Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tree från Swedese

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 November 2008 - 17:01

jonatannn
  • jonatannn
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
SKa försöka mig på att göra en kopia av Tree som Swedese säljer.

Har inte så mkt erfarenhet av hemmasnickeri förutom entusiasmen att skapa något själv så jag tänkte be om lite råd.

Material - MDF kanske blir bäst?

Färg samt behandling - Kan man måla den med färg som gör den högblank eller ska man behandla den först på något sätt?

Mall - Något tips på hur jag kan få ut en mall så jag följa när jag sågar på virket? Har ingen projektor tyvärr

Verktyg - Räcker det med en sticksåg och en handslip?

Väggmontering - Finns det någon bra lösning på montering där man skruvar i ett fäste i väggen och sedan "hänger" på trädet för att slippa dra en skruv från utsidan och förstöra utseendet

Som sagt så har jag inte så mkt erfarenhet av detta men alla är ju barn i början ;)

Redigerat av jonatannn, 24 November 2008 - 17:02.

Postad 24 November 2008 - 17:24

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

SKa försöka mig på att göra en kopia av Tree som Swedese säljer.

Har inte så mkt erfarenhet av hemmasnickeri förutom entusiasmen att skapa något själv så jag tänkte be om lite råd.

Material - MDF kanske blir bäst?

Färg samt behandling - Kan man måla den med färg som gör den högblank eller ska man behandla den först på något sätt?

Mall - Något tips på hur jag kan få ut en mall så jag följa när jag sågar på virket? Har ingen projektor tyvärr

Verktyg - Räcker det med en sticksåg och en handslip?

Väggmontering - Finns det någon bra lösning på montering där man skruvar i ett fäste i väggen och sedan "hänger" på trädet för att slippa dra en skruv från utsidan och förstöra utseendet

Som sagt så har jag inte så mkt erfarenhet av detta men alla är ju barn i början ;)

MDF är ett bra material som är lätt att arbeta med.

MDF drar åt sig ganska mycket färg, så att grunda är ett måste. Dock har jag ej testat måla direkt på mdf.

Skissa upp mallen direkt på MDFen bör gå ganska bra eftersom det är en ganska assymetrisk form :wub:

Sticksåg och sandpapper eller någon slip bör gå bra.

Nyckelhåls varianten liknande den man sätter på tavlor ska nog fungera att hänga upp den med.

Postad 24 November 2008 - 19:08

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0
Jag har gjort två stycken Swedese-"träd". Ett som vi har i hallen som sitter fast på väggen och ett lite mindre som jag har satt en rund fot på som vi har i sovrummet.

Har gjort dom i mdf. Sågat med sticksåg, grundat och ytlackat med färgspruta på jobbet. Fäste det i hallen med "nyckelhåls-upphängning". Använde en overhead när trädet ritades ut på mallen. Fråga på om det är något ni undrar.

Här under i länkarna finns bilder på dom.

http://inspirationsd...en.html#comment

http://inspirationsd...an.html#comment

http://inspirationsd...et.html#comment

http://inspirationsd...et.html#comment

Redigerat av Dreadlock, 03 January 2009 - 10:07.

Postad 25 November 2008 - 08:54

jonatannn
  • jonatannn
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Det var mycket snygga konstruktioner tycker jag, de ska du vara nöjd med Matte!

Har gjort dom i mdf. Sågat med sticksåg, grundat och ytlackat med färgspruta på jobbet. Fäste det i hallen med "nyckelhåls-upphängning". Använde en overhead när trädet ritades ut på mallen. Fråga på om det är något ni undrar.

Vad använde du för att grunda mdf:en innan du ytlackade?

Fick du slipa mycket efter att du sågat med sticksågen eller blev det rakt å fint från början?

Färgspruta... Är det något som man kan köpa för hemmabruk som inte är snordyrt? Vad tror ni att det skulle kosta att få den ytlackad på en firma??

Redigerat av jonatannn, 25 November 2008 - 08:56.

Postad 25 November 2008 - 15:27

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

Fick du slipa mycket efter att du sågat med sticksågen eller blev det rakt å fint från början?

Färgspruta... Är det något som man kan köpa för hemmabruk som inte är snordyrt? Vad tror ni att det skulle kosta att få den ytlackad på en firma??

