Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad ska man välja att driva sina högtalare med? max 30-40k

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 November 2008 - 00:30

8roxz
  • 8roxz
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
hej!

Tänkte kolla runt lite vad ni anser vara bästa lösningen vad gäller att driva mina högtalare?
Först å främst så prioriterar jag 2-kanals ljudet mest (70% musik/30% film).
Högtalare att driva: Canton Karat 770 (front) 755 (center) 720 (surround). Kör dvs 5.0
Budget: tänkt mig runt 30k men kan väll sträcka mig upp till 40k om det skulle vara så.

Så vilken lösning är att prioritera i mitt fall?

Reciver 20-30k (typ pio LX-81, Rotel 15x0, osv)
Reciver ca: 20k + 2-kanals slutsteg 10-15k
Förförstärkare + (2-3-5-7-)kanal slutsteg

Skulle tro att alt nr 2 är att föredra, men vill ha ut så mycket som möjligt för den summan.
Så skulle vara gott att få höra lite idéer på hur ni själva skulle spendera er slantar i denna situation.
Även vilka prylar/märken/modeller ni själva skulle välja är trevligt att läsa om.

Har ej pengarna i fickan än, men håller på att sparar för fulla muggar.
Halva nöjet är dock att kolla runt vilka prylar man vill köpa undertiden man sparar ihop pengarna ;).

Postad 24 November 2008 - 14:05

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Jag valde alternativ 3.

Det var NAD M25-slutsteget som jag föll för, helt otrolig best till det priset. Man behöver ju nödvändigtvis inte köpa NAD M15 som försteg, eftersom den knappt har några hembiofinesser alls (men trevligt när grejerna matchar).

Kombon låter dock mycket bra i stereo (4st Stereo DACar i M15), vilket var det jag prioriterade. Rekommenderas starkt för 2-kanal eftersom det var vad även du prioriterade.

Hade ungefär samma budget som dig. Köpte M25 som demo-ex ifrån Hifiklubben för 19 000kr och M15 (som de prissänkte till hälften) för 13 500kr. Mycket pengar, men slutsteget är värt varenda krona, försteget är mer tveksamt prismässigt.

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 24 November 2008 - 14:06.

Postad 24 November 2008 - 14:05

hardsaltad
  • hardsaltad
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej

Sitter lite i samma båt. Har idag thule för och slutsteg men vill ha lite roligare försteg eller om man klarar sig med en reciver typ Lx81, yamaha z7.

Ett alternativ för dig skulle vara ett Hembioförsteg typ marants av8003 eller onkyo PR-SC886 och valfrit slutsteg men då blir det ca 35-40K för dig. Så frågan är om klara man sig på en reciver?

Mvh Erik

Redigerat av hardsaltad, 24 November 2008 - 15:05.

Postad 24 November 2008 - 14:40

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Jag skulle spenderat mina surt förvärvade penningar såhär:

Eftersom jag gillar musik och ofta lyssnar på det så är alternativ 2 det som jag väljer.
Sen hade jag fördelat 35K som följer.
Reciever 10K, pre-out plus dom funktioner som jag behöver är prio1, effekten i den prisklassen brukar räcka till
att driva det mesta i surroundväg.
Slutsteg 25K. Här läggs det mesta krutet då effekt är roligt att ha gott om!!

Postad 24 November 2008 - 15:14

Dustyeyes
  • Dustyeyes
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Du har inte funderat på en hemmabioreciever med PRE-OUT på alla kanaler?
Sen en stereoreciever med HomeTheater-Passthrough (vissa tillverkare kallar det för olika saker)? Det gör att när du kollar på film så låter du hemmabioprocessorn koda om allt, men att frontarna drivs av slutsteget i stereorecievern endast. Den kopplar helt enkelt bort själva processorn i förstärkaren på stereorecievern så den jobbar endast som slutsteg.
När du sen ska köra endast 2kanaler så använder du stereorecievern fullt ut.

En 2kanals förstärkare låter alltid bättre än en hemmabioförstärkare i samma prisklass.
Processorn i en 2kanalare kommer i de flesta lägen att vara bättre än att köra hemmabiorecievern som processor för 2kanal.
Så lägg en 20-25k på hemmabiorecievern och en 10-15 på en stereoreciever med passthroough?

