Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Experter - Vilken förstärkare skall jag köpa?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 November 2008 - 17:43

ronneback
  • ronneback
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Vilken förstärkare skall jag köpa?
I mitt rum på ca 25kvm kör jag min dator som grund i mitt multimediasystem. Här tittar jag på tv, ser på film, spelar spel, lyssnar på musik etc. Allt går igen datorn. Högtalarna jag använder är två Dynavoice F-6 fram och två Magic S-4 bak. I framtiden skall jag få plats med en bas i min setup. Bild från datorn kommer via HDMI, men jag har även möjlighet att köra ljudet via HDMI. Min tanke är att komma undan så billigt som möjligt. Vad skall jag köpa?

Har även rabatt hos fynda.se.

enkelt beskrivet:
Vilka funktioner skall man kolla efter?
Vad är viktigt att titta på?
Några billiga alternativ som man skall akta sig för?

Postad 26 November 2008 - 11:37

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Vad har du för budget och vilken musik och på vilken volym lyssnar du ? Har du några krav angående anslutningar ?

Postad 26 November 2008 - 12:59

ronneback
  • ronneback
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Vad har du för budget och vilken musik och på vilken volym lyssnar du ? Har du några krav angående anslutningar ?

Först! Tack för svaret!

Jag hade tänkt mig som jag skrev att "komma undan så billigt det går". Budgeten därutöver är egentligen "obegränsad". Jag har hört att mina Dynavoice är riktigt lättdrivna så någon atombombstark maskin behövs nog inte. Jag lyssnar på ganska hög volym, men då har jag inte så stort rum häller! Det gör ju inget om det är lite kräm i den iof, eftersom man kanske vill uppgradera högtalarna senare. Vad tror ni behövs?
Jag lyssnar på all sorts musik, men kanske framförallt Rock/Metal.

Jag har inget speciellt krav på anslutningar. HDMI skulle vara en fördel kanske. Vad mer kan vara bra att ha?

Redigerat av ronneback, 26 November 2008 - 13:00.

Postad 28 November 2008 - 13:51

ronneback
  • ronneback
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Vad tycker ni om Yamaha RX-V463? Tror ni den passar mina för mig? Kan ni rekommendera någon annan i den prisklassen?

Postad 28 November 2008 - 18:00

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Postad 28 November 2008 - 19:37

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Om du kan klara dej utan hdmi så är denna Sherwood ett otroligt bra val. När den kostade 5300;- har en medlem här på minhembio jämfört det mot nåra receivers från Onkyo, Yamaha och Marantz tror jag det var. Rx-v1500 tror jag modellen var på yamaha (nåra veckor sedan jag läste tråden). Var betydligt bättre i musik än både Onkyo och Yamaha och lyssnaren kunde inte skilja på vem som var bäst mellan den och Marantzen, som gick lös på 12tkr´.
Ljudet ska vara väldigt likt Naim har jag hört. Kostar nu 2600kr inkl frakt och måste ses som ett fynd.
Ger dej en länk. http://www.fynda.se/...php?prodid=2528

Postad 28 November 2008 - 19:47

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
tror också på Sherwood, men vill du bli lite mer framtidssäkrad så är H/K AVR255 ett grymt val, betydligt dyrare än Sherwood dock, men både den och H/K:n låter gudomligt och det måste ju anses som den viktigaste egenskapen

Postad 29 November 2008 - 02:39

srn
  • srn
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
om du jämför H/K mot sherwood. Så låter det som högtalarna står bakom en vägg/skiva/tyg el. liknande,
instänkt helt enkelt.. så jag kan inte påstå att Harman/Kardon255 låter gudomligt. kanske mer åt okey.

sen har du ju mycket mer lullande på h/k.

så det är ju bara att välja: lite bättre ljud eller lite mer funktioner

/Robin

Postad 30 November 2008 - 00:01

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Läste i senaste Hifi&Musik att Sherwood rx-772 vann ett test mot HK 3490. "testets musikaliska charmör" fick den som kommentar. Sherwood tillverkar 1/3 av alla kvalitetshemmabioreceivrar idag och låter andra sätta sin logga på. Enligt dom själva spar dom det bästa för deras egna produkter.
Tror Sherwood låter bättre men du har mer funktioner och finesser på HKn

Postad 30 November 2008 - 22:19

ronneback
  • ronneback
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har kollat på vad ni har föreslagit och Sherwood RD-8701 som är rödprisad verkar ligga bra i pris för sin prestanda! Men frågan är hur framtidssäker den är?
Låt säga att jag skall flytta till en lya där jag vill inreda ett riktigt biorum med 7.1 system och schysst ljud. Detta kanske händer om 2-3 år, kommer jag att vilja ha en med nyare funktioner och teknik då tror ni?

Postad 01 December 2008 - 07:21

srn
  • srn
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
ja det tror jag. man vill alltid ha nyare funktioner och teknik.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.