Bi-amping?
19 svar till detta ämne
Postad 25 November 2008 - 09:12
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Jag har ett par TDL RTL-3 som drivs av en Pioneer LX70. Systemet totalt är 5.0, dvs jag har två kanaler på förstärkaren över.
Min fråga är ifall det är lönt att bi-ampa frontarna? Och kan det uppstå några problem?
Det står inget i deras manual om att det ska gå, däremot står det att man kan köra bi-wiring om man tar bort bygeln mellan den övre och den undre högtalaringången. Det borde innebära att det är lugnt att bi-ampa också så länge man tar bort byglarna?
Vad jag också klurar på är ifall det ger någon effekt. Högtalaren består av en diskant och två 6,5" bas/mellanregister. Blir det så att den ena förstärkarkanalen driver bara diskanten och den andra får dra runt båda bas/mellanregisterelementen? Det verkar inte riktigt rättvist isf.... eller hur funkar det?
//Henrik
Postad 25 November 2008 - 11:46
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Du måste kolla i manualen om din reciver har bi-amp funktionen,brukar va väldigt bra beskrivet med bilder hur man gör.
Postad 25 November 2008 - 11:50
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Recievern stöder Bi-amping, det är inga problem på den biten... det är mer högtalarna jag funderar kring.
Lite slarvigt skrivet av mig, det var högtalarnas manual jag refererade till, inte förstärkarens. Sorry för förvirringen.
//Henrik
Redigerat av Sigma78, 25 November 2008 - 11:51.
Postad 25 November 2008 - 12:10
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Ok jo men bort med byglarna och koppla in och kör på. 
Jupp ena paret driver diskat andra basen.
Postad 25 November 2008 - 12:54
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Ja, att det går är jag fullt på det klara med :-)
Frågan är snarare om det är lönt med den lilla avlastning som det blir av att slippa driva diskanten?
Det tar mig cirka 20 minuters meckande för att lyckas skruva allt på plats osv, eftersom det står lite dumt och jag måste flytta en hel del för att komma åt.
Så frågan är om jag kommer att vinna något alls på det, om det är lönt besväret? Eller har jag missat något i konstruktionen eller hur detta funkar?
Är det någon som har provat bi-ampning med RTL3'orna och kan berätta om resultatet?
//Henrik
Postad 25 November 2008 - 13:47
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Även om det var 5-8 år sedan jag lekte med RTL3 så har jag provat biampning. Dock med separata stärkare av olika slag.
Generellt är min personliga uppfattning att klarar stärkaren normalt högtalarna så vinner man inget/marginellt på biampning. Är stärkaren på gränsen till klen får man vinster. Dock är jag tveksam hur stora vinsterna är i ditt fall. Jag gissar att begränsningen ofta sitter i strömförsörjningen på biostärkare. Då spelar det ingen roll om man fördelar den strömmen på fler effektsteg.
Sorry att jag inte är till mer hjälp.
Postad 25 November 2008 - 17:37
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Även om det var 5-8 år sedan jag lekte med RTL3 så har jag provat biampning. Dock med separata stärkare av olika slag. Generellt är min personliga uppfattning att klarar stärkaren normalt högtalarna så vinner man inget/marginellt på biampning. Är stärkaren på gränsen till klen får man vinster. Dock är jag tveksam hur stora vinsterna är i ditt fall. Jag gissar att begränsningen ofta sitter i strömförsörjningen på biostärkare. Då spelar det ingen roll om man fördelar den strömmen på fler effektsteg.
Sorry att jag inte är till mer hjälp.
Det låter konstigt att du inte hör skillnad på bi-amping eller normalt kopplat. Om man har delarna från samma märke kan jag förstå att "ljudbilden" inte förändras nämnvärt mer än att dynamiken, transientsvaren på ljudet blir merexplosiva mm. Själv upplevde jag när jag bi-ampade(somjag gör nu) att ett större lugn infinner sig och att ljudet är mer neutralt vid högre volym. Min lillebror har RTL-3 med en grymt underdimensionerad förstärkare, jag talar hela tiden om för honom om att han måste köpa in sig på större stärkare eller slutsteg för bi-ampning. Lycke till
Postad 25 November 2008 - 18:43
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Jag är med hifisnubben när det kommer till detta.
Så länge man inte driver högtalarna "HELT" aktivt så ser jag inga vinster i Bi-Amp.
