Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Codec for DVD (och H.264) - uppspelning

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 November 2008 - 11:34

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Vill använda PowerDVD 8s codecs för uppspelning dels av DVD, dels av h.264 (främst 720p) då det PowerDVD-codecen är hårdaruaccelererad (har en x2 5000+ processor som inte riktigt verkar orka med 720p med ffdshow som codec; ljudet kan bli lite efter ibland, antar att det beror på att den inte orkar med helt enkelt).

DVD fungerar fint i PowerDVD 8 när jag testar direkt i programmet, när jag dock väljer PowerDVD-codecen i MediaPortal spelar vald film i ett par sekunder sedan låser hela datorn sig och jag måste starta om. Vet verkligen inte vad som kan vara fel här.

Har även valt PowerDVD8 som codec för HD (h.264 etc.), det fungerar perfekt i en del filmer, medan kanske hälften av de filmer jag har blir väldigt blurriga och pixliga (stora pixlar, runt en 4-6mm stora) som uppkommer lite sporadiskt och förstör bilden. Detta fenomen finns heller inte enbart i MediaPortal utan även när jag spelar upp i mina 720p filmer i t.ex. Media Player Classic med PowerDVD8 som vald codec. Testar jag med CoreAVC istället så fungerar samtliga filmer fint. Vill dock som sagt helst ha hårdvaruavkodning.

Någon annan som upplevt detta problem?
Vad har ni för codecs för DVD samt h.264-uppspelning?

Postad 24 November 2008 - 12:52

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Jag kör purevideo för mpeg2-bild och ac3filter för dd/dts (tv, dvd, etc), och haali/coreavc pro/ac3filter för mpeg4 (264-formaten).

Rockar på C2D@2,3 utan hw-acceleration, gjorde även så på en X2 4600 - har ett par 1080-klipp på närmare 20 gig, som borde vara lite tuffa att köra. ;)

/J

Postad 24 November 2008 - 12:59

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Visst är det så att purevideo är ett Nvidia codec?
Sitter med ATI (HD3200) jag :/

Postad 24 November 2008 - 14:27

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Visst är det så att purevideo är ett Nvidia codec?
Sitter med ATI (HD3200) jag :/

Spelar ingen som helst roll, det är en mpeg2-codec, lirar lika bra på ati (man kan nog ev. gå miste om deras "smart"-deinterlacing...) - vill minnas att brorsan körde ati/purevideo med gott resultat.

/J

Postad 24 November 2008 - 14:39

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Mhm, vart får jag tag på denna codec då?
Söker jag på google får jag bara upp "Nvidia Purevideo etc..."

Postad 24 November 2008 - 16:04

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
http://www.nvidia.co...-223-trial.html

/J

Postad 24 November 2008 - 16:42

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Det var som jag trodde:

System Requirements
Compatible NVIDIA graphics processor (see list below)
NVIDIA GeForce 8 Series
NVIDIA GeForce 7 Series
NVIDIA GeForce 6 series
NVIDIA GeForce FX series
NVIDIA Quadro FX Series

Alltså kan Purevideo omöjligt fungera på ATI-kort.

Ska försöka få till det med att ffdshow decodar dvd-filer istället (använder det på .avi etc. nu). Samt möjligen CoreAVC för 264. Har ju inte hårdvaruavkodning som sagt, men nog borde en X2 5000+ klara av 720p filmer?

Postad 24 November 2008 - 17:04

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Ungefär såhär (se bifogad fil) ser det ut när jag spelar en 720p film i PowerDVD 8.
Har även märkt att visa filer inte spelas alls, eller, ljudet hörs men bilden blir bara svart.
Måste vara något knas här :/

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  weird.JPG   38.96K   0 Antal nerladdningar

Postad 24 November 2008 - 18:45

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Det var som jag trodde:

System Requirements
Compatible NVIDIA graphics processor (see list below)
NVIDIA GeForce 8 Series
NVIDIA GeForce 7 Series
NVIDIA GeForce 6 series
NVIDIA GeForce FX series
NVIDIA Quadro FX Series

Alltså kan Purevideo omöjligt fungera på ATI-kort.

Ska försöka få till det med att ffdshow decodar dvd-filer istället (använder det på .avi etc. nu). Samt möjligen CoreAVC för 264. Har ju inte hårdvaruavkodning som sagt, men nog borde en X2 5000+ klara av 720p filmer?

Nej, jag *vet* att brorsan kört purevideo på sitt atikort, och att det fungerade mycket bra - jag är tämligen säker på att det är ENBART för att man missar en del specialfeatures om man inte kör med nvidia som de skriver på det sättet.

Testa, det kostar inget...

Haali, coreavc och ac3filter....skit i powerdvd (odugligt smäck som aldrig letar sig in i min dator, jag väntar med bluray tills den dagen det kommer vettiga codecs..) - och som jag redan skrivit, det kördes rätt goa' 1080p-rullar på en X24600, och det lirade bra utan hw-acc...

/J

Redigerat av Unregistered35020, 24 November 2008 - 18:49.

Postad 24 November 2008 - 19:15

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Lyckades dock få till DVD-avkodning riktigt bra med ffdshow (vilket möjliggör uppskalande och sådana inställningar om man önskar det).

Har testat ffdshow för H264 tidigare, men då hamnade ljudet efter för att processorn inte riktigt orkade med (tror jag). Gjorde dock så nu att jag klockade upp processorn från 2,6GHz till 2,99GHz och det verkade faktiskt göra susen. Kollar jag på en h264-film i Media Player Classic HC med ffdshow som aktivt codec går processorn upp i mellan 30-50% beroende på vad som visas. Vilket jag tycker är helt okej. Den klarar dock inte riktigt killer_sample (som cirkulerar på nätet) då hamnar belastningen istället på en 80-100%.

Skulle gärna använda CoreAVC då jag läst att de bättre avlastar processorn än vad ffdshow gör, men jag lyckas inte få MediaPortal att sluta minimeras varje gång jag startar en film som aktiverar CoreAVC-codecen. Visserligen maximeras det efter någon sekund, men då krävs det att man klickar med musen i bilden för att återfå fokus på Media Portal (och tanken är att jag ska köra allt med fjärrkontroll framöver). Så det är inte så lyckat.

Men ffdshow borde väl vara likvärdigt som CoreAVC, eller?

Postad 24 November 2008 - 19:25

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Utan några empiriska bevis vill jag påstå att ffdshow ger bättre bild än CoreAVC men belastar processorn mer.

Postad 25 November 2008 - 23:54

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Ffdshow är ju ack så smooth också med sina profiler, subtitle-hantering, color space-hantering etc etc. När man en gång har hållt på och krångla med en speciell codec för varje liten mediatyp är det rejält skönt med nåt som funkar för nästan allt :huh:

Postad 28 November 2008 - 07:33

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Skulle gärna använda CoreAVC då jag läst att de bättre avlastar processorn än vad ffdshow gör, men jag lyckas inte få MediaPortal att sluta minimeras varje gång jag startar en film som aktiverar CoreAVC-codecen. Visserligen maximeras det efter någon sekund, men då krävs det att man klickar med musen i bilden för att återfå fokus på Media Portal (och tanken är att jag ska köra allt med fjärrkontroll framöver). Så det är inte så lyckat.

Välj EVR under direct show filter control/video renderer settings, det löser det problemet (i mp configen).

/J

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.