Tack för berömmet :(

Jag jobbar i en lackering på en fabrik som tillverkar köksluckor och jag använde mig av vår "grundfärg" vi använder på luckorna. Funkar säkert bra med vilken grundfärg som helst. En färgspruta finns på flera ställen att köpa, tex Clas Ohlson . Men då krävs ju att du har en kompressor. Finns väl i och för sig eldrivna färgsprutor, men jag har ingen erfarenhet av dom. Tror inte det skulle kosta så många hundralappar att få den lackerad hos en lackerare.
Slipade inte så jättemycket efter sågningen. Kanterna på mdf suger mer färg så där får man grunda ett par gånger extra och slipa mellan gångerna.
Mer du undrar över?

Redigerat av Dreadlock, 03 January 2009 - 10:06.

Postad 03 December 2008 - 14:49

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

Hur har det gått för dig? Har du satt igång med trädet?

Redigerat av Dreadlock, 03 January 2009 - 10:05.

Postad 03 December 2008 - 23:23

jonatannn
  • jonatannn
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Har lagt det lite på is då vi ska flytta inom kort. Tar nog tag i det projektet i början av nästa år. Återkommer med resultat..

Postad 04 December 2008 - 06:19

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

Har lagt det lite på is då vi ska flytta inom kort. Tar nog tag i det projektet i början av nästa år. Återkommer med resultat..

Ok, glöm inte att fota bygget bara.

Redigerat av Dreadlock, 03 January 2009 - 10:05.

Postad 16 December 2008 - 16:00

eike
  • eike
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej på er!

intressant tråd iom att jag precis har tillverkat två träd. Nu återstår bara målning och upphängningsanordningen.

Det finns möjligvis inte någon som vet vart man kan få tag på den upphängningsanordningen som följer med orginalträdet (dvs. en sådan distans med skruv som de använder)? Om inte, är det någon som har en länk till någon sida där man kan köpa dessa "nyckelhållsupphängarna"? Hur ser dessa ut? Är det samma som man har för nyckehålet på dörren?

Postad 16 December 2008 - 17:58

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Distans kan du ju göra själv med rörstumpar.

Postad 16 December 2008 - 19:42

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

Hej på er!

intressant tråd iom att jag precis har tillverkat två träd. Nu återstår bara målning och upphängningsanordningen.

Det finns möjligvis inte någon som vet vart man kan få tag på den upphängningsanordningen som följer med orginalträdet (dvs. en sådan distans med skruv som de använder)? Om inte, är det någon som har en länk till någon sida där man kan köpa dessa "nyckelhållsupphängarna"? Hur ser dessa ut? Är det samma som man har för nyckehålet på dörren?

Kolla på Clas Ohlson eller vilken bygghandel som helst efter "nyckelhålsupphängarna". Vi använde kapade vp-rörsbitar till distanser och spraymålade dom riktigt vita..

Redigerat av Dreadlock, 03 January 2009 - 10:04.

Postad 17 December 2008 - 12:58

eike
  • eike
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack för snabba svar!

Tror jag har en bild framför mig nu hur jag skall fixa detta. Så nu är det bara att sticka iväg till en bygghandel ;)

Jag skickar med en preview på träden ;)

Bifogad fil(er)

Postad 17 December 2008 - 13:41

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Snyggt, har du gått efter någon mall?

Postad 17 December 2008 - 14:16

eike
  • eike
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Snyggt, har du gått efter någon mall?

Tack ska du ha!

Jag gjorde som de andra har skrivit här på tråden att jag projecerade upp bilden mha en kanon på mdf-skivan. Märkte upp alla hörn och efter det kunde jag skissa upp alla kanter och lägga på lite radier mm.

Postad 17 December 2008 - 14:38

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
ok va smidigt, vad för bild använde du?

Postad 17 December 2008 - 15:26

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Tack ska du ha!

Jag gjorde som de andra har skrivit här på tråden att jag projecerade upp bilden mha en kanon på mdf-skivan. Märkte upp alla hörn och efter det kunde jag skissa upp alla kanter och lägga på lite radier mm.

Du skulle inte kunna fota dem rak fram ifrån så kan man göra en mall i Illustrator ;) Grymmt fint Btw!

JAg funtar på nått liknande fast för att fästa foton på ;) Så en mall är inte fel!

/Tim!

