycker fungerar stabilt i HPTC-miljön. Bildkvalitetsmässigt har du helt andra möjligheter till kalibrering, post-processing, m m i en HTPC än i en standalone.

Jag har också en Windows Home Server (hembyggd, se mitt galleri) med (i dag) 6 TB diskutrymme där jag har allt mitt material lagrat. Det fungerar perfekt och är stabilt som en klippa.

/P-O

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 21 November 2008 - 12:25.

Postad 21 November 2008 - 12:34

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Håller till stor del med politby, lägger du lite tid på att fixa till din htpc så får du fullgod bild, ljudet downsamplas tyvärr i dagsläget om du hör nån skillnad är väldigt individuellt och beror till stor del även på vilken kringutrustning du har eller om man agerar enligt politbys förslag :)

Ps. Snygg server politby och ännu snyggare bil i din avartar :D

Postad 21 November 2008 - 13:39

dorner
  • dorner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Blir nog en inbyggd. Någon att rekomednera eller duger det med vilken som helst?
En annan fråga vilken mjukvara behöver man, har tittat på mediaportal och den ser ok ut. Men behövs det något mer. Troligen Vista som operativ.
Moderkortet blir nog nya intel med nvidia9300-9400 duger den grafiken till medeltunga spel om man skulle vilja spela lite på htpc eller skall man ha ett separat kort.
Vet att många inte tycker man inte skall kombinera, men jag spelar inte tillräckligt för att ha en egen dator. SKulle vara bra att kunna kombinera.

Postad 21 November 2008 - 15:14

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Blir nog en inbyggd. Någon att rekomednera eller duger det med vilken som helst?
En annan fråga vilken mjukvara behöver man, har tittat på mediaportal och den ser ok ut. Men behövs det något mer. Troligen Vista som operativ.
Moderkortet blir nog nya intel med nvidia9300-9400 duger den grafiken till medeltunga spel om man skulle vilja spela lite på htpc eller skall man ha ett separat kort.
Vet att många inte tycker man inte skall kombinera, men jag spelar inte tillräckligt för att ha en egen dator. SKulle vara bra att kunna kombinera.

Om du kör vista home premium så får du ju automatiskt MCE, sen behövs antingen Powerdvd eller arcsoft för att titta på blu-ray, arcsoft har ett plugin som gör att du kan starta blu-ray innifrån mce. Media portal är ju dock lite friare och kan mer än mce, till priset av att det är svårare att få till initialt.
Tror säkert att du kan spela med det inbyggda graffet om du inte har extrema krav på grafiken, de flesta spel borde kunna köras på medel i dagsläget.

Postad 21 November 2008 - 15:49

dorner
  • dorner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Och låterbra.
En sista fråga ett bra program för att lägga över sina dvd och blueray filmer till servern?

Postad 21 November 2008 - 16:47

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Och låterbra.
En sista fråga ett bra program för att lägga över sina dvd och blueray filmer till servern?

För att rippa DVD finns massor av program som gör detta bra. Jag använder DVDFab 5. AnyDVD är också ett kanonprogram (och det behöver du för att rippa BD/HD DVD).

Läs den här tråden om att rippa HD-skivor. Det är lite knepigare eftersom du behöver ett antal hjälpprogram, men om du använder "eac3to and More" som UI till detta blir det enklare. Eftersom du ändå behöver ett BD-avspelningsprogram föreslår jag att du köper Arcsoft TMT eftersom det innehåller en DTS Master Audio-avkodare som eac3to kan använda - då kan du få med det orörda HD-ljudet när du rippar BD med DTS-MA.

För övrigt rippade jag just klart min sista HD DVD. Phew!

/P-O

Postad 29 December 2008 - 09:25

dorner
  • dorner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Vilket format spar du dina filmer i?

Postad 29 December 2008 - 10:17

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Hur mycket disk? =D

Jag valde andra vägen och tog en stationär bluray istället. En släde som skickar bild till projektorn och skickar hd-ljudet till stärkaren känns så billig att jag inte orkar ta strulet med PC:n.

Edit: kommer antagligen slänga i möjligheten att köra BD i datorn också, men det känns inte moget nog än.

Redigerat av Mars, 29 December 2008 - 10:19.

Postad 29 December 2008 - 10:33

dorner
  • dorner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Tanken från början var en htpc med allt men efter att ha sett vad tv kort kostar så blev det en digitalbox från boxer med 250Gb.

Så nu lutar det år en PS3 för att få bd samt mediacenter i samma maskin. PS3 är inte optimal som mediacenter men den fungerar lite struligare bd än stand alone vad jag har förstått.

Annars är det en SONY BD- 350 som hägrar. plus en tvix för medistreaming möjligen en htpc så att man kan surfa och spela lite

Svårt val enkelheten med en stand alone är svår att bortse ifrån.

Jag har inte så många filmer så diskutrymmet spelar ingen roll. Men så klart gärna så småfiler som möjlligt utan att tappa kvalitet. Mycket skrivs om .mkv hur får man till det?

Postad 31 December 2008 - 14:19

dorner
  • dorner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Ingen som kan tips om vilket format man bör spara filmerna i?

Postad 01 January 2009 - 11:57

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag att man tappar hela poängen med BD om man komprimerar ner dem, man vill ju se och höra dem i dess fulla prakt. Du och jag har kanske inte så många filmer nu, men hos mig ökar det på snabbt =).

Postad 01 January 2009 - 14:19

dorner
  • dorner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Du har nog rätt. Lutar år en sony bd-350 och sedan möjligen en htpc för musik och bilder samt även en del filmer. Eller en tvix. Fördelen med dator är att man kan surfa och spela lite på den. PS3 tror jag går bort främst för att den inte kan styras med multifjärr och sedan verkar den krånglig som mediacenter.

Postad 05 January 2009 - 13:54

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Vilket format spar du dina filmer i?

Sent svar, sorry. Jag sparar i .mkv-containrar med video i originalformatet (H.264/VC-1) och ljud i flac-format. Tack vara flac får jag ut okomprimerat HD-ljud i multikanals LPCM (avkodas av ffdshow).

Den här rippningen går relativt snabbt (ca 1 timme per HD DVD, troligen lite mer för Blu-ray) eftersom jag inte kodar om bildinformationen utan bara muxar ut den. Det som tar tid är omkodningen av ljudet till flac-format.

Programmet jag använder (eac3to) kräver att du har en flac-codec (gratis) samt om du vill ha ut DTS-MA en dekoder för det, den enda som finns i dag som klarar detta är den du får tillsammans med Arcsoft Total Media Theatre. eac3to har inbyggd dekoder för Dolby True HD.

Här kan du läsa allt och lite till om detta.

/P-O

Personligen tycker jag att man tappar hela poängen med BD om man komprimerar ner dem, man vill ju se och höra dem i dess fulla prakt. Du och jag har kanske inte så många filmer nu, men hos mig ökar det på snabbt =).

Helt enig. Om man rippar till mkv med okomprimerad video och audio i flac-format åstadkommer man just detta. Se mitt andra svar ovan.

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 05 January 2009 - 13:52.

Postad 26 January 2009 - 21:03

greyhound
  • greyhound
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
lånar tråden lite ;)

kan man ha en vanlig blueray spelare och koppla den till en hårddisk eller måste man ha en htpc för det?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.