Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förstärkare, brandrök och vatten

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 November 2008 - 10:54

fatboy kim
  • fatboy kim
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej!

För ett tag sedan brann vårt hus (branden började på vinden) och rökutvecklingen var mycket kraftig i huset.
Jag hoppas nu att det finns någon som kan svara på några minst sagt udda frågor om förstärkare.

Brandmännen pumpade in 8 kubik vatten på den del av vinden som är/var rakt ovanför min anläggning och således har det alltså runnit vatten ner på min mediebänk och min anläggning. Tydligen har det dock inte kommit så mycket vatten på elektroniken då den stod under en bänkskivan som tog de mesta vattnet och ledde undan det. Dock har det runnit vatten längs med fronten på förstärkare och jag undrar om detta kan ställa till med något i framtiden? Förstärkaren fungerar trots detta och låter nog precis som innan branden.
Kan jag vänta mig rost eller liknande inne i förstärkaren samt att den förr eller senare slänger in handduken?
Hur känslig är elektronik i allmänhet vad gäller brandrök?
Dessutom misstänker jag att det legat/ligger en del gips från väggarna inne i förstärkaren då den låter som en maracass när jag vänder den upp och ner.
Om ni förstår mitt inlägg är jag tacksam för svar på om jag bör byta ut den eller låta den vara kvar.

Tacksam för svar.

//Kim

Postad 24 November 2008 - 11:39

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
öppna förstärkaren och blås ur skiten...om du inte har tillgång till kompressor o blåsmunstycke, kan man köpa tryckluft på burk el likn....finns nog hos mekonomen-biltema-mfl...om inte så åk förbi en bilverkstad o fråga om du kan låna deras blåsmunstycke,

om det är dyr elektronik rekomenderar jag ej att du använder förstärkaren förens detta e gjort.....

Postad 24 November 2008 - 11:44

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Du kommer med tiden att få korrosion då brandrök inte är bra för typ någe alls vet inte om det var jävligt basiskt eller om det var surt men vilket som gör ju så att det blir korrosion med tiden ..
Försök att rengöra skiten noga .
Får du inte ut nytt på försäkringen ?

Postad 24 November 2008 - 12:13

fatboy kim
  • fatboy kim
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Tack för svaren!
Jo visst kan jag få ut nytt på försäkringen. Jag var mest intresserad av att se om det var någon mening med att byta ut den då den fortfarande funkar. Men visst den funkar nu, frågan är ju hur den är om några veckor eller månader.
Jag ska nog skruva isär den och se hur det ser ut där inne, jag vill ju inte behöva sitta med en sönderrostad förstärkare när jag kan få en ny.

Postad 24 November 2008 - 14:42

fatboy kim
  • fatboy kim
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Så, nu har jag öppnat upp stärkaren och tittat lite i den. Vad man kan ställa sig frågande inför är de strösocker-liknande små pluttarna som nu ligger inne i stärkaren (det ligger omkring hundra styck sådana på ett av kretskorten). Stärkaren har efter branden varit hos en sanerare och det kan ju vara något medel som han har behandlat stärkaren med som nu ligger kvar.
Vad är det slutgiltiga tipset? Behålla stärkaren och vara nöjd eller kräva en ny fastän den jag har fortfarande funkar?

Postad 24 November 2008 - 15:09

mats_b
  • mats_b
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Du har ju inte tagit upp vare sig ålder eller prisklass på stärkarn, inte heller självrisken/ersättningsgraden.

Känns det det minsta tveksamt, be om en ny !

edit: är det Teac:en du har i galleriet asså ?

Redigerat av mats_b, 24 November 2008 - 15:11.

Postad 24 November 2008 - 15:14

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Har den varit hos en sanerare så bör den vara ok , men är du osäker så ring dit & fråga vad det dom har gjort & hur det funkar .

Postad 24 November 2008 - 17:24

fatboy kim
  • fatboy kim
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Det stämmer, det är teacen, den är inte vidare gammal men samtidigt ingen dyrgrip. Ersättningen från försäkringsbolaget är 100%. Problemet är ju att den fortfarande funkar, så jag vet inte om försäkringsbolaget vill ersätta den. Men samtidigt har jag den gnagande känslan, att tänk om den inte funkar om ett halvår. Saneraren var enligt honom själv inte så värst händig på att sanera elektronik, så jag kanske ska fundera på att be om en ny.

Postad 24 November 2008 - 17:31

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Troligen ska dom där resterna suga åt sig fukt. Kan vara läge att spreja ´kontakterna med elektronik cleaner.
kolla med saneraren vad han gjorde.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.