Postad 17 December 2008 - 20:54

eike
  • eike
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag använde en bild från Swedese's hemsida. Där finns ett produktblad med en ritning i och här är länken till produktbladet - http://www.swedese.s...ktblad Tree.pdf

Detta skulle ni kunna använda.

Postad 17 December 2008 - 21:08

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Jag använde en bild från Swedese's hemsida. Där finns ett produktblad med en ritning i och här är länken till produktbladet - http://www.swedese.s...ktblad Tree.pdf

Tackar ;)

HAHAHA de har ju typ lagt upp så man ska kunna göra det själv ju ;) Nu är mall gjord ;)

Postad 17 December 2008 - 21:36

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Underbart, tackar.

Postad 18 December 2008 - 08:14

eike
  • eike
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Tackar :unsure:

HAHAHA de har ju typ lagt upp så man ska kunna göra det själv ju :huh: Nu är mall gjord :)

Yes, man undrar ju vad fan de tänker med... ;) Men, det är ju bra för oss som vill greja själva istället för att pröjsa 3000 kr för trädet.

Lycka till med era träd!

Postad 05 January 2009 - 12:23

jonatannn
  • jonatannn
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Har ett litet problem. Har ingen projektor eller overhead för att kunna projecera upp en mall så man kan skissa på mdf:en...

Dock så har min tjej en diaprojektor men har tittat runt lite utan resultat och undrar nu om någon vet vart man kan ordna en digital bild till en diabild???

Eller har ni något annat bra förslag?

Postad 07 January 2009 - 12:32

glemmy
  • glemmy
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Har ett litet problem. Har ingen projektor eller overhead för att kunna projecera upp en mall så man kan skissa på mdf:en...

Dock så har min tjej en diaprojektor men har tittat runt lite utan resultat och undrar nu om någon vet vart man kan ordna en digital bild till en diabild???

Eller har ni något annat bra förslag?

Skriv ut en liten bild som passar i diabildsprojektorn så borde det gå att projicera på väggen kanske.

Postad 08 March 2009 - 17:54

jonatannn
  • jonatannn
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Då har jag börjat mitt projekt. Köpt en mdf skiva som jag ska skissa fram trädet på. Kommer såga med sticksåg och sen slipa den för att sedan grundmåla ett par gånger.

Har tänkt att göra ett träd som är svartblank, hoppas det ser bra ut..

Kommer lägga upp bilder så småning om

Postad 21 March 2009 - 11:35

jonatannn
  • jonatannn
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Då var trädet klart. Är nöjd med resultatet. Titta in här för att se bilder.

Tack för all hjälp med tips och tricks!

Postad 27 July 2009 - 15:51

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Denna länk verkar inte fungera längre

Postad 29 July 2009 - 08:14

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Denna länk verkar inte fungera längre

ny länk: http://www.swedese.s...ktblad_Tree.pdf

Redigerat av allstars, 30 December 2009 - 13:24.

Postad 13 March 2011 - 11:43

Unregistered8f481250
  • Unregistered8f481250
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Lyfter tråden då det känns som om vi behöver lite hjälp!

Allt är klart, hela trädet är som det ska vara.
Det enda som är kvar är att komma på det bästa fästet mot väggen.

Någon idé på hur vi ska lyckas på bästa sätt?

Vi har 3cm rundstav klara, men jag är väldigt tveksam till att de ska orka hålla vikten utav både "träd" och kläder.

Vad har ni andra använt, regel? Rundstav? Metall? Plast?

Kom igen med ett riktigt bra svar nu, antar att det är fler än jag som undrar!

//K

Postad 13 March 2011 - 12:06

jonatannn
  • jonatannn
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Lyfter tråden då det känns som om vi behöver lite hjälp!

Allt är klart, hela trädet är som det ska vara.
Det enda som är kvar är att komma på det bästa fästet mot väggen.

Någon idé på hur vi ska lyckas på bästa sätt?

Vi har 3cm rundstav klara, men jag är väldigt tveksam till att de ska orka hålla vikten utav både "träd" och kläder.

Vad har ni andra använt, regel? Rundstav? Metall? Plast?

Kom igen med ett riktigt bra svar nu, antar att det är fler än jag som undrar!

//K

Kika in i mitt galleri, där har du lite bilder på hur jag gjorde för att fästa i väggen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.