Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

A/V sync för plasma?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 November 2008 - 21:15

EyesOnly
  • EyesOnly
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag fick hem min helt nya plasma i fredags, en Samsung 50A656, dvs en 50" plasma version 6.

Jag kör med optisk kabel mellan DVD och Reciver för att få digitalt ljud. Till tvn har jag i nuläget en S-video kabel.
Jag har på majoriteten av filmerna jag testat med haft problem med stora lipsync problem. Denna syncning har förändrat sig under filmens gång till det sämre och vissa filmer har ej gått att åtgärda genom ändra A/V syncningen på recivern.

Mitt övriga hemmabiosystem består utav:
Yamaha DVD-S550
Harman/Kardon AVR-335 Reciver

Min fråga till er är helt enkelt vad jag ska göra? Har hört talas om att vissa hört köpt nya apparater för att kunna synca ljudet men det känns ju inte intressant. Har man lagt ut över 16000 på en tv så borde man väl ändå få en tv som fungerar emot med en helt vanlig DVD spelare + Reciver?

Tacksam för all hjälp jag kan få då jag just nu känner mig enormt besviken!

Postad 23 November 2008 - 12:11

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0
Kör du verkligen en köpt film i DVD-spelaren?

Kanske körs någon skum videoprocessing eller uppskalning i din förstärkare, testa stänga av allt sådant. Att synken ändrar sig låter annars som en felkodad nerladdad film, eller att du spelar från en felinställd dator eller mediaspelare.

I vilket fall som helst så bör du genast byta till vettigare kablar, minst scart, helst komponent eller hdmi.

Postad 26 November 2008 - 22:54

EyesOnly
  • EyesOnly
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ja, det är köpt film jag spelar upp.

Problemet är efter mycket efterforskning att samsung skärmen tar tid på sig för att upscala bilden till 1080p (tror jag iaf det är det den skalar upp den till), vilket tar en viss tid. Denna tid kan man i vissa fall åtgärda genom att använda funktionen a/v sync delay på recivern men i detta fallet så räckte de 80 ms, som H/K 335 recivern kunde fördröja signalen, inte till. Man löste detta genom att köpa en dvd eller blueray spelare som själv kan skala upp bilden och på så vis avlasta tvn.

Själv löste jag detta genom ett ps3.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.