Detta blir enligt mig bättre då du får en "riktig" 2 kanalare integrerad i hemmabiosystemet. och inte använder hemmabioreciever med ett extra slutsteg bara ;)

Finns även stereoförsteg med denna funktion inte bara stereorecievers

Redigerat av Dustyeyes, 24 November 2008 - 15:16.

Postad 24 November 2008 - 16:06

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

...
En 2kanals förstärkare låter alltid bättre än en hemmabioförstärkare i samma prisklass.
....

En alldeles för grov generalisering för att komma obemärkt förbi tycker jag ;)
Det kan ofta vara så att en 2-kanalsförstärkare låter bättre än en hemmabioförstärkare i
samma prisklass, men det kan lika gärna vara tvärtom beroende på tillverkarens
produktfilosofi och kompetens, så ta inte påståendet som en absolut sanning.

Även om en hemmabioreciever innehåller mycket fler komponenter än en 2-kanalare och den senare
därför förhoppningsvis innehåller komponenter av högre kvalite så är det absolut ingen
garanti för att konstruktören är kompetent, eller att tillverkaren valt att lägga den
extra budgeten på de viktiga delarna. Dom kan lika gärna ha lagt alla extrapengar på att
förgylla insidan av apparatlådan som att ha stoppat i en större nätdel och bättre transistorer.
Hemmabiorecievrar produceras även i de flesta fallen i mycket större serier än stereoförstärkare
vilket gör att dom ofta är prispressade mer än stereoförstärkare. Det är billigare att köpa in
100 000 transistorer av samma sort än 100.

Bara en liten notering :wub:
//Håkan

Postad 24 November 2008 - 16:25

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Jag tycker ni glömmer steget med avkodningen av ljudet ifrån digitalt till analogt. Detta spelar ju minst lika stor roll som hur bra slutsteg man väljer att koppla på.

Ni som förespråkar en relativt billig Reciever med pre-outs på alla kanaler. Hade ni tänkt att denhär billiga maskinen ska avkoda ljudet i både stereo och 5/7.1?

Om inte, så behöver han ju en CD/DVD-spelare med bra digital till analog konvertering, det kostar rejält med pengar det också. Fördelen med ett separat dyrare försteg, är ju att den komponenten förhoppningvis klarar av DAC-biten med galans. Man isåfall kan köra med vilken skit spelare som helst i princip, som kan leverera ljudet via spdif/hdmi

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 24 November 2008 - 16:26.

Postad 24 November 2008 - 21:54

hardsaltad
  • hardsaltad
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Är du inte så intresserad av video uppskalning, rumskorrigering, hdmi mm. Så kan du få många fina och bra hembioförsteg för en billig peng så har du mycket över till ett bra slutsteg.

Lånar tråden lite

Vad hade ni gjort om ni hade Thule pa350, pr350 och ett par b&w 805S och matchande center. Sälja allt och köpa en reciver ca 20-25K eller sälja försteget och köpa ett nytt med lite mer lullul typ marantz av8003?
Är mycket kluven tacksam för lite input!

Postad 25 November 2008 - 00:51

Dustyeyes
  • Dustyeyes
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

En alldeles för grov generalisering för att komma obemärkt förbi tycker jag :P
Det kan ofta vara så att en 2-kanalsförstärkare låter bättre än en hemmabioförstärkare i
samma prisklass, men det kan lika gärna vara tvärtom beroende på tillverkarens
produktfilosofi och kompetens, så ta inte påståendet som en absolut sanning.

Även om en hemmabioreciever innehåller mycket fler komponenter än en 2-kanalare och den senare
därför förhoppningsvis innehåller komponenter av högre kvalite så är det absolut ingen
garanti för att konstruktören är kompetent, eller att tillverkaren valt att lägga den
extra budgeten på de viktiga delarna. Dom kan lika gärna ha lagt alla extrapengar på att
förgylla insidan av apparatlådan som att ha stoppat i en större nätdel och bättre transistorer.
Hemmabiorecievrar produceras även i de flesta fallen i mycket större serier än stereoförstärkare
vilket gör att dom ofta är prispressade mer än stereoförstärkare. Det är billigare att köpa in
100 000 transistorer av samma sort än 100.