Postad 25 November 2008 - 19:51
superjohan
-
superjohan
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Alltså det borde ju vinnas nånting att utvinna med t.ex. min Denon 1909. Eftersom det finns att ställa in i menyerna till bi-amp. Eller är det bara försäljningsknep eller nått sånt?
Postad 25 November 2008 - 22:10
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Nätdelen är den samma oavsett om du matar signalen via ett par extra trissor.
Jag har provat på VSX-1014/1015 och det gav inte ett jota mer än aningens psykologisk effekt.
Postad 25 November 2008 - 22:43
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Alltså det borde ju vinnas nånting att utvinna med t.ex. min Denon 1909. Eftersom det finns att ställa in i menyerna till bi-amp. Eller är det bara försäljningsknep eller nått sånt?
Enklast att du testar själv.
Postad 26 November 2008 - 09:07
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Tack för svaren! Nu börjar jag få kläm på det här, och det låter inte som att vinsten skulle bli jättestor av att bi-ampa med en integrerad hemmabioförstärkare.
Det är ett begrepp som dyker upp titt som tätt som jag inte riktigt har fått kläm på, att driva en högtalare helt aktivt. Vad innebär det?
RTL3 har ju som bekant en bygel för att tillåta bi-amp, så att diskanten och mellanregister/bas-elementen drivs av separata kanaler, men det innebär inte att man driver högtalaren helt aktivt?
Mitt grundproblem är att jag saknar lite djupbas, och det här var en fundering ifall jag skulle kunna få ut mer sådan av bi-amp, men det verkar inte vara rätt väg att gå. Återstår att börja byta ut prylar isf. :-)
Då är frågan, lägga till sub, köpa en sub-amp eller helt nytt system? Eftersom det inte är akut så kan jag vänta tills jag har pengar nog till det jag vill ha, som kommer att hålla ett bra tag.
//Henrik
Postad 26 November 2008 - 09:55
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Det låter konstigt att du inte hör skillnad på bi-amping eller normalt kopplat. Om man har delarna från samma märke kan jag förstå att "ljudbilden" inte förändras nämnvärt mer än att dynamiken, transientsvaren på ljudet blir merexplosiva mm. Själv upplevde jag när jag bi-ampade(somjag gör nu) att ett större lugn infinner sig och att ljudet är mer neutralt vid högre volym.
Min lillebror har RTL-3 med en grymt underdimensionerad förstärkare, jag talar hela tiden om för honom om att han måste köpa in sig på större stärkare eller slutsteg för bi-ampning.
Många som talar om biamning köper till ett ordentligt steg till en befintlig stärk. Det jag pratar om är som sagt en stärk som redan klarar högtalarna och att man hänger på ett likadant steg till. Även jag har flera aha-upplevelser från biamp (även med RTL3), men det har då oftast handlat om att koppla in ett kraftigare steg ... och har man bytt till singelamp med det bättre steget har det i många fall (inte alla) låtit "väl så bra". När det gäller din uppställning så har jag (otroligt nog) ägt precis samma uppställning med RC-L och Arcam Alpha 9 + 10P en gång i tiden. Jag förstår mycket väl det du beskriver, men då är som sagt 10P avsevärt mycket bättre än 9an. Har du testat att köra bara 10?  (Jag missade att sära ut det i blindtest (tyvärr lite svår uppställning i det rummet, vilket kan ha bidragit), men otroligt nog gjorde jag det med NHT 2.5i där jag föredrog biamp med 9an, vilket de som är mer tekniskt kunniga än jag tycker är märkligt ...) Vad har du gett för dina roliga prylar? (Jag fick för övrigt inte till ljudet i RC-L då jag hade dem så nära varandra som du har, men det kan ju varit rummet.) Alltså - jag vill skilja på att biampa och skaffa en bättre stärk.... och jag har som sagt ringa erfarenhet av de biostärkare som numera erbjuder denna möjlighet.
Postad 26 November 2008 - 09:59
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Mitt grundproblem är att jag saknar lite djupbas, och det här var en fundering ifall jag skulle kunna få ut mer sådan av bi-amp, men det verkar inte vara rätt väg att gå. Återstår att börja byta ut prylar isf. :-)
Då är frågan, lägga till sub, köpa en sub-amp eller helt nytt system? Eftersom det inte är akut så kan jag vänta tills jag har pengar nog till det jag vill ha, som kommer att hålla ett bra tag.
Om du saknar djupbas med RTL 3 så är det antingen stärken eller att du vill ha så mycket bas att du bör skaffa en sub.
Postad 26 November 2008 - 10:04
tomasgbg
-
tomasgbg
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
För min egen del fick mina högtalare ett stort lyft när jag prövade bi amp.
Var tveksam innan men när jag fick ett par kablar över så tänkte jag att varför inte pröva.
Så att dra alla stärkare över en kant och säga att det inte ger något extra är nog att ta i.
Jag har en Pioneer 2011 och driver ett par Dynabel stativhögtalare som är något tuffa att driva.
Postad 26 November 2008 - 10:41
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Jag gissar att jag vill ha så pass mycket bas att det behövs en sub :-)
Jag gillar när man känner djupbasen i kroppen vid häftiga explosioner och hur shockvågen verkligen sköljer över en.
Pioneer LX70 borde väl vara kraftfull nog för att driva dem ordentligt utan att det är förstärkaren som sätter för stora begränsningar?
Dags att leta sub alltså.... XTZ 12" ligger högt på listan just nu, verkar vara väldigt prisvärd vad jag har förstått.
//Henrik
Postad 26 November 2008 - 11:40
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jo då ska du klart ha en sub,det är ett måste till film för att jusy känna det du beskriver. 
Jupp XTZ har prisvärda subbar,så det blir ett bra köp.
Postad 27 November 2008 - 20:42
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Många som talar om biamning köper till ett ordentligt steg till en befintlig stärk. Det jag pratar om är som sagt en stärk som redan klarar högtalarna och att man hänger på ett likadant steg till.
Även jag har flera aha-upplevelser från biamp (även med RTL3), men det har då oftast handlat om att koppla in ett kraftigare steg ... och har man bytt till singelamp med det bättre steget har det i många fall (inte alla) låtit "väl så bra".
När det gäller din uppställning så har jag (otroligt nog) ägt precis samma uppställning med RC-L och Arcam Alpha 9 + 10P en gång i tiden. Jag förstår mycket väl det du beskriver, men då är som sagt 10P avsevärt mycket bättre än 9an. Har du testat att köra bara 10? (Jag missade att sära ut det i blindtest (tyvärr lite svår uppställning i det rummet, vilket kan ha bidragit), men otroligt nog gjorde jag det med NHT 2.5i där jag föredrog biamp med 9an, vilket de som är mer tekniskt kunniga än jag tycker är märkligt ...) Vad har du gett för dina roliga prylar? (Jag fick för övrigt inte till ljudet i RC-L då jag hade dem så nära varandra som du har, men det kan ju varit rummet.)
Alltså - jag vill skilja på att biampa och skaffa en bättre stärk.... och jag har som sagt ringa erfarenhet av de biostärkare som numera erbjuder denna möjlighet.
Hallojs Hifisnubben, kul att höra. Jodu, jag har prövat med enkel Alpha 10 samt med 10P, men uppskattade inte riktigt skillnaden. Troligen är det så att försteget i 9an är så mkt skönare för lyssning i mina öron. Ytterst subejktivt men sant. Jag gjorde flera blindtester med och utan extra slutsteg och dynamiken är något man måste aktivt lyssna till för att höra skillnad på. Ibland kan nog öronen njuta av mindre spännvidd i ljudbilden. Men jag älskar just denna galna färd i rena och underbart naturliga isnpelningar. Ha det bäst
Postad 28 November 2008 - 08:38
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Där ser man. Jag hörde ärligt talat ingen skillnad mellan 9 och 10 som rena försteg (med 9an på Source direkt, eller vad det var det heter). Jag körde därför 9an för tonkontrollerna.  (Sedan experiment med 10P och 10P3.)
Jag har nog för dålig hörsel ...
Postad 29 November 2008 - 22:53
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Där ser man. Jag hörde ärligt talat ingen skillnad mellan 9 och 10 som rena försteg (med 9an på Source direkt, eller vad det var det heter). Jag körde därför 9an för tonkontrollerna. (Sedan experiment med 10P och 10P3.)
Jag har nog för dålig hörsel ... 
Ja det är väl därför det är så kul med Hifi eller vad vi kan kalla det. Bästa är ju trots allt när ägaren är nöjd... Synes
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|