Bara en liten notering B)
//Håkan

Enligt min erfarenhet så låter en stereoreciever bättre i 2 kanal än en hemmabioreciever i 2kanals-läge.
Generellt sätt måste man gå upp en hel del i pris för att få samma kvalité på ljudet i 2kanaler i en hemmabioreciever som i en ren 2 kanalare.
Men visst, undantag finns, som med allt ;)
Så ber om ursäkt för en lite grov generalisering ;) Men hittills har jag inte hört en hemmabioreciever i 5k-klassen som klår en stereoreciever i 5-klassen :wub: men det behöver inte betyda att de tinte finns en där ute som gör det;) hehe

men nu ska vi inte bli för off-topic ;)

Postad 25 November 2008 - 00:58

8roxz
  • 8roxz
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Trevligt att se alla inlägg :(

Kör NAD reciver idag (744) och är hyfsat nöjd med det ljud den presterar för den lilla summan.
Skulle gärna köra NAD igen men känns som de ligger efter lite på bildsidan (eller har jag fel?).
Vill fortfarande ha ut godbitarna med en trevlig reciver som har bra bild/ljud behandling.

Blir bara svårare och svårare att välja ut något enstaka märke/modell som man vill ha.
Nästan varje dag hittar man något nytt här på prisjakt som man blir sugen på :(.
Jag kommer få problem att bestämma mig i slutändan för vad jag skall köpa.

Hoppas bara med denna tråds hjälp lösa vilket alternativ som passar mig bäst.

Postad 25 November 2008 - 07:50

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Planerar du uppgradera högtalarna? 30-40k är ju nästan lite mycket till dina högtalare..

Postad 25 November 2008 - 10:11

8roxz
  • 8roxz
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Planerar du uppgradera högtalarna? 30-40k är ju nästan lite mycket till dina högtalare..

Nej högtalarna ska ej uppgraderas på ett tag iaf.
Jo det må så vara att det är onödigt mycket pengar.
Men jag vill få ut ett trevligt 2-kanals ljud. Har alltid kört hembio reciver vid musik lyssnande tidigare men är nu sugen på att se vad ett trevligt 2-kanals slutsteg kan prestera. Ska självklart åka runt och provlyssna i dvs butiker först innan jag slår till på något, för att se om det känns motiverat. Men denna tråd är egentligen inte till för att se hur mycket pengar jag ska göra åt, utan hur jag kan få ut max av mina högtalare.
Har läst många trådar på detta forum och den klassiska frågan är ju alltid vilken budget man har, därav så skrev jag med den. Det betyder ju inte att jag måste lägga ut 30k+, som sagt provlyssningen avgör i slutändan.
Men vill veta vad jag söker innan jag börjar åka runt och provlyssna massa prylar.

Postad 25 November 2008 - 11:04

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Det var NAD M25-slutsteget som jag föll för, helt otrolig best till det priset. Man behöver ju nödvändigtvis inte köpa NAD M15 som försteg, eftersom den knappt har några hembiofinesser alls (men trevligt när grejerna matchar).

Kombon låter dock mycket bra i stereo (4st Stereo DACar i M15), vilket var det jag prioriterade. Rekommenderas starkt för 2-kanal eftersom det var vad även du prioriterade.

Tänk på att där är en M15HD på G som är ett betydligt mer framtidssäkert försteg.
Lär vara därför som M15 sålts ut så billigt. :(

http://www.stereophi...s/090508cedia1/

Postad 25 November 2008 - 11:07

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Tänk på att där är en M15HD på G som är ett betydligt mer framtidssäkert försteg.
Lär vara därför som M15 sålts ut så billigt. :(

http://www.stereophi...s/090508cedia1/

Ja, det känner jag till. Däremot lär nya M15HD säljas lika fläskigt dyrt som M15 såldes i början. Alltså typ 27999kr. Stör mig lite på att dom tar ut sådana överpriser på förstegssidan, eller det känns så i alla fall..

Postad 26 November 2008 - 10:48

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Ja, det känner jag till. Däremot lär nya M15HD säljas lika fläskigt dyrt som M15 såldes i början. Alltså typ 27999kr. Stör mig lite på att dom tar ut sådana överpriser på förstegssidan, eller det känns så i alla fall..

Jo visst lär den inte säljas billigt..
Men det lär ju vara en ruggit bra kombo för både musik och film denna gången..
Innan var detr ju mest ljud får man ju säg..
Nu blir den en bra del bild också.. :huh:

Kan ju vara värt lite extra.